Visa fullständig version : mycket testosteron = hårdare muskler?
getripped
2011-10-16, 13:45
Finns det något samband att ifall man har mycket testosteron så har man även hårda muskler när man spänner dom?
Scratch89
2011-10-16, 13:46
Nej.
Så fungerar det inte nej.
Vad är det som påverkar hur hård man är? Fettprocent, hur mycket muskler?
Vad är det som påverkar hur hård man är? Fettprocent, hur mycket muskler?
Det beror på vad du menar med "hård". Om du menar "hård" som man brukar använda det när man pratar om byggare i tävlingsform, så är det lite underhudsfett, d.v.s. att musklerna syns väl eftersom det inte ligger så mycket gojs mellan dem och huden. (Det verkar inte vara vad TS pratar om, dock.).
Det beror på vad du menar med "hård". Om du menar "hård" som man brukar använda det när man pratar om byggare i tävlingsform, så är det lite underhudsfett, d.v.s. att musklerna syns väl eftersom det inte ligger så mycket gojs mellan dem och huden. (Det verkar inte vara vad TS pratar om, dock.).
Jag menade att musklerna känns hårda, du vet när man spänner för någon snorunge och han/hon säger att den är hård när han/hon känner på den.
Jag menade att musklerna känns hårda, du vet när man spänner för någon snorunge och han/hon säger att den är hård när han/hon känner på den.
Det undrar fan jag med. Mina biceps t.ex känns mkt mjukare än en polares som är stenhårda. Vi har tillsynes samma fettprocent. Ändå är jag ganska mkt starkare än honom i biceps...i think.
dmjardell
2011-10-16, 14:48
Det beror ju minst lika mycket på personen som känner på ens muskler hurvida ens muskler uppfattas som hårda eller inte. T.ex. styrka och handstorlek.
Det beror ju minst lika mycket på personen som känner på ens muskler hurvida ens muskler uppfattas som hårda eller inte. T.ex. styrka och handstorlek.
Okej men om jag känner på mina egna så märker jag t.ex. att mina magmuskler är hårdare än mina armar och ibland är mina armar hårdare än förut.
mangemani
2011-10-16, 14:52
jag har en del BF och mina är så gott som hårda hela tiden.
de gånger de är "mjuka" är då man kommit hem från träningen, lagt sig i sängen och somnat/vaknat, då har de en tendens att kunna bli "mjuka".
men de blir stenhårda igen efter det att man har käkat och ju längre tid från själva passet man kommer.
Scratch89
2011-10-16, 14:56
Ja, alltså, grundtonus kan säkert spela in. Men jag tror det handlar om mängd muskelmassa, kroppsfett och förmågan att kunna flexa. Vissa verkar kunna flexa så hårt blodkärl och skjortor spricker.
Ja, alltså, grundtonus kan säkert spela in. Men jag tror det handlar om mängd muskelmassa, kroppsfett och förmågan att kunna flexa. Vissa verkar kunna flexa så hårt blodkärl och skjortor spricker.
Haha next level flexing, some Hulk shit.
Det känns som det varvas muskeltonus och kroppsfett hejvilt här.
Hursomhelst så finns det ett samband mellan testosteroninsöndring och BF%. De med högre fritt testo brukar ha mindre mängder fett.
Scratch89
2011-10-16, 17:01
Hursomhelst så finns det ett samband mellan testosteroninsöndring och BF%. De med högre fritt testo brukar ha mindre mängder fett.
Frågan är om det är relevant om man har naturliga mängder testosteron...
Spartansk
2011-10-16, 17:07
Jag har tränat karate, och där är det viktigt att få just hårda muskler. Inom karaten anser man att musklerna kan bli hårdare, i spänt läge, genom statisk träning och genom att träna sig i att spänna dem. De blir i samma veva mjukare i avslappnat läge.
Syftet med att kunna detta är att få kime: http://en.wikipedia.org/wiki/Kime
getripped
2011-10-16, 17:11
Det känns som det varvas muskeltonus och kroppsfett hejvilt här.
har man då lättare att bygga?
har man då lättare att bygga?
Ja.
Scratch89
2011-10-16, 18:26
Note: Höga nivåer av testosteron i blodet säger inte jättemycket. Det intressanta är hur pass mycket muskulaturen kan ta upp. Höga nivåer av testo och en hög förmåga till upptag är däremot rätt opti. :D
Frågan är om det är relevant om man har naturliga mängder testosteron...
Givetvis. Har du låga testosteronnivåer så lär du ha gubbmage också. Exempelvis om du råkar ut för traumatiskt våld mot bollarna så att du blir "kastrerad". Om du menar normala fluktuationer bland aktiva unga män, då lär skillnaderna bli desto mindre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.