handdator

Visa fullständig version : Isolerade tricepsövning?

guitarguy
2011-10-13, 04:12
Tjena.
Har börjat fått känningar i armbågarna efter Bröst/Triceps-passet och Axlar/Ben-passet! Tänkte därför dra ner på övningarna som aktiverar triceps.

Kör:
bänkpress
sned hantelpress
dips
cable pushdowns
militärpress

Tränar 3-split med en dags vila. Så min fråga är då är det nödvändigt med en isolerande övning som cable pushdowns eller får mina triceps tillräckligt mycket träning av de andra övningarna?

Brunfel
2011-10-13, 05:55
Skulle ju kunna köra smal bänkpress också om det fungerar för armbågarna. Annars tycker jag väl att det ser ut att räcka, egentligen.

Sheogorath
2011-10-13, 06:04
Tjena.
Har börjat fått känningar i armbågarna efter Bröst/Triceps-passet och Axlar/Ben-passet! Tänkte därför dra ner på övningarna som aktiverar triceps.

Kör:
bänkpress
sned hantelpress
dips
cable pushdowns
militärpress

Tränar 3-split med en dags vila. Så min fråga är då är det nödvändigt med en isolerande övning som cable pushdowns eller får mina triceps tillräckligt mycket träning av de andra övningarna?

Har du analyserat tillräckligt för att komma fram till att det är cable pushdowns du ska pröva att ta bort först snarare än någon av de andra övningarna? Jag tror att det sällan är totalvolymen som blir för stor, snarare att alla övningar inte fungerar med alla kroppar.

Beelz
2011-10-13, 10:19
Tror arne har skrivit en artikel om tricepsövningar som var hjälpfull mot min värk i armbågarna kolla in den :)

Röror
2011-10-13, 11:20
Tror arne har skrivit en artikel om tricepsövningar som var hjälpfull mot min värk i armbågarna kolla in den :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10208

Beelz
2011-10-13, 12:30
2. håll handlederna dorsalflexerade (handryggen uppåtböjd) (se figurer).
Detta är en viktig detalj, som kopplar ur underarmsmusklerna maximalt och
motverkar bl a smärta i armbågen. Det är ganska vanligt förekommande med
smärta i dessa områden vid tricepsträning. Denna greppsposition isolerar
även triceps på ett utmärkt sätt.

Det var detta jag menade :)

guitarguy
2011-10-13, 15:38
2. håll handlederna dorsalflexerade (handryggen uppåtböjd) (se figurer).
Detta är en viktig detalj, som kopplar ur underarmsmusklerna maximalt och
motverkar bl a smärta i armbågen. Det är ganska vanligt förekommande med
smärta i dessa områden vid tricepsträning. Denna greppsposition isolerar
även triceps på ett utmärkt sätt.

Det var detta jag menade :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=10208

Har du analyserat tillräckligt för att komma fram till att det är cable pushdowns du ska pröva att ta bort först snarare än någon av de andra övningarna? Jag tror att det sällan är totalvolymen som blir för stor, snarare att alla övningar inte fungerar med alla kroppar.

Fy fan va bra! Tackar först och främst för alla svar precis vad jag behövde efter en långarbetsdag :)

Har läst igenom Arnes artikel och den var mycket bra, kunde dock inte se några bilder, vet inte varför. Men jag kommer i framtiden hålla handflatorna uppåt (dorsalflexerade) då jag inte brukar köra så. så kommer jag också dra ner på cablepushdowns till 0-1 gånger i veckan ett tag och sedan öka om jag känner att det håller... Tusen tack för svaren.