handdator

Visa fullständig version : Musikfest inställd pga orimliga poliskostnader

krakowww
2011-10-12, 18:50
Majestiq.12 skulle i november ha arrangerats för andra året i rad. Nu blir det inte så eftersom polisen anser att den typen av fest är en högrisk tillställning. Risken består i fördomen att det bara är knarkare som lyssnar på elektronisk musik.

I praktiken innebär detta att några större fester med elektronisk musik inte går att anordna i Sverige. Vad säger ni? Ska polisen kunna styra vilken typ av musik som ska vara tillåten att spela?

http://www.nt.se/nyheter/default.aspx?articleid=7159779

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7159989

Lite kort jämförelse om det sjuka i det belopp de måste betala:

Peace and Love festivalen hade i år 50000st besökare..
Nota: 100000kr... dvs en kostnad av 2kr per besökare
Majestiq 12 med kanske max 3500st besökare
Nota: 700000kr... dvs en kostnad 200kr per besökare

I lagen står det ”den som i vinstsyfte anordnar en offentlig tillställning skall ersätta polismyndighetens kostnader för att hålla ordning vid tillställningen”. Undantag görs för vissa former av ideella föreningar, men även om det anses vara en ”allmän sammankomst” i stället för en ”offentlig tillställning”. Då får polisen bara debitera om det finns ”speciella skäl”. Enligt Thomas Eriksson, verksamhetsansvarig för ordningsfrågor på Rikspolisstyrelsen, gäller det om en konsert är tillräckligt stor. Gränsen för en musikfestival går vid 5 000–6 000 besökare per dag och för en konsert vid 7 000–10 000 i publiken.

Majesitq 12 708400kr
Metaltown 470000kr
Storsjöyran 414000kr
Hultsfred 410000kr
Sonisphere 280000kr
Peace and Love 100000kr
Way Out West 28000kr
Piteå dansar och ler 0kr
Luleåkalaset 0kr

Pudzianovski
2011-10-12, 18:52
Den här reaggefestivalen brukar de väl typ gripa hela högen.....borde ju vara högre risk där :D

snej
2011-10-12, 18:54
Patetiskt, i sann Svensk anda.

ceejay
2011-10-12, 18:55
Tycker inte det är rätt. Givetvis kommer det ske droghandel, men tycker inte de ska kunna ta betalt för att övervaka festivalen bara för att de säger att de måste göra det. Festivalarrangörerna skulle väl helst se att inga poliser är där, men om det känns nödvändigt får väl polisen skicka dit så många poliser som dom vill fast med statliga pengar.

Jens.Andersson
2011-10-12, 18:58
De arrangörerna skulle göra är att beräkna alla kostnader noga och se till att inte gå med
vinst, kalla det för en ideell sammankomst och ge polisen ett finger när de tvingas övervaka
utan att ta betalt :D

Arf Pingvin
2011-10-12, 18:59
Det sjuka med det här är att varje distrikt eller vad det är bestämmer själva priset. Det blir att någon tjänsteman ska bestämma vilka festivaler som ska få finnas. Pite super och spyr 0 kr men Metaltown nästan en halv miljon? Det blir en snedvriden konkurrens baserat på godtycke.

Tricce
2011-10-12, 19:00
Vad är kostnaden för Sweden rock festival då, som borde vara en av Sveriges största festivaler?

Jens.Andersson
2011-10-12, 19:02
Vad är kostnaden för Sweden rock festival då, som borde vara en av Sveriges största festivaler?

Peace & Love är större och kostade 100k.

Scratch89
2011-10-12, 19:06
Jag förstår inte problemet.

krakowww
2011-10-12, 19:20
Jag förstår inte problemet.

Problemet ligger i att polisen vill ha 700 000 kr för insatsen vid en fest för 3000 personer medan en annan fest för 50 000 personer kostar 100 000 eller 0 kr. Det de bygger upp kostnaden på är att det skulle vara en hög andel knarkare på festen, vilket de flesta förstår inte stämmer.

hultman
2011-10-12, 19:31
Polisens tjänster ska inte kosta pengar. Om någon anser att polisen bör finnas på en särskild plats så ska de ha en anledning, och då spelar det ingen roll vem som anordnar tillställningen.

kjell33
2011-10-12, 19:33
Polisens tjänster ska inte kosta pengar. Om någon anser att polisen bör finnas på en särskild plats så ska de ha en anledning, och då spelar det ingen roll vem som anordnar tillställningen.

Just det.

fulast
2011-10-12, 20:21
Problemet ligger i att polisen vill ha 700 000 kr för insatsen vid en fest för 3000 personer medan en annan fest för 50 000 personer kostar 100 000 eller 0 kr. Det de bygger upp kostnaden på är att det skulle vara en hög andel knarkare på festen, vilket de flesta förstår inte stämmer.

Ännu en anledning att det inte behövs några poliser. Finns där narkotika så är det bara dans och kärlek ;)

spoonchest
2011-10-12, 20:48
Tanken är väl att vinstdrivande evenemang som ju många musikfestivaler är inte ska äta upp så stora mängder skattepengar i form av polisresurser.
Problemet är knappast är att de inte vill vara där.

pbiddy
2011-10-12, 21:05
Läste i GP (eller annan Göteborgstidning) i somras när en väldigt klok polischef sa något i stil med att "det är mindre chans att det blir bråk när Sven-Ingvars spelar än när Black Sabbath spelar" som försvar till varför Peace & Love kom undan mycket billigare än Metaltown. Undra vart flest bråk och våldtäkter och annat hemskt begicks?

Borde göras någon slags uppföljning varje år där de går igenom vad som faktiskt har hänt kontra antalet poliser och ordningsvakter och sen får festivalerna betala den faktiska kostnaden nästa år. Givetvis så har ju många poliser en avskräckande effekt så det kanske inte går att räkan precis så men ett hum borde man åtminstone kunna få.

dupper
2011-10-12, 21:09
Läste i GP (eller annan Göteborgstidning) i somras när en väldigt klok polischef sa något i stil med att "det är mindre chans att det blir bråk när Sven-Ingvars spelar än när Black Sabbath spelar" som försvar till varför Peace & Love kom undan mycket billigare än Metaltown. Undra vart flest bråk och våldtäkter och annat hemskt begicks?

Borde göras någon slags uppföljning varje år där de går igenom vad som faktiskt har hänt kontra antalet poliser och ordningsvakter och sen får festivalerna betala den faktiska kostnaden nästa år. Givetvis så har ju många poliser en avskräckande effekt så det kanske inte går att räkan precis så men ett hum borde man åtminstone kunna få.

Ja, det kan jag ha förståelse för. Men att en så pass liten festival som för 3000 pers ska betala så mycket är absurt.

fulast
2011-10-12, 21:11

Men om de nu har en sådan koll så borde de veta att folk som går på elektronisk musikfestival är där för musik och att dansa. Det sista folk tänker på är att bråka. Dock är det väl mindre alkohol än alla andra festivaler, så självklart ska hela bunten få lämna urinprov!!

Spinkot
2011-10-12, 21:14

Haha, kul val av band bara. Visst att i någon form av aggromusik så kanske det är större risk för våld men Black Sabbath har nog musikvärldens mest pacifistiska publik (stoners och gubbar)

filmjölk
2011-10-12, 21:20
Massa unga människor som står och dansar (simulerar samlag med luften och sexuell extas) till suggestiva hypnotiska ljud, påtända, lättledda och skandalöst klädda låter som en krutdurk för extremt massa tråkigheter.

Nitrometan
2011-10-12, 21:21

Hittills 0 kr, men polisen diskuterar att börja ta betalt.

fulast
2011-10-12, 21:34
Detta hände i Malmö....

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1465238/Facebookfest-gav-dagsboter.html

Äckligt är ordet.... äckligt.

MtotheM
2011-10-12, 22:20
Den här reaggefestivalen brukar de väl typ gripa hela högen.....borde ju vara högre risk där :D

Det kommer alltid upp rubriker som "80 gripna misstänkta för narkotikabrott" som låter som väldigt mycket. Frågan är dock egentligen om dom faktiskt hade rökt på eller inte. Har tex. polare som varit helt nyktra från både narkotika och alkohol, som blivit gripna och fick lämna pissprov.

Med andra ord tror jag polispådragen är väldigt överdrivna.

stevebc
2011-10-12, 22:30

Borde göras någon slags uppföljning varje år där de går igenom vad som faktiskt har hänt kontra antalet poliser och ordningsvakter och sen får festivalerna betala den faktiska kostnaden nästa år. Givetvis så har ju många poliser en avskräckande effekt så det kanske inte går att räkan precis så men ett hum borde man åtminstone kunna få.Jag tror helt klart att dansbandsfulla patrask beter sig värre än finniga hängivna hårdrockare. Jag tycker mig se ett omvänt förhållande mellan en musikstils uppfattade "hårdhet" och fansens tendens att vara rövhål.

Tricce
2011-10-12, 22:32
Jag tror helt klart att dansbandsfulla patrask beter sig värre än finniga hängivna hårdrockare.

Nu vet du verkligen inte vad du snackar om! Som att hårdrockare skulle vara bråkiga på festivaler? Poliserna slåss om att tjänstgöra på Swedenrock tex för det är så jävla lugnt och trevligt! Kolla upp statistiken för slagsmål, brott etc under den festivalen.

ceejay
2011-10-12, 22:33
Nu vet du verkligen inte vad du snackar om! Som att hårdrockare skulle vara bråkiga på festivaler? Poliserna slåss om att tjänstgöra på Swedenrock tex för det är så jävla lugnt och trevligt! Kolla upp statistiken för slagsmål, brott etc under den festivalen.

det är väl det han säger? att metalsnubbar är lugnare

stevebc
2011-10-12, 22:34
Nu vet du verkligen inte vad du snackar om! Som att hårdrockare skulle vara bråkiga på festivaler? Poliserna slåss om att tjänstgöra på Swedenrock tex för det är så jävla lugnt och trevligt! Kolla upp statistiken för slagsmål, brott etc under den festivalen.Men det är ju det jag menar :)

Tricce
2011-10-12, 22:34
det är väl det han säger? att metalsnubbar är lugnare

Men han ställde dom i relation till hårdrockare som att "vi" vore en måttstock för hur bråkiga vi är, in a bad way.

Tricce
2011-10-12, 22:35
Jag missuppfattade väl då.

stevebc
2011-10-12, 22:35
Men han ställde dom i relation till hårdrockare som att "vi" vore en måttstock för hur bråkiga vi är, in a bad way.Men vad ska jag jämföra med? Det är ju hårdrockare som diskuteras!

Jag kan inte jämföra dansbandsgrabbar med hiphoppare om det är hårdrockare som jag vill framstå som fredliga.

edit: vi delar för övrigt favoritgenre och -band :)

Tricce
2011-10-12, 22:38
Såg nu varför jag missuppfattade, hade lite bråttom att reagera så jag såg inte ens det du quotade lol :D *cupid*

wessmen
2011-10-13, 00:07
Tramsigt, ska de nu vara där får de väl ta skattepengar.

Eller så gör man som andra länder, ser mellan fingrarna på hur det ser ut på festivalområdet och istället hjälper de personer som ballar ur p.g.a. [insert any drug].

Mago
2011-10-13, 09:52
Så bekvämt för polisen att de kan hitta på vilket jävla fantasibelopp de vill för att stoppa fester som inte tilltalar dem. Pinsamt!

pbiddy
2011-10-13, 10:54
Haha, kul val av band bara. Visst att i någon form av aggromusik så kanske det är större risk för våld men Black Sabbath har nog musikvärldens mest pacifistiska publik (stoners och gubbar)

Det talar ju en hel del för hur extremt lite koll de personerna som sitter i bestämmande position faktiskt har. Sven-Ingvars är knappast ett sånt band som är någon sorts standard för Peace & Love precis som Black Sabbath inte är det för Metaltown (även om det mer passar in där än föregående exempel).

Så bekvämt för polisen att de kan hitta på vilket jävla fantasibelopp de vill för att stoppa fester som inte tilltalar dem. Pinsamt!

Det är helt jävla sinnessjukt att det inte finns några regler för hur, när och varför det ska finnas polisnärvaro. Jag är helt för att vinstdrivande organisationer ska betala närvaro av polisen i de fall det är befogat men då ska det också finnas helt klara regler som säger när det är detsamma. Dessa regler ska vara satta utefter fakta och inte att nån jävla tomte sitter i nåt polis-/kommunhus och chansar sig till om vilka band som drar vilken sorts publik spelar var någonstans.

nördfarbrorn
2011-10-13, 12:12
Trodde faktisk att fotbollsmatcher var mer högrisk ... men det räknas väl mer rumsrent ändå fast det ofta är bråk och skit i anslutning till matcherna. (kan ha fel efterosm jag egentligen inte bryr mig om fotboll)

Scratch89
2011-10-13, 16:08
Vad kostade kalaset förra gången det arrangerades då? Jag antar att de tar ut en så hög avgift för att det var jobbigt sist.

(Jag såg nu att mitt förra inlägg var korkat, för jag trodde att det FÖRRA året som kostade massor av pengar, och att du gnällde för att polisen inte ville ta tag i det.)

krakowww
2011-10-14, 13:16
Anledningen till det höga beloppet är att det är vad förra årets insats kostade. Saken är den att den insatsen inte på något sett är i propotion till vad som åstadkoms. 77 poliser i 10 timmar för att gripa ca 35 personer. I princip alla för ringa narkotika brott. Det finns ingen anledning till en likande insats igen. Med 77 poliser skulle det gå att göra lika många eller fler gripanden oavsett evenemang, så varför punktmarkera Majestiq?

Lite läsning:

http://nt.se/noje/artikel.aspx?articleid=7162419

http://nt.se/noje/default.aspx?articleid=6403927

Scratch89
2011-10-14, 14:07
Om förra årets insats kostade så mycket, är det väl rätt så rimligt att antaga att det kommer kosta något liknande igen?

Nils.R
2011-10-14, 14:14
Om 1% av festivalen grips för narkotikabrott får väl ändå anses vara rätt mkt?
Är väl inte konstigt att det kostar såpass mkt om äckliga pundare kommer dit?

krakowww
2011-10-14, 20:10
Problemet är väl när polisen ser det på samma sätt. Alla rejvare är äckliga pundare så dem sätter vi dit. Övriga får hålla på som vanligt. Det blir helt godtyckligt när polisen kan välja att punktmarkera ett evenemang på det sättet när det inte finns ett större drogproblem där än på andra ställen i samhället.

Då blir det ju polisen som plötsligt kan bestämma vilken musik vi får lyssna på och vilka evenemang som får arrangeras.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/i-praktiken-har-vi-fatt-en-kulturpolis_6551745.svd#after-ad

Scratch89
2011-10-15, 14:23
Problemet är väl när polisen ser det på samma sätt. Alla rejvare är äckliga pundare så dem sätter vi dit. Övriga får hålla på som vanligt. Det blir helt godtyckligt när polisen kan välja att punktmarkera ett evenemang på det sättet när det inte finns ett större drogproblem där än på andra ställen i samhället.

Då blir det ju polisen som plötsligt kan bestämma vilken musik vi får lyssna på och vilka evenemang som får arrangeras.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/i-praktiken-har-vi-fatt-en-kulturpolis_6551745.svd#after-ad

Eller så betalar besökarna notan.

krakowww
2011-10-15, 14:49
Eller så betalar besökarna notan.

Vilket kommer att leda till att alla större evenemang och festivaler kommer att få extremt svårt att överleva. Skulle t ex Peace & Love som var betydligt stökigare än Majestiq få samma nota sett till antalet besökare så skulle den hamna på över 14 miljoner. Skulle festivalen överleva det tror du?

hugok
2011-10-15, 14:53
Jag förstår inte heller problemet. Om festivalen tidigare slutat i att många tagits in för drogmissbruk är det väl inte konstigt om man förutsätter att det blir samma problem igen.

krakowww
2011-10-15, 15:04
Jag förstår inte heller problemet. Om festivalen tidigare slutat i att många tagits in för drogmissbruk är det väl inte konstigt om man förutsätter att det blir samma problem igen.

Festen har hållits en gång tidigare, då samarbetade arrangörerna och polisen väl. Bland annat visiterades samtliga vid ingången till festen. Polisen sade efteråt att de var nöjda med samarbetet och att det inte gick att dra några slutsatser om att det var en del gripna för ringa narkotikabrott, sånt sker ju i hela samhället.

På inget sätt kan man visa att det skulle vara ett större drogproblem där än någon annanstans. Ändå ska arrangören här stå för hela polisinsatsen medan det inte krävs någon annanstans.

Läsvärt: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-godtyckligheten-kring-kulturarrangemangens-polisavgifter-ar-skrammand

Scratch89
2011-10-15, 15:09
Men är det polisen som säger att de vill ha betalt? Eller är det några andra?

krakowww
2011-10-15, 15:34

Det är polisen som vill ha betalt. Det kommer dessutom med beskedet så sent att absolut inte finns någonting arrangörerna kan göra för att klara av att betala.

fulast
2011-10-22, 08:40
6Wzt9DW1KKs

spoonchest
2011-10-22, 09:21

Lagen som ger polisen rätt att ta betalt under vissa omständigheter ska ha funnits sedan 1997, men först efter påtryckingar ifrån riksdagens revisorer(?) mot RPS så ska de ha tagit beslutet att göra slag i saken.
Varför man låtit bli innan vet jag inte.
Hörde det på radiosporten (SR).

Edit: kontentan av det hela: Ett gäng revisorer är teh bad guys, om man ska hårddra det i traditionell myndighetshatar-anda ;)