handdator

Visa fullständig version : Vilken ryggövning aktiverar biceps bäst?

Sweety87
2011-10-12, 16:48
Hej, undrar vilken ryggövning som aktiverar biceps bäst.

vad tror ni?

mvh

frogmachine
2011-10-12, 16:53
luriga trådar som kommer upp nu förtia'

StarkaUlf
2011-10-12, 17:08
Skulle tippa på chins.

Bjern
2011-10-12, 17:10
Chins/Stångrodd med supinerat grepp.

MasterChief
2011-10-12, 17:18
Chins med supinerat grepp.

Nu kommer du få Sheo på dig snart.

Men jag tycker som dig. Vissa hävdar dock att bakåtpendlingen i axelleden gör att chins med supinerat grepp snarare är att likställa med statisk träning för biceps.

Pintan
2011-10-12, 17:20
breda chins med pronerat grepp. supinerade tar mest på brachialis om jag inte minns fel...

Bjern
2011-10-12, 17:21
Nu kommer du få Sheo på dig snart.

Men jag tycker som dig. Vissa hävdar dock att bakåtpendlingen i axelleden gör att chins med supinerat grepp snarare är att likställa med statisk träning för biceps.

Väntar med spänning. :D

Utifrån egen erfarenhet tycker jag att latsdrag med V-handtag eller ett smalare rodd-liknande handtag också aktiverar biceps skapligt.

benacii
2011-10-12, 17:29
tycker att kabelrodd tar ordentligt på biceps, även smala latsdrag med V-hantaget.

apfel
2011-10-12, 17:30
Pull-ups som det heter på svenska, chins som det heter på engelska :D

mn8eii
2011-10-12, 17:34
Suppinerade chins bör inte aktivera biceps i någon större utsträckning än pronerade. Däremot spelar hur brett du håller in där bredare bör ge mer belastning för biceps.

Ondskapelsen
2011-10-12, 18:12
Tycker att svenska chins känns bra mkt mer i biceps än svenska pullups. Kanske bara är jag.

Alkro
2011-10-12, 18:18
Om man har pronerat grepp borde väl brachioradialis aktiveras mer?

Gabriel174
2011-10-12, 18:25
Chins/Stångrodd med supinerat grepp.

Ett pronerat grepp aktiverar biceps mer än ett supinerat grepp, trots att ett supinerat grepp liknar en bicespcurl mer.

Alkro
2011-10-12, 18:28
Ett pronerat grepp aktiverar biceps mer än ett supinerat grepp, trots att ett supinerat grepp liknar en bicespcurl mer.

Hur är det möjligt då brachioradialis gör en stor del av flektionen i armbågsleden då underarmen är pronerad?

ceejay
2011-10-12, 18:30
pronerade chins fuckar upp mina biccar totalt :)

Pungis
2011-10-12, 19:02
Latsdrag med triangelgrepp skulle jag säga

Järvskan
2011-10-12, 19:18
Är nybörjare inom anatomi, men jag förstår inte varför ett pronerat grepp skulle vara att föredra än ett supinerat om man vill träna biceps brachii, ifall muskeln har till uppgift att göra flexion i armbågsleden samt supination.

Själv lägger jag en slant på chins med supinerat grepp.

Ristretto
2011-10-12, 19:43
Det är väldigt många i tråden som bara tycker saker utan att det stämmer med verkligheten.

Woody R
2011-10-12, 19:47
Stångcurl

Gabriel174
2011-10-12, 19:49
Hur är det möjligt då brachioradialis gör en stor del av flektionen i armbågsleden då underarmen är pronerad?

Hittade inte orginalinlägget av Sheogorath, men här skriver han ett annat inlägg om chins och bicepsaktivering

Så kan det tyckas vid första anblicken. Men du blir nog som många "förblindad" av riktningen på handflatan och vridningen i underarmen. Biceps, både korta och långa huvudet, fäster ju som du säkert vet på skulderbladet (frampå, såklart) och därför blir vinkeln i axeln viktig för hur väl muskeln kan aktiveras. När man kör en smal chin (oavsett om man kör supinerat eller pronerat) löper armbågen framför kroppen i en mer eller mindre ren extensionsrörelse. Denna rörelse förlänger biceps. Om en muskel samtidigt förlängs och förkortas (den kommer ju förkortas över armbågen) kommer den inte att uföra något större muskelarbete. I en bred "chin" (pullup) kommer det förvisso också ske en viss förlängning över axeln men denna är helt försumbar. Biceps kommer därför att förkortas mer och har då förutsättningen att utföra större arbete. Detta är teorin. Det har inte gjorts jättemånga EMG-studier men de(n?) som gjorts visade på åtminstone likvärdig aktivitet mellan breda pronerade och smala supinerade. Med den bakgrunden och det faktum att jag känner att jag har teorin klar för mig lägger jag mitt kort på breda latsdrag med neutralgrepp för maximal aktivering av biceps brachii. Där har man "rätt" vinkel i axeln samtidigt som man har underarmen maxsupinerad. :thumbup: Om jag skulle få tillåta mig att göra en lista i fallande skala på hur väl olika varianter aktiverar biceps skulle den bli såhär:

Breda chins (d.v.s pullups)/latsdrag, neutralgrepp
Breda chins (d.v.s. pullups)/latsdrag, pronerade
Smala chinups/latsdrag, supinerade
Smala chinups/latsdrag, neutralgrepp
Smala chinups/latsdrag, pronerade

Sheogorath
2011-10-12, 19:54
Jag har gått igenom anatomin i flera andra trådar men i korthet handlar det om att biceps förutom supination och flexion av underarmen även flekterar axeln (framåtpendlar överarmen). Eftersom en smal chinup är en bakåtpendling (extension) i axeln innebär det att biceps förlängs över en led (axel) och förkortas över en annan (armbågen) vilket kallas för dynamisk stabilisering som är en form av statiskt aktivering. En muskel som inte förkortas utför per definition inget arbete (även om den självklart aktiveras, konstigt vore väl annars).

Breda chinups (pullups) är aldrig pronerade utan i själva verket semisupinerade d.v.s. har samma rotation i armbågen som en hammercurl. Att det "ser ut" som en pronation handlar om att överarmen är vinklad ut från kroppen istället för framåt. När axeln står i den vinkeln kommer inte biceps förlängas lika mycket när armbågen rör sig mot kroppen, och muskeln kommer därför förkortas mer -> utföra större arbete. Störst aktivering borde man få med ett sådant här grepp:

http://images.lasoomedia1.com.au/imageicon/HGE/PROD/J00512956/C_001/Page_001/HGE_PROD_J00512956_C_001_Page_001_iSKU16329.jpg

Här är underarmen helt supinerad samtidigt som vinkeln i axeln låser fast biceps så att den inte förlängs så mycket i draget.

Edit: se där ja. En hjälpsam själ länkade in. :D

Sweety87
2011-10-12, 20:55
Jag har gått igenom anatomin i flera andra trådar Tack för genomgången angående chins och biceps, men: finns det någon annan ryggövning som aktiverar biceps bättre?

Sheogorath
2011-10-12, 21:05
Tack för genomgången angående chins och biceps, men: finns det någon annan ryggövning som aktiverar biceps bättre?

Det tror jag faktiskt inte. Jag återkommer om någon annan pollett trillar ner.

Silencer
2011-10-12, 21:11
Breda chinups (pullups) är aldrig pronerade utan i själva verket semisupinerade d.v.s. har samma rotation i armbågen som en hammercurl. Att det "ser ut" som en pronation handlar om att överarmen är vinklad ut från kroppen istället för framåt.

http://images.wikia.com/meme/images/2/27/Raisins_Face.jpg

Sheogorath
2011-10-12, 21:14
Hahaha, eller hur! Det är lite lustigt att ingen lyft fram det tidigare egentligen. Det var bara någon månad sedan jag fick min lilla uppenbarelse. Man har väl varit så van att tänka sig det som en pronation kanske. Eller så går inte alla igång på anatomi-onani.

nyrjoh
2011-10-12, 22:10
Skillnaderna i aktivering av biceps mellan supinerat grepp och pronerat grepp är i de studier som gjorts ej signifikanta. Ej heller bredden på greppet gör någon signifikant skillnad.

I nedanstående studie aktiveras biceps mer i supinerat läge jämfört med pronerat läge vid både smalt och brett grepp. Och aktiveringen är störst i supinerat smalt grepp. Men skillnaden är ej signifikant. Dock poängteras i studien att biceps endast aktiveras till 42% av MVC, vilket är lågt om man vill få starkare biceps. 5 reps gjordes på 70% av 1 RM.

Studien:http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=150874&highlight=biceps+pronerat+supinerat

Kontentan av detta är väl att träna inte biceps med någon form av latsdrag, pull-up eller vad det nu heter:)

vicarious
2011-10-12, 22:13
Chins.

Tompann
2011-10-13, 07:14
Pull-ups som det heter på svenska, chins som det heter på engelska :D

Är du säker på att det inte är tvärtom?

Känns som att ''Pull-up'' är två engelska ord. Men vad vet jag, är inte direkt någon engelskprofessor.

apfel
2011-10-13, 09:03
Är du säker på att det inte är tvärtom?

Känns som att ''Pull-up'' är två engelska ord. Men vad vet jag, är inte direkt någon engelskprofessor.

HQa7iV9sE_w

uz-SW04cMOc

om man ska vara noga så heter det på engelska pull-ups och chin-ups

Silencer
2011-10-13, 11:36
Hahaha, eller hur! Det är lite lustigt att ingen lyft fram det tidigare egentligen. Det var bara någon månad sedan jag fick min lilla uppenbarelse. Man har väl varit så van att tänka sig det som en pronation kanske. Eller så går inte alla igång på anatomi-onani.

Ja, man tänker så endimensionellt. Handflatorna framåt = pronerade. Aldrig tänkt på det i relation till armarna. Tycker dock det är spännande med muskel- och ledanatomi så det är skoj att du förklarar. :)

exevision
2012-04-30, 08:37
Kankse en dum fråga, men hur håller man när man tar ett "neutralgrepp" i latsdrag?

ceejay
2012-04-30, 09:08
handflatorna mot huvudet

nyahamd
2012-04-30, 09:24
Chins och riktigt fula rodd.