handdator

Visa fullständig version : Någon som spelar/spelat undervattenrugby?

Glen
2011-10-11, 22:49
Är lite intresserad av sporten på en amatörmässig nivå, skulle gärna ställa lite frågor kring träning och tävling! PM går utmärkt om man inte vill skriva direkt i tråden!

/Glen

Baske
2011-10-12, 07:44
Ja riktigt cool sport.

Har Spelat i elitserien det finns div ision 1 också.

Som andra smala sporter är det stor skillnad mellan lagen nivåmässigt.

Tycker dock att alla kan vara med och träna såvida man inte är rädd för vatten;)

I kort, du får inte ta stryptag (men det tas ändå), eller attakera utrustning tex cyklop. Annars kan du göra nästan vad som mot den spelare som har bollen. Har en spelare inte bollen måste du släppa denna dock.

Väldigt trevlig sport med mycket taktik, hade aldrig slutat om vi inte tränat till 10 på kvällen och bortamatcher varit 60 mil bort och så. Man blr ju gammal o trött med tiden.

LoveMachine
2011-10-12, 09:12
UV-rugby är hur kul som helst. När jag höll på med fridykning så blev det rätt mycket av den varan. Kombinationen av intensitet och att fritt kunna röra sig i tre dimensioner är mycket spännande. Jag kan inte tänka mig något annat än att det är bra träning. Fullt ös fast utan att få andas när man vill. Det påminner mig om någon artikel om strypträning som postats här.

Glen
2011-10-12, 16:55
Utmärkt! Skulle kunna ta detta via PM egentligen men det finns kanske fler som finner det intressant. Några frågor då:

-Om man är intresserad av att börja träna men bara kan göra det halvhjärtat pga oregelbundna jobbtider, finns det lag som spelar på sån nivå att detta skulle funka? Säg kanske dimpa in och träna nån gång i veckan bara?

-Hur ser ett normal träningspass ut? Hur kan fördelningen se ut gällande matchspel/taktik/vattenfys?

-Vilken nivå på undervattenskapacitet krävs för att man inte ska betraktas som fullständigt oduglig? Om man låt säga fixar 50 m under vatten (och sen då minskande sträcka vid högre puls), hur "placerar" man sig då i ett säg ganska amatörmässigt lag?

-Tips på bra vattenfysövningar?

/Glen

Baske
2011-10-12, 20:18
Jag vet inte på vilken ort du bor men jag tror du är välkommen att vara med och träna.
Du kan säkert vara med och spela om du gillar att brottas lite.

Jag spelade i Triton som även är Svenska mästare och de hade uppvärm+lite serier simmande under och ovan vatten+spelövningar+lagspel.
Vi sprang även innan en dag i veckan.

Visst 50 meter under vatten kan du säkert klara dig på men det är stor skillnad med att arbeta intensivt under vatten och simma långt. Du bör hålla dyken korta.

Simning med fenor+fjärilskick är huvudsaken men även bensprattel. Simma mycket under vatten, vila kort osv....det löser sig