handdator

Visa fullständig version : Jättegott gojs!

Muaytudd
2003-12-30, 21:42
Hejsvejs!

Nu har Christian gjort ännu en häpnandsväckande upptäckt.

Häromveckan visade min polare som är från Uruguay mig hur man gjorde en röra vid namn chomichuru.

Snälla fråga mig inte om det är den korrekta stavningen, för det har jag ingen aning om.

Jag vill nu påpeka att det säkerligen finns liknande varianter i andra kök, men eftersom jag inte är så bevandrad i gastronomiska utsvävningar världen över så har jag ingen aning om detta. Mao tar jag chansen och berätta om ngt som ni kanske redan vet om.

Smakar det gott då

Jag är fortfarande i chocktillstånd. Denna röra är så god så att man kan äta den med sked. Fast självfallet så är detta inte ändamålet med det här gojset utan det är meningen att man ska ha den på sallad.

Jag vill gledeligen berätta att den fungerar alldeles utmarkt på stekt/grillad lax också!

Nu till hur man gör det här gojset.

Finhacka två till tre vitlöksklyftor (jag tog fyra mmmm :D) Nu snälla, när jag säger finhacka så är det verkligen finhacka som gäller. Det ska ju i ngt som ska vara flytande.

Finhacka sen en näve färska basilika.

Lägg nu allt i en liten skål.

Häll i olivolja.

Tillsätt en liten nypa salt (det är ju inte nyttigt ju :D)

Smaka av med balsamvinäger.

Rörom.

Tada!!

Gojset är klart för intag.

Den här röran måste innehålla myr mycket nyttigheter som helst med tanke på vad den är gjord av. Så happy eating. :eating: :eating:

gasoliner
2003-12-30, 21:51
Förlåt om jag är dum eller bara småaktig men vad i hela världen är "Basilja?"

låter gott det dära men såg inge vidare ut på bilden..:)

Muaytudd
2003-12-30, 21:55
gick lite snabbt där.

Basilika ska det stå.

Ja jag kan hålla med om att bilden inte säger wow. Jag tog med den för att bara visa hur det ser ut så att inte ngn slänger i en buske basilika.

Japp, min kamera suger. Färgerna blir helt konstiga. men sen kostade den 150kr också.

Men till gojset. Luras inte av bilden, det ser godare ut än på bilden. Det är faktiskt supergott!

Bobbokrull
2003-12-30, 22:42
I chocktillstånd? :D

Ser ju ut som en vanlig vinegrett, skall testas!!

Prankie
2003-12-30, 23:32
Jag har trevliga kompisar som har spytt såna grejer på mig.

hangatyr
2003-12-30, 23:40
Originally posted by Prankie
Jag har trevliga kompisar som har spytt såna grejer på mig.

åh, den som ändå hade riktiga vänner! när jag ska ha såna godsaker får jagminsann spy själv..

Muaytudd
2003-12-31, 00:07
Glöm mitt försök att komma med ngt roligt recept. det var visst inte uppskattat. :(

hangatyr
2003-12-31, 00:21
Originally posted by Muaytudd
Glöm mitt försök att komma med ngt roligt recept. det var visst inte uppskattat. :(

jodå! det verkar mumsigt! kom igen nu, upp med hakan!

Prankie
2003-12-31, 00:23
Originally posted by Muaytudd

Ops, glömde smily bakom mitt inlägg. Det smakar säkert gott. :) Fast det ser verkligen inte så aptitig ut om man ska äta det direkt.