Visa fullständig version : Hur lång tid att ändra vanor?
Jag antar att det är väldigt individuellt men ändå, hur lång tid tror ni det ungefär tar innan man kan säga att man "ändrat" en vana?
T.ex att sluta äta godis varje fredags- och lördagskväll eller börja motionera lite varje dag?
När det har gått några månader kanske, när det gäller rökning minst 1-2 år enligt mig iaf. Men det är förstås individuellt hur man ser på sånt.
Beror väl lite på vana. Skjuta amfetamin i ögonlocken är ju en vana som kräver lite längre avhållsamhet innan man kan påstå sig kommit över det t.ex.
Sparven från Minsk
2011-10-11, 08:50
Hm...vill minnas att jag hört en siffra på hur lång tid det tar för ett nytt beteende att bli vana, var det 2 veckor, eller 2 månader....osäker.
Nitrometan
2011-10-11, 09:05
Hm...vill minnas att jag hört en siffra på hur lång tid det tar för ett nytt beteende att bli vana, var det 2 veckor, eller 2 månader....osäker.
21 gånger är en siffra jag har hört. Om man upprepar ett beteende 21gånger så är det en vana.
Skickat med tappat talk från min GalackS
Tre veckor för att förändra ett beteende och sex månader för att få en ny vana, läste jag på Internet. Källa osäker, men jag har hört storleksordningen "veckor" tidigare.
Eddie Vedder
2011-10-11, 09:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172670&highlight=vanor
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.