Visa fullständig version : Vitamintabletter värdelöst?
sumialic
2011-10-10, 17:44
Hur är det med multivitaminer egentligen? Har de någon funktion eller är det som att käka ett sockerpiller?
vicarious
2011-10-10, 17:47
Klart de har en funktion :) Läs på om de olika vitaminerna och dess effekter.
Men är dom nödvändiga om man äter fullgod kost?
vicarious
2011-10-10, 17:52
Beror givetvis på vad man äter. Jag ser det som ett enkelt sätt att försäkra sig om att man får i sig alla de vitaminer man behöver.
Om det är någon vitamin man troligtvis behöver ta i tillskottsform så är det vitamin D.
Vad jag vet finns det inga starka bevis för att det skulle ge några fördelar med vitamintillskott förutsatt att man inte har en brist.
Var och varannan person har ju för sig att de har brist på vitaminer men det är ju ganska sällsynt, speciellt hos unga personer.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173091
sumialic
2011-10-10, 22:43
Jag äter ganska ensidigt och aldrig grönsaker.
Intressant den där studien i andra tråden, men med tanke på att jag aldrig får i mig grönsaker och i stort sett lever på kyckling, bröd, smör, vetemjöl, ost, makaroner, ris och potatis så borde väl vitamintabletter vara rekommenderat för mig, eller vad tror ni?
Jag tycker iaf att jag är friskare numer än innan jag börja äta vitaminer, men placebo är en kraftig medicin den också.
Vitaminer är ju den enda källan som upperätthåller ditt immunförsvar. Vanlig kost för att hålla upp ditt cell skydd idag är ju inte speciellt lätt. Inte med tanke på att jordbruket åtaranvänder all jord i sitt odlande. Skördar frukt o grönt alldeles för tidigt. Så till o med om du äter grönt medvetet är det svårt att ligga på en boostad hälso nivå.
Tillskott av vitaminer är riktigt nice, eu har ideer på att förbjuda vissa vitamin tillskott. Undra varför? Man tjänar inga pengar på att vi är friska. Vad skulle hände med börsen om alla männsikor blev friska helt plötsligt. Läkemedelsbolagen är dom som tjänar mest pengar på börsen. Tänk på den! Man har även disskuterat att förbjuda vissa frön. Så att man inte kan odla vad man vill hemma i trädgården.
... Livsmedelsverket ägs för övrigt av jordbruksvärket... Kanske därför ica säljer coca cola o coco pops... helt sjukt!!!
Sparven från Minsk
2011-10-11, 04:27
Jag äter. Mest som sagt innan för att försäkra mig om att jag får i mig allt. Enkelt och billigt, men de ersätter inget, utan är ett komplement :)
Sheogorath
2011-10-11, 05:26
Per definition nej.
Det är lite som att fråga "är det dumt att träna för mycket?" Ja, såklart, annars hade det ju inte varit "för mycket". Likadant: en kost som är fullgod är ju det för att man får i sig vad man behöver.
Den intressanta frågan är ju då förstås om det är rimligt att äta en fullgod kost? Kanske inte på våra breddgrader säger jag och äter därför ett vitamin-D-tillskott.
Placebo eller inte? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21751253/?i=2
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sheogorath
2011-10-11, 05:52
Placebo eller inte? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21751253/?i=2
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaddå placebo eller inte? Studien var ju både placebokontrollerad och dubbelblind vilket innebär att en grupp fick sockerpiller och varken försöksdeltagare eller försöksledare visste vem som fick vad.
Lägger mig inte i diskussionen ovanför utan skriver helt enkelt:
Jag tar en multivitamin om dagen för att främja god hälsa.
Eddie Vedder
2011-10-11, 08:43
... Livsmedelsverket ägs för övrigt av jordbruksvärket... Kanske därför ica säljer coca cola o coco pops... helt sjukt!!!
1. Nej de "ägs" inte.
2. Det är jordbruksdepartementet, inte jordbruksverket.
3. Det stavas inte "värket".
4. Vad ICA säljer har inte med det att göra, vad har coca cola och coco pops med jordbruksdepartementet att göra?
Rikard Jansson
2011-10-11, 09:09
Sheldon säger att det är till för dyrt urin :)
Sheldon säger att det är till för dyrt urin :)
Och då borde man köpa mangan ;)
Macroman
2011-10-11, 09:28
Vitaminer är ju den enda källan som upperätthåller ditt immunförsvar. Vanlig kost för att hålla upp ditt cell skydd idag är ju inte speciellt lätt. Inte med tanke på att jordbruket åtaranvänder all jord i sitt odlande. Skördar frukt o grönt alldeles för tidigt. Så till o med om du äter grönt medvetet är det svårt att ligga på en boostad hälso nivå.
Tillskott av vitaminer är riktigt nice, eu har ideer på att förbjuda vissa vitamin tillskott. Undra varför? Man tjänar inga pengar på att vi är friska. Vad skulle hände med börsen om alla männsikor blev friska helt plötsligt. Läkemedelsbolagen är dom som tjänar mest pengar på börsen. Tänk på den! Man har även disskuterat att förbjuda vissa frön. Så att man inte kan odla vad man vill hemma i trädgården.
Wow!*screwy*
Måste leta upp foliehatten genast!
Var la jag den nu igen...?
Du låter lite.. paranoid.
Linjedomarn
2011-10-11, 13:19
Käkar det för säkerhets skull. Äter nästan aldrig grönsaker så jag tar vitamintillskott.
Pipharen
2011-10-11, 14:20
Med en varierad kost behövs inte vitamintillskott, förutom vitamin D för oss vikingar.
Jag tänker som så att ifall jag tar en vitamin tablett så vet jag att vissa av vitaminerna pissar man ut och vissa lagras. Därför tar jag några då och då men rent allmänt så tror jag inte det behövs om man äter en allround kost och käkar mycket frukt och grönt.
Eddie Vedder
2011-10-11, 16:19
Apoteket
Som svar på båda? Om du menar att Apoteket har de bästa D-vitamintillskotten så är det i alla fall fel, de är för lågdoserade. Kolozzeums är bättre, Fairings också.
Var ganska nyligen på ett föredrag som hölls av Magnus Nylander där han pratade mycket om att man har ofta underskott på zink och selen, vilket leder till fria radikaler.(?) Han pratade även om en viss vitamin B6 som var livsviktig för proteinlagringen, så den bör väl vara ganska viktig för att få i sig?
Är inte helt hundra på att det var just proteinlagringen dock men det var väsentligt för hanteringen av protein!
Om du menar att Apoteket har de bästa D-vitamintillskotten så är det i alla fall fel, de är för lågdoserade. Kolozzeums är bättre, Fairings också.
Är det inte bara knapra flera i taget då?
Med det sagt så uttalarar jag mig inget om vilka som är 'bäst', utan undrar om det det bara är mängden/tablett som du menar.
Var ganska nyligen på ett föredrag som hölls av Magnus Nylander där han pratade mycket om att man har ofta underskott på zink och selen, vilket leder till fria radikaler.(?) Han pratade även om en viss vitamin B6 som var livsviktig för proteinlagringen, så den bör väl vara ganska viktig för att få i sig?
Är inte helt hundra på att det var just proteinlagringen dock men det var väsentligt för hanteringen av protein!
Visst. Våra jordar är fattiga på selen. Ifall vi inte äter koncentrerad näring i form av kött kanske vi skulle fundera på tillskott av selen. Selen är essentiellt men också giftigt ifall vi får i oss för mycket.
B6 är viktigt när vi bryter ned amniosyrorna till energi. Äter vi mer protein behöver vi mer B6.
Tack så mycket för förklaringen hur det ligger till, mycket uppskattat! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.