handdator

Visa fullständig version : Tight 2-splitt

PowPow
2011-10-06, 11:57
Har nyligen börjat styrketräna igen, och tänkte köra 2-splitt. Utgick från zbumbis program och bytte ut några övningar jag inte trivs med och flyttade omkring lite. Blev enligt nedan.

Kör 3-4 gånger i veckan och problemet är att jag ofta kör 2 dagar i rad, vilket medför att jag är konstant trött i benen (de får ju en del träning i marklyften som inte ligger på bendagen). Sen det kombinerat med att jag löptränar den del också..

- Då flyttar jag rygg och benövningarna till samma dag, tänkte jag. Men det känns ju inte rätt heller, eftersom det är de absolut tyngsta övningarna. Känns som om det passet kommer vara extremt tungt medan det andra passet blir mest lul lul med axlar, bröst, triceps och mage...

Hur tänker ni? Tips på hur man kan flytta omkring det? Benen är viktigast för mig.

- Pass 1 -
Marklyft
Skivstångsrodd
Latsdrag/Chins
Bicepscurl med stång
Stående Millitärpress
Baksida axlar hantlar
Situps

- Pass 2 -
Knäböj
Utfall
Lårcurl
Benspark
Vadpress
Sidospark i CC (rehab-style)
Bänkpress
Lutande hantelpress/dips

z_bumbi
2011-10-06, 12:06
Kör du så ofta kan du ju variera intensiteten i olika övningar så får du jämnare belastning t ex lättare böj, tyngre mark och tyngre böj, lättare mark. På samma dag eller på olika dagar är en fråga om hur du reagerar på träningen.
Att ett pass är mindre eller känns lättare är ju annars bara bra för det är ju inte hur passet känns som är det viktiga utan hur kroppen reagerar på passet.