Visa fullständig version : RIP Steve Jobs.
Jag är på inget vis ett Applefan, men han har betytt oerhört mycket för smartphonemarknaden. Tråkigt att han gått bort.
http://www.engadget.com/2011/10/05/steve-jobs-co-fouder-of-apple-is-dead-at-56/
http://abcnews.go.com/Technology/steve-jobs-apple-ceo-dies/story?id=14383813
R.I.P.
Vila i frid. Han var en riktig visionär inom teknologi.
Håll tråden fri från "Jamen guuu' orka lägga upp såna här inlägg!". Lite respekt kan man ha.
Jens.Andersson
2011-10-06, 01:22
Eftersom du var 2 min snabbare än spinkot skriver jag här.
RIP.
Dexterity
2011-10-06, 01:27
En helt fantastisk affärsman. Vila i frid.
Han hann ju ändå med att åstadkomma en hel del, skulle tro att han var rätt nöjd med sitt livsverk. Trist för hans anhöriga.
http://www.youtube.com/watch?v=D1R-jKKp3NA
Några visdomsord om döden av Jobs!
Hej då Steve.
Tack för äpplet!
http://www.apple.com/stevejobs/
http://www.idg.se/2.1085/1.408554/steve-jobs-har-avlidit
RIP!
SiSenior
2011-10-06, 05:22
Trots att jag inte gillar appels produkter gillar jag Steve.
Rest In Peace Steve:(
Fuck! Vad tråkigt. :(
RIP.
MasterChief
2011-10-06, 07:35
En bra krönika om denna otroliga herre:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.408554/steve-jobs-har-avlidit
Nitrometan
2011-10-06, 07:39
Vila i frid.
Må han bli ihågkommen länge.
Vila i frid.
Må han bli ihågkommen länge.
Må han.
Jag hoppas att vi åter får se en sådan visionär.
Lasse Kongo
2011-10-06, 08:07
Nej! Som nybliven pappa är hormonerna helt fucked up, börjar fan gråta när jag läste detta, det var något speciellt med Steve, svår att inte tycka om.
RIP
Mkt tråkigt, inte alls gammal.
Cancer always ruining people's lives.
R.I.P. Steve!
Trist, men inte oväntat :/
Nitrometan
2011-10-06, 08:20
Apple hyllar sin chef och grundare: http://www.apple.com/stevejobs/
Sparven från Minsk
2011-10-06, 08:27
R.I.P
En av de stora i vår tid. Nyss avgått, han borde fått några år till och njuta av pensionen och ålderns höst =(
Fyfan vad tråkigt. Vila i frid Steve.
En stor visionär och entreprenör har gått ur tiden :(
RIP.
hahavaffan
2011-10-06, 08:56
Sjukt sorligt :(
Doctor Snuggles
2011-10-06, 14:12
Jävligt trist. Hoppas bara hans visioner inte dog med honom.
proteinsynthesis
2011-10-06, 15:10
http://www.youtube.com/watch?v=D1R-jKKp3NA
Några visdomsord om döden av Jobs!
+ 1
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Mjölkprotein
2011-10-06, 15:25
Trots att jag alltid känt starkt avsky för Apple och Steve Jobs, måste jag erkänna att han var en förjävla bra affärsman, och har säkerligen gjort otroliga under med telefontekniken.
R.I.P
rajjan_dammit
2011-10-06, 15:37
Inte för att jag inte tycker det är tråkigt att Steve Jobs har dött, det är det verkligen. Han var en stor visionär som gjort mycket för telekom. Men man behöver inte flippa ut och tacka Steve Jobs för att det finns en miniräknare i mobilen eller för att mottagningen är bra på Öland. Nån måtta får det vara, imho :)
vicarious
2011-10-06, 16:22
Vila i frid.
Oerhört tråkigt att höra. Har flera kollegor på jobbet som har gått bort i cancer och det är en fruktansvärd sjukdom, ingen ska behöva drabbas av det.
Vila i frid.
redbrigade
2011-10-06, 17:07
Inte för att jag inte tycker det är tråkigt att Steve Jobs har dött, det är det verkligen. Han var en stor visionär som gjort mycket för telekom. Men man behöver inte flippa ut och tacka Steve Jobs för att det finns en miniräknare i mobilen eller för att mottagningen är bra på Öland. Nån måtta får det vara, imho :)
Precis folk har ju gått helt bananaz och man får ju känslan att han har gett världsfred till jorden, när hans största bedrift är att ha utvecklat ett smartphone som ändrat VISSA personers vardagliga liv.
Sen att det sitter någon och chattar med folk på Aftonbladet och säger "Men Jobs kommer nog nämnas i samma meningar som Edison, Ford, Land." så blir det bara för mycket
Hur kommer det då se ut när Bill Gates går ur tiden? parader i alla världens huvudstäder?
R.I.P hursomhelst
Precis folk har ju gått helt bananaz och man får ju känslan att han har gett världsfred till jorden, när hans största bedrift är att ha utvecklat ett smartphone som ändrat VISSA personers vardagliga liv.
Sen att det sitter någon och chattar med folk på Aftonbladet och säger "Men Jobs kommer nog nämnas i samma meningar som Edison, Ford, Land." så blir det bara för mycket
Hur kommer det då se ut när Bill Gates går ur tiden? parader i alla världens huvudstäder?
R.I.P hursomhelst
Jag hoppas att du vet att han gjort bra mycket mer än en smartphone? Bill gates och Steve Jobs är 2 otroligt grymma människor som skapat otroligt mycket. Hela Sveriges befolkning använder något de skapat dagligen.
Jag håller med om att det är lite inne o skriva RIP steve jobs just nu och jag är rätt emot apple som företag. Men det går inte att förneka hur mycket han faktiskt skapat. Jag menar du kanske inte ens hade fått se Toy Story om han inte funnits bara det är helt sjukt imo!
rajjan_dammit
2011-10-06, 18:03
Antagligen inte. Microsoft är ju ett ondskefullt företag, precis som Google och Facebook.
gSTGnDsWZwM
För hela helvete, inte ens en silikonbimbo på Stureplan är så obildad att hon drar upp en gayphone som Jobs största bedrift.
En gång i tiden, långt innan internet fanns, var Jobs "bara" en av visionärerna bakom hela konceptet med en persondator. Vi talar alltså om en tid då datorerna just hade blivit lite mindre än två rum stora. Därifrån har Jobs varit med tills nu, då gayphonen har mer kräm än dåtidens samlade datorkraft.
Karlns meritlista är så tung att inte ens hurril kan lyfta den från marken.
redbrigade
2011-10-06, 18:18
Jag hoppas att du vet att han gjort bra mycket mer än en smartphone? Bill gates och Steve Jobs är 2 otroligt grymma människor som skapat otroligt mycket. Hela Sveriges befolkning använder något de skapat dagligen.
Jag håller med om att det är lite inne o skriva RIP steve jobs just nu och jag är rätt emot apple som företag. Men det går inte att förneka hur mycket han faktiskt skapat. Jag menar du kanske inte ens hade fått se Toy Story om han inte funnits bara det är helt sjukt imo!
Jo, jag vet vad han har gjort efter att ha spenderat en timme med att växla mellan BBC och CNN som verkligen inte sparade på krutet gällande Steve Jobs.
Men som sagt att jämföra honom med Ford och Edison är ludacris!
Fast Pixar ägde han väl bara egentligen? hade väl inte så mycket att göra med själva filmproduktionen?
Edit* om det är någon som kommer få äran persondatorn om 100år så är jag ganska säker på att det är Bill Gates
Jo, jag vet vad han har gjort efter att ha spenderat en timme med att växla mellan BBC och CNN som verkligen inte sparade på krutet gällande Steve Jobs.
Men som sagt att jämföra honom med Ford och Edison är ludacris!
Fast Pixar ägde han väl bara egentligen? hade väl inte så mycket att göra med själva filmproduktionen?
Vad jag vet så var han med o startade pixar, dvs det kanske aldrig funnits utan honom. Angående Ford och Edison så vet jag inte om det är en så stor överdrift? Jag tror du inte inser hur mycket datorer och smartphones osv osv osv används i nuläget?:)
rajjan_dammit
2011-10-06, 18:33
Det som är skevt i sammanhanget, tycker jag, är att de flesta har aldrig ,och skulle aldrig få för sig att använda, en Mac. (De som gör det å andra sidan är så frälsta att det hela övergår i någon slags mystisk sektstämning). Nu ska det gråtas och stojas över en person som drivit ett företag vars varumärke man aldrig använt fram tills ajphön kom.
Nu helt plötsligt ser alla Jobs storhet och förknippar den enbart med hur fantastisk han var som fixat den här mobilen som man inte kan leva utan. Det är ju inte enbart Jobs som drivit utvecklingen framåt och inte Jobs allena som skapat alla funktioner. Äras den som äras bör så att säga. Därmed inte sagt att han inte bör äras alls.
redbrigade
2011-10-06, 18:56
Vad jag vet så var han med o startade pixar, dvs det kanske aldrig funnits utan honom. Angående Ford och Edison så vet jag inte om det är en så stor överdrift? Jag tror du inte inser hur mycket datorer och smartphones osv osv osv används i nuläget?:)
Han köpte Pixar utav George Lucas så nog hade det funnits men hur framgångsrikt det hade är ju svårt att säga.
Mjoo men tror att det är Gates som kommer få ären för persondatorerna snarare än Jobs.
Cerberus
2011-10-06, 19:11
nu blev ja sugen på mac igen.
Doctor Snuggles
2011-10-06, 19:17
Det som är skevt i sammanhanget, tycker jag, är att de flesta har aldrig ,och skulle aldrig få för sig att använda, en Mac. (De som gör det å andra sidan är så frälsta att det hela övergår i någon slags mystisk sektstämning). Nu ska det gråtas och stojas över en person som drivit ett företag vars varumärke man aldrig använt fram tills ajphön kom.
Nu helt plötsligt ser alla Jobs storhet och förknippar den enbart med hur fantastisk han var som fixat den här mobilen som man inte kan leva utan. Det är ju inte enbart Jobs som drivit utvecklingen framåt och inte Jobs allena som skapat alla funktioner. Äras den som äras bör så att säga. Därmed inte sagt att han inte bör äras alls.
Jag använde mac innan iphone. Faktum är att jag har inte ens en iphone. Mac har länge använts inom skolväsendet i USA, inom print, av grafiker, musiker o dyl. Den stora boomen för Apple började dessutom med iPod. Vad man hyllar är det konstanta kommersiella och tekniska nytänket, sedan många år tillbaka.
Din poäng är att man inte ska hylla någon för att han inte var populärast i världen, alltid? Ok.
PixelMiner
2011-10-06, 19:18
Steve gjorde mycket för att ta persondatorn in i hemmet hos andra än just nördar. He will be missed.
dX9GTUMh490
Pinsamt. Du kunde åtminstone ha dragit en vända på Wikipedia (och utomhus) innan du skrev.
R.I.P hursomhelst
Ja du har redan blivit flamed rätt rejält hitills ;)
Att hoppa in i ett nästintill konkursdrabbat företag och få det till världens största börsbolag på ca 20 år är inte direkt kasst! Vem har lyckats med det tidigare? Vem kommer ens lyckas med det IGEN?
Fatalist
2011-10-06, 19:27
Mycket tråkigt att världen tappat ett affärsgeni.
rajjan_dammit
2011-10-06, 19:43
Pinsamt. Du kunde åtminstone ha dragit en vända på Wikipedia (och utomhus) innan du skrev.
Jag tror att det är så många människor tänker. Jag säger inte att jag har koll på Apple och alla projekt som Steve Jobs var inblandad i. Det lär inte särskilt många ha, egentligen.
Därför blir det lite som att "Jag ser att du har en almanacka i din mobil, det kan du tacka Steve Jobs för!".
Jag tycker det tar sig såna uttryck.
Doctor Snuggles
2011-10-06, 19:56
Jag tror att det är så många människor tänker. Jag säger inte att jag har koll på Apple och alla projekt som Steve Jobs var inblandad i. Det lär inte särskilt många ha, egentligen.
Därför blir det lite som att "Jag ser att du har en almanacka i din mobil, det kan du tacka Steve Jobs för!".
Jag tycker det tar sig såna uttryck.
Är det ditt försvar? Att andra också hoppar av bron? Ok.
Jag säger inte att jag har koll på Apple och alla projekt som Steve Jobs var inblandad i.
Ja, det märks att du inte har den blekaste uppfattning om hur betydelsefull han varit. Du borde sätta dig och göra din läxa innan du säger mer.
mangemani
2011-10-06, 20:29
rip
Arne Persson
2011-10-06, 21:17
Beställde idag en 27" IMac 3,1GHz med 16 GB ram. Jag hoppas S. Jobs blir lika hågkommen som Walt Disney
Fastback
2011-10-06, 21:19
Han har gjort ruskigt mycket för utveckling av smartphones asså! Hoppas även jag att han kommer bli ihågkommen mycket länge. RIP!
redbrigade
2011-10-06, 22:09
Ja du har redan blivit flamed rätt rejält hitills ;)
Att hoppa in i ett nästintill konkursdrabbat företag och få det till världens största börsbolag på ca 20 år är inte direkt kasst! Vem har lyckats med det tidigare? Vem kommer ens lyckas med det IGEN?
Jag säger inte att han har gjort med företaget är dåligt! det han har gjort med Apple är riktigt bra.
Men är det verkligen något som förtjänar den uppmärksamheten? tror inte det hade varit samma sak om det hade varit något annat företag än Apple.
Jag säger inte att han har gjort med företaget är dåligt! det han har gjort med Apple är riktigt bra.
Men är det verkligen något som förtjänar den uppmärksamheten? tror inte det hade varit samma sak om det hade varit något annat företag än Apple.
Nej troligen inte, anledningen är för att man i alla år totalt flamat jobs istället. Man har sett han som tokig och galen med alla hans upptåg, och varje gång har det gått tvärtemot allas förväntningar
Det är en sak att skapa något som blir en succé, denna man har gjort det gång på gång, han har revolutionerat hela världen inom digital kommunikation på många sätt och vis ingen kunnat förutse. Han hade en kreativitet som är få förunnat
Glömmer aldrig när jag skaffade mig den första 233mhz imacen! På den tiden mobbade mina vänner mig för att den inte hade ett diskettuttag och det sågs som en stor nackdel för imac att den ej hade detta!! Detta var bara ca 10 år sedan! ;)
Det verkar som att folk även glömmer att Steve Jobs köpte Pixar 1986 och var dess VD fram till 2006. Även om han kreativt kanske inte skapat de filmerna, så har han säkert haft rådande styre över det företaget och alla förhandlingar med Disney, innan Pixar blev uppköpta just Disney då.
rajjan_dammit
2011-10-07, 06:07
Är det ditt försvar? Att andra också hoppar av bron? Ok.
Försvar vet jag inte varför jag skulle behöva ha. Jag har sagt att många verkar i heat of the moment ge Jobs kredd för det mesta som har med mobiltelefoni att göra.
Är det ditt sätt att argumentera? Att tolka det någon skrivit, ge det en pejorativ twist och avsluta med ett "Ok."? Läs först, flejma sen.
Ja, det märks att du inte har den blekaste uppfattning om hur betydelsefull han varit. Du borde sätta dig och göra din läxa innan du säger mer.
Har varken sagt bu eller bä om Jobs storhet. Jag har sagt hur jag upplevt att människor i min närhet har reagerat. Jag har inte påstått någonstans att karln bara skulle ha meckat ihop en liten smartphone som om det inte vore nån konst.
Men om jag gjort min läxa, hade jag då vetat att Jobs faktiskt ligger bakom de saker som jag hittills använt som exempel i tråden? I sådana fall trodde jag i min enfald att det fanns andra visionärer och tekniska genier inom området.
Ajuste, finns ju andra. Bill Gates tex. Och sen har vi...? Jobs var liksom en av pionjärerna, som betytt jävligt mycket. Men det ska visst alltid finnas en liten rebell som får sand i vaginan när en stor man hyllas.
rajjan_dammit
2011-10-07, 07:11
Ajuste, finns ju andra. Bill Gates tex. Och sen har vi...? Jobs var liksom en av pionjärerna, som betytt jävligt mycket. Men det ska visst alltid finnas en liten rebell som får sand i vaginan när en stor man hyllas.
Jamenvafan, nån måste ju göra det också. :)
Självklart var Jobs en av pionjärerna och självklart hade folk inte kunnat ha en miniräknar-app eller det och det programmet i datorn eller en portabel mp3-spelare om inte Jobs först hade varit med och lagt grunderna till PC:n och smartphönen och iPoden och allt annat. Men ALLT kan ju knappast vara hans förtjänst.
Men man kan ju inte heller förneka att Apple som företag gör precis det som MS också gjort och som fått dem stämplade som ett ultrakapitalistiskt och grinigt företag som får marknaden ur spel med sin monopolistiska ställning. Hur många kommer skriva "RIP Steve, awesome bourgeoisie", liksom?
I min lilla värld har jag upplevt att Apple ses som det snälla, mysiga underdog-alternativet till fulingar som Microsoft och Google. Men det är samma skit, som en vis man kanske en gång sa.
Folk säger ju inte att allt är hans förtjänst, förutom de teknologiska framgångar du just nämnt (plus mer). Kom ihåg att han haft minst ett finger med i ALLT som kommit ur Apple de senaste decenniet. Karln var en nitisk perfektionist och jobbade med minsta detalj.
Sen att Apple har börjat få monopol på en hel del grejer är både negativt och positivt. Det positiva med iPad är att det tvingar konkurrenterna till att klämma ut riktigt bra produkter som kan bli framgångsrika. Samma sak gäller iPhone.
Det finns väldigt mycket man kan tacka mannen för. Framgångarna inom animerade storfilmer t.ex.
Inget har påstått att allt är hans förtjänst. Däremot är Bill Gates och Steve Jobs två ledstjärnor. Deras visioner har haft en enorm inverkan på utvecklingen.
Att de är kapitalister är vad som gör dem så bra. Hur många icke-kapitalistiska företag har något av värde att visa?
Jag är ingen sousse så jag delar inte upp folk i klasser. Räcker det med "RIP Steve, awesome entrepenör"?
rajjan_dammit
2011-10-07, 07:54
Visionärer är ju tamejfan mänsklighetens största fiende. Om jag någonsin träffar någon ska jag omedelbart genomföra ett citizens arrest i förebyggande syfte.
;)
Nej, det var nog jag som drog för stora växlar av de konversationer jag sett och hört om att vi har Jobs att tacka för precis allt.
Doctor Snuggles
2011-10-07, 14:12
En av de mest träffande och rörande hyllningarna.
http://techcrunch.com/2011/10/07/steve-jobs-2/
"Later on Colbert, who is the (self-described) “first non-Apple person to have an iPad” recounts what it was like to preview and present the device months before launch at the 52nd Grammy Awards, revealing email he received from Jobs himself afterwards,”I was one of the few people who could call Steve Jobs a close friend — in that he communicated with me once.”
The communication?
“Sweet!
Thanks,
Steve”
To which Colbert, breaking character and with a 100% sincerity, proceeded to respond while live on-air:
“Right back at ya!
Thanks for everything.”
För hela helvete, inte ens en silikonbimbo på Stureplan är så obildad att hon drar upp en gayphone som Jobs största bedrift.
Jag lovar dig att jag aldrig hade hört namnet Steve Jobs förrän igår.
Proportioner. Visst var han säkert duktig och schysst och allt det där och förtjänar otaliga mer - eller mindre - rörande hyllnigar, men det är trots allt bara prylar det är frågan om.
Doctor Snuggles
2011-10-07, 15:22
Proportioner. Visst var han säkert duktig och schysst och allt det där och förtjänar otaliga mer - eller mindre - rörande hyllnigar, men det är trots allt bara prylar det är frågan om.
Vad sitter du och skriver på nu? Driftved och snäckskal?
men det är trots allt bara prylar det är frågan om.
Inverkan som de prylarna haft på världen är ju definitivt liten så jag förstår precis vad du menar.
Beklagar. Bärs-bimbo.
Jamenvafan, nån måste ju göra det också. :)
Självklart var Jobs en av pionjärerna och självklart hade folk inte kunnat ha en miniräknar-app eller det och det programmet i datorn eller en portabel mp3-spelare om inte Jobs först hade varit med och lagt grunderna till PC:n och smartphönen och iPoden och allt annat. Men ALLT kan ju knappast vara hans förtjänst.
Men man kan ju inte heller förneka att Apple som företag gör precis det som MS också gjort och som fått dem stämplade som ett ultrakapitalistiskt och grinigt företag som får marknaden ur spel med sin monopolistiska ställning. Hur många kommer skriva "RIP Steve, awesome bourgeoisie", liksom?
I min lilla värld har jag upplevt att Apple ses som det snälla, mysiga underdog-alternativet till fulingar som Microsoft och Google. Men det är samma skit, som en vis man kanske en gång sa.
Att säga att Apple lade grunderna till mp3-spelare och smartphones är lite som att säga att World of Warcraft lade grunderna till MMORPGS. De var inte först men gjorde en hel del rätt och förbättrade på existerande funktioner (samt hade ett stort namn bakom); och få minns hur dåliga sakerna var precis i första början.
T.ex. första generationen ipods var inte direkt helt hundra men de bättrade på sig rätt bra senare. Apple är absolut inte "det snälla" alternativet heller; har aldrig varit.
Proportioner, ja.
Steve Jobs var en av dom tidiga visionärerna bakom hela konceptet med persondatorer. Du vet, dom där sakerna som revolutionerat vårt samhälle. Dumma prylar som förändrat hur vi kommunicerar, gjort information otroligt mycket mer lättillgänglig och allmänt givit helt absurda produktionsökningar.
Idag kan jag sitta i en stuga ute i skogen och göra saker på min telefon som var helt otänkbart för 20 år sedan. Steve Jobs har varit en av dom som gjort det möjligt, trots att jag inte ens äger någon Apple-produkt.
Enligt Wikipedia omsatte Apple drygt 65 miljarder dollar förra året. De har 357 butiker, och 49,400 anställda.
Det är 49,400 personer som kan fixa tak över huvudet, ställa mat på bordet, försörja en familj, se till att barnen kan gå i skolan och få sjukvård... personer vars pengar kan läggas på allsköns olika ändamål - pryl- eller icke-pryl-relaterat.
Företagets omsättning gör också att andra aktörer kan skapa värde. De där 65 miljarderna, som endast var förra året, har liksom en minst sagt stor betydelse för alla som gör affärer med Apple.
Sen har vi som sagt värdet produkterna i sig skapat. Det är bra många datorer, paddor och fönar som gör att folk kan vara mer produktiva dagligen.
Värdet Steve Jobs skapat är ofantligt. Detta trots att det "bara" är prylar vi snackar om.
Om du har minsta tillstymmelse av heder i kroppen borde du skämmas just nu.
Doctor Snuggles
2011-10-07, 18:46
Du vet att Bärs antagligen trollar, va? Om du inte märkt det hittills så är det lite pensionärs-jävel över honom.
Jockefoten
2011-10-07, 18:47
Proportioner, ja.
Steve Jobs var en av dom tidiga visionärerna bakom hela konceptet med persondatorer. Du vet, dom där sakerna som revolutionerat vårt samhälle. Dumma prylar som förändrat hur vi kommunicerar, gjort information otroligt mycket mer lättillgänglig och allmänt givit helt absurda produktionsökningar.
Idag kan jag sitta i en stuga ute i skogen och göra saker på min telefon som var helt otänkbart för 20 år sedan. Steve Jobs har varit en av dom som gjort det möjligt, trots att jag inte ens äger någon Apple-produkt.
Enligt Wikipedia omsatte Apple drygt 65 miljarder dollar förra året. De har 357 butiker, och 49,400 anställda.
Det är 49,400 personer som kan fixa tak över huvudet, ställa mat på bordet, försörja en familj, se till att barnen kan gå i skolan och få sjukvård... personer vars pengar kan läggas på allsköns olika ändamål - pryl- eller icke-pryl-relaterat.
Företagets omsättning gör också att andra aktörer kan skapa värde. De där 65 miljarderna, som endast var förra året, har liksom en minst sagt stor betydelse för alla som gör affärer med Apple.
Sen har vi som sagt värdet produkterna i sig skapat. Det är bra många datorer, paddor och fönar som gör att folk kan vara mer produktiva dagligen.
Värdet Steve Jobs skapat är ofantligt. Detta trots att det "bara" är prylar vi snackar om.
Du har uppenbarligen inte sett Apples fabriker i asien!
MasterChief
2011-10-07, 19:02
Proportioner, ja.
Ligga?
Du vet att Bärs antagligen trollar, va? Om du inte märkt det hittills så är det lite pensionärs-jävel över honom.
Jag vet inte, men jag hoppas.
Du har uppenbarligen inte sett Apples fabriker i asien!
Nä, men jag är säker på att de anställda hade tagit sig till bättre jobb om de inte varit fastkedjade.
Foxconn är annars en leverantör med runt 400,000 anställda. Lite sådär apropå hur många jobb Jobs bidragit till.
Visionärer är ju tamejfan mänsklighetens största fiende. Om jag någonsin träffar någon ska jag omedelbart genomföra ett citizens arrest i förebyggande syfte.
;)
Nej, det var nog jag som drog för stora växlar av de konversationer jag sett och hört om att vi har Jobs att tacka för precis allt.
Du har ju på sätt och vis rätt. Hade det inte funnits visionärer som kunnat driva vår utveckling hade vi fortfarande varit stenåldersmänniskor och miljöförstöring, krig och förtryck hade inte existerat.Vår planet hade definitivt klarat sig bättre utan visionärer iaf.
"The last american who knew what he was doing."
RIP.
RIP CHIDI, RIP ARJANA, RIP CHIBUEZE
& RIP alla andra tusentals svältoffer från igår!
*popcorn*
RIP CHIDI, RIP ARJANA, RIP CHIBUEZE
& RIP alla andra tusentals svältoffer från igår!
*popcorn*
Om det är något som är lamare än att strunta i alla som dör av svält så är det att försöka använda dem som ett slagträ mot andra.
Som straff så får du skänka 50 kr till läkare utan gränser.
http://www.lakareutangranser.se/gava/andra-satt-att-stodja/mobilsupporter/
Om det är något som är lamare än att strunta i alla som dör av svält så är det att försöka använda dem som ett slagträ mot andra.
Som straff så får du skänka 50 kr till läkare utan gränser.
http://www.lakareutangranser.se/gava/andra-satt-att-stodja/mobilsupporter/
Tycker bara det är löjligt med såna här trådar. Känner någon honom? Gjorde han nåt bra för mänskligheten? Tillfredsställde han något behov?
Eller var det bara en driftig lirare som , med lite hjälp av tur, förhoppningsvis lyckades göra det jävligt "bra" för sig själv?
Tycker bara det är löjligt med såna här trådar. Känner någon honom? Gjorde han nåt bra för mänskligheten? Tillfredsställde han något behov?
Eller var det bara en driftig lirare som , med lite hjälp av tur, förhoppningsvis lyckades göra det jävligt "bra" för sig själv?
Uppenbarligen så tycker många att han gjorde något bra och att han bidrog på ett positivt sätt. Varför kan inte folk få tänka så och prata om det utan andra skall försöka nedvärdera dem.
Gör nu själv något bra för mänskligheten och skänk 50 kr till läkare utan gränser.
Uppenbarligen så tycker många att han gjorde något bra och att han bidrog på ett positivt sätt. Varför kan inte folk få tänka så och prata om det utan andra skall försöka nedvärdera dem.
Gör nu själv något bra för mänskligheten och skänk 50 kr till läkare utan gränser.
HAHA. bidrog på ett positivt sätt. Jippie han lyckades skaffa sig en massa löneslavar världen över, väldigt positivt för mänskligheten!
HAHA. bidrog på ett positivt sätt. Jippie han lyckades skaffa sig en massa löneslavar världen över, väldigt positivt för mänskligheten!
Fast vad skulle de göra annars?
Fast vad skulle de göra annars?
De?
Steve Jobs - ingenting. Han lyckades ju, iaf. på pappret, göra det bra för sig själv. Hatten av till honom för att han lyckades slippa löneslava!
polka_griis
2011-10-07, 22:01
Men gud det här forumet är ju överfullt av dåliga troll...
Känner någon honom? Gjorde han nåt bra för mänskligheten? Tillfredsställde han något behov?
Nej, men jag tycker han var en inspirerande person. Ja, han startade bland annat Apple och gjorde det framgångsrikt. Ja, uppenbarligen har produkterna tillfresställt många människors behov.
Men gud det här forumet är ju överfullt av dåliga troll...
Tydligen gamla polka grisar som luktar päck också.
rajjan_dammit
2011-10-07, 22:10
De?
Löneslavarna. Vad skulle de gjort annars? Tror jag är det som åsyftas.
Nej, men jag tycker han var en inspirerande person. Ja, han startade bland annat Apple och gjorde det framgångsrikt. Ja, uppenbarligen har produkterna tillfresställt många människors behov.
Tycker inte han har tillfredsställt ett behov utan snarare skapat ett behov som inte fanns där innan.
Men, men detta är inte rätt tråd för dylika diskussioner. Det hela kommer bara gå mer och mer off-topic ju längre och djupare man diskuterar.
Ni Applenördar och kapitalistkramare ska få ha eran tråd i fred.
Löneslavarna. Vad skulle de gjort annars? Tror jag är det som åsyftas.
Löneslavat någon annanstans kanske rentav fyllt funktionen som arbetslösa på arbetsmarknaden.
MasterChief
2011-10-07, 22:20
Löneslavat någon annanstans kanske rentav fyllt funktionen som arbetslösa på arbetsmarknaden.
Typisk kommunist som bröt sitt ord efter en minut.
Typisk kommunist som bröt sitt ord efter en minut.
Well. Eftersom jag troligen missuppfatta vilka Trouble syfta på med "De" Så förklara jag bara mitt tidigare inlägg.
Men voila, tråden är nu din.
Doctor Snuggles
2011-10-07, 22:30
Well. Eftersom jag troligen missuppfatta vilka Trouble syfta på med "De" Så förklara jag bara mitt tidigare inlägg.
Låt mig ta det igen, dear hater: Vad sitter du och skriver på nu? Driftved och snäckskal?
MasterChief
2011-10-07, 22:32
I sann kommunistisk anda skänker du något du själv inte äger.
I sann kommunistisk anda skänker du något du själv inte äger.
Hahaha ohhhhh så hårt:devil::D
Låt mig ta det igen, dear hater: Vad sitter du och skriver på nu? Driftved och snäckskal?
Just nu skriver jag på din mammas trosor. Bounga was here. Frågor?
Jag är i alla fall glad att jag har en apple som varnar mig för orkanerna. Den där stormen ni hade i Sverige(?) visste jag ni skulle få långt innan någon svensk väderrapport skrev om den. Mer än så kan jag inte döma just nu.
Arne Persson
2011-10-07, 22:38
En liten kommunistfjolla, I presume?
MasterChief
2011-10-07, 22:39
Se där, som en äkta kommunist snodde du tillbaka något du låtsats att skänka.
Tråden var väl min?
Riktigt jävla tråkigt, han har betytt oerhört mycket.
Sjukt spännande med de där "ritningarna" som även finns, otroligt om det är sant och leder till något.
Doctor Snuggles
2011-10-07, 23:06
Jag förstår. Du om någon borde uppskatta det faktum att fjortispojkar idag inte behöver leta efter igenklistrade tidningar i skogen för att hitta porr.
Enjoy the ban, btw.
Löneslavat någon annanstans kanske rentav fyllt funktionen som arbetslösa på arbetsmarknaden.Som iphone-ägare och tillika löneslav är läget inte lätt idag. Att jobba med det man älskar, känna att man bidrar till samhället och värst av allt tjäna pengar på detta är nog det hårdaste med att vara löneslav i Sverige. Har du varit i samma sits? Hur tar jag mig ur slaveriet?
För det är väl inte så att du är 17-18, studerande, och blott en börda och belastning för alla oss andra?
När man själv inte har någon talang eller stor förmåga är det lätt att säga att andra lyckas på grund av tur. Det handlar inte om tur. De har väl förvaltat de egenskaper de är födda med.
De?
Steve Jobs - ingenting. Han lyckades ju, iaf. på pappret, göra det bra för sig själv. Hatten av till honom för att han lyckades slippa löneslava!
Jobs har gjort mycket pengar av sina uppfinningar men han har nog slitit mer än många andra. Du kommer inte dit han var gratis. Det kostar tid och energi. Tid och energi som du på inget sätt är beredd att lägga ner men sen gärna transformerar till tur när du ska beskriva andras insats till varför dom är där dom är.
Enligt uppgift så arbetade Jobs ända in i det sista med att få ner nya idéer och driva utvecklingen frammåt. Det gör man inte om man bara är ute efter att tjäna pengar. Det gör man för att man har en passion.
Proportioner, ja.
Det jag inte förstår är hjältedyrkan kring en enda aktör på marknaden och tron på att alla skall ingå i kulten. Det är lika ointressant för mig vem som är "upphovet" till min skräpkorg som till min kaffekopp som till mitt tangentbord. Det kapitalistiska systemet är designat för att i grunden egoistiska behov skall leda till välfärd och utveckling. Fallet Steve Jobs är helt enkelt bara en indikator på att systemet fungerat. Det är lite *Nobelpriset i litteratur* över det hela. När prismottagaren tillkännages lär sig människorna att denna/denne existerar. Jag garanterar dig att det var samma effekt för de flesta när det stod om Steve Jobs bortgång.
Det är lite *Nobelpriset i litteratur* över det hela. När prismottagaren tillkännages lär sig människorna att denna/denne existerar. Jag garanterar dig att det var samma effekt för de flesta när det stod om Steve Jobs bortgång.
Jag skulle hävda att du har fel. Läser man dagstidningar (typ DN, SvD) regelbundet så har man i 30 år vetat vem Jobs är.
Jag är ingen Mac-människa. Jag har ingen iphone heller även om jag funderar på en (utifrån att det är den enda certifierade på jobbet) men har ändå haft koll på Jobs utan att kunna alla detaljer.
MasterChief
2011-10-08, 08:54
Det jag inte förstår är hjältedyrkan kring en enda aktör på marknaden och tron på att alla skall ingå i kulten.
Du menar att det liksom är som kristendomen?
Doctor Snuggles
2011-10-08, 09:16
Det jag inte förstår är hjältedyrkan kring en enda aktör på marknaden och tron på att alla skall ingå i kulten. Det är lika ointressant för mig vem som är "upphovet" till min skräpkorg som till min kaffekopp som till mitt tangentbord. Det kapitalistiska systemet är designat för att i grunden egoistiska behov skall leda till välfärd och utveckling. Fallet Steve Jobs är helt enkelt bara en indikator på att systemet fungerat. Det är lite *Nobelpriset i litteratur* över det hela. När prismottagaren tillkännages lär sig människorna att denna/denne existerar. Jag garanterar dig att det var samma effekt för de flesta när det stod om Steve Jobs bortgång.
http://img851.imageshack.us/img851/4291/1317904603407.jpg ?
T.o.m mina ålderdomliga föräldrar på 70+, och alla deras bekanta som är helt datorointresserade, visste vem Jobs var. Tycker det för övrigt är lite pinsamt att jämföra en kaffekopp med en dator. Misantropi i all ära, men att inte uppskatta den teknologiska revolution som Jobs et al har banat väg för, när man samtidigt varenda dag nyttjar och till varierande grad njuter av den, är halsstarrigt hyckleri.
Måste du posta idiotiska bilder i trådar som dessa?
Doctor Snuggles
2011-10-08, 09:26
Måste du posta idiotiska bilder i trådar som dessa?
Nu är bilden väldigt humoristisk, Trance, och ironiserar över folks brist på allmänbildning. Även om den vore idiotisk så passar den som svar på Bärs inlägg, om man nu ändå ska diskutera Jobs bidrag till mänskligheten. Det går faktiskt att sörja och inte vara så stel samtidigt.
http://chzmemebase.files.wordpress.com/2011/10/internet-memes-they-took-our-jobs1.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/4291/1317904603407.jpg men att inte uppskatta den teknologiska revolution som Jobs et al har banat väg för, när man samtidigt varenda dag...
:laugh:
Tack Steve för att jag finns. Tack.
Doctor Snuggles
2011-10-08, 10:02
:laugh:
Tack Steve för att jag finns. Tack.
Så du vet mao vem Bill Gates är och att han inte skapat facebook, men du kände inte till Jobs? Well trolled sir, well trolled. Inte alls osmakligt.
Det jag inte förstår är hjältedyrkan kring en enda aktör på marknaden och tron på att alla skall ingå i kulten. Det är lika ointressant för mig vem som är "upphovet" till min skräpkorg som till min kaffekopp som till mitt tangentbord.
Du saknar med andra ord heder nog för att ens erkänna och visa minsta tacksamhet för det Jobs åstadkommit.
Det kapitalistiska systemet är designat för att i grunden egoistiska behov skall leda till välfärd och utveckling.
Nej, det är inte helt korrekt. Det kapitalistiska systemet är designat för att lämna människor fria att agera. Det innebär i sin tur att de som är framgångsrika är de som agerar egoistiskt.
Steve Jobs var en egoist i ordets rätta bemärkelse. Han följde sin egen vision, trots att han blivit hårt kritiserad, för sin alldeles egna personliga tilflresställelse att skapa något - saker som han sedan marknadsfört och sålt för profit.
Fallet Steve Jobs är helt enkelt bara en indikator på att systemet fungerat. Det är lite *Nobelpriset i litteratur* över det hela. När prismottagaren tillkännages lär sig människorna att denna/denne existerar. Jag garanterar dig att det var samma effekt för de flesta när det stod om Steve Jobs bortgång.
Eh, nej Bärs, så är det inte.
Grundkurs i kapitalism:
Den som tar emot pengar är den som tackar, i detta fall Jobs. Det är han som skall vara tacksam för att folk köpt hans produkter, inte andra vägen.
Trodde detta var självklart.
Jomenvisst, Jobs borde visa tacksamhet för att han var ett produktivt och kreativt geni. Hans framgång måste ju berott på alla de miljoner människor som inte ens har en promille av hans förmåga.
När man själv inte har någon talang eller stor förmåga är det lätt att säga att andra lyckas på grund av tur. Det handlar inte om tur. De har väl förvaltat de egenskaper de är födda med.
Jobs har gjort mycket pengar av sina uppfinningar men han har nog slitit mer än många andra. Du kommer inte dit han var gratis. Det kostar tid och energi. Tid och energi som du på inget sätt är beredd att lägga ner men sen gärna transformerar till tur när du ska beskriva andras insats till varför dom är där dom är.
Enligt uppgift så arbetade Jobs ända in i det sista med att få ner nya idéer och driva utvecklingen frammåt. Det gör man inte om man bara är ute efter att tjäna pengar. Det gör man för att man har en passion.Exakt. Bra skrivet.
Jomenvisst, Jobs borde visa tacksamhet för att han var ett produktivt och kreativt geni. Hans framgång måste ju berott på alla de miljoner människor som inte ens har en promille av hans förmåga.
Att han eventuellt var ett geni var ju inte hans egen förtjänst, så det kunde han gott och väl vara tacksam för. Därtill berodde hans framgång på att folk köpte hans produkter, dvs. frivilligt gav honom sina pengar. Det finns generellt sett ingen orsak att gå omkring och tacka alla som gör sina jobb, oavsett om de kör buss eller uppfinner elektroniska prylar. Skulle Jobs ha haft den inställningen skulle han aldrig ha haft tid att arbeta. De entreprenörer som blir verkligt framgångsrika brukar dessutom inse att deras framgång också bygger på en hel del tur, och därför vill de ge tillbaka en slant i form av välgörenhet.
Det något väldigt oamerikanskt över denna attityd "huka dig inför Steve Jobs", "känn skam", "ner på knä och tacka honom", "du ditt ovärdiga svin som inte vet vem Jobs är, du hycklare". Tyvärr, denna attityd är motsatsen till den attityd som skapar den amerikanske go gettern.
Wiki-Leaks och Steve
http://cdn.mediatakeout.com/51588/shocker-wiki-leaks-claims-that-steve-jobs-died-of-hiv-and-they-post-his-medical-records-as-proof-awww-sheeet-that-is-low-down.html
Berguven
2011-10-08, 13:15
Grundkurs i kapitalism:
Den som tar emot pengar är den som tackar, i detta fall Jobs. Det är han som skall vara tacksam för att folk köpt hans produkter, inte andra vägen.
Trodde detta var självklart.
Så när du väl betalat biljetten till din stones-konsert ser du ingen anledning till att applådera under showen?
Att han eventuellt var ett geni var ju inte hans egen förtjänst, så det kunde han gott och väl vara tacksam för.
Jo. Apropå amerikansk attityd, någonsin hört uttryccket "self-made man"?
Därtill berodde hans framgång på att folk köpte hans produkter, dvs. frivilligt gav honom sina pengar.
Nej, framgången berodde på hans kapacitet att producera värde. Att folk köpte produkterna är ett resultat av det.
Det är inte industrialisterna som byggde de första järnvägarna som ska tacka pöbeln - samma människor som stod i vägen försökte stoppa dem utifrån sina irrationella rädslor.
Det finns generellt sett ingen orsak att gå omkring och tacka alla som gör sina jobb, oavsett om de kör buss eller uppfinner elektroniska prylar. Skulle Jobs ha haft den inställningen skulle han aldrig ha haft tid att arbeta. De entreprenörer som blir verkligt framgångsrika brukar dessutom inse att deras framgång också bygger på en hel del tur, och därför vill de ge tillbaka en slant i form av välgörenhet.
Jo, det finns generellt sett all anledning att tacka folk för att de gör ett bra jobb, speciellt när de gjort världen betydligt bättre.
Att framgång skulle bero på en hel del tur är en lögn som soussar gillar att upprepa. Med den inställningen har man alltid något att skylla på när man själv misslyckas.
Det något väldigt oamerikanskt över denna attityd "huka dig inför Steve Jobs", "känn skam", "ner på knä och tacka honom", "du ditt ovärdiga svin som inte vet vem Jobs är, du hycklare". Tyvärr, denna attityd är motsatsen till den attityd som skapar den amerikanske go gettern.
Det är du som borde känna skam. Vi som har lite heder vill bara hylla en stor man vars liv gjorde världen till en bättre plats. Jag är för övrigt varken hukad eller på knä när jag säger det.
Att han eventuellt var ett geni var ju inte hans egen förtjänst, så det kunde han gott och väl vara tacksam för. Därtill berodde hans framgång på att folk köpte hans produkter, dvs. frivilligt gav honom sina pengar. Det finns generellt sett ingen orsak att gå omkring och tacka alla som gör sina jobb, oavsett om de kör buss eller uppfinner elektroniska prylar. Skulle Jobs ha haft den inställningen skulle han aldrig ha haft tid att arbeta. De entreprenörer som blir verkligt framgångsrika brukar dessutom inse att deras framgång också bygger på en hel del tur, och därför vill de ge tillbaka en slant i form av välgörenhet.
Det något väldigt oamerikanskt över denna attityd "huka dig inför Steve Jobs", "känn skam", "ner på knä och tacka honom", "du ditt ovärdiga svin som inte vet vem Jobs är, du hycklare". Tyvärr, denna attityd är motsatsen till den attityd som skapar den amerikanske go gettern.Jävlar vilken halmgubbe.
Dennis93
2011-10-08, 14:14
Så jävla tråkig syn/attityd du har till hela grejjen.... Förövrigt är det väll inget jävla hukande eller nervärderande av sig själv utan bara att hylla en stor man.
Snarare tycker jag attityden i åtminstone L.A. är "Tack för allt." De förbiser det faktum att han inte gjorde något av det gratis, men faktum kvarstår att han tvingade utveckling hos konkurrenter, samtidigt som han förde vissa elektroniska apparater in i framtiden.
Glöm inte Pixar heller. Utan Steve Jobs, inga Pixar-filmer.
Jo. Apropå amerikansk attityd, någonsin hört uttryccket "self-made man"?
Nej, framgången berodde på hans kapacitet att producera värde. Att folk köpte produkterna är ett resultat av det.
Det är inte industrialisterna som byggde de första järnvägarna som ska tacka pöbeln - samma människor som stod i vägen försökte stoppa dem utifrån sina irrationella rädslor.
Jo, det finns generellt sett all anledning att tacka folk för att de gör ett bra jobb, speciellt när de gjort världen betydligt bättre.
Att framgång skulle bero på en hel del tur är en lögn som soussar gillar att upprepa. Med den inställningen har man alltid något att skylla på när man själv misslyckas.
Det är du som borde känna skam. Vi som har lite heder vill bara hylla en stor man vars liv gjorde världen till en bättre plats. Jag är för övrigt varken hukad eller på knä när jag säger det.
Har någon förbjudit dig att hylla? Det är du som borde skämmas som anser att andra borde hylla någon som inte betyder ett skvatt i deras liv. Du påminner om vissa muslimer som anser att även icke-muslimer borde omfatta islams regler, typ inte avbilda "profeten" etc. Håll vilka likvakor du vill men sluta förklara vad andra skall tycka.
Och så tar vi om grundkursen i kapitalism. En vara har inte ett värde i sig, det tror bara marxister. En kapitalist skapar följaktligen inte något med ett färdigt värde. Värdet bestäms av den som eventuellt vill köpa produkten, och då är det som sagt kapitalisten som skall buga, oavsett om köparen av produkten är en stat eller en vanlig människa, de du föraktfullt kallar "pöbeln med irrationella känslor".
Ja, framgång handlar mycket om tur. Många idér, produkter, konstnärliga visioner etc., som når avsevärd framgång har haft identiska föregångare, men tiden har då inte varit redo att ta emot dem. Att få plantera en viss idé i en omvärld som kan ta emot den och använda den på rätt sätt handlar om timing, att vara på rätt plats på rätt tid - och det påverkar man inte själv. Eventuell hittar du ett tangetbord bland da Vincis skisser om du söker noga.
Doctor Snuggles
2011-10-08, 21:44
Det är bara osmakligt att du fortsätter polemisera i denna tråd, Bärs. Lär dig lite hyfs, och skapa en egen tråd om det nu är så viktigt.
Det är bara osmakligt att du fortsätter polemisera i denna tråd, Bärs. Lär dig lite hyfs, och skapa en egen tråd om det nu är så viktigt.
Skall vi läsa lite tillsammans om Steve Jobs? Låter det skoj?
My model for business is The Beatles: They were four guys that kept each other's negative tendencies in check; they balanced each other. And the total was greater than the sum of the parts. Great things in business are never done by one person, they are done by a team of people
Ser du hur han refererar till en miljö, till en helhet som skapar något mer än de ingående delarna? Han tror inte på den enskilda gestalten som i kraft av sin egen förmåga frälser pöbeln, den gestalt som dyrkas i tråden. Tvärtom tror Jobs att halvdana förmågor som Ringo Starr kan spela centrala roller om de kombineras med rätt personer. Och det handlar om tur. Det var bara tur att Beatles fick den uppsättning de fick, det låg ingen stor genialisk plan bakom. Läs och lär.
Några andra saker på tal om rationalitet. Enligt Wikipedia var han buddist och...
...resisted his doctors' recommendations for evidence-based medical intervention for nine months, instead consuming a special alternative medicine diet to thwart the disease...
Hur förhåller du dig till det? Är det inte intressant att en så begåvad och framgångsrik innovatör har ett så rikt andligt-spirituellt liv?
Vill du leta upp skit om Steve Jobs så är det inte vidare svårt. Han kunde vara en riktigt kass person lite då och då.
Jag kan bara hålla med om det, och jag känner mig alldeles för äcklad för att fortsätta.
Vill du leta upp skit om Steve Jobs så är det inte vidare svårt. Han kunde vara en riktigt kass person lite då och då.
Tack för tipset, men nej tack. Jag är helt inte på samma spår som han, att hitta rätt kombination av personer är det avgörande - inte att ha de bästa individerna.
Doctor Snuggles
2011-10-08, 22:16
Skall vi läsa lite tillsammans om Steve Jobs? Låter det skoj?
Ser dåligt på gamla dar? Visa att du har en uns av klass kvar och lämna tråden. Seså. Sista chansen.
Ser dåligt på gamla dar? Visa att du har en uns av klass kvar och lämna tråden. Seså. Sista chansen.
Helt seriöst. Du har ju ägnat år på Kolo åt att idiotförklara alla med religiös läggning, så hur förhåller du dig till Jobs djupa religiositet?
Jobs then traveled to India to visit Neem Karoli Baba at his Kainchi Ashram with a Reed College friend (and, later, the first Apple employee), Daniel Kottke, in search of spiritual enlightenment. He came back a Buddhist with his head shaved and wearing traditional Indian clothing
Jag har ju genomgående försvarat människans behov av en andlig dimension, så jag och Jobs är på samma sida.
Och si! (som det står i gamla bibeln) Med tanke på tur och tillfälligheter:
Reed College at that time offered perhaps the best calligraphy instruction in the country. Throughout the campus every poster, every label on every drawer, was beautifully hand calligraphed. Because I had dropped out and didn't have to take the normal classes, I decided to take a calligraphy class to learn how to do this. I learned about serif and san serif typefaces, about varying the amount of space between different letter combinations, about what makes great typography great. It was beautiful, historical, artistically subtle in a way that science can't capture, and I found it fascinating.
None of this had even a hope of any practical application in my life. But ten years later, when we were designing the first Macintosh computer, it all came back to me. And we designed it all into the Mac. It was the first computer with beautiful typography. If I had never dropped in on that single course in college, the Mac would have never had multiple typefaces or proportionally spaced fonts. And since Windows just copied the Mac, it's likely that no personal computer would have them. If I had never dropped out, I would have never dropped in on this calligraphy class, and personal computers might not have the wonderful typography that they do. Of course it was impossible to connect the dots looking forward when I was in college. But it was very, very clear looking backwards ten years later
Lita på ödet:
You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever.
Slump. Tur. Tillfälligheter. Ingen stor plan har existerat.
I didn't see it then, but it turned out that getting fired from Apple was the best thing that could have ever happened to me. The heaviness of being successful was replaced by the lightness of being a beginner again, less sure about everything. It freed me to enter one of the most creative periods of my life.
Detta är riktat åt dig Snuggles:
Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice.
Var inte defensiv i låst position. Gå ut ur bekvämlighetszonen, var knäpp:
Stay Hungry. Stay Foolish.
Nej, Steve Jobs och jag säger helt klart samma sak. :thumbup:
Så när du väl betalat biljetten till din stones-konsert ser du ingen anledning till att applådera under showen?
Bra poäng. Jag applåderar gärna, men jag kräver inte att andra skall applådera - i synnerhet inte de som inte är på konserten. Jag förolämpar inte dem som är ointresserade av Stones och inte råkar veta vem som är sångare i bandet genom att kalla för dem hederslösa bimbon som borde skämmas för att de inte fattar vilket enormt inflytande Stones har haft på populärkulturen, modet, turnéindustrin, musiken etc.
bertbert
2011-10-09, 19:06
Bra poäng. Jag applåderar gärna, men jag kräver inte att andra skall applådera - i synnerhet inte de som inte är på konserten. Jag förolämpar inte dem som är ointresserade av Stones och inte råkar veta vem som är sångare i bandet genom att kalla för dem hederslösa bimbon som borde skämmas för att de inte fattar vilket enormt inflytande Stones har haft på populärkulturen, modet, turnéindustrin, musiken etc.
Bärs, nu får du skärpa dig. Du vet mycket väl vem Steve Jobs var och vilket inflytande han har haft. Och skulle man inte veta det så fattar man det efter fem sekunder, bara genom att titta i stort sett i vilken tidning som helst. Du är inte tillräckligt dum/obildad för att inte veta vem Steve Jobs är - vilket bara betyder att du är förbannat oförskämd nu. Du beter dig som en idiot. Skäms!
Time hade för övrigt en bra sammanfattning av vad han åstadkommit i veckans utgåva.
http://www.spd.org/images/blogs/time%20jobs.png
Steve, RIP.
Bärs, nu får du skärpa dig. Du vet mycket väl vem Steve Jobs var...
Fler meningslösa inlägg i samma anda. Jag vet nu vem han är, för att jag valde att läsa tråden RIP Steve Jobs. Jag är fullständigt ointresserad av datorer, telefoner, skulle aldrig lägga en sekund på Facebook etc., och min bekantskapskrets tycker ungefär samma. Har jag hört "Steve Jobs" har namnet förmodligen försvunnit ur minnet efter en sekund. Vad är det för konstigt med det?
Framför allt, varför kan inte den som vet avslappnat förklara vem Steve Jobs var och varför vissa beundrar honom - och så är saken klar? Varifrån kommer driften att trycka ner folk genom verbala trakasserier? Undrar någon vem Keith Richards är förklarar jag sakligt, jag börjar inte förolämpa frågeställaren.
Jag beundrar Steve Jobs för att han har lyft ett bolag som alla i branschen såg som dödsdömt till att ha blivit världens största börsbolag med produktsortiment världen över i alla kundkategorier
Han har hela tiden varit en underdog mot liknande bolag, tagit marknadsandelar trots sitt stora underläge för att idag knäppa konkurrenterna på näsan, just för att ha trott väldigt starkt på det han gjorde. Vilken VD kan ha en sådan uthållighet? Att bolaget i sig kastade ut han från första början och att han återvände för att lyfta upp det återigen bevisar att han inte är långsint heller
Jag tycker det är roligt och enormt det han åstadkommit, hur han är som person vet jag inte eftersom jag ej träffat han, men han verkar vara en sympatisk lustigkurre att döma av de videos som finns ute med han
Här demonstrerar han den första macintosh ( en sådan hade vi hemma när jag var liten!). Riktigt ball dator, älskade att spela pirates på den då man var en liten skit =) Kolla hans min i slutet när han har presenterat den. Vem ser ut sådär om personen i fråga inte lagt ner hela sin själ i arbetet?
G0FtgZNOD44
Arf Pingvin
2011-10-10, 08:59
Jag har fortfarande inte fattat att Apple är världens största börsbolag. När jag pluggade datorteknik så låg de hopplöst efter i Mhz-racet och trots att varenda fönsterhanterare var en NeXTklon så såg man ingen ljusning i sikte för Apples typ av operativsystem ur användarsynpunkt. Men det visar bara att Jobs var före sin tid. Idag är det försvinnande få som pratar om Mhz när de pratar prestanda. Man vill bara att interaktionen med maskinen ska funka smidigt. Han fick rätt till slut.
Doctor Snuggles
2011-10-10, 11:58
"STEVE JOBS, 1955-2011
by Harry / October 6, 2011
Design objects speak volumes. When I first saw the Macintosh (a 512, above) I remember thinking how it was revolutionary, a leap from the Apple ][ I had been using. It happened again when I "surfed the web" on an iPhone for the first time. In both instances, what I touched and interacted with was the expression of a singular vision.
Steve Jobs saw the future and marshalled the resources to make it a reality. He didn't invent the Macintosh, a team of engineers did that, but what he saw in his mind was made real. And let there be no doubt that every detail was perfected by Steve; the device, the interaction, the box it came in, the store it was bought in and the ads we saw - all had Steve's imprimatur.
One of my favorite design anecdotes comes from a family friend who worked in the prototypes department at Apple. I would regularly try to pry a sliver of information on what was coming in the product pipeline, always to no avail. But I did get one seemingly banal story a few years ago, how for the original MacBook Pro the prototype team spent hours working on a beveled edge. As with many things Apple, Steve was obsessed with this one mundane detail for this new product, so much so that the edge was redesigned, and then prototyped, literally dozens of times. Dozens. For an innocuous beveled edge. The edge that was finally chosen? The original, the first one.
When I use my Mac or my iPhone, I see Steve. I know that he held working prototypes of those devices for hours, thinking about things like their weight and appearance as well as how we would use them. I also know he saw the big picture beyond those objects, how they could transform entire industries and even human behaviour. The objects he created in his mind and then in reality embody all of those things, they're an expression of Steve himself. Those objects have had an extraordinary influence in my life, almost always for the better. I will miss you Steve Jobs."
bertbert
2011-10-10, 12:22
Fler meningslösa inlägg i samma anda. Jag vet nu vem han är, för att jag valde att läsa tråden RIP Steve Jobs. Jag är fullständigt ointresserad av datorer, telefoner, skulle aldrig lägga en sekund på Facebook etc., och min bekantskapskrets tycker ungefär samma. Har jag hört "Steve Jobs" har namnet förmodligen försvunnit ur minnet efter en sekund. Vad är det för konstigt med det?
Framför allt, varför kan inte den som vet avslappnat förklara vem Steve Jobs var och varför vissa beundrar honom - och så är saken klar? Varifrån kommer driften att trycka ner folk genom verbala trakasserier? Undrar någon vem Keith Richards är förklarar jag sakligt, jag börjar inte förolämpa frågeställaren.
Den förklaringen fick du i inlägg #69. Dessutom tror jag dig inte. Det går inte att ta dig på allvar Bärs. Jag har uppenbarligen gravt överskattat dig.
Den förklaringen fick du i inlägg #69. Dessutom tror jag dig inte. Det går inte att ta dig på allvar Bärs. Jag har uppenbarligen gravt överskattat dig.
Jag kan inte påverka vad andra tror. Tro vad du vill.
Som lite kuriosa kan nämnas att det där med avfasade kanter och dylikt har blivit en stor grej inom produktdesign. Man kan tycka att sådana detaljer inte är särskilt viktiga, men det har betydligt större inverkan än man tror. Avfasningen påverkar känslan av produkten på liknande vis som t.ex. accelrerande linjer på en bil påverkar designen(bara att smådetaljer såklart uppfattas mer subtilt).
Steve Jobs visste vad han höll på med när han fokuserade på sådana, till synes meningslösa, detaljer.
Doctor Snuggles
2011-10-10, 13:10
Som lite kuriosa kan nämnas att det där med avfasade kanter och dylikt har blivit en stor grej inom produktdesign. Man kan tycka att sådana detaljer inte är särskilt viktiga, men det har betydligt större inverkan än man tror. Avfasningen påverkar känslan av produkten på liknande vis som t.ex. accelrerande linjer på en bil påverkar designen(bara att smådetaljer såklart uppfattas mer subtilt).
Steve Jobs visste vad han höll på med när han fokuserade på sådana, till synes meningslösa, detaljer.
Japp, vem som helst som sysslat seriöst med något kreativt vet att djävulen ligger i detaljerna. Väldigt små förändringar kan innebära skillnaden mellan ett verk/en produkt som tilltalar sinnena och "känns rätt", och en som faller platt och känns helt ointressant. Fingertoppskänslan för att lyckas manipulera sådana detaljer åt rätt håll måste man nästan födas med, och väldigt få människor har den.
Att man hyllar Jobs är väl samma anledning till varför man hyllar Newton. Ingen av dem har gjort något som inte hade kommits på även utan dem, men att en enda person har kommit på så många grejer, och ensamt fört utvecklingen framåt väldigt mycket är stort. Det hade säkert dröjt åtminstone några år extra innan man hade fått se en smartphone för första gången, förmodligen ganska många år, och datorn hade garanterat tagit längre tid på sig att vara användarvänlig, med mus och fönster osv.
Tycker man det är rätt att hylla andra som fört utvecklingen framåt i rask takt förstår jag inte varför man inte skulle imponeras av det Steve Jobs gjort. Som sagt, allt hade kommit fram även utan honom, men hur mycket senare då? Och av hur många olika personer? En första kanske hade kommit på musen, en annan kanske hade kommit på fönster, en tredje kanske hade insett potentialen i animerade filmer, en fjärde kanske hade kommit på idén med smartphones...
Att man hyllar Jobs är väl samma anledning till varför man hyllar Newton. Ingen av dem har gjort något som inte hade kommits på även utan dem, men att en enda person har kommit på så många grejer, och ensamt fört utvecklingen framåt väldigt mycket är stort. Det hade säkert dröjt åtminstone några år extra innan man hade fått se en smartphone för första gången, förmodligen ganska många år, och datorn hade garanterat tagit längre tid på sig att vara användarvänlig, med mus och fönster osv.
Tycker man det är rätt att hylla andra som fört utvecklingen framåt i rask takt förstår jag inte varför man inte skulle imponeras av det Steve Jobs gjort. Som sagt, allt hade kommit fram även utan honom, men hur mycket senare då? Och av hur många olika personer? En första kanske hade kommit på musen, en annan kanske hade kommit på fönster, en tredje kanske hade insett potentialen i animerade filmer, en fjärde kanske hade kommit på idén med smartphones...
Steve Jobs bör nog inte nämnas i samma andetag som Newton.
1. Smartphones fanns i mängder innan iPhone; inklusive third party-apps. De förändrade marknaden och låg rätt i tiden men att Apple på något sätt skulle uppfunnit smartphones är rätt skrattretande.
2. De var inte först med UI på datorer heller utan deras första grafiska OS var väldigt "inspirerat" av Xerox PARC.
Steve Jobs var en affärsman med sinne för design men det är inte han som varit innovativ alltid. Deras första dator byggde Woz på ett mycket imponerande sätt och Steve lurade honom sedan på största delen av pengarna.
Fast jag kan självklart inte neka Steves geni; på något sätt lyckas han ju få folk att tro att Apple uppfinnit allt från mp3-spelaren till smartphonen.
1. Smartphones fanns i mängder innan iPhone; inklusive third party-apps. De förändrade marknaden och låg rätt i tiden men att Apple på något sätt skulle uppfunnit smartphones är rätt skrattretande.
2. De var inte först med UI på datorer heller utan deras första grafiska OS var väldigt "inspirerat" av Xerox PARC.
Steve Jobs var en affärsman med sinne för design men det är inte han som varit innovativ alltid. Deras första dator byggde Woz på ett mycket imponerande sätt och Steve lurade honom sedan på största delen av pengarna.
Fast jag kan självklart inte neka Steves geni; på något sätt lyckas han ju få folk att tro att Apple uppfinnit allt från mp3-spelaren till smartphonen.
Hm, jag uttryckte mig nog lite dumt. Jag menar absolut inte att Jobs är på Newtons nivå, för det är han verkligen inte ens i närheten av att vara. Min poäng var väl mer att det är lite samma princip som folk ser upp till honom. Just för att han har populariserat mycket och fört utvecklingen framåt, vilket annars kanske hade tagit många år mer än vad det har gjort.
Tack för rättningen btw, jag kan inte historian jättebra, hade nåt litet hum om att de lånat mycket från andra innan, men inte exakt vad och hur :) Men min poäng kvarstår nog. Hur hade smartphones sett ut i dagsläget om han inte hade fått idén till iPhone? Hade vi haft lika moderna och lättanvända smartphones som vi har i dagsläget? Troligtvis inte. Apple drev ju på utvecklingen av mp3-spelare enormt mycket också, även om de inte uppfann det.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg, allt hade funnits även utan Jobs, det hade bara tagit längre tid, kanske tom mycket längre tid i vissa fall
gatewarden
2011-10-10, 14:37
+1. Bästa inlägget i denna tråden so far.
Doctor Snuggles
2011-10-10, 14:38
Nu är du väl ändå lite orättvis. Visst var han kanske inte Newton (och jag kan själv bli irriterad över svulstiga, överdrivna, post mortem hyllningar) men alla uppfinningar är en hopgyttring av ideer som redan finns, och förbättringen av en idé kan vara lika mycket värd, ibland mer, än själva uppfinningen i sig. Du ger dessutom sken utav att marknadsföring och design skulle vara underlägsna färdigheter. Känns lite teknolog-elitistiskt.
bertbert
2011-10-10, 14:58
Klart man kan säga Apple och Newton i samma andetag! :)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Apple_first_logo.png
rajjan_dammit
2011-10-10, 15:01
Att säga att Apple lade grunderna till mp3-spelare och smartphones är lite som att säga att World of Warcraft lade grunderna till MMORPGS. De var inte först men gjorde en hel del rätt och förbättrade på existerande funktioner (samt hade ett stort namn bakom); och få minns hur dåliga sakerna var precis i första början.
T.ex. första generationen ipods var inte direkt helt hundra men de bättrade på sig rätt bra senare. Apple är absolut inte "det snälla" alternativet heller; har aldrig varit.
Sa iofs inte att att Apple lade grunderna utan att de VAR MED och lade grunderna. :) Carry on...
Tribute to Steve
http://img17.imageshack.us/img17/5684/stevejobsappleportrait5.jpg
Man kan ju undra också om personer som Gordon Moore kommer få samma uppmärksamhet när han dör, och om William Shockley fick det. Hade blivit lite lätt jobbigt att göra datorer, smartphones osv, utan transistorer
Nu är du väl ändå lite orättvis. Visst var han kanske inte Newton (och jag kan själv bli irriterad över svulstiga, överdrivna, post mortem hyllningar) men alla uppfinningar är en hopgyttring av ideer som redan finns, och förbättringen av en idé kan vara lika mycket värd, ibland mer, än själva uppfinningen i sig. Du ger dessutom sken utav att marknadsföring och design skulle vara underlägsna färdigheter. Känns lite teknolog-elitistiskt.
Design är en viktig färdighet. Marknadsföring är en färdighet som inte tillför mänskligheten något. Viktig för företag men värdelöst i det stora hela.
Steve Jobs var duktig och jag skall inte säga åt folk vem de skall hylla eller inte hylla. Men titta på Dennis Ritchie som dog en vecka efter Steve Jobs; han skapade programmeringsspråket C och var en av två som skapade UNIX.
Hur viktig var han för vårat samhälle och hur mycket skäll borde Bärs få om han inte vet vem Dennis var?
Steve Jobs var ett geni men det finns väldigt väldigt många genier...
Man kan ju undra också om personer som Gordon Moore kommer få samma uppmärksamhet när han dör, och om William Shockley fick det. Hade blivit lite lätt jobbigt att göra datorer, smartphones osv, utan transistorer
Visst är det så.
Doctor Snuggles
2011-10-20, 19:40
Design är en viktig färdighet. Marknadsföring är en färdighet som inte tillför mänskligheten något. Viktig för företag men värdelöst i det stora hela.
Steve Jobs var duktig och jag skall inte säga åt folk vem de skall hylla eller inte hylla. Men titta på Dennis Ritchie som dog en vecka efter Steve Jobs; han skapade programmeringsspråket C och var en av två som skapade UNIX.
Hur viktig var han för vårat samhälle och hur mycket skäll borde Bärs få om han inte vet vem Dennis var?
Steve Jobs var ett geni men det finns väldigt väldigt många genier...
.
Det är väl ingen som säger att andra genier inte borde hyllas likaså. Måste det ena ske på bekostnad av det andra? Att vissa inte får lika stort erkännande gör inte förlusten mindre eller större.
Marknadsföring har tillfört mänskligheten enormt mycket, indirekt. Utan marknadsföring, inget konsumtionssamhälle, och utan det ingen datorrevolution (datorer är trots allt främst en källa för konsumering av upplevelser).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.