handdator

Visa fullständig version : Protte shake-kylen

energi
2011-10-05, 20:05
Tjena, kan en proteinshake står över natten och sedan drickas upp utan några problem?

stridis
2011-10-05, 20:08
Nej, det är inte lämpligt.

Mjölkprotein
2011-10-05, 20:09
Är det inte proteinpulver som lätt möglar och har sig när det kommit i kontakt med vatten? Vet inte hur lång tid det tar då men jag skulle då fan inte vilja testa det där..

Oljebyxorna kommer väl snart antar jag.

Sniggel
2011-10-05, 20:11
Nej, det är inte lämpligt.

Tycker du ja. Visst det är alltid risk med att låta näring stå en längre tid. Jag hade iaf inte varit rädd för att dricka den så länge den inte smakar eller luktar konstigt. Det är bara under en natt och jag tycker att många i Sverige är otroligt rädda för livsmedel.

Men men, det är upp till var och en efter att man bedömt riskerna förstås.

energi
2011-10-05, 20:14
Vad äre värsta som kan hända? Har hittils kört med detta i 3 dagar och har inte märkt av någonting. Det är inte så att proteinen försvinner eller nå liknande?

Rahf
2011-10-05, 20:15
Personligen ser jag inte problemet med att blanda en på morgonen. Att låta den stå i kylen torde inte vara några problem, om det inte luktar käck när man öppnar den som Sniggel sa.

Proteinet kan denatureras, men skillnaden är nog inte så jättestor (obs! Gissning!).

energi
2011-10-05, 20:16
Varför skulle det lukta äckligt för, förstår inte riktigt? Vi snackar inte om en vecka, utan 8 timmar.

stridis
2011-10-05, 20:17
Tja, matförgiftningar är inte så himla skoj. Sedan att risken för en matförgiftning kanske inte är superhög är en sak(jag utgår ifrån att man inte äter eller dricker något som ser eller smakar/luktar dåligt men det betyder inte att man är 100% safe). Det är fortfarande så att det sker ett inte föraktligt antal matförgiftningar per år i Sverige.

energi
2011-10-05, 20:21
Förstår inte riktigt skillnaden på att t.ex blanda en proteinshake och låta den stå i 8 timmar och koka ris och lägga in den i kylen och äta upp den efter 8 timmar. Någon som har lust att förklara?

stridis
2011-10-05, 20:31
Förstår inte riktigt skillnaden på att t.ex blanda en proteinshake och låta den stå i 8 timmar och koka ris och lägga in den i kylen och äta upp den efter 8 timmar. Någon som har lust att förklara?

vattenaktiviteten i kokt ris är mycket lägre och riset är ju kokt, så finns ju inte mycket till bakterier att starta processen med. En proteinshake borde vara nästan som opastöriserad mjölk. Vilket inte får säljas i butik.

King Grub
2011-10-05, 20:48

I kylen är det inga problem med proteindrinken heller. Det är i rumstemperatur bakterietillväxten sker fort.

Det värsta som kan hända? En dag på muggen.

Eddie Vedder
2011-10-05, 20:52
vattenaktiviteten i kokt ris är mycket lägre och riset är ju kokt, så finns ju inte mycket till bakterier att starta processen med. En proteinshake borde vara nästan som opastöriserad mjölk. Vilket inte får säljas i butik.

Vasslen separeras väl ändå efter pastörisering?

energi: Olika livsmedel har alltid olika riskbedömningar, en proteindrink är inte kokt ris. Exakt VAD som skulle vara skillnad vet jag inte men faktum kvarstår att olika mikroorganismer växer till i olika miljöer och trivs i olika livsmedel.

KalleTeodor
2011-10-05, 21:18
Går det att hälla i en skopa proteinpulver i en shaker och låta den stå ett par dagar? Har inte blandat mdd vatten eller något. Det är bara pulvret som ligger i shakern. Locket är stängt. Blir lktr nojjig nu!

energi
2011-10-05, 21:52
Wow, vad dum jag är. Glömde ju säga att självklart är den i kylen under dessa 8 timmar.

JohPz
2011-10-05, 22:02
Går det att hälla i en skopa proteinpulver i en shaker och låta den stå ett par dagar? Har inte blandat mdd vatten eller något. Det är bara pulvret som ligger i shakern. Locket är stängt. Blir lktr nojjig nu!

Proteinpulver i shaker förångas efter 26+-1 h.

Cranky
2011-10-05, 22:09

Det är lugnt, mikroorganismer behöver tillgänglig vätska för att växa. Det är därför torrvaror såsom mjöl klarar sig så länge. Om du är nyfiken så kan du läsa om vattenaktivitet och mikroorganismer.

jonkel
2011-10-05, 23:06
bara jag som lyckas få mögel i mina shakers? eller iaf 2 av dom. inte orkar diska dom direkt, sen ibland har jag glömt bort dom och så är det mögel i dom. mögel-lukten går INTE att diska bort!

Pansartax
2011-10-05, 23:23
bara jag som lyckas få mögel i mina shakers? eller iaf 2 av dom. inte orkar diska dom direkt, sen ibland har jag glömt bort dom och så är det mögel i dom. mögel-lukten går INTE att diska bort!

Aldrig hänt för mig i nån av mina shakes, efter jag har druckit så sköljer jag ur med vatten bara och vispar ur lite med handen sen ställer jag in skiten i kylen sen står de där i 2 timmar så är det dags igen.

Kan ha en shake så i 1 vecka utan att de "händer" något, efter 1 vecka blir det diskmaskin och sen blir det 1 vecka till... Kanske inte luktar rosor och nybakade bullar men.

Frisk och "mår bra".

StarkaUlf
2011-10-06, 07:57

Nepp, så fort jag kommer hem så sköljer jag ur den med varmt vatten, sedan häller jag i lite diskmedel + vatten, stänger och skakar om. Sedan sköljer jag ut med kallt vatten. Har aldrig behövt byta shaker, och den är väldigt neutral i lukten.

Sniggel
2011-10-06, 08:07
Att proteinet skulle denatureras något ser jag iaf inget problem med. Det ska ju ändå denatureras sen när vi får i oss det.

joohan
2011-10-09, 17:50

Mögel lukten går bort om man ställer den i frysen över natten.