handdator

Visa fullständig version : Deffhjälp

Användare22004
2011-10-05, 12:01
Hej

Har tränat i lite mer än ett år och började deffa för 2 månadersedan. Började på 84-85kg och har hitills tappat 4-5 kilo och räknade för skojs skulle ut hur mycket protein, kolhydrater och fett jag får i mig i genomsnitt. Skulle bara vilja ha ett svar om något ser mindre bra ut. Anser mig vara ganska normal när det gäller hur mycket jag rör på mig, utövar ingen konditionsträning eller dylikt, endast styrketräning 5 gånger i veckan.

Protein: 235g
Kolhydrater: 85g
Fett: 35g

Kcal:1800 (lite högre på träningsdagar)

Är mest intresserad av fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett, samt kcal. Om det finns någon tråd som besvarar detta på ett bra sett ursäktar jag mig men skulle uppskatta om det länkades i denna tråden :)

Kimkay
2011-10-05, 12:06
In before the lolz.

EDIT: HEJ!

Användare22004
2011-10-05, 12:12
haha fipplade med tangenterna

vicarious
2011-10-05, 14:10
Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Proteinintaget ser bra ut, ca 3g/kg kroppsvikt verkar det som. Angående energimängden så beror det på hur mycket du förbrukar och det kan vara lite knepigt att veta sådär på rak arm. Din viktnedgång verkar iaf fungera bra och så länge du inte blir svagare på gymmet så kör på. Finns ingen anledning att ändra på något som fungerar.

Fettet kanske är i underkant men det är svårt att uttala sig om. Personligen hade jag inte haft några större problem med 35g per dag (0.4-0.5g/kg kroppsvikt) men jag vet inte om det kan vara skadligt eller om det kan ha negativa effekter på hormonsystemet.

Mastodon
2011-10-05, 14:38
om man tror på deffguiden så äter du kanske aningen för lite fett (tror det står 1 g/kg kroppsvikt där). Fett behövs för att få ett optimalt näringsupptag, och att skära ner alltför kraftigt på fettintaget blir lite som en björntjänst för sig själv. Försök få i dig en bra blandning av fettsyror också. med det menar jag både de essentiella och icke-essentiella. ffa de essentiella är viktiga för nervsystemet. Nån avocado kanske, olika oljor i matlagning... och glöm inte bacon! :D

vicarious
2011-10-05, 14:45
om man tror på deffguiden så äter du kanske aningen för lite fett (tror det står 1 g/kg kroppsvikt där). Fett behövs för att få ett optimalt näringsupptag, och att skära ner alltför kraftigt på fettintaget blir lite som en björntjänst för sig själv. Försök få i dig en bra blandning av fettsyror också. med det menar jag både de essentiella och icke-essentiella. ffa de essentiella är viktiga för nervsystemet. Nån avocado kanske, olika oljor i matlagning... och glöm inte bacon! :D

Bara för att det i deffguiden står 1g fett/kg som rekommendation så är inte det något som är skrivet i sten.