handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp och tips

jonteehx
2011-10-04, 23:14
Tja, jag skulle behöve lite hjälp av någon som verkligen vet vad han pratar om.

Jag är inget erfaren sedan innan av träning, så använd helst inte för svåra ord eller för komplicerad text.

Jag är 14 år, och det är dags för mej att sätta igång med träning och så. Jag har redan gjort en del research och vet vad det är jag vill uppnå med min träning framöver. Vet inte om en del av er kanske hört talas om Cam Gigandet? http://jennyedlund.wordpress.com/2011/07/10/cam-gigandet-damn/. Iallafall, mitt mål är att få en liknande kropp. Har reasearchat lite och vet att det kallas Lean body. Att han inte har de största musklerna utan har mycket mindre kropps fett. Mer än så vet jag väl inte. Jag skulle ialla fall vilja ha den här leana formen på min kropp, då jag personligen tycker det är mycket snyggare än biffiga muskler när man bara ser stor ut.

Jag ska börja gymma nu om en vecka, och funderar även på att börja i mma eller kickboxning. Är det att rekomendera? Har hört att det är väldigt bra för att lära sej slåss osv. Men är det bra för mej att hjälpa mej få den här leana kroppen? Inom uppbyggnaden av muskler vet jag än så länge att man ska köra lite lägre vikter och köra många reps 20-30 istället för att maxa 5-10.
Har också själv planerat att köra 4 dagar i veckan. Kör en kropsdel per dag. Tex måndagar bröst, tisdagar biceps/triceps osv. Tycker ni att det låter som en bra tränings form?
Har hört om att träning för tidigt kan orsaka stopp i växten och fel uppbyggnad av muskler så man kan få missbildade och fula muskler. Stämmer det? Och finns det något jag kan göra för att undvika det?

Nu kommer vi till den delen där jag tror jag kommer behöva som mest hjälp i. Jag har läst en del om att för att få en lean body, ska man fokusera mer på minskning av kropps fett, istället för muskel byggnad. Och för att göra det har jag ingen aning om hur. Skulle behöva så mycket info som möjligt, om bra mat dålig mat, hur jag ska träna med löpning tex osv. Lixom hela köret steg för steg. Vet någon också hur jag kan kolla hur mycket % kroppsfett jag har? Och hur mycket bör jag ha för en så kallad cam boddy.

Skulle också vilja veta lite hur jag kan träna för att få bättre abs. För att träna alla abs och få synliga *** ränder, träna för 8pack och så vidare. Är väldigt dålig på övningar.

Självklart vet jag att detta kommer ta flera månader även kanske år att nå fram till. Men som sagt är jag bara 14, så har många år av ungdom framför mej.

Som sagt, vore ricktigt tacksam för svar.

LeBron
2011-10-04, 23:28
1) Har du precis sett på Never Back Down? :)

2) Om du kan få 8-pack eller inte beror helt på gener, vissa kan inte få magrutor utan har bara 1 och andra har t.ex bara 6 st.

3) Har du ett gymkort? Har för mig att de flesta gym kräver att du är MINST 15 år fyllda.

4) Du slutar inte växa av styrketräning, du kommer inte heller få missbildade muskler. :)

5) Längd/Vikt? :)

jonteehx
2011-10-04, 23:36
1) Har du precis sett på Never Back Down? :)

2) Om du kan få 8-pack eller inte beror helt på gener, vissa kan inte få magrutor utan har bara 1 och andra har t.ex bara 6 st.

3) Har du ett gymkort? Har för mig att de flesta gym kräver att du är MINST 15 år fyllda.

4) Du slutar inte växa av styrketräning, du kommer inte heller få missbildade muskler. :)

5) Längd/Vikt? :)

1) Yes haha, dock hade jag haft alla tankar och så redan innan, var väl filmen som fick mej att verkligen börja.

2) okej, verkar ju som att jag ialla fall kan få 6st iaf, då jag nu har 4 lite grann synliga och kan känna 6st iallafall.

3) Yes, det är fixat, har ett kort på sats, funkar om min fader är med.

4) Fan va bra!

5) är 165-168cm och väger runt 60 kilo.

jonteehx
2011-10-05, 22:41
bump

Snobbe
2011-10-05, 22:54
Läs på forumet, och ja det kommer nog närmare ta år än månader. Men ja generellt allt står redan på forumet. Leta bara.

sinaui
2011-10-05, 23:09
Ett tips är bara att inte ha för stora förhoppningar på att se ut som _EXAKT_ som någon annan människa eftersom muskelfästena sitter olika på varenda människa, du kan dock få lika "snygg" kropp i fråga om fett% och muskelmassa! Läs klistrade deffguiden här på forumet och kanske z_bumbis träningsschema? Tror det är din bästa chans i de områdena.

Jishuku
2011-10-06, 05:23
Självklart vet jag att detta kommer ta flera månader även kanske år att nå fram till. Men som sagt är jag bara 14, så har många år av ungdom framför mej.

Skulle säga att insikten att det kommer ta flera år är det absolut viktigaste.
Att lägga på sig muskler utan att bli fet tar tid.

Läs gärna guiderna här, men det viktigaste i början skulle jag vilja påstå är att få in rutinen.. skillnaden mellan en medelmåtta och en riktigt bra fysik är allt som oftast hur många år man slitit utan några uppehåll.

Kan du träna 3-4 dagar i veckan, varje vecka, utan några längre uppehåll, i 5-6 år framöver så kommer du ha en extremt mycket bättre fysik än 99% av dina klasskompisar. Det lovar jag.

Stirra dig inte blind på vågen, går du upp 10kg första året är det bra. Går du sedan upp 5kg varje år efter det kommer du väga 95kg när du är 20.

5kg låter inte som mycket, men ser man det taget över flera år så vips har du nästan dubblat din kroppsvikt utan att ha blivit knubbig.

Det hade varit min plan om jag börjat om idag och ville ha en "lean" och vältränad fysik, utan att behöva dieta stup i kvarten.