Visa fullständig version : Hur många av de "grova" tror du dopar sig?
filmjölk
2011-10-04, 21:21
En väldigt kontroversiell tråd, hur många procent utav de gymtränande en vanlig människa skulle räkna som "grova" "muskulösa" "vältränade" eller dylikt tror du någon gång har dopat sig med aas, hgh eller liknande? Inte bara aktiva storkonsumenter, räkna även in dem som du tror har kurat litegrann eller kurar sällan. Räkna efter enbart Sverige.
Poll kommer strax. Pollen kommer att vara anonym. Jag är intresserad av en slags demografi, av vad tränande folk själva i allmänhet tror.
35-60%. Förmodligen 50%. Men skulle inte bli förvånad om det var nära 65%, men om man ska räkna med gråzonspreparat är nog inte mer än 10-20% rena.
Grazzafukkinrazzi
2011-10-04, 21:25
Definitionen av "vältränad, grovf, tung, biff, kriminell, tyngaste" är för subjektiv för att man ska kunna få ut något vettigt av det hela.
Mjölkprotein
2011-10-04, 21:26
30% men det är väl bara önsketänkande...
har inte sett någon riktigt grov än irl faktiskt.
Beror mycket på var man tränar.
Rikard Jansson
2011-10-04, 21:28
Kan vi få några referensramar, på vart gränsen går?
Sundqvist
2011-10-04, 21:28
beror helt klart på hur du definierar grov, finns 3-4 St grova på mitt gym som med största sannolikhet dopar sig. Om du definierar grov enligt mig, 80&~
Rikard Jansson
2011-10-04, 21:32
Ah. Nu kom jag på ett svar! Gränsen går precis över vad Världens Bästa Gener kan åstadkomma, så 100%!
Jag tänker mig grov som i grov ur en vältränad individs perspektiv. Plucke i allmänhet kan ju kalla nästan vem som helst för "bitig", "biff", eller vältränad.
filmjölk
2011-10-04, 21:37
Kan vi få några referensramar, på vart gränsen går?
Tänk dig en vanlig kille som lyfter vikter, har fått lite pecs, bänkpressar 100kg eller mer, antydan till v-form på ryggen, armar som ser större än normala ut och lite extra kött på låren. Allt det och utöver.
Definitionen av "vältränad, grovf, tung, biff, kriminell, tyngaste" är för subjektiv för att man ska kunna få ut något vettigt av det hela.
+1
extremt subjektivt.
Rikard Jansson
2011-10-04, 21:40
Tänk dig en vanlig kille som lyfter vikter, har fått lite pecs, bänkpressar 100kg eller mer, antydan till v-form på ryggen, armar som ser större än normala ut och lite extra kött på låren. Allt det och utöver.
Ah. Exceptionellt svårt att säga, då det är mycket lätt att nå ren, men många dopar sig ändå och kanske ändå ligger på den nivån (tänk 17åring i storstaden som tränar n00bigt, super och preppar) Men gissar på... 40% isf då, alla APgrova kan man ju räkna 99%, sen faller det neråt till att de som är i precis den nivån som du beskrev kanske är 20%, så blir medelvärdet 40. Så tänker jag iaf :)
typ Jason Genova?
4Lj2UJ2M-yU
filmjölk
2011-10-04, 21:47
typ Jason Genova?
4Lj2UJ2M-yU
Ja, han faller in i den kategorin. Eller strax över den kategorin kanske.
Eddie Vedder
2011-10-04, 21:47
Med tanke på avsaknaden av definitioner så valde jag under 10%. Jag anser ju att de discotränande tonårsfotbollsspelarna är vältränade även fast de bara lallar runt i gymmen och är både magra och klena. Men vältränade är de.
Petter__Jonsson
2011-10-04, 21:51
Jag skulle säga under 20% i alla fall. Jag hoppas och tror att den absoluta merparten av dem som har en bra fysik har byggt den med hård träning och inte kemikalier.
Tråkigt nog verkar många ha inställningen att alla som är större än dem själva måste fuska. Detta får man väll anta beror på märklig självbild eller dåliga referensramar.
Dock är jag rätt övertygad om att merparten av alla som proppar i sig preparat är oseriöst tränande (man kan väll iofs inte vara serriös med sin träning om man väljer att fuska) som söker bekvämare vägar att bli stor/ har aldeles för bråttom att bygga muskler och därmed är relativt små muskulärt sett.
Som redan nämnts så räknar väl genomsnittsmänniskan typ nedanstående som grov, muskulös och vältränad. Med andra ord <10%.
http://imgs.sthlmsfinest.com/blogEntryImages/62361.jpg
Petter__Jonsson
2011-10-04, 21:57
Som redan nämnts så räknar väl genomsnittsmänniskan typ nedanstående som grov, muskulös och vältränad. Med andra ord <10%.
[/IMG]
Med den definitionen så skulle jag säga under 5 %
PepzAdept
2011-10-04, 22:03
med den definitionen så skulle jag säga under 5 %
+1.
Vadfan, nog må ni ha en definition på gymvältränad. Annars kan man ju besöka ett gym och sätta en ribba själv och inte svara "DET ÄR FÖR SUBJEKTIVT", såklart får ni döma själv.
Skulle gissa på ungefär hälften.
polka_griis
2011-10-04, 22:18
Under 10% om vi går efter vad de som inte tränar anser vara vältränat haha, mycket högre om vi går efter vad jag själv anser vara vältränat.
Viktor_Balck
2011-10-04, 22:26
Svårt att säga, beror som sagt på hur man definerar grov. Man har ju blivit förvånad över vissa tomtar som ser ut som hej kom och hjälp mig som kurar, sen finns det å andra sidan personer som är väldigt muskulösa och inte kört så, jäkligt svårt att säga. Men om man definerar grov som att vikten är kroppslängden minus 100 i en okej form, så kanske 15-30%.
Men who the fuck knows.
shadowfire
2011-10-04, 22:32
Med tanke på avsaknaden av definitioner så valde jag under 10%. Jag anser ju att de discotränande tonårsfotbollsspelarna är vältränade även fast de bara lallar runt i gymmen och är både magra och klena. Men vältränade är de.
och om du tittar in i flashback så ser du att det är precis de snubbarna som skriver att de är 16 år och undrar hur de ska lägga upp sin första kur.
Svårt att säga, beror som sagt på hur man definerar grov. Man har ju blivit förvånad över vissa tomtar som ser ut som hej kom och hjälp mig som kurar, sen finns det å andra sidan personer som är väldigt muskulösa och inte kört så, jäkligt svårt att säga. Men om man definerar grov som att vikten är kroppslängden minus 100 i en okej form, så kanske 15-30%.
Men who the fuck knows.
Ok, den definitionen köper jag. Då är nästa fråga hur vi ska definiera ok form. Under 15% eller ska vi ned på ensiffrigt?
PepzAdept
2011-10-04, 22:41
Vadfan, nog må ni ha en definition på gymvältränad. Annars kan man ju besöka ett gym och sätta en ribba själv och inte svara "DET ÄR FÖR SUBJEKTIVT", såklart får ni döma själv.
Du ser inte att problemet blir att det blir en sjukt skev undersökning iom att filmjölk vill att vi ska gissa vad gemene man som inte tränar anser vara vältränad eller grov?!
Med hans definition så är det nog en låg siffra ändå. Med någon annans definition stiger den... you see?
En väldigt kontroversiell tråd, hur många procent utav de gymtränande en vanlig människa skulle räkna som "grova" "muskulösa" "vältränade" eller dylikt tror du någon gång har dopat sig med aas, hgh eller liknande? Inte bara aktiva storkonsumenter, räkna även in dem som du tror har kurat litegrann eller kurar sällan. Räkna efter enbart Sverige.
Poll kommer strax. Pollen kommer att vara anonym. Jag är intresserad av en slags demografi, av vad tränande folk själva i allmänhet tror.
Med den här definitionen så under 10% lätt. Tänk att en jävligt stor del av vanliga svenssons inte ens besöker gymmen så det dom anser är grovt/vältränat är nog mindre än vad många här tror.
Man är ju som bekant jävligt gymskadad så procenten höjs nog mycket om man ska gå efter vad man själv tycker är grovt (dvs dom som är bra mycket grövre än en själv), men å andra sidan vafan vinner man på att gå omkring och misstänka att alla andra preppar för? Lika bra att låtsas som att dom är rena så har man en ursäkt mindre till varför man inte kommit längre än vad man gjort.
Pansartax
2011-10-04, 22:45
Runt 20%.
Viktor_Balck
2011-10-04, 22:47
Ok, den definitionen köper jag. Då är nästa fråga hur vi ska definiera ok form. Under 15% eller ska vi ned på ensiffrigt?
Ja, nåt sånt, kanske inte ner på ensiffrigt men i alla fall runt 10-12% bf, då är man hyfsat grov.
Degpekka
2011-10-04, 22:50
När jag tänkte svarade i tråden så tänkte jag mig dem "grova" i stil med Ako, baboom, axon, pepzadept, chris harnell och allt över det... :)
Ja, nåt sånt, kanske inte ner på ensiffrigt men i alla fall runt 10-12% bf, då är man hyfsat grov.
Ok, efter den definitionen så gissar jag på runt 15% men jag har dålig koll och misstänker att jag är optimistisk.
pedersen1980
2011-10-04, 23:00
Klickade så högt som 70-90 men du gick jag på min def. av grov.
Plus att jag inte tar Med dom som e lite grova men är jävligt seriösa och har varit de ett tag. Seriösa asså.
Jag kanske är naiv, men jag klickade i 'under 10%'.
Av det fåtal jag känner till (i bakantskapen, ingen aning om ngn som tränat på mitt gym)som dopat sig så är det bara en som verkligen tränade seriöst och var riktigt grov/stark, de andra var bara lata och dumma i huvudet.
På gymmet finns definitivt folk som tränar seriöst och är ordentligt grova, men jag tror faktiskt det är få som dopar sig. Känns inte som de typerna, men vad vet jag.
Robbmeister
2011-10-05, 09:18
På gymmet där jag tränar : under 5%.
Men det är nog betydligt mer doping på gym där dom inte gör regelbundna tester.
70-80%. Alltså grofva personer.
Har tränat på 5-6 olika motionärsgym och inte sett många som jag skulle misstänka för prepp. Mest är det vardagsmotionärer som tränar "för att man ska". Så min röst blir under 10%
Nästa poll borde vara "hur många tror du preppar på kolo"
Väldigt svårt att säga. För min definition av grov krävs oftast doping. Sedan är jag väl informerad i många tränandes förehavanden, grova som tunna. Säg att jag drar gränsdragningen vid att bänka 140, då skulle jag gissa att 60-70 % är dopade.
Vad är din definition av vältränad? Tobey McGuire när han tränade inför Spiderman? Greg Plitt?
Gerard Butler?
From 300 to Strandad to Today
http://3.bp.blogspot.com/_egXQDsZPVGs/THiuE_ZZcjI/AAAAAAAAALg/vkki82u8K4I/s1600/alg_butler.jpghttp://www.twirlit.com/wp-content/uploads/2011/08/Gerard-Butler-Before-and-After.jpg
prOtotype
2011-10-05, 10:20
På mitt gym är det ett flertal som man vet direkt att dom dopar sig. Några som helt enkelt är för stora, och alla som är grova hänger i samma gäng, så i det här fallet gissar jag på 100%. Gymmet har också varit inblandad i en dopingrazzia tidigare.
Finns en person jag tvivlar på men han växer som satan så det blir lätt att man räknar in honom bland resten.
Silencer
2011-10-05, 10:57
Folk som har mycket muskler, låg fettprocent och tränar som skit till synes helt utan progression, plan eller större tanke dopar sig antagligen. Sett många sådana på de olika gymmen jag varit på. De har en helt fantastisk form trots att de tränar som skit.
Sen finns det de som jag är ganska säker på att de inte dopar sig: folk som är urstarka och/eller stora och muskulösa men med en lite mer mänsklig fettprocent.
Och sen de som är grova med ganska bra form men som jag inte tror dopar sig; det är oftast män i 35-45 års åldern, som tycks träna ganska vettigt.
Men ja, med tanke på alla mycket unga människor man ser, med grova muskler, mycket lite fett, och helt värdelösa träningsprogram... klart de trycker de flesta av dem.
Pudzianovski
2011-10-05, 10:57
10 procent. Stämmer bra med den forskning/undersökningar som jag sett. Tror inte det är så väldigt mycket mer på de som är något större.
Dom som jag tycker är grova, >90%
Dom som vanligt folk tycker är grova, <10%
olle lindblad
2011-10-05, 11:32
En gång för ett antal år sedan såg jag en riktigt grov tjej som såg ut ha de flesta kända biverkningarna av steroider. Det är den enda som känts uppenbar.
Minimjölk
2011-10-05, 11:35
Jag tycker väldigt många i denna tråden (felaktigt?) förutsätter att de som väljer att dopar sig faktiskt uppnår bra resultat. Mycket hänger på gener men jag skulle tro att bland de riktigt grova grabbarna, grov som i att de flesta här på brädan hoppar till, så är procentandelen hyffsat hög. Bland de som ligger i mellanskiftet som de trådskaparen beskrev tror jag andelen är betydligt lägre. De har nått resultat som är ok och det kan de allra flesta göra om man bara ger det tid. Jag tycker mig också se att många tränar upp sig till just denna nivån för att sedan vara nöjda, alternativt att de inte kommmer längre med sitt nuvarande upplägg. Sedan tror jag faktiskt att det finns fler i gruppen under som är up&coming. I denna grupp finns de som snabbt når helt ok resultat för att sedan passera mellangruppen mot den allra första jag beskrev. Här finns även de som preppar utan att nå några vidare resultat. Jag har inga siffror att bidra med men jag tror troligtvis för gott om människan om jag säger att under 10% totalt av seriöst styrketränande killar provat på något någongång.
jag tar det dock som en komplimang att många här tror att en hel del av de som nått kring mina resultat är dopade när jag själv nått dit helt ren och genom hårt arbete, visst, hade jag nått resultaten på 2år så är det ju en sak men då jag faktiskt tränat över 15år så är det ju inte konstigt att man lagt på sig en del muskelmassa.
Parachutes
2011-10-05, 11:55
Jag tror att hmm.. 2 st jag sett på gymmet över 2,5 års tid har dopat sig! Overall så kanske 20-30% enligt min definition? Tog i lite extra nu :) Är ganska så blåögd annars..
Tricklew
2011-10-05, 12:15
Klickade så högt som 70-90 men du gick jag på min def. av grov.
Plus att jag inte tar Med dom som e lite grova men är jävligt seriösa och har varit de ett tag. Seriösa asså.
Jag är en cynisk kille, det faktum att folk är seriösa med sin träning, ffa med andra seriösa, gör mig bara mer övertygad om att de är dopade. Dopninig är tyvärr en väldigt stor del av kroppsbyggarkulturen, och det faktum att folk är seriösa med sitt kroppsbyggande, gör mig inte mindre misstänksam, bara mer.
Slartibartfast
2011-10-05, 12:51
Alla som skulle väga över längden -100 i tävlingsform?
Väldigt svår poll eftersom alla har olika preferenser men jag anser att jag kan urskilja brukare från icke brukare genom att iaktta dom ett tag.
Minimjölk
2011-10-05, 13:34
Väldigt svår poll eftersom alla har olika preferenser men jag anser att jag kan urskilja brukare från icke brukare genom att iaktta dom ett tag.
Kappmuskelpolis?
Slartibartfast
2011-10-05, 13:38
Alla som skulle väga över längden -100 i tävlingsform?
Addendum: såtillvida personen inte går över 15% bf offseason.
Jag tror att stora styrkelyftare som konstantbulkat i 20 år nog kan vara något tyngre än längden -100, ifall dom deffade.
Addendum: såtillvida personen inte går över 15% bf offseason.
Jag tror att stora styrkelyftare som konstantbulkat i 20 år nog kan vara något tyngre än längden -100, ifall dom deffade.
Det vete fan, de lär tappa sjukligt med massa under en sådan nerdeffning.
RobbanColeman
2011-10-05, 14:53
Tyvärr alltför många. det är inte många som har vad som krävs, både kroppsligt och knoppsligt. Det tar tid och det kräver enorm kännedom om många saker, inte minst sig själv. Jag vill absolut inte ha ngn gräns för "rena" på längden i cm -100 som någon slags referenspunkt. Tycker det är mycket fel. Jag menar jag personligen kommer passerat detta rejält om 5-10 år. Kommer väga mer än detta redan på lucia om 8 veckor så...
På min avatar till vänster väger jag minst 1kg+ på längden(1-3kg beroende på mättillfälle) -100. Detta med feber och tre dagars tömning i bagaget...
Även om doping existerar så tycker jag inte vi ska sparka undan fötterna gällandes oss rena entusiaster, vi kan vi med!
Rikard Jansson
2011-10-05, 14:56
Hur mycket väger landström per längd? Är väl typexempel på nerdeffad lyftare? (vill påpeka att jag inte på något vis försöker antyda att han är dopad, bara för att klargöra)
rajjan_dammit
2011-10-05, 15:00
Om man utgår från vad folk i allmänhet uppfattar som "grovt" är det med all sannolikhet under 10 %
Alla som jag känner som erkänt att de dopar sig för mig har varit måttligt stora. Ingen har sett helt otränad ut, men ingen har heller varit bland de största på gymmet. En tränade bara armar. Alla var helt fokuserade på att bli snygga, ingen verkade egentligen bry sig om att konsten att lyfta vikter.
Nu är det ett ganska kasst urval, och det finns säkert skäl till att det är just dessa som erkänt. Men baserat på det har jag ändå fördomen att de flesta som dopar sig inte är speciellt stora och gör det mest för att dom inte gillar träning men gillar att vara biffig när de går och klubbar på helgen.
Detta blev lite off topic, man får väl se det som en kommentar på tankar om hur man ser att någon är dopad.
Sheogorath
2011-10-05, 15:32
Hur många av de som otränade anser vara grova? 10-15%.
Hur många av de som jag anser vara grova? 80%.
von huff
2011-10-05, 15:50
Vet ej men av dom jag räknar som grova så skull ejag säga typ 80%
Fidde_Mannen
2011-10-05, 16:44
Haha sluta trolla :D
mangemani
2011-10-05, 17:18
då, som jag har uppfattat det, doping verkar vara väldigt populärt samt att det knappast har blivit mindre användning utav det bland tränande folk under åren som gått, skulle gissa på snarare tvärtom, så skulle jag nog tippa på 90%.
typ Jason Genova?
4Lj2UJ2M-yU
Han verkar vara en riktigt skön snubbe iaf! :D
Alla som är större än mig själv har tagit bolla
filmjölk
2011-10-05, 20:14
Ok, det blev en debatt om vad som är grovt och vad som inte är grovt, och att pollen var kasst formulerad, det borde jag ha förutsett. Jag gör en ny poll med andra referenser.
Ingen aning, men kollar man utanför SL-föreningarna så är det säkert en hel del. Särskilt eftersom min definition på "grov" är ganska hård (100+ kg "hård").
Om jag går efter min egna bekantskapskrets så säger väljer jag 70-90% med tanke på att alla utom nån enstaka som ens har antydan till muskler har tagit eller håller på fortfarande.
Och de väger allt mellan 60-90kg.
Och.. detta går inte ens under kategorin grov.
Om jag går efter min egna bekantskapskrets så säger väljer jag 70-90% med tanke på att alla utom nån enstaka som ens har antydan till muskler har tagit eller håller på fortfarande.
Och de väger allt mellan 60-90kg.
Och.. detta går inte ens under kategorin grov.
Intressant. Vad är det för typ av människor? Jag känner igen det där lite från mitt gym hemma i hålan där en stor andel av de tränande var småkriminella och kanske kan kallas white trash. Är dina bekanta samma typ, eller något helt annat?
Intressant. Vad är det för typ av människor? Jag känner igen det där lite från mitt gym hemma i hålan där en stor andel av de tränande var småkriminella och kanske kan kallas white trash. Är dina bekanta samma typ, eller något helt annat?
Blandad skara av småkriminella, lite värre, vanliga lördagshuliganer samt folk med dålig självkänsla och sen har vi de som aldrig har tålamod.
Gemensamt är att de har tränat under kort tid, eller tränar endast i perioder.
ARMSTARK
2011-10-06, 08:41
På mitt gym skulle jag säga ingen, har inte sett någon som utmärkt sig så att jag fått misstankar. Men jag kanske är naiv på den punkten.
Iof är jag en av de större där så jag kanske själv är misstänkt av de andra, haha. Eh.. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.