Visa fullständig version : TED Talk: Battling bad science
Tänkte att detta kan vara intresse för amatör-läsande studiekravlare.
http://video.ted.com/talk/podcast/2011G/None/BenGoldacre_2011G-480p.mp4
Eddie Vedder
2011-10-04, 21:04
h4MhbkWJzKk
EDIT: Jag gillar redan efter 2 minuter. :)
Rolig, skrämmande, informativ och för vissa motivationsframkallande :)
Dock inte förvånande tyvärr..:/
Eddie Vedder
2011-10-05, 08:56
Dock inte förvånande tyvärr..:/
Nej verkligen inte. Men jag gillar när auktoriteter lyfter fram såna här problem. Jag får ibland känslan av att de som påpekar den mycket olyckliga forskningsselektionen från läkemedelsbolagen bemöts med "Ta av dig foliehatten!" vilket är fel. Det är ett problem som är välkänt och inte alls någon konspirationsteori.
"In science we don't care how many letters you have in your name."
Heh, inte riktigt sant. Det är ofta väldigt viktigt att du har status som vetenskapsman. Inte på så vis att det är det finns en vetenskapspåve som kan sitta och säga hur det är utan något på fötterna, men därmot på så vis att det blir viktigt när det finns likvärdiga resultat som pekar åt varsitt håll, eller när det kommer till vem som ska få resurser att utföra forskning (på det sättet de själva behagar).
Auktoriteter inom forskning är mjukare än i övriga världen, men de är inte för den skull mindre starka.
Eddie Vedder
2011-10-05, 10:30
Auktoriteter inom forskning är mjukare än i övriga världen, men de är inte för den skull mindre starka.
Men fortfarande den absolut svagaste evidensgraden som finns. Det är nog mest i politiska frågor där auktoriteters ord möjligtvis kan påverka och det tycker jag är fel. Och i de fall där auktoriteter försöker åstadkomma vetenskaplig konsensus är det ju inte genom debatt utan genom systematiska utvärderingar. De kan naturligtvis också färgas, medvetet eller omedvetet. och är forskningen från början snedvriden åt ett håll kommer ju också sammanställningarna peka ditåt. Men att auktoriteters ord väger mycket lätt är helt korrekt. De kan kanske få genomslagskraft i media men inte i det vetenskapliga arbetet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.