handdator

Visa fullständig version : Lite Tips & Hjälp För Den Okunnige!

kLIMAX
2011-10-04, 12:34
Tjena gött folk - varma hälsningar från västkusten!

Jag vet inte om detta är rätt forum att skriva i om detta men...

Jo, det är så att för cirka en vecka sen igen så har jag börjat att träna. Har varit sjuk och direkt efter det lyckats stuka foten. Dock gick aldrig viljan att träna ut. Mitt mål är att gå ner i fett - minst 20 kilo. Jag är dock muskelös också - så jag vet inte om det är fett eller så man ska ner i. Har tre blekaste. Jag tränar och tränar och hoppas på att resultat skall komma. Kankse är jag dum eller bara envis. Ingen anning

Kort information om mig:
Kille, 23 år
171 cm lång, 92 kg
Jag är inte runt eller så - ser rättare ut som en kloss bara :S

Målet är att gå ner så mycket som möjligt ner i vikt och sen bygga grund styrka och därefter bygga snygga, starka och slimmade muskler. Mitt mål med andra ord är bara att få en fin form och grund styrka.

För närvarande kör jag Crosstrainer 3 gånger i veckan i en hel timme. Bränner 700 kcal där. 700kcal · 3 timmar = 2100 kcal på en vecka (mån-fre)

Dock känner jag mig väääääldigt förvirrad. Och det gäller massa saker. Samtidigt som jag tränar så jobbar jag som konsult och studerar till civil ekonom 150%. Jag har råd att träna 3 gånger i veckan. Vilket kan vara rätt så logiskt. Men! Det är några saker jag inte förstår:

· För att gå ner i vikt - så skall man bränna mer än man drar in i sig per dag. Jag har hört att om man ligger -500kcal varje dag så kan man dra ner på 0.5 kg per vecka. Visst tänker jag - det låter rimligt. Men sen läser man allt oftare om att man skall äta OFTARE (och så klart träna 3 gånger i veckan) för att gå ner i vikt. Jag förstår inte detta - och som ni kanske märker är jag grovt okunnig angående detta. Vad är rätt? Vad tycker ni jag borde göra? Har brottats med att gå ner i vikt sen jag var 19 år - alltså i 4 år. Jag har aldrig tappat motivationen och resultaten varrierar från dag till dag. Samma sak gäller när man ska inta vätska. Först står det - "drick mycket vatten" - nästa vecka är det plötsligt "drick inte mycket vatten!"

· LCHF, GI, ät lagom etc. Vad är rätt här och vad är fel? :S Vad skall jag äta? Vad är nyttigt? Det som LCHF förespråkar förbjuder GI och det GI förespråkar förbjuder LCHF. Jag vet att i grund och botten att protein är viktigt. Och det intar jag rätt flittigt. Det andra är bara sjugrads ekvationer. Vad är rätt? :S Jag har rätt så bra disciplin om jag VET vad som gäller. Annars kan jag träna fram tills jag är 89 år pga att jag har en dålig kost :S

· Hur många gånger skall man träna? Just nu tränar jag 3 gånger i veckan. Kör bara Crosstrainer i en timma. Är detta bra? Eller borde jag öka eller kanske till och med sänka? :S

· Måltidsersättare, vad är det? Vad gör det för något? Vad kan det vara bra för? Skulle det vara något för mig? Om ja, vad är det jag borde inhandla :S

· Fettförbränningspiller och annat medel - borde jag ta det? Om ja, vilket märke levererar bäst resultat.

Jag har en yngre bror - han har förvisso spelat fotboll sen han var 13 år. Men det senaste året har han bara slappat och chillat. ÄNDÅ ÄR HAN I FORM?! Så jag antar att genetiken inte är så farlig. Jag har en chans att komma i form. Allt känns så förvirrat och jag får olika budskap. Man vet inte längere vad som är rätt och vad som är fel.

Vore fett tacksam om ni kunde med er kunskap upplyssa mig om vad jag borde göra och inte borde göra. Vad är tabu och vad är inte tabu. Väljer helst och lyssna på ER än någon anna - om ni har det vettiga i er.

Så kom igen - hjälp mig lite att komma in på rät väg!

MVH,
Jazz

TheIsh
2011-10-04, 12:48
Läst deffguiden?

edit/ Svar på många av dina frågor hittar du där. Kolla klistrade trådar under Deff & Fettminskning.

prOtotype
2011-10-04, 12:51
Läs King Grubs Deffguide som finns i deffdelen, sen ta ett startprogram som Stronglifts 5x5, starting strength eller det som Z_bumbi postat här på forumet. Alla är bra och om du har disciplin att följa dom så kommer du få resultat. 3 gånger i veckan är inte för mycket och inte för lite så om det passar in på din vardag så kör på det.
Du behöver inte äta många gånger, behöver ingen måltidsersättning och inga fettförbrännarprodukter.

kLIMAX
2011-10-04, 12:58
Jag tackar ödmjukt för era svar. Men som mest har jag problem med kosten. Hur skall jag äta? Vad skall jag äta? När? Osv.

Som ni förstår så är det massa frågor.

Ska kika på deffguiden!

Tacksam för svar!

TheIsh
2011-10-04, 14:46
Rent viktmässigt spelar det ingen roll VAD du äter så länge du äter mindre energi (kalorier) än vad du gör över med. Men det är såklart alltid att rekommendera tung styrketräning och en balanserad kost med relativt högt proteinintag när man deffar. Se deffguiden.

Man går inte ner i vikt på nyttig mat, men man mår fan så mycket bättre när man äter nyttigt mat OCH ligger på kaloriunderskott. Och med nyttig menar jag inga snabba kolhydrater, härdade fetter etc. Rent teoretiskt kan du gå ner i *VIKT* på enbart snickers så länge du håller dig på kaloriminus. Men du skulle förmodligen må skit, ha ett ständigt sötsug, kanske blodsocker fall och ingen energi rent allmänt. Om du sen heller inte tränar och inte får i dig tillräckligt med protein (snickers, remember?) så är chansen stor att du tappar rejält mycket mer muskler än vad du skulle ha gjort om du tex följt deffguiden.

kLIMAX
2011-10-04, 20:14
Rent viktmässigt spelar det ingen roll VAD du äter så länge du äter mindre energi (kalorier) än vad du gör över med. Men det är såklart alltid att rekommendera tung styrketräning och en balanserad kost med relativt högt proteinintag när man deffar. Se deffguiden.

Man går inte ner i vikt på nyttig mat, men man mår fan så mycket bättre när man äter nyttigt mat OCH ligger på kaloriunderskott. Och med nyttig menar jag inga snabba kolhydrater, härdade fetter etc. Rent teoretiskt kan du gå ner i *VIKT* på enbart snickers så länge du håller dig på kaloriminus. Men du skulle förmodligen må skit, ha ett ständigt sötsug, kanske blodsocker fall och ingen energi rent allmänt. Om du sen heller inte tränar och inte får i dig tillräckligt med protein (snickers, remember?) så är chansen stor att du tappar rejält mycket mer muskler än vad du skulle ha gjort om du tex följt deffguiden.

Tack så mycket för tipsen.

Så om mitt intag på kalorier är: 2600 per dag och jag sänker det till 1500-1600 istället med bra måtta protein, helt okej med kolhydrater och en bra halt fett samt vitaminer och mineraler. Till detta så kör jag crosstrainer en timma 3 gånger i veckan samt rör mig mycket. Är det en möjlighet samt en förutsättning att jag tappar 0.5-0.7 kg varje vecka?

Tacksam för svar!

LeBron
2011-10-04, 20:25
Tack så mycket för tipsen.

Så om mitt intag på kalorier är: 2600 per dag och jag sänker det till 1500-1600 istället med bra måtta protein, helt okej med kolhydrater och en bra halt fett samt vitaminer och mineraler. Till detta så kör jag crosstrainer en timma 3 gånger i veckan samt rör mig mycket. Är det en möjlighet samt en förutsättning att jag tappar 0.5-0.7 kg varje vecka?

Tacksam för svar!

~1000 kaloriminus varje dag = -1kg/vecka, så ja, det är möjligt! :) Köp gärna omega-3 tabletter också ifall du inte har fet fisk i kosten.

kLIMAX
2011-10-05, 00:12
~1000 kaloriminus varje dag = -1kg/vecka, så ja, det är möjligt! :) Köp gärna omega-3 tabletter också ifall du inte har fet fisk i kosten.

Yes dude, det skall jag! Jag tackar för ditt tips! Mitt nuvarande är 2600kcal - skall ändra det till 1600kcal.

En fråga bara; hur är det med Coca Cola Light/Zero samt Pepsi Max? Går det att dricka 2-3 gånger per vecka? ;x

Tack igen, d00d! :hbang:

LeBron
2011-10-05, 00:55
Yes dude, det skall jag! Jag tackar för ditt tips! Mitt nuvarande är 2600kcal - skall ändra det till 1600kcal.

En fråga bara; hur är det med Coca Cola Light/Zero samt Pepsi Max? Går det att dricka 2-3 gånger per vecka? ;x

Tack igen, d00d! :hbang:

Det innehåller 0.3kcal/100ml, du kan dricka i princip hur mycket som helst, varje dag utan att det påverkar din viktnedgång. Däremot kan man bli väldigt sötsugen av att dricka cola light/pepsi max. :)

daloatf
2011-10-05, 07:49
Följer du listan nedan kan du inte misslyckas.

Styrketräna tungt. Tunga vikter och lågt antal reps 4-6 och tre set.
Håll ett högt proteinintag, minst 2g/kg.
Räkna kalorier för att få bästa resultat (använd shapeupclub.com eller skriv för hand).
Ligg på ett underskott på 1000kcal den första månaden. Resten av tiden underskott på 500kcal per dag.
Väg dig varje morgon efter toa besök.
Ta mått en dag i veckan. (Vader, Lår, Midja(vid naveln) och biceps)
Ta helkroppsfoton på framsida, baksida och bägge sidorna en gång i veckan.
Håll koll på medelvikten, går medelvikten ner går du framåt.
Ät mättande mat, delvis mycket kött/fisk/fågel och bra kolhydrater och fetter
Kör endast kondition om du vill äta mer just den dagen.
Lägg inte kondition på dagen du kör styrka.
För statistik om träning, kost och vikt.

Dexterity
2011-10-05, 09:07

Räkna kalorier för att få bästa resultat (använd shapeupclub.com eller skriv för hand).
Ligg på ett underskott på 1000kcal den första månaden. Resten av tiden underskott på 500kcal per dag.

Bra lista! Låter förnuftigt.

kLIMAX
2011-10-05, 09:21

Tack så jävla mycket! :D

Tack alla ni andra :D

:laugh::laugh::laugh: