handdator

Visa fullständig version : Innebandy och Gym?

Fiedeli
2011-10-04, 09:31
Näe. Nu har suget blivit för stort - jag ska börja på innebandy igen.

Jag vet att det inte är optimalt att köra kondition samtidigt som man vill bygga muskler.

Men det bör gå ändå - om än ta längre tid?
Klarade av en ganska sjuk viktökning i bänkpress i nian (då jag spelade innebandy 5ggr i veckan, minst.) (kommer inte ihåg vilken vikt) men det låg nog bortåt 30kg på två månader....

79kg
177cm
19år

Men, var rätt tunn och inte särskilt stark.
Då, ex. (Strikta rörelser):
Mark: 60kg x 10
Bänkpress: 37,5kg x 10
Benböj: -
Bicep - hantelcurl: 10kg x 10

Tränade då löpning och hade "bra" tider på milen: Ca 43min.
Sammanlagt 6-10 pass i veckan.
Bestämde mig för att bygga muskler.

Har bulkat i 3½ månad. Två månader tränade jag konditionsträning.

Tränar nu såhär:
Pass 1
BRÖST
Bänkpress: 52,5kg x 8 x 2. 50kg x 8 x 1.
Hantelpress: 20kg/arm x 8 x 2. 17,5 x 8 x 2
Bröstpress i maskin: 45 kg x 8 x 1. 40 kg x 8 x 2
Flyes: 10 kg/arm x 8 x 2. 9kg/arm x 8 x 1
MAGE:
Situps i maskin: 50kg x 8 x 2. 45 kg x 8 x 1
Sittande bålrotation i maskin. 40 x 8 x 2. 35 x 8 x 1
Situps i koncentrationsstol: 25 kg x 8 x 2. 20kg x 8 x 2
Benlyft med ryggstöd: 20 x 3

Pass 2
BICEPS
Hantelcurl 17,5 kg x 8 x 1. 15kg x 8 x 2
Stångcurl (rak stång) 32,5kg x 8 x2. 30 kg x 8 x 2
Sittande stångcurl (böjd stång, stöd för triceps): 30kg x 8 x 2. 27,5kg x 8 x 2
Koncentrationscurl: 12,5 kg x 8 x 1. 10 kg x 8 x 2

TRICEPS
Pushdown: Nivå (inte kollat vikt) 14/18 x 8 x 2. Nivå 13/18 x 8 x 1
Stående tricepextension: Nivå 16/18 (inte kollat vikt) x 8 x 2. Nivå 15/18 x 8 x 1
Liggande tricepextention: 25 kg x 8 x 3
Sittande hantellyft bakom huvud: 17,5kg x 8 x 2. 15kg x 8 x 1

Pass 3:
Marklyft: 105 x 8 x 2. 95 x 8 x 1
Hantelpress: 15kg / arm. x 8 x 3
Sittande lastdrag, omvänt grepp (med naglarna mot dig): 60 kg x 8 x 2. 55kg x 8 x 1
Hantelpress i maskin: 27,5 kg x 8 x 1. 25kg x 8 x 2
Sittande rodd: 55kg x 8 x 1
Stångrodd: 50 kg x 8 x 2. 45 kg x 8 x 2
Hantellyft åt sidan: 10 x 8 x 3.
Hantelrodd 27, 5kg x 8 x 2. 25kg x 8 x1

Pass 4:
Blandade benövningar

rGile
2011-10-04, 10:04
Vad var frågan? ._.

Fiedeli
2011-10-04, 10:05
Vad var frågan? ._.

Tydlighet är fördel... (;
Går det att bli starkare och bygga muskler även med konditionsträning?

Magganyo
2011-10-04, 10:30
Jag tränar innebandy och jag upplever mig själv bli starkare och få större muskler :-). Du ser mitt program på min journal.

z_bumbi
2011-10-04, 10:32
Tydlighet är fördel... (;
Går det att bli starkare och bygga muskler även med konditionsträning?

ja

Mjölkprotein
2011-10-04, 15:01
Den här frågan måste ju ha ställts massvis med gånger...

Men hursomhelst, JAAAAAA! Tränar badminton 2ggr i veckan (inte så mycket kanske, men ändå!) och ytteligare konditionsträning på IDHn, jag ökar bra som fan.

Muscleinvest
2011-10-04, 16:07
vad har du för mål med din träning? både styrketräningen och innebandyn alltså.

vad vill du få ut av ditt liv?

räcker det att ha en muskulös strandkropp som brudarna gillar och du får glädje av att spela innebandy så ska du göra både och. ät mer bara!

är ditt enda mål i livet att bli stor som en belgian blue för att stå på en scen å spänna musklerna så ska du bara lägga din tid på gymmet, mat och sova.

självklart kan gemene man både spela innebandy och styrketräna med lyckade resultat

andnel
2011-10-04, 17:26
Den här frågan måste ju ha ställts massvis med gånger...

Men hursomhelst, JAAAAAA! Tränar badminton 2ggr i veckan (inte så mycket kanske, men ändå!) och ytteligare konditionsträning på IDHn, jag ökar bra som fan.

Jo, men du har nyss börjat styrketräna. Det är avsevärt långsammare utveckling på en person med ett par träningsår på nacken, som sida vid sida tränar hård styrketräning och konditionsträning.

Lillleif
2011-10-04, 18:03
Nej, innebandyn kommer att smälta bort dina muskler så du får en tanig liten löparkropp!

Fiedeli
2011-10-04, 20:15
vad har du för mål med din träning? både styrketräningen och innebandyn alltså.

vad vill du få ut av ditt liv?

räcker det att ha en muskulös strandkropp som brudarna gillar och du får glädje av att spela innebandy så ska du göra både och. ät mer bara!

är ditt enda mål i livet att bli stor som en belgian blue för att stå på en scen å spänna musklerna så ska du bara lägga din tid på gymmet, mat och sova.

självklart kan gemene man både spela innebandy och styrketräna med lyckade resultat

Nämen att få en hyfsad fitkropp, till slut, och lyfta något tyngre än jag gör nu. Är inte ute efter att reppa 100 x 10 i bänk om jag säger så.

Att träna är ju sjukt kul så why not träna mycket liksom (; Bara titta på heltidsproffs som kan köra upp till 15 pass i veckan...

Nej, innebandyn kommer att smälta bort dina muskler så du får en tanig liten löparkropp!
NO?! REALLY?
Är så jävla trött på oseriösa svar. Men härligt att du lägger energin på att dra onödiga kommentarer hellre än att öka på gymmet :thumbup:

lofgreno
2011-10-04, 20:22
Eftersom du också hade en sån grov ökning i bp och andra övningar när du spelade innebandy så kanske det ligger något i att man just spelar en sådan sport? Med tanke på att jag är 16 år och har gått ifrån 65kg till 108kg på 4 månader..

Sen förstår jag inte varför det skulle vara negativt att köra kondition samtidigt som man styrketränar, bara du äter riktigt ordentligt, jag styrketränar 5 ggr i veckan samtidigt som jag tränar innebandy 5ggr i veckan

Anders The Peak
2011-10-04, 20:25
William kom med den här studien (http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling .163.aspx)som visar att konditionsträning
antagligen inte påverkar träningsresultatet så mycket som man trott i tidigare studier kring frågan.

Studien (http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling .163.aspx)

apfel
2011-10-04, 20:28
jag har själv lirat innebandy innan jag fick en knäskada och började bygga istället :)
jag sprang aldrig längre sträckor som "milen på 43 minuter" och jag kan inte tänka mig varför du måste ha den kapaciteten då ett genomsnittligt innebandy byte är vadå 1-2 minuter?

skippa den sortens konditionsträning, kör så mycket så att du känner att ditt spel i innebandyn inte blir lidande, punkt.
annars, ät mycket, träna hårt, vila då du kan och ha för fan kul! :D

Baske
2011-10-04, 20:35
En av de bästa sakerna med styrketräning är att det är ruskigt objektivt. Du kommer få en uppfattning om resultaten i kombinationen med innebandy på bara några veckor.

Vidare råder det ingen tvekan om att du kan ha en bra muskulär fysik trots en viss dos av aerob träning.

Om jag inte missade något ditt träningsupplägg så hade jag lagt en övning i frontalplan för latsen som breda latsrag.

Ps Innebandy är rätt kul faktiskt

Cappe
2011-10-04, 20:36
Mitt mål är bara strandkropp själv, spelar mycket fotboll och tvekar om jag ska göra en satsning på fotbollen.

Fiedeli
2011-10-04, 21:36
jag har själv lirat innebandy innan jag fick en knäskada och började bygga istället :)
jag sprang aldrig längre sträckor som "milen på 43 minuter" och jag kan inte tänka mig varför du måste ha den kapaciteten då ett genomsnittligt innebandy byte är vadå 1-2 minuter?

skippa den sortens konditionsträning, kör så mycket så att du känner att ditt spel i innebandyn inte blir lidande, punkt.
annars, ät mycket, träna hårt, vila då du kan och ha för fan kul! :D

Konkurrensen var dödlig (; gällde att ligga på topp hela tiden. Men var 15 då. Kroppen och psyket tog mycket stryk.
Sen gällde det att hålla uppe kondisen på något sätt efter det (;

Baske
2011-10-05, 09:21
Konkurrensen var dödlig (; gällde att ligga på topp hela tiden. Men var 15 då. Kroppen och psyket tog mycket stryk.
Sen gällde det att hålla uppe kondisen på något sätt efter det (;

Såvida du inte är bänkad så borde du ju komma in säkert runt 6 ggr/period vilket ger en speltid på lätt över 20 minuter.

Den aeroba förmågan kommer spela roll för din presation och att du kan hålla den förhållandevis höga intensiteten.

Sedan säger jag inte att springa milen är ditt bästa alternativ men att ha en djup aerob bas kommer hjälpa dig att återhämta dig mellan pass och även under en match mellan byten.

Ex en 200-meters simmare tävlar i under 2 minuter men har en massa distasträning för att klara en viss dos tuff träning.

Intensiva lagidrotter likt innebandy som Handboll och UV-rugby har också nytta av aerob träning.

Fiedeli
2011-10-05, 10:08
Såvida du inte är bänkad så borde du ju komma in säkert runt 6 ggr/period vilket ger en speltid på lätt över 20 minuter.

Den aeroba förmågan kommer spela roll för din presation och att du kan hålla den förhållandevis höga intensiteten.

Sedan säger jag inte att springa milen är ditt bästa alternativ men att ha en djup aerob bas kommer hjälpa dig att återhämta dig mellan pass och även under en match mellan byten.

Ex en 200-meters simmare tävlar i under 2 minuter men har en massa distasträning för att klara en viss dos tuff träning.

Intensiva lagidrotter likt innebandy som Handboll och UV-rugby har också nytta av aerob träning.

Jag stod i mål - borde sagt det. En plats att träna om. Inte direkt konditionsökande, men ju bättre kondis - desto bättre i mål.<

Man är inte förnuftig när det handlar om att vara bäst. Man gör vad man tror krävs. För mig innebar det 12 pass i veckan, vila en dag.