handdator

Visa fullständig version : Fet fisk

autowah
2003-12-29, 12:10
Nu när det är jul, så äter jag väldigt mycket sill och lax. Är detta bra om man vill bränna fett?
Jag kör antingen styrkepass eller förbränningspass nästan dagligen nu, eftersom jag är ledig. Jag har också skippat morgonpromenaderna, de verkar inte ge så mycket och satsar på hårdare konditionspass istället.

King Grub
2003-12-29, 12:15
Fet fisk är bland det bästa du kan äta, fettmässigt.

Givetvis ger även fisk energi, och du kan äta dig fet på fisk också, bara du äter tillräckligt mycket. Svårt dock. ;) Men så länge du ser till att ligga på energiminus går du ner, och fet fisk som sill, lax, strömming osv är både ypperliga fett- och proteinkällor.

goatass
2003-12-29, 13:09
[i]Givetvis ger även fisk energi, och du kan äta dig fet på fisk också, bara du äter tillräckligt mycket. Svårt dock. ;) [/B]

på vilket sätt är det svårt? skillnad på lika många kalorier lax som säg köttfärs? på hur överskottet lagras?

King Grub
2003-12-29, 13:24
Originally posted by goatass

på vilket sätt är det svårt? skillnad på lika många kalorier lax som säg köttfärs? på hur överskottet lagras?

Fiskfett kan underlätta fettförbränningen och öka de goda prostaglandinerna; detta pga fettsyrorna i fiskfett. Fiskfett lagras inte lika lätt i form av kroppsfett som mättat fett från t ex rött kött.

Överhuvudtaget är det lättare att äta sig fet på snabba kolhydrater och mättat fett än på protein och omättat fett.

King Grub
2003-12-29, 13:31
Originally posted by autowah
Jag har också skippat morgonpromenaderna, de verkar inte ge så mycket och satsar på hårdare konditionspass istället.

Instämmer till 100 %.

autowah
2003-12-29, 19:59
Tack för alla svar, då kan jag fortsätta med min sill med gott samvete ;)

kadudder
2003-12-30, 13:46
Hur är det med miljögifter då? Vågar man äta fisk från Östersjön mer än någon gång i månaden?

King Grub
2003-12-30, 14:25
Originally posted by kadudder
Hur är det med miljögifter då? Vågar man äta fisk från Östersjön mer än någon gång i månaden?

Livsmedelsverkets kostråd förfisk från Östersjön:

"Kostråd om fiskkonsumtion

Fisk är nyttig mat. Den är rik på vitaminer och mineralämnen.

Fet fisk som sill, strömming, lax och makrill innehåller fleromättade fettsyror som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Från folkhälsosynpunkt bör alltså flertalet äta mer fisk.

Vissa insjöfiskar och feta ostkustfiskar har förhöjda halter av miljöföroreningar. Därför bör vissa grupper iaktta försiktighet. De allra flesta konsumenter har dock ingen anledning att begränsa sin fiskkonsumtion.

Exempel på fisk och fiskprodukter som har låga halter av miljöföroreningar och som alla kan äta utan inskränkning:

All fisk fångad på västkusten och i öppna havet (med undantag för stor hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och färsk eller fryst tonfisk)
Torsk och plattfisk från Östersjön
Odlad fisk
Produkter som exempelvis fiskbullar, fiskpinnar, sillkonserver och konserverad tonfisk"

Muaytudd
2003-12-30, 19:14
mmm fisk gooott.

Everest
2003-12-30, 23:12
Skärgårdssill:hbang: :eating: :eating: :eating: