handdator

Visa fullständig version : Skillnad på vågar som mäter fettprocent.

nisse1976
2011-10-02, 21:05
Jag gjorde test hos lifegene i veckan. Fettprocentsiffran jag fick där är jag ganska säker på att den inte stämmer men är den jämförbar med en siffra från en likadan våg fast på annat ställe?
Jag gjorde nämligen en likadan vägning på en likadan våg fast på ett annat ställe för några månader sen.

Alltså kan man jämföra dessa siffror och se hur mycket av det man gått upp/ner som är muskler/fett?
Eller är felmarginalen från gång till gång stor på dessa vågar?
Förutsättningarna för de två vägningarna var liknande men inte exakt lika (första gången var på morgonen och hade inte ätit på länge, nu hade jag inte ätit på 5 timmar)

barbafant
2011-10-04, 10:30
felmarginalen på vågar som använder BIA (bioelektrisk impedansmätning, dvs mäta svagström genom kroppen) ska vara ganska ordentligt stor ja, jag gissar att det var en sån? För att det ens ska vara intressant att fundera över att jämföra sådana mätvärden så ska förutsättningarna vara identiska från gång till gång. Dvs vattenmängd i kroppen (kissat, druckit vatten?) och när på dygnet mätningen görs. Jag har suttit med (iofs en billig) BIA-apparat hemma och gjort 10 mätningar i direkt följd och sett värdena hoppa flera kilo i fettmängd upp och ner, beroende på om jag typ håller andan, spänner en muskel eller tänker på Alyson Hannigan i corpsepaint. Gav upp och köpte en kaliper istället... som jag iofs håller på att lära mej fortfarande, för den är knepig.