handdator

Visa fullständig version : Chins, öva excentriskt eller i assisted lift?

Annaconda
2011-10-01, 17:35
Vill klara chins m kroppsvikt. Bör jag träna excentriska chins m kroppsvikt eller i assisted lift m ca 15-20 kg motvikt?

tossefar
2011-10-01, 17:38
Ptja, vad sägs om att helt enkelt träna chins? Vad vinner du på att krångla till det så...?

Annaconda
2011-10-01, 17:41
Vilken av dem menar du inte är chins? Den ens är chins i den excentriska fasen, den andra chins men med motvikt.

SiSenior
2011-10-01, 17:41
Ptja, vad sägs om att helt enkelt träna chins? Vad vinner du på att krångla till det så...?

Du har inte tänkt på att TS kanske inte klarar en chins?

Annaconda
2011-10-01, 17:42
Precis, målet är självklart att orka göra riktiga chins såsmåningom.

tossefar
2011-10-01, 17:45
På min tid tog vi helt enkelt hjälp av benen om man inte kunde göra en fullgod chin. Sparka och gunga lite så är det snabbt gjort!

Springer
2011-10-01, 18:27
Jag tror på assisted, om du har den möjligheten. Tyckte det gick rätt fort från 15kg till att klara en själv.

Deceiver85
2011-10-01, 18:48
Har aldrig haft problemet själv med att inte klara chins på kroppsvikten, men skulle i ditt fall satsa på assisterade chins men inte i maskin utan med hjälp av en träningskompis.

göransson
2011-10-01, 18:54
Jag hade samma problem innan! Kör mycket lats-drag, assisted chins mm.. Så kommer stykan komma till slut för att klara göra en chins själv :)

Degpekka
2011-10-01, 18:58
Finns mängder av varianter... några har redan nämnts i tråden, en favorit är att maxa så många chins man kan på KV och sen kicka upp ett gäng till, i ditt fall blir det kanske kick från början till att börja med. :)

Exdiaq
2011-10-01, 20:02
EliteFTS - How to Do More Pull-Ups (http://articles.elitefts.com/articles/training-articles/how-to-do-more-pull-ups/)

Gravencast
2011-10-01, 20:12
Kombinera båda: Använd en stol och assistera dig själv med ett ben på väg upp (enbart så mycket som är nödvändigt för att röra dig uppåt), väl uppe så bort med benet och sänk dig kontrollerat.

Komplettera gärna med latsdrag och/eller roddövningar för att bygga upp ryggmuskulaturen.

Annaconda
2011-10-01, 20:22
Tack för kloka ord. Lite olika rekommendationer. Har kört negativa med hjälp av pall och fortsätter nog med dessa.

TurningTorso
2011-10-01, 22:55
Lite varianter med progression:
Qq9e2CG9HlI

Degpekka
2011-10-02, 07:04
Tack för kloka ord. Lite olika rekommendationer. Har kört negativa med hjälp av pall och fortsätter nog med dessa.

Stirra dig inte blind på en metod bara... variera dig.

Sheogorath
2011-10-02, 07:58
Jag tycker att varianten där man antingen står på en stol/pall (annans förslag) eller på en rackad stång (variant som funkar för min sambo på vårt gym) och ta hjälp av benen precis så mycket som behövs för att klara av att göra i teknik perfekta, men ändå tunga reps är väldigt vettig. Problemet med negativa pullups om man inte kan klara av en enda riktig rep är att det kan blir sjaskigt utförande även negativt varpå man tränar in fel rörelsebana, och problemet med assisted-maskinerna är att rörelsen blir väldigt olikt en riktig pullup p.g.a. låst rörelsebana.

Endorah
2011-10-02, 12:29
Jag tycker att varianten där man antingen står på en stol/pall (annans förslag) eller på en rackad stång (variant som funkar för min sambo på vårt gym) och ta hjälp av benen precis så mycket som behövs för att klara av att göra i teknik perfekta, men ändå tunga reps är väldigt vettig. Problemet med negativa pullups om man inte kan klara av en enda riktig rep är att det kan blir sjaskigt utförande även negativt varpå man tränar in fel rörelsebana, och problemet med assisted-maskinerna är att rörelsen blir väldigt olikt en riktig pullup p.g.a. låst rörelsebana.

+1 (gillar verkligen dina posts sheo! :D)

När jag började träna chins så tränade jag endast hemma. Klarade en, ibland två chins. Lyckades öka riktigt bra genom att först hjälpa till m. benen att hoppa upp lite, och sen köra negativ. När jag blev lite starkare började jag köra partiella. (jag körde inte partiella för att bli starkare i hela chins, utan jag var nybörjare som trodde att jag gjorde helt rätt utförda chins)