handdator

Visa fullständig version : Deff, hjälp mig!

troback
2011-10-01, 00:32
Tja!

Håller för tillfället på att försöka deffa ner mig. Började min resa på 82,5kg och 88cm i midjemått, 180cm lång och 23 år gammal. Har hållt på i snart 4 veckor och ligger för tillfället på 79kg och 87cm i midjemått.
Min tanke med deffen var, 1000kcal underskott. Har funkat bra men jag har i princip stått stilla i vikt sen 1:a veckan.
Maten består i princip av magert kött, potatis, grönsaker, proteinpulver m.m...
Har läst rundor lite nu och insett att jag äter alldeles för lite fett!
Proteinintaget per dag ligger på ca 3g/kg kroppsvikt medans fettet har kanske snittat runt 30g/dag..

Så min fundering är nu, ska man ligga på 500kcal underskott i stället och försöka äta mer fett eller ta bort någonting i den nuvarande kosten och addera fett istället och därmed behålla 1000kcal underskott?

Den bifogade bilden visar före och hur jag ser ut i dagsläget.

Målet jag har är att få fram magrutor etc. Hur mycket vikt till tror ni att jag kommer behöva tappa?

Tacksam för de svar jag kan få!

// Troback

Chaimbers
2011-10-01, 08:21
ifall du klarar stå emot hungern på 1000kcal underskott och inte är rädd för att tappa muskler så håll dig där annars sänk till 500kcal underskott

Nutrid
2011-10-01, 09:58
Vadå stått still sedan vecka ett i vikt?

Du har ju gått ner 3.5 kilo på en månads tid vilket motsvarar 0.875 kilo i veckan. Snarare bra framsteg om något.

Käka makrill i tomatsås och lax. Där har du bra fettkällor.

Inge Enveten
2011-10-01, 10:15
Tror att du skulle behöva lite magmuskulatur. Kabelcrunches är bra.

Hur räknar du kalorierna? Matvåg?

Hannya
2011-10-01, 10:17
Tror att du skulle behöva lite magmuskulatur. Knäböj är bra.

sluta tramsa :)

LeBron
2011-10-01, 12:23
Hävdar du att skillnaden på midjan endast är 1cm? (bild 1 vs bild 2) Du måste ha mätt fel, ser ut som att du minskat mer än 1cm runt midjan, och -3kg på en månad är även det väldigt bra.

Fortsätt som du gör.

Inge Enveten
2011-10-01, 13:39
sluta tramsa :)

Knäböj är bra ja ;)

troback
2011-10-01, 16:20
Tappade i nästa all vikt under första veckan. Gick från 82,5 till 80,7 och har sen legat stabilt där vid varje invägning. Undantaget var en morgon då jag fastat i 16h, då vägde jag 79,6kg.
Min form ändrar sig men vikten och midjemåttet håller sig på samma plats...

troback
2011-10-01, 16:24
ifall du klarar stå emot hungern på 1000kcal underskott och inte är rädd för att tappa muskler så håll dig där annars sänk till 500kcal underskott

har inga som helst problem med att hålla hungern borta!

den stora frågan från min sida är egentligen hur många kilon till man kommer behöva tappa. 5kg eller kanske t.o.m mer? Hade jag bara haft någon aning om det så hade jag gärna räknat om mitt kcalunderskott till 500/dag för att inte tappa muskler, det tränar man alldeles för hårt för :)
tanken är att jag vill komma ner i vikt så fort som möjligt för att kunna bygga på balans istället!

troback
2011-10-01, 16:39

Yes, ingenting åker in i munnen utan att vägas först :p

Hur viktigt är det med fettet egentligen under deff? Mitt problem är bilringen runt magen, den består bara av löst fett. Kommer det vara värt att ligga på 1000kcal underskott, ca 30g fett/dag eller lägga om kosten så man ligger på 500kcal underskott och får i sig det fett man ska ha? (har läst någonstans ca 1g fett/kg kroppsvikt)

Inge Enveten
2011-10-01, 19:37
Yes, ingenting åker in i munnen utan att vägas först :p

Hur viktigt är det med fettet egentligen under deff? Mitt problem är bilringen runt magen, den består bara av löst fett. Kommer det vara värt att ligga på 1000kcal underskott, ca 30g fett/dag eller lägga om kosten så man ligger på 500kcal underskott och får i sig det fett man ska ha? (har läst någonstans ca 1g fett/kg kroppsvikt)

Kaloriunderskottet avgör hur mycket fett du tappar. Inte fettintaget. Inte kolhydratintaget eller. Det påverkar dock annat som i sin tur kan påverka muskelbygget som i sin tur avgör muskelmassan som i sin tur påverkar fett %.

30 g fett skulle jag säga är ok.

Crocker
2011-10-01, 21:01
Se till att få i dig de LI(Livs Essentiella) fettsyrorna alfa-linolensyra(Omega 6) och linolsyra(Omega 3). Omega 6, lyckas du nog rätt så lätt få i dig, och omega 3 kan du "behöva" tillskott för. (Om du inte äter mycket havsdjur etc.)
Speciellt fördelaktigt om du ska lägga dig på ett lägre fettintag.
Och glöm inte, var inte rädd för mättat fett.

Skulle jag rekommendera någon ett lägsta fettintag skulle jag säga 0.3g/kg.

troback
2011-10-02, 00:56
Okej, tackar för era svar!

Så den allmänna uppfattningen verkar vara att om jag klarar av att ligga på 1000kcal underskott så skall jag fortsätta med det?
Förlorar man så mycket muskelmassa på att ligga på 1000kcal under att det inte är värt det? Vill komma ner så jag kan hamna på balans och sen bygga ju. Men det kanske är bättre i längden att deffa långsammare, bygga under tiden och sen fortsätta att bygga?

troback
2011-10-02, 11:43
Vägde mig för 2 minuter sen och idag visar vågen 81.1kg. Nu låg jag förvisso på ett lite lägre underskott under gården, ca 500 under..

Är det vanligt att man pendlar så mycket i vikt? För min del kan det handla om upp till 2kg från en dag till en annan.

Degpekka
2011-10-02, 14:16
Lite beroende på vätskeintag, matintag, toalettbesök m.m så tycker jag inte 1.4kg är så värst mkt att pendla.