Visa fullständig version : Varför skakar händerna efter knäböjen?
kettlebellGuden
2011-09-29, 20:06
Så hur är det nu.. varför i hela världen blir man helt skakig efter ett gött benpass? händer skakande om aspielöv osv. Eller annan rejält utmattande träning för den delen.
Den som ger mest detaljerad förklaring på lägsta (högsta?) möjliga nivå får en guldstjärna. Länkar eller referenslitteratur fungerar bra det med.
godisbiten
2011-09-29, 20:09
du är för klen
Vad är det för svar? Känns sjukt ologiskt att man är för klen.
Rent spontant så gissar jag på att det kan bero på belastat nervsystem.
kettlebellGuden
2011-09-29, 20:50
Rent spontant så gissar jag på att det kan bero på belastat nervsystem.
Det är en möjlig teori.. Tyvärr säger inte "belastat nervsystem" mig vilka fysiologiska processer det är som får skak att försikomma i fallet utmattande styrketräning.
filmjölk
2011-09-29, 21:21
Du håller krampaktigt hårt om stång/handtag på maskinerna, ofta med händerna rejält bakåtböjda om du är stel men envisas om att hålla smalt.
Ett set med många reps av knäböj tar lång tid, särskilt om du är en såndär som flåsar mellan repsen, och hela tiden håller du (kanske för) hårt i stången.
Är det inte så att energin är slut i kroppen? Skakandet för mig brukar också komma när jag kör ben men ordnat till sig när jag ätit..
Jag har läst något någonstans om sympatikuspåslag och störningar av finjusteringen av muskelfibrernas längd (via muskelspolarna) i en text som egentligen handlade om varför man skakar av astmamediciner, som inte känns helt orimligt i sammanhanget, men jag är för lat för att sätta mig och leta igenom boken. ("Pharmacology" av Rang & Dale). Nu är det säkert en kombination av många faktorer, but still.
kettlebellGuden
2011-09-29, 21:30
Jag har läst något någonstans om sympatikuspåslag och störningar av finjusteringen av muskelfibrernas längd (via muskelspolarna) i en text som egentligen handlade om varför man skakar av astmamediciner, som inte känns helt orimligt i sammanhanget, men jag är för lat för att sätta mig och leta igenom boken. ("Pharmacology" av Rang & Dale). Nu är det säkert en kombination av många faktorer, but still.
Äsch.. nu får du ställa upp. Är väl bara en 800 sidor att plöja? Nej men tack för inputen, jag ska bläddra lite i den och se om jag hittar något. Lät helt klart intressant.
Själv funderade jag på om ATP-produktionen inte gick tillräckligt snabbt pga. generell utmattning så musklerna inte "orkade" hålla sig kontraherade ordentligt... vilket iofs inte alls förklarar varför det skulle skaka om man inte försökte flexa sina grova händer. Alternativt något kalcium-relaterat. Men jag gissar ju hej vilt. :)
vicarious
2011-09-29, 21:33
Du håller krampaktigt hårt om stång/handtag på maskinerna, ofta med händerna rejält bakåtböjda om du är stel men envisas om att hålla smalt.
Ett set med många reps av knäböj tar lång tid, särskilt om du är en såndär som flåsar mellan repsen, och hela tiden håller du (kanske för) hårt i stången.
Jag tror på detta.
Alltså, jag tror ju att du inte hittar en ensam faktor som är orsaken; det lär ju alla gånger vara ett helt av många delar. Typ allt vad som ingår i utmattning (jag orkar inte ens tänka på hur många delar det lär vara) plus nervsystemet. Intressant i sammanhanget med astmamediciner är att jag har ett par kompisar som bara har problem med att de blir skakiga om de tar Bricanyl under/precis efter träningspass, aldrig annars. Det är iofs n = få, men talar ju för att sympatikuspåslaget spelar in i alla fall.
Något säger mig att imorgon postar någon av experterna en studie som säger Allt(tm) och jag framstår som en stor idiot. :D
Jag satt och lyssnade på någon som hade tjänstgjort med främlingslegionen för ett tag sedan, och jag minns att han berättade hur man kunde identifiera folk som hade blivit utsatta för artillerield. Deras händer skakade nämligen. Någonting säger mig att CNS inte tar tillräckligt med stryk av tunga böj för att man ska kunna få sådana symptom.
Men, bara en teori! :D
Man börjar iofs skaka av Parkinsons sjukdom också. Det är inte bara en teori. :Virro
Alltså, jag tror ju att du inte hittar en ensam faktor som är orsaken; det lär ju alla gånger vara ett helt av många delar. Typ allt vad som ingår i utmattning (jag orkar inte ens tänka på hur många delar det lär vara) plus nervsystemet. Intressant i sammanhanget med astmamediciner är att jag har ett par kompisar som bara har problem med att de blir skakiga om de tar Bricanyl under/precis efter träningspass, aldrig annars. Det är iofs n = få, men talar ju för att sympatikuspåslaget spelar in i alla fall.
hmm intressant, har hört om folk som skakar av bricanyl men jag själv(som har kronisk astma) har aldrig skakat av bricanyl, inte ens efter extrem utmattning eller efter en astma-attack. kan du förklara varför man skakar av bricanyl? :angel:
kettlebellGuden
2011-09-29, 21:42
Jag tror på detta.
Nej, så är det inte. Knäböjen var bara ett exempel. Det fungerar lika bra med vad som helst till ordentlig utmattning.
Något säger mig att imorgon postar någon av experterna en studie som säger Allt(tm) och jag framstår som en stor idiot. :D
No disrespect här.. men det hoppas jag att någon gör. Jag är väldigt nyfiken på varför.
Tror väl "tyvärr" också att det är väldigt många faktorer som spelar in och ingen vet exakt varför :(
JNågonting säger mig att CNS inte tar tillräckligt med stryk av tunga böj för att man ska kunna få sådana symptom.
Men, bara en teori! :D
Jag är på det här tåget med.
Ok. Jag återkommer imorgon och förväntar mig full redogörelse för vad det är som gäller :thumbup:
tntballe
2011-09-29, 21:44
Adrenalinkickens efterdyningar?
Corpobal
2011-09-29, 22:12
Several different mechanisms for the origin of tremor have been suggested, though for many types of tremor, the relationship between the type of tremor and these suggested mechanisms is not yet clearly established. Several types of tremor mechanisms are possible (reviewed in Deuschl et al., 2001): mechanical mechanism (every limb or limb segment has a certain resonance frequency, which depends on the load), sensory reflex mechanisms, or central oscillator mechanisms, i.e. pool of oscillatory neurons localized in a specific brain structure, or manifested as a network or loop of several different structures.
Physiological tremor is present in all normal and healthy subjects and is exhibited in different conditions, such as various task execution (motion or isometric contraction), posture maintenance and even at rest. Enhanced physiological tremor is essentially the same phenomenon, but with large amplitude oscillations, occurring in the absence of a neurological disease. Physiological tremor can be enhanced by the intake of stimulants and other drugs, by withdrawal from other drugs or alcohol, during certain medical conditions (elevated thyroid hormones levels or low glucose level), and by stress and fatigue.
Källa: http://www.scholarpedia.org/article/Tremor
kettlebellGuden
2011-09-29, 22:22
Källa: http://www.scholarpedia.org/article/Tremor
Ditt citat stärker min övertygelse att ingen har en exakt aning om hur/varför det här sker.
Corpobal
2011-09-29, 22:33
Ditt citat stärker min övertygelse att ingen har en exakt aning om hur/varför det här sker.
Hjärnan är relativt outforskad och sanslöst komplex, fast man kan ju gå på dels sambanden som observerats för att få ett hum om "när" det kan tänkas ske och sen får man väl invänta mer forskning för att få veta mer definitivt om mekanismerna bakom. De mesta resurserna läggs väl dock på "patologiska skakningar" men kanske hittar man fler svar kring allemans-skakningar där nånstans med.
Känner exakt desamma efter jag kört mina 3 set knäböj, skakar efter sista setet i händerna som fan. Jag tror på överbelastat CNS, om du verkligen tar i så är det inte ovanligt.
Varför du gör det vid knäböj kan vara att som mig att jag iallafall alltid kan trycka upp oavsett hur trött jag är, ett rep till och därför inte riktigt kan likna det vid om man kör andra övningar då att gå till failure i bänkpress och failure i knäböj är 2 helt olika saker.
Även om astmamedicinen Bricanyl, eller dess aktiva substans terbutalin, kan ge skakningar och förhöjd puls liknande de du känner efter träning så är det inte riktigt samma sak.
Det finns två B-receptorer som är intressanta när man talar om astma; B1 och B2. Båda finns i huvudsak i hjärta och luftvägar, men B2-receptorer är mer associerat med musklerna i luftvägarna och B1-receptorer finns mest i hjärtmuskulaturen samt i blodkärl. Vad som är intressant är att B1 och B2 har olika effekter (http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenergic_receptor).
Bricanyl är en selektiv B2-stimulerare som används för att lösa kramp i den glatta muskulaturen i luftvägarna. Även fast Bricanyl är selektiv så kommer den i vissa fall även stimulera B1-receptorerna, precis som adrenalin gör vid ett sympatikuspåslag. Därav skakningarna.
Bricanyl hör dock inte till den här diskussionen.
För att resonera på ett lite djupare plan kring skakningar efter tung träning så bör man ha en del kunskaper i neurofysiologi. Vara bekant med hur våra kortikala motorneuroner planerar och initierar rörelser, hur dessa signaler processas via de basala ganglierna och cerebullem, men även hur posturala och lokala reflexer fungerar på ryggmärgsnivå. Alla dessa steg påverkas åtminstone delvis av den centrala uttröttningen som tung träning resulteras i.
Jag tror inte att jag tänker sätta mig ner och skriva en fullständig, pedagogisk redogörelse för detta. Jag är ledsen, det finns säkert någon annan här som kan göra det bättre än mig och just nu orkar jag inte ändå.
Men eftersom du efterlyste studier och litteratur ska du få två tips.
Är du intresserad att på allvar lära dig om hur vår underbara hjärna fungerar så fungerar Neuroscience (http://www.sinauer.com/detail.php?id=6977) av Purves et al utmärkt.
En nyligen publicerad artikel som undersöker ungefär precis vad du undrar över. Dyker dock inte särskilt djupt in ner i de neurologiska aspekterna av fenomenet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21688156
kettlebellGuden
2011-09-30, 04:33
Även om astmamedicinen Bricanyl, eller dess aktiva substans terbutalin, kan ge skakningar och förhöjd puls liknande de du känner efter träning så är det inte riktigt samma sak.
Det finns två B-receptorer som är intressanta när man talar om astma; B1 och B2. Båda finns i huvudsak i hjärta och luftvägar, men B2-receptorer är mer associerat med musklerna i luftvägarna och B1-receptorer finns mest i hjärtmuskulaturen samt i blodkärl. Vad som är intressant är att B1 och B2 har olika effekter (http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenergic_receptor).
Bricanyl är en selektiv B2-stimulerare som används för att lösa kramp i den glatta muskulaturen i luftvägarna. Även fast Bricanyl är selektiv så kommer den i vissa fall även stimulera B1-receptorerna, precis som adrenalin gör vid ett sympatikuspåslag. Därav skakningarna.
Bricanyl hör dock inte till den här diskussionen.
För att resonera på ett lite djupare plan kring skakningar efter tung träning så bör man ha en del kunskaper i neurofysiologi. Vara bekant med hur våra kortikala motorneuroner planerar och initierar rörelser, hur dessa signaler processas via de basala ganglierna och cerebullem, men även hur posturala och lokala reflexer fungerar på ryggmärgsnivå. Alla dessa steg påverkas åtminstone delvis av den centrala uttröttningen som tung träning resulteras i.
Jag tror inte att jag tänker sätta mig ner och skriva en fullständig, pedagogisk redogörelse för detta. Jag är ledsen, det finns säkert någon annan här som kan göra det bättre än mig och just nu orkar jag inte ändå.
Men eftersom du efterlyste studier och litteratur ska du få två tips.
Är du intresserad att på allvar lära dig om hur vår underbara hjärna fungerar så fungerar Neuroscience (http://www.sinauer.com/detail.php?id=6977) av Purves et al utmärkt.
En nyligen publicerad artikel som undersöker ungefär precis vad du undrar över. Dyker dock inte särskilt djupt in ner i de neurologiska aspekterna av fenomenet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21688156
Du leder guldstjärne-ligan so far. Låter helt vettigt.
Tack för länkarna. Boken är beställd nu precis men tyvärr har sega adlibris inte levererat än. Blir ingen helgläsning :(
Du leder guldstjärne-ligan so far. Låter helt vettigt.
Tack för länkarna. Boken är beställd nu precis men tyvärr har sega adlibris inte levererat än. Blir ingen helgläsning :(
Haha, hade inte förväntat mig att kunna övertala någon att plugga neurofysiologi på hobbynivå men kul! Kan varna att det är ganska tung läsning stundtals, men ack så intressant. Lycka till och stöter du på patrull så får du gärna langa iväg ett PM, lovar dock inte att jag kan svara eller förklara allt, var ett tag sen jag själv pluggade det ;).
En väldigt lovande review, har bara skummat igenom men den verkar vara ganska så utförligt gjord. Passar som helgläsning om den nu inte är alltför tung utan förkunskaper. http://physrev.physiology.org/content/81/4/1725.full.pdf
kettlebellGuden
2011-09-30, 08:57
Haha, hade inte förväntat mig att kunna övertala någon att plugga neurofysiologi på hobbynivå men kul! Kan varna att det är ganska tung läsning stundtals, men ack så intressant. Lycka till och stöter du på patrull så får du gärna langa iväg ett PM, lovar dock inte att jag kan svara eller förklara allt, var ett tag sen jag själv pluggade det ;).
En väldigt lovande review, har bara skummat igenom men den verkar vara ganska så utförligt gjord. Passar som helgläsning om den nu inte är alltför tung utan förkunskaper. http://physrev.physiology.org/content/81/4/1725.full.pdf
Njaaa.. du kan inte riktigt ta åt dig hela äran för något övertalande där. Jag tycker saker är intressant. Nervsystem är mitt senaste intresse.
Tack för pdf:en. :cool:
Om någon finner nåt mer intressant så posta det gärna, mycket spännande tråd! :)
Lite om hur uttröttning påverkar descenderande kortikospinala banor (http://jp.physoc.org/content/580/1/211.full.pdf)
filmjölk
2011-09-30, 16:29
haha underbart intellektualiserande. Men seriöst. Killens händer skakar efter ansträngning. Behövs det förklaras med avancerad neurofysiologi, selektiva b2 stimulerare, patologi, resonansfrekvens etc etc?
Ett enkelt "problem" blir ett ämne för Dr. House. snart ger ni stackarn diagnosen Hypokalemi och han blir alldeles förstörd.
Här är istället ett betryggande faderligt svar: Dina händer skakar för att du är trött. Det är inget att oroa sig för.
(jag siktar på guldstjärna för absolut lägsta nivå)
haha underbart intellektualiserande. Men seriöst. Killens händer skakar efter ansträngning. Behövs det förklaras med avancerad neurofysiologi, selektiva b2 stimulerare, patologi, resonansfrekvens etc etc?
Ett enkelt "problem" blir ett ämne för Dr. House. snart ger ni stackarn diagnosen Hypokalemi och han blir alldeles förstörd.
Här är istället ett betryggande faderligt svar: Dina händer skakar för att du är trött. Det är inget att oroa sig för.
(jag siktar på guldstjärna för absolut lägsta nivå)
Var det inte den mest avancerade förklaringen till fenomenet som TS efterlyste?
filmjölk
2011-09-30, 16:36
Var det inte den mest avancerade förklaringen till fenomenet som TS efterlyste?
Jo, men jag uppfattade det också som att han mottog svar på absolut lägsta nivå.
kettlebellGuden
2011-09-30, 18:48
Jo, men jag uppfattade det också som att han mottog svar på absolut lägsta nivå.
mn8eii gav mig exakt den typ av svar jag var ute efter. Jag hade gärna haft mer djupgående (lägre nivå) än så, men jag har all förståelse för att hen inte vill skriva en uppsats i ämnet på kolozzeum istället för att peka mig till en källa som iaf kan börja till att ge mig en grundläggande förståelse för fenomenet.
Kan tillägga att jag inte är orolig på något sätt och jag ställde frågan eftersom någon frågade mig och jag hade inget bra svar.
edit: Nu i efterhand så kanske ordet "lägsta" var ett dåligt val.
Lägsta nivå tror jag syftade på mer avancerat. Typ som att zooma in på ett material så ser man atomer, zoomar man mer så blir det kvarkar osv...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.