handdator

Visa fullständig version : Sience Denial i vardagen

regus
2011-09-28, 20:31
Hej, jag tycker det här är roligt.

Jag är fascinerad av den mängd saker som kan komma ur människors munnar. Speciellt det som kallas Science denial. Nedan kommer en bra visualisering.

SzHHZ5oXAr0

Det jag efterfrågar är alltså era historier av det här.
Broscience och Trollscience får räknas in i denna kategori, då dessa oftast har bra potential att vara roliga.

Min historia kommer i nästa post.

agazza
2011-09-28, 20:37
Oftast av arga fjortisar som blivit dumförklarad så kan det komma en och annan kråka.

Alkro
2011-09-28, 20:53
Det vanligaste är väl att X orsakade Y eftersom de inträffade ungefär samtidigt.

dared
2011-09-28, 20:57
Det vanligaste är väl att X orsakade Y eftersom de inträffade ungefär samtidigt.

Som spin-off kan man väl även nämna hur man kan förvränga svagt korrelerade saker till fullkomlig kausalitet.

regus
2011-09-28, 20:58
Jag sitter på en random Bs-föreläsning med andra människor som vill arbeta "med företag" men saknar logiskt tänkande och matematisk kunskap (människosläktet jag pratar om rimmar på ligister). Vi pratar om random koncept i en management-teori, där kontentan var att det finns en mening med att veta sin historias kontext för att kunna göra mer kvalificerade gissningar om framtiden. "För vi kan ju inte se in i framtiden, ju... hö hö hö" Skämt från föreläsaren - mycket roligt.

Varpå en tjej räcker upp handen. Jag kände hur magen vred sig av obehag då det mesta som kommer ur den här tjejens mun brukar vara korkat. Obehaget grundar sig i ömsom empati för henne ömsom skam för att tillhöra samma släkte.

Tjejen- Men.. sådana där medium kan ju se in i framtiden.
Föreläsaren står tyst i två sekunder och ser besvärad ut. Tillslut får han ur sig ett svar i stil med några få gutturala läten och ett svagt "tror du verkligen på det där?".
Tjejen- Jamen polisen använder ju sig av medium och då måste det ju funka, det kan man se på tv.
Inget svar från föreläsaren.

Varpå min hemfärd diskuterar jag den här incidenten med en annan. Den andra personen tycker det är jättelustigt och svarar i stil med.

-Hahaha, hur fan kan man tro på det här etc.
Allmänt babbel en stund om diverse Sience denial.
Så kommer det fram att denna person tror på spöken samtidigt som denne person tycker det är skillnad på medium och spöken.
Spöken - logiskt, det "förklarar saker som inte kan förklaras på annat sätt".

Dubbeldippdenial.

Spinkis
2011-09-28, 21:30
Rimmar ekonomer på ligister? http://www.winnipegheights.com/images/smilies/troll_face.png

agazza
2011-09-28, 21:30
Jag mår dåligt av att höra såntdär :D

regus
2011-09-28, 21:31
Rimmar ekonomer på ligister? http://www.winnipegheights.com/images/smilies/troll_face.png

Humanister *herp derp.

regus
2011-09-28, 21:32
Jag mår dåligt av att höra såntdär :D

Jag har fortfarande svårt att sova :(

Tricklew
2011-09-28, 21:32
Tror han syftade på pugilister, jag har liknande historier ifrån boxningsklubbar.

Aight
2011-09-28, 21:55
Nejnej, nazister*

Tolkia
2011-09-28, 22:21
En spinoff är "nu har ju X hänt (typ Estonia sjunkit), så då är i alla fall risken mindre att det händer igen ett tag framöver".

Morrris
2011-09-28, 22:25
En spinoff är "nu har ju X hänt (typ Estonia sjunkit), så då är i alla fall risken mindre att det händer igen ett tag framöver".

Låter vettigt. Man drar lärdom av olyckor, besättningen kommer vara extra vaksam en tid efter, inga större risker tas osv...

stridis
2011-09-28, 22:31
Humanister *herp derp.

Dra inte organisationen humanisterna i smutsen bara. Kan ju förväxlas...

tjabon
2011-09-28, 22:32
Rätt kul grej är när man ber random icke tekniskt utbildad
person rita hur en diskus flyger (perspektiv uppifrån)
precis när kastaren snurrat färdigt och diskusen lämnar handen.

Många ritar en kraftigt svängd båge ...:)

stridis
2011-09-28, 22:37

Med tanke på att lyftkraften som genereras av en roterande disk inte är symmetrisk i kastriktningen så stämmer det ju för de otekniska. Se bara på hur gemene man kastar i frisbeegolf, det är blir lätt bankning åt något håll som leder till kraftigt svängd båge.http://fc07.deviantart.net/fs70/f/2011/011/4/5/troll_face_says_the_game__by_james_mizuhara-d36zguw.png

tjabon
2011-09-28, 22:41
Visst, men diskusen är tyngre och svänger inte lika mycket som en frisbee.
Provkasta så får du se !!

stridis
2011-09-28, 22:45
Visst, men diskusen är tyngre och svänger inte lika mycket som en frisbee.
Provkasta så får du se !!

Hmm. Fast jag har även sett folk (i plural) kasta spjut på tvären så omöjligt borde det ju inte vara.

Rahf
2011-09-28, 22:51
Ricky Bruch vänder sig i sin grav. Ordna seans för kommunikation så att vi kan få rätsida på problemet.

stridis
2011-09-28, 23:00
Ricky Bruch vänder sig i sin grav. Ordna seans för kommunikation så att vi kan få rätsida på problemet.

Jag tror han roterar i sin grav.

tntballe
2011-09-28, 23:03

I en kraftigt svängd båge.

Loke
2011-09-28, 23:07

Haha, får mig att tänka på en tjej på gymnasiet som kom fram till soffan där jag och de andra naturvetarna satt och sa "Visst är det skillnad på att kasta något hårt och att kasta det snabbt?"

Till de tekniskt outbildades försvar är iofs den typen av missar sjukt vanliga även bland de som bör kunna det, även om det beror på förvirring och glömska mer än okunskap :)

Men för att vara on topic så tycker jag nog att det är betydligt vanligare och betydligt mer irriterande med folk som är väldigt stora fans av science och totalt överskattar hur mycket som egentligen är bevisat. Science worship kan vi kalla det. Det är väl iofs en sorts science denial, kanske...

sinaui
2011-09-28, 23:41

Lägg av, jag orkar inte längre :laugh: ska sluta läsa på allmänt innan jag somnar.. Alldeles för skumma grejer sker här..

Degpekka
2011-09-29, 01:17
i en kraftigt svängd båge.

hahaha!! :D

Rahf
2011-09-29, 01:22

Visste inte att han lirade frisbee-golf i livet efter detta.

goodie
2011-09-29, 02:39

haha läste kraftigt svängd bånge

Silveta
2011-09-29, 05:52
Jag hade en tjej på skolan för många år sen som var expert på sciencedenial. Det några grodor från henne.

Jag röker light cigaretter för att inte bli tjock.

Jag använder inte Manchester kläder då det är synd om Manchester djuren och jag är djurvän.

Igår drack jag 120% sprit. En shot tequila och två drinkar som alla hade 40% alkohol.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Nitrometan
2011-09-29, 06:34

Ah. Så han har äntligen lärt sig behärska rotationstekniken?

Rahf
2011-09-29, 07:04
Ah. Så han har äntligen lärt sig behärska rotationstekniken?

John Powell lyckades till slut?

Control_61
2011-09-29, 07:28
Tycker nästan det är lika störande med folk som helt saknar förmåga tilll kritisk granskning av vetenskap. Tom Einstein kunde ha fel.
Eller såna som använder ordet "vetenskap" eller "det är bevisat" när de egentligen inte heller har någon jävla aning.

Lite som när man för något år sedan var dum i huvudet om man inte käkade varannan timme, men nu är det istället helt tvärtom.

Bara i Youtubekommentaren är det någon som tror de är vetenskapsman (och antagligen ateist) som tror vi härstammar från schimpansen.

Arf Pingvin
2011-09-29, 07:33
Einstein hade fel om många saker. Det har vetenskapen visat senaste 100 åren. Inga konstigheter. Det är så det fungerar.