Logga in

Visa fullständig version : Protein bars under deff

norran
2011-09-28, 14:52
Ja, vad tror ni?

Mitt schema ser ut som följande att jag har Muay Thai varje Måndag och Ondsag 19.00 - 20.30.

Har sen ganska ont om tid innan min buss går hem, så hinner inte äta något direkt efter, utan måste äta innan. Där borde det väll vara okej att slänga in en Protein bar efteråt?

Sen istället för att köpa godis en dag i veckan kan man väll byta ut det mot en/två proteinbarer istället?

Eller när tycker ni man ska äta det? Eller är det mer värt att lägga pengar på lite proteinpulver istället?

Tänket dra iväg en beställning på 40 st Probite FX

LeBron
2011-09-28, 14:56
Vet inte om man ska ta baren före eller efter träning, då kolhydraterna kan behövas under själva träningen så tror jag nog det är bättre att käka den innan (under deff).

Självklart är det bättre att ersätta vanligt godis med en eller två proteinbars. Ifall vi antar att det är samma kaloriinnehåll så är det fortfarande bättre med 20-40g protein istället för rent socker :)

daloatf
2011-09-28, 14:59
Bar efter är ok!

King Grub
2011-09-28, 15:04
Räkna in energin i dagens kaloriintag bara så kan du äta bars när du vill. Se till att proteinet i baren kommer från mjölk (som t ex dom du nämner), och inte från någon värdelös källa som hydrolyserat kollagen eller gelatin.

norran
2011-09-28, 15:10
Jäklar, 3 snabba svar redan hehe. Tackar.

Tänkte försöka ta bars istället för att vräka i sig massa onödigt godis som man köper när man är på affären, någon gång känner man sig sugen på något godis, kan ju vara skönt att ta något och veta att det inte är en jäkla massa onyttigheter, och sen bestämma sig för en viss mängd i veckan.

King Grub
2011-09-28, 15:15
Så mycket "nyttigare" vet jag inte om det är; kolhydraterna är 100% socker.

Men saker man äter kan fylla sin funktion utan att vara nyttiga.

TheIsh
2011-09-28, 15:49
Protein spelar väl ingen större roll när man äter. Det är väl kolhydraterna som är viktiga efter träning (om man nu ska prioritera).

King Grub
2011-09-28, 15:50
Protein spelar väl ingen större roll när man äter. Det är väl kolhydraterna som är viktiga efter träning (om man nu ska prioritera).

Helt tvärtom. Det är proteinet som är det viktiga efter träning. Tills det finns protein att tillgå är proteinbalansen negativ, dvs man förlorar muskler.

Sheogorath
2011-09-28, 16:16
Vet inte om man ska ta baren före eller efter träning, då kolhydraterna kan behövas under själva träningen så tror jag nog det är bättre att käka den innan (under deff).

Självklart är det bättre att ersätta vanligt godis med en eller två proteinbars. Ifall vi antar att det är samma kaloriinnehåll så är det fortfarande bättre med 20-40g protein istället för rent socker :)

Fettförbränningen är som procentuellt högst i vila. Omskrivet: vila har inte muskelglykogen som främsta bränsle. Med normal kost och aktivitetsnivå finns det därför ingen större risk att man tömmer musklernas glykogenförråd innan man ska till att träna. Tömma dem gör man däremot när man tränar. Precis när depåerna blivit tömda är de också som mest mottagliga för att fyllas på igen. Kontentan av detta är att det är mest lämpligt att äta kolhydrat (och protein för den delen) efter träning om man måste välja någon av de två.

toohwe
2011-09-28, 16:19
Jag smaskar gärna en proteinbars, speciellt under biobesök. Mättar något, samt tar bort mitt sötsug, plus proteinet. Bra mycket bättre än att vräka i sig lösgodis då jag aldrig kan begränsa mitt intag..