Visa fullständig version : Dålig hållning, hur blir jag av med det?
TheBigBlueberry
2011-09-27, 16:02
Titeln säger det mesta, jag har setet framför datorn i en dålig ställning sedan jag var en unge. Ska jag gå in mer i detalj så är det så att det är mer nacken som är för långt fram och axlarna som ligger för långt fram.
Hur blir man av med det här? :confused:
Stefan J
2011-09-27, 16:07
Titeln säger det mesta, jag har setet framför datorn i en dålig ställning sedan jag var en unge. Ska jag gå in mer i detalj så är det så att det är mer nacken som är för långt fram och axlarna som ligger för långt fram.
Hur blir man av med det här? :confused:
Du kan tänka på det och aktivt försöka ha en bättre hållning. Det är möjligt att styrketräning kan göra något litet också. Men annars är det inte mycket att göra.
Sträck på dig och brösta upp dig och tänk på hållningen som Stefan J skrev. Tillslut tänker du inte på det längre..
nu vet jag inte hur mycket du rör på dig.
men att komma igång att träna något där du använder övre rygg/bål mycket kan göra en del.
Och tänka på mycket på hållningen såklart, få det till en vana.
kfg_e6YG37U
Förmodligen bästa föreläsningen du lär hitta om hållning, framförallt datanördsyndrom! Han snackar trots allt framför google anställda :D
TheBigBlueberry
2011-09-29, 09:35
nu vet jag inte hur mycket du rör på dig.
men att komma igång att träna något där du använder övre rygg/bål mycket kan göra en del.
Och tänka på mycket på hållningen såklart, få det till en vana.
Jag kör efter Stronglift 5x5. You tell me :P
http://traningslara.se/hallning-del-1/
Du kan tänka på det och aktivt försöka ha en bättre hållning. Det är möjligt att styrketräning kan göra något litet också. Men annars är det inte mycket att göra.
+1
Att bli medveten om sin kroppshållning är A och O till att få den bättre. Jag förbättrade mig från en Quasimodo-liknande hållning till en helt acceptabel sådan genom att börja tänka på hur jag går, står och sitter. Mitt favorittips är att man tar för vana att titta efter sin hållning direkt man går förbi ett spegel, skyltfönster etc. Känns lite narcissistiskt, men det är ett väldigt effektivt sätt att bli medveten om sin kroppshållning.
Jag tycker mig ha förbättrat min hållning en aning det sista året, min mage och röv putar lite mindre. Och jag tror lustigt nog att det är för att jag blivit fetare och därmed är mer benägen att hålla in magen. Inte mycket och inte jämt, men skapligt ofta ändå. Våga vara lite "spännig" av dig och tryck ut bröstet och håll in magen. Jag har lite svårt för sånt för jag tycker det känns töntigt. Men jag tror det ser naturligare ut än man känner sig.
För dig är det väl dock övre ryggen som är problemet, men jag tror rådet är lätt överförbart: Ut med bröstet, upp med hakan, sträck på dig. Försök vara lite sådär överdrivet alfa som Johnny Bravo eller nåt :)
Plus ett på Pernham. Skyltfönster är jättebra.
Sen jag började sova på rygg och tänk på att gå med rak överkropp så har min hållning blivit bättre. Sen tror jag även riktigt tunga marklyft har förbättrat en hel del :)
Stefan J
2011-09-29, 10:16
+1
Att bli medveten om sin kroppshållning är A och O till att få den bättre. Jag förbättrade mig från en Quasimodo-liknande hållning till en helt acceptabel sådan genom att börja tänka på hur jag går, står och sitter. Mitt favorittips är att man tar för vana att titta efter sin hållning direkt man går förbi ett spegel, skyltfönster etc. Känns lite narcissistiskt, men det är ett väldigt effektivt sätt att bli medveten om sin kroppshållning.
Ja det där tar tid, att få sin hållning naturlig. Hänger man mycket med nacke, axlar och armar och börjar sträcka på sig kan det nog till en början se ut som om man fått en pinne i röven eller går runt och spänner sig. Men det är bara att träna och ha tålamod och äta upp folks kommentarer till en början.
Ja det där tar tid, att få sin hållning naturlig. Hänger man mycket med nacke, axlar och armar och börjar sträcka på sig kan det nog till en början se ut som om man fått en pinne i röven eller går runt och spänner sig. Men det är bara att träna och ha tålamod och äta upp folks kommentarer till en början.
Ett sätt att undvika kommentarer är att odla ett argt skägg och ha ansiktet evigt låst i ett uttryck som om man skulle äta upp folk om dom kommer för nära. Funkar för mig iaf....
Fast allvarligt talat så har då åtminstone jag bara fått snälla komplimanger om min hållning sedan jag förbättrade den, även om man känner sig som en spännig fjant (tänk nybakad fänrik) till en början.
TheBigBlueberry
2011-09-29, 10:38
Sen jag började sova på rygg och tänk på att gå med rak överkropp så har min hållning blivit bättre. Sen tror jag även riktigt tunga marklyft har förbättrat en hel del :)
Jag brukar sova med magen mot madrassen med axlarna nedanför kudden, och huvet åt höger eller vänster, alltså örat på kudden, vet inte om det är bra, men jag har svårt och somna på rygg. :(
TurningTorso
2011-09-29, 11:05
Jag brukar alltid rekommendera "Neanderthal no more":
http://robertsontrainingsystems.com/blog/neanderthal-no-more-part-i-with-eric-cressey/
Börjar känna mig tjatig men artikelserien är bra...obs fem delar. Vill man inte läsa all anatomi m.m. så kan man ju hoppa till övningarna.
prOtotype
2011-09-29, 11:49
Sitter du mycket? Typ jobbar på kontor eller framför datorn
TheBigBlueberry
2011-09-29, 12:09
Sitter du mycket? Typ jobbar på kontor eller framför datorn
Jag går John Bauer IT linjen, sitter still i stort sett hela dagen, sedan efter gymmet drar jag hem till datorn o kollar film/spelar, sedan sovar jag.
prOtotype
2011-09-29, 12:20
Jag har exakt samma historia som dig, för mycket datorspelande, john bauer IT och nu kontorsjobb så jag tror att jag vet vilka problemen är.
Nacken är det bara att bestämma vart den ska vara, den kommer mer naturligt när det andra fixar sig.
Axlarna kommer du behöva träna, jag rekommenderar att du kollar upp wallslides (finns på träningslära.se) och känner efter hur dom ska vara genom att bara ställa dig med ryggen mot en vägg och vrida bak dom tills skulderbladen ligger platt mot väggen. Armarna ska vara bredvid kroppen, inte hänga framför.
I övrigt kommer 5x5 att göra underverk för att korrigera höften som jag nästan kan garantera ligger konstigt efter åratal framför datorn (du vet, man halvligger nästan i stolen istället för att sitta rätt). Finns även en chans att du har en stängd höft av detta. Prova övningen jag postat på sista sidan i min journal och känn om du märker någon skillnad.
Kör hip thrusts innan du ska köra knäböj för att hitta kontakten i röven så kommer du få fason på det snabbare.
http://followthelita.files.wordpress.com/2010/04/training_u129.jpg
Det är de tips jag kan ge.
TheBigBlueberry
2011-09-29, 21:01
En sak jag vill lägga till som antagligen inte är så viktig, är att min datorstol är rundad, så att axlarna skjuts framåt en bit om jag lutar mig bakåt i stolen, har det någon större inverkan? :O
+1
Kan vara en idé att köra mer drag än push. I jämförelse med vad majoriteten% gör :thumbup:
Enligt Kstar ( mobilitywod.com ) så ska man ABSOLUT inte sova på mage för att man "mosar" nerver och annan skit i nacken, så de bör du ändra på dirr. han har ett gäng filmer om att sova korret, avsnitt 37 och 38 bland annat, kolla på dem!
Roggan76
2011-09-30, 13:07
Kör marklyft så blir du rak o fin och får bak axlarna.. problem solved :)
Jokester
2011-09-30, 13:13
Jag hade bedrövlig hållning tidigare, den är väl fortfarande inte optimal men helt klart mycket bättre än innan. Tidigare körde jag i stort sett bara latsdrag och rygglyft för ryggen, men sedan jag började köra ordentligt med marklyft och rodd har min hållning förbättrats fruktansvärt mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.