handdator

Visa fullständig version : Källa på att man inte kan forma muskler via repsantal..

Ne0phyte
2011-09-26, 20:17
Herregud, har diskussioner med personer (bland annat min flickvän) som har fått lära sig av sin idrottslärare att det faktiskt går att inte få "stora och bulliga" genom att göra mer än 15 reps.. Det hela är ju helt absurt då det är emot mänsklig fysiologi.

Dock så VÄGRAR dessa personer ge sig utan vettiga källor, och jag har har letat förgäves efter det. Självklart skulle jag bara kunna lägga ner diskussionen eftersom den egentligen är värdelös, men det här måste motbevisas så att det för ett vettigt slut.

Så kära kolo, ge mig en vettig källa för det här.

Moe Lestor
2011-09-26, 20:19

Alla som någonsin styrketränat räcker inte då eller?

Tunema
2011-09-26, 20:19
Det finns inga källor på att månen inte är gjort utav ost. Det är det tråkiga, görs inga studier på självklara saker. Dock så kan du ju ta en wikipedia länk, tror dem på detta måste dem ju lita till 100% på wikipedia.

Ne0phyte
2011-09-26, 20:22
Det finns inga källor på att månen inte är gjort utav ost. Det är det tråkiga, görs inga studier på självklara saker. Dock så kan du ju ta en wikipedia länk, tror dem på detta måste dem ju lita till 100% på wikipedia.

Jo det inlägget av Grub hittade jag också.

Det är för mig mycket uppenbart att det inte görs studier på det här, men någon måste väl ändå ha gjort en studie, även fast "alla som styrketränat" är bevis nog.

Det är ju ändå en så vanligt förekommande myt att någon måste tagit tag i det.

legoknekten
2011-09-26, 20:48
Kan man ha långa eller korta muskler? Det vill säga explosiva eller uthålliga?

Ne0phyte
2011-09-26, 20:57
Kan man ha långa eller korta muskler? Det vill säga explosiva eller uthålliga?

Jag tror du tänker på muskelfibrer och inte musklernas direkta form.

mn8eii
2011-09-26, 20:59
Kan du inte bara hävda att månen är gjord av ost och be dem om källor ifall de ifrågasätter dig?

mattilainen
2011-09-26, 21:00
Om man inte tror på det är det väl upp till personen som INTE tror på det att hitta källor? Och då menar jag att idrottslärare och andra "kompisar" går bort.

Men helt ärligt behövs det ingen källa. Muskelfästena sitter där dom sitter och kan inte flyttas. Därför kan du bara göra dina muskler större eller mindre. Hur muskeln ser ut beror helt på det och sin individuella kroppssammansättning.

Grundläggande anatomi kallas den källan.

Anders The Peak
2011-09-26, 21:04
http://www.ttfatloss.com/wp-content/uploads/2009/12/advanced-body-transformation-contest2.jpg

King Grub
2011-09-26, 21:05
men någon måste väl ändå ha gjort en studie, även fast "alla som styrketränat" är bevis nog.

Nej, varför då? Alla som har läst grundläggande fysiologi vet ju att det inte är så, och varför skulle någon finansiera en studie för att bevisa redan kända fakta för lekmän?

filmjölk
2011-09-26, 21:06
Du kan motbevisa dem genom följande. Ta ett halvår ur din vanliga gymträning för biceps. På höger biceps kör du tunga 4-8 reppare på till fail i isolationsövningar, på vänster kör du 15-20 reps till fail i samma övningar. Likadant antal set, lika stor frekvens. (Kör 2ggr i veckan)

Fråga dom innan vad de tror kommer hända med din vänstra repektive din högra biceps:)

Ne0phyte
2011-09-26, 21:13
Jo det är precis samma resonemang som ovanstående har som jag sagt.

Om inte ens Grub har källor så tror jag att jag lägger ner min jakt efter en och låter dessa personer leva i sin bubbla.

MtotheM
2011-09-26, 21:17
Jo det är precis samma resonemang som ovanstående har som jag sagt.

Om inte ens Grub har källor så tror jag att jag lägger ner min jakt efter en och låter dessa personer leva i sin bubbla.

Problemet är väl att man inte gör studier för att bevisa att något inte fungerar på ett visst sätt, utan snarare att dom fungerar på ett visst sätt.

luderlasse
2011-09-26, 21:28
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_f%C3%B6rnuft denna länk kan nog hjälpa

frong
2011-09-26, 21:31
Herregud, har diskussioner med personer (bland annat min flickvän) som har fått lära sig av sin idrottslärare att det faktiskt går att inte få "stora och bulliga" genom att göra mer än 15 reps.. Det hela är ju helt absurt då det är emot mänsklig fysiologi.

Dock så VÄGRAR dessa personer ge sig utan vettiga källor, och jag har har letat förgäves efter det. Självklart skulle jag bara kunna lägga ner diskussionen eftersom den egentligen är värdelös, men det här måste motbevisas så att det för ett vettigt slut.

Visa dom Robban och Ronnie : ]

callmeal
2011-09-26, 21:55

Har du bett dessa personer att förtydliga vad de menar? Låter konstigt att inte en idrottslärare skulle veta något så basalt som att det inte går att forma muskler, utan att de antingen växer eller inte. Kan det inte vara så att denne helt enkelt syftar på att extrem högreppsträning primärt ger andra effekter än hypertrofi; såsom bättre mjölksyratålighet m.m.? - Musklerna blir såklart inte "stora och bulliga" om de inte växer. Men det utsesluter ju inte att de är vältränade i relation till andra mål än maxstyrka och massa.

Ne0phyte
2011-09-26, 22:11
Har du bett dessa personer att förtydliga vad de menar? Låter konstigt att inte en idrottslärare skulle veta något så basalt som att det inte går att forma muskler, utan att de antingen växer eller inte. Kan det inte vara så att denne helt enkelt syftar på att extrem högreppsträning primärt ger andra effekter än hypertrofi; såsom bättre mjölksyratålighet m.m.? - Musklerna blir såklart inte "stora och bulliga" om de inte växer. Men det utsesluter ju inte att de är vältränade i relation till andra mål än maxstyrka och massa.

I det här fallet var det faktiskt precis som jag beskrev det (dock har ju jag fått höra det i andra hand). Han hade sagt att lägre repetitioner gav bulligare och större muskler medans ett högre antal gav längre och smalare.

callmeal
2011-09-26, 22:17
I det här fallet var det faktiskt precis som jag beskrev det (dock har ju jag fått höra det i andra hand). Han hade sagt att lägre repetitioner gav bulligare och större muskler medans ett högre antal gav längre och smalare.

Galet! Sånna klåpare som ger oss lärare dåligt rykte. Finns tyvärr allt för många.. Suck.

Swisskniven
2011-09-26, 22:25
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sunt_f%C3%B6rnuft denna länk kan nog hjälpa

Även om sunt förnuft tar oss genom vardagen så ska den hålla sin vårtiga näsa borta från forskning. Alltså, efterfrågar någon källor kan "sunt förnuft" aldrig vara svaret. Det är teoretiskt inte orimligt att tro att muskler kan formas beroende på träningsupplägg. Man kan tex peka på hur en matatonlöpare ser smidig ut medan bodybuildern ser ut att ha "bulliga" muskler.

Innan forumkrigarna vässar sina klingor vill jag uttryckligen poängtera att jag inte tror så. Menar bara att utan kunskap så har "sunt förnuft" inte mycket att komma med. Det sunda förnuftet har motbevisats oräkneliga gånger i vetenskapliga spörsmål. Dessutom kan, i alla debatter, vilken sida som helst hänvisa till sunt förnuft. Trubbigt vapen minst sagt.

Åter till sakfrågan, går det inte att hänvisa till anatomin här? Sök fram lite bilder av biceps brachi på Grays Anatomy (gratis online) och fråga hur dina antagonister menar att muskelfästena skulle klättra runt

callmeal
2011-09-26, 23:16
även om sunt förnuft tar oss genom vardagen så ska den hålla sin vårtiga näsa borta från forskning. Alltså, efterfrågar någon källor kan "sunt förnuft" aldrig vara svaret. Det är teoretiskt inte orimligt att tro att muskler kan formas beroende på träningsupplägg. Man kan tex peka på hur en matatonlöpare ser smidig ut medan bodybuildern ser ut att ha "bulliga" muskler.

Innan forumkrigarna vässar sina klingor vill jag uttryckligen poängtera att jag inte tror så. Menar bara att utan kunskap så har "sunt förnuft" inte mycket att komma med. Det sunda förnuftet har motbevisats oräkneliga gånger i vetenskapliga spörsmål. Dessutom kan, i alla debatter, vilken sida som helst hänvisa till sunt förnuft. Trubbigt vapen minst sagt.

åter till sakfrågan, går det inte att hänvisa till anatomin här? Sök fram lite bilder av biceps brachi på grays anatomy (gratis online) och fråga hur dina antagonister menar att muskelfästena skulle klättra runt

+1

Loke
2011-09-27, 00:13

Fast helt fel är det ju inte. Väldigt höga repititionstal ger inte stora muskler. Och stora muskler är ju bulliga. Små muskler är smala. Smala muskler kan kanske skapa en illusion av att vara längre. Problem?

ISC
2011-09-27, 00:58
Galet! Sånna klåpare som ger oss lärare dåligt rykte. Finns tyvärr allt för många.. Suck.
1+ tyvärr. OT men det gäller alla yrkeskårer i någon utsträckning idag (som läkare, psykologer osv), beroende på distansen mellan vetenskaplig kunskap och praktiskt utförande. Inte för att den distansen har blivit större utan för att expertisens begränsningar har blivit synligare.

Även om sunt förnuft tar oss genom vardagen så ska den hålla sin vårtiga näsa borta från forskning.
+20

Doctor Snuggles
2011-09-27, 01:32

Varför kan de själva inte ge dig en källa för sina påståenden?
Det är snarare en semantiskt förvirring.
Du får större muskler av styrketräning på under 15 reps, och när muskler växer så börjar de se mer och mer "bulliga" ut. Så på ett sätt så ändrar ju de sin "form".

Ganymedes
2011-09-27, 07:58
Även om sunt förnuft tar oss genom vardagen så ska den hålla sin vårtiga näsa borta från forskning. Alltså, efterfrågar någon källor kan "sunt förnuft" aldrig vara svaret. Det är teoretiskt inte orimligt att tro att muskler kan formas beroende på träningsupplägg. Man kan tex peka på hur en matatonlöpare ser smidig ut medan bodybuildern ser ut att ha "bulliga" muskler.

Åter till sakfrågan, går det inte att hänvisa till anatomin här? Sök fram lite bilder av biceps brachi på Grays Anatomy (gratis online) och fråga hur dina antagonister menar att muskelfästena skulle klättra runt

Tänk om fler hade den insikten... Bra post! :thumbup:

luderlasse
2011-09-27, 15:03

Tänkte mest vara lite skojjig, men bra inlägg iaf!

Men det är heller inte teoretiskt orimligt att tro på tomtar (indoktrinerad sen barnsben), ska man bevisa/motbevisa detta eller bara skaka på axlarna å låta personen i fråga leva lyckligt vetande/ovetande

Myo
2011-09-27, 20:52
Du utgår från att "sunt förnuft" i sig ej är nåt objektivt. Om den enda kvalifikationen för att nåt skall klassas som "sunt förnuft" är att en människa hävdar att det är det, då har begreppet i sig ej nåt värde, vilket ordet implicerar att det har. Sunt förnuft är sunt förnuft just för att det är sunt förnuft.

"Det är teoretiskt inte orimligt att tro att muskler kan formas beroende på träningsupplägg." Nej men sunt förnuft är det väl inte? Att basera sin åsikt på resultat folk som tränat har fått ser jag som mer sunt förnuft.

Detta är ju dock ingen filosofidebatt. Håller med om det som står längst ned i inlägget iaf.

luderlasse
2011-09-27, 21:34
Du utgår från att "sunt förnuft" i sig ej är nåt objektivt. Om den enda kvalifikationen för att nåt skall klassas som "sunt förnuft" är att en människa hävdar att det är det, då har begreppet i sig ej nåt värde, vilket ordet implicerar att det har. Sunt förnuft är sunt förnuft just för att det är sunt förnuft.

"Det är teoretiskt inte orimligt att tro att muskler kan formas beroende på träningsupplägg." Nej men sunt förnuft är det väl inte? Att basera sin åsikt på resultat folk som tränat har fått ser jag som mer sunt förnuft.

Detta är ju dock ingen filosofidebatt. Håller med om det som står längst ned i inlägget iaf.

Det är en filosofisk debatt, inte bara träning å svettiga karlar på detta forum :D men man kan tänkte sig att sunt förnuft i detta fall borde kunna vara (luddigt) att faktiskt tänka sig att de som har störst kunskap inom träning borde kunna svara på denna fråga snarare än en helt oinsatt :) aja avslutar debatten med mitt inlägg och kan ta på mig "förlorar rollen" så att ingen tar illa vid sig, är trots allt inte så smart...

Myo
2011-09-27, 21:46
Är inte säker på att jag riktigt förstod ditt inlägg, men för att undvika missförstånd var alltså mitt riktat mot Swisskniven.