Visa fullständig version : Vill ha feedback på min "deff idé". Kolla hit!
Tjenare. Jag har nu tänkt att börja deffa fast samtidigt bygga muskler. Jag är 19 år, 178 cm lång och väger ca 71 kg.
Jag är inte speciellt muskulös och heller inte överviktig, har bara det sista kvar att deffa bort och tänkte ta tag i detta nu.
Jag har nyss börjat att träna igen efter några månaders uppehåll. Jag lyfter skrot 6 gånger i veckan på gymmet(45-60 min), spelar
fotboll någon gång i veckan och tar 1timmes promenader ca 3 gånger i veckan.
Min tanke är den att under en tid framöver äta såhär medan jag utför de träningspass som står ovan (med variation av
kalkon, kyckling, tonfisk,kött osv vid lunch och middag):
Frukost: 1 Whey 100 Protein shake. (Jag klarar inte av att äta något annat på morgonen)
Lunch: 100 gram kalkon med grönsaker.
Mellanmål: 1 Whey 100 Protein shake.
Middag: Kycklingfilé med grönsaker.
Efter träning: 1 Whey 100 Protein shake.
Tänkte även köra med CLA, vitaminer och kreatin under tiden.
Kan någon med erfarenhet kommentera min plan, kommer jag kunna bygga muskler och samtidigt gå ned i vikt ?
Tacksam för alla svar!
EDIT! : När jag menar "gå ned i vikt" menar jag såklart att bli av med underhudsfett. Jag vill alltså bli av
med underhudsfettet medan jag bygger muskler!
vicarious
2011-09-26, 18:24
Det ser ut som extremt lite mat. Du har i princip nollat kolhydraterna OCH fettet. Svältdiet.
1. Mer mat (energi i allmänt) men framförallt lite fett och kanske även lite kolhydrater (ser ingen poäng i att helt ta bort kolhydraterna)
2. Mindre pulver.
3. Mer av maten förlagd efter träningen.
Mer fett!! undvik inte fettet, undvik egentligen inget sålänge som du ligger på energiunderskott men dra inte ner på fettet eller proteinet,, jag gjorde samma misstag för inte längesedan.. finns INGEN anledning att ha fettfobi om du inte så är jävligt överviktig och gör PSMF typ. Skyr du fettet kommer du bara förstöra för dina hormoner och bli likgiltig till maten vad gäller tillfredställelse.. jag gjorde samma sak och blev istället ständigt hungrig samt orkeslös och deppig.
Håll ett högt proteinintag kombinerat med mycket och gott fett men mindre kolhydrater (utslut inte helt, bättre att ha lite mindre utav det för överlag istället..
kallinarn
2011-09-26, 18:38
De där orkar du aldrig =)
Magganyo
2011-09-26, 18:40
Jag uteslöt kolhydrater de 2 första veckorna på min deff, var jätteglad och trodde jag tappade fett like a boss.. när jag förstod att det mesta var vatten och att jag blev snurrig i skallen i slutet av passen på gymmet så började jag käka kolhydrater och deffen vart helt klart lättare, gick dock inte ner i vikt lika fort men jag mådde bättre.
Jag dricker minst 3 liter vatten om dagen. Så jag ska alltså lägga till fett och lite kolhydrater. Skulle det räcka med att ha olivolja på salladen och äta typ 2 knäckemackor med smör och ost till lunch och middag eller har ni något bättre tips ?
Lägga till knäckebröd med ost och smör + olivolja på salladen.
stockinger
2011-09-26, 18:58
Själv äter jag 1/2 avokado till lunch och ibland till middag.
det funkar bra för mig iaf.
liquid diamonds
2011-09-26, 23:12
Fliker in med en undran angående mitt fettintag; får i mig ca 10g fett per dag, varav två gram kommer från omega-3 kapslar. Utöver det äter jag 3 avokador i veckan - är det ok eller fortfarande för lite? (väger kring 63kg).
vicarious
2011-09-27, 07:16
Fliker in med en undran angående mitt fettintag; får i mig ca 10g fett per dag, varav två gram kommer från omega-3 kapslar. Utöver det äter jag 3 avokador i veckan - är det ok eller fortfarande för lite? (väger kring 63kg).
Det låter extremt fettsnålt. Finns det någon anledning till varför du äter så? Och VAD äter du för att lyckas hålla det så lågt? Låter som en omöjlighet i mina öron. Äter du bara 0.1% kvarg eller?
liquid diamonds
2011-09-28, 03:38
Det låter extremt fettsnålt. Finns det någon anledning till varför du äter så? Och VAD äter du för att lyckas hålla det så lågt? Låter som en omöjlighet i mina öron. Äter du bara 0.1% kvarg eller?
Jag har mest fokuserat på proteinet, drygt 2g/kg kv, tycker det mättar bäst också. Upplever dessutom "mersug" när jag äter fett, speciellt av lax och ost... blir lätt för mycket kalorier vilket sabbar viktminskningen. Får väl skärpa mig på den fronten! Jag håller mig i alla fall runt 900kcal/dag vilket resulterar i ~0,5kg ner i veckan, snålar ganska mycket på kalorierna helt enkelt. De senaste 3 veckorna har jag i princip levt på kvarg, mini yoghurt, fläskfilé, kasein och grönsaker... men det är så klart onödigt att skapa framtida problem med för lite fett i kosten. Ska fila på ett nytt kostschema med 30-34g fett per dag istället (0,5g/kg kv verkar vara en mer ok siffra).
Är smaksatt crème fraiche (både fullfet och lätt) något man kan använda som primär fettkälla? Arlas sortiment verkar lockande.
Vad vägde du innan ditt 'några månaderes uppehåll'? Hur länge hade du lyft vikter då?
71 kg på 178cm är inte direkt någon övervikt.
Det är ju jättesvårt att veta ngt om dina förutsättningar, men hade jag varit du hade jag nog funderar på att försöka träna och göra rejäla styrkeökningar innan en deff.
Vad vägde du innan ditt 'några månaderes uppehåll'? Hur länge hade du lyft vikter då?
71 kg på 178cm är inte direkt någon övervikt.
Det är ju jättesvårt att veta ngt om dina förutsättningar, men hade jag varit du hade jag nog funderar på att försöka träna och göra rejäla styrkeökningar innan en deff.
Jag är inte överviktig nej, har dock det sista bukfettet att bli av med. I våras så megadeffade jag med nutrilett och kom ner till 64kg morgonvikt en gång, annars låg det runt 66kg. Nutrilett dieten gick snabbt men jag kände mig klen och såfort jag började äta normalt igen så gick jag upp 4-5 kg på ca 4 månader. (OBS! Nutrilett rekomenderas ej av mig.)
Jag har tränat på gym till och från i ca 3 år, med brist på motivation då jag har tränat själv har det handlat om perioder på ca 3-4 månader, och den träningen har varit mer för att hålla igång kroppen och inte för att bygga muskler.
Nu har jag, denna gång med en polare, börjat gymma igen. Kör stenseriöst 6 gånger i veckan och kompletterar detta med ca 3st 1h promenader och 1-2 pass med inomhusfotboll.
Nu skulle jag vilja göra en "2 in 1" och förlora bukfett samtidigt som jag bygger muskler, detta borde inte vara omöjligt så det är därför jag söker råd av erfarna.
Tack
Reaper123
2011-09-28, 14:33
Jag är inte överviktig nej, har dock det sista bukfettet att bli av med. I våras så megadeffade jag med nutrilett och kom ner till 64kg morgonvikt en gång, annars låg det runt 66kg. Nutrilett dieten gick snabbt men jag kände mig klen och såfort jag började äta normalt igen så gick jag upp 4-5 kg på ca 4 månader. (OBS! Nutrilett rekomenderas ej av mig.)
Jag har tränat på gym till och från i ca 3 år, med brist på motivation då jag har tränat själv har det handlat om perioder på ca 3-4 månader, och den träningen har varit mer för att hålla igång kroppen och inte för att bygga muskler.
Nu har jag, denna gång med en polare, börjat gymma igen. Kör stenseriöst 6 gånger i veckan och kompletterar detta med ca 3st 1h promenader och 1-2 pass med inomhusfotboll.
Nu skulle jag vilja göra en "2 in 1" och förlora bukfett samtidigt som jag bygger muskler, detta borde inte vara omöjligt så det är därför jag söker råd av erfarna.
TackNu skrev du ju ganska detaljerat vad du tänkt äta, men du missade grammen på shakes+kyckling. Men antar vi det 1dl protte och säg 250g kyckling ligger du fortfarande galet låg gällande KCAL IN!
Det du bör satsa på är max ett underskott om 500kcal om du ens ska ha en möjlighet att bygga muskler samtidigt som du tappar i fettvikt... det mer troliga scenariot är att du i bästa fall kommer bibehålla den muskelmassan du har!
Kosten bör bestå av massor med protein, och tycker du borde byta ut shakes mot ägg, kvarg, keso, tonfisk m.m! Sen är kolhydrater inte farligt (dock inte nödvändigt att äta), för du har plats för lite sånt även fast du käkar 3ggr kv i protein! Och som flera redan påpekat är det extremt lite fett i kosten, kasta in lite ägg, fet fisk, nötfärs, rapsolja/smör vid tillagning och kanske små klickar såser så börjar det likna något!
Läs denna tills du kan den i sömnen:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag uteslöt kolhydrater de 2 första veckorna på min deff, var jätteglad och trodde jag tappade fett like a boss.. när jag förstod att det mesta var vatten och att jag blev snurrig i skallen i slutet av passen på gymmet så började jag käka kolhydrater och deffen vart helt klart lättare, gick dock inte ner i vikt lika fort men jag mådde bättre.
Don't stirr yourself blind on the våg :Virro Kalorierna bestämmer, inte kolhydraterna. Du tappar ju inte mer fett för att du tappar mer vikt liksom.
Som du redan vet, just saying. :)
Update; Har kört på min deff idé i en vecka nu för att testa. Jag mår bra, är pigg på dagarna och har energi när jag tränar och jag ser redan mer konturer av magmuskler. Kommer fortsätta köra denna diet tills jag är nöjd med hur jag ser ut eller tills jag mår det minsta dåligt av det. Till alla er som ej trott på denna diet, ni hade fel, just sayin.
Mastodon
2011-10-01, 23:43
nej dom har inte fel. dom kom med tips och råd, inte med fakta. fel och rätt är inte applicerbart. Och jag kunde inte ens se någon som hävdade att du inte skulle gå ner i vikt. Grattis till reslutatet förresten. Kom bara ihåg att ett för stort kaloriunderskott kan medföra effekter man kanske inte ser eller känner på en gång. KAN.
liquid diamonds
2011-10-02, 17:33
Update; Har kört på min deff idé i en vecka nu för att testa. Jag mår bra, är pigg på dagarna och har energi när jag tränar och jag ser redan mer konturer av magmuskler. Kommer fortsätta köra denna diet tills jag är nöjd med hur jag ser ut eller tills jag mår det minsta dåligt av det. Till alla er som ej trott på denna diet, ni hade fel, just sayin.
Kul att det går bra :thumbup: men det är nog lite svårt att redan nu utvärdera upplägget... en vecka säger egentligen inte så mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.