handdator

Visa fullständig version : Fettminskning

Sebbe1
2011-09-26, 11:44
Har googlat efter vad man ska äta för att gå ner i vikt men jag hittar bara massa "ät fett,protein och sånt" skulle någon vilja skicka nån sida där man kan se recept på maträtter som inte är för svåra eller för dyra att laga?

King Grub
2011-09-26, 11:47
Det handlar inte om några speciella maträtter, utan om att äta mindre kalorier än du gör av med.

Mastodon
2011-09-26, 12:20
fett och protein mättar. Kött med potatis och sås är mao riktigt nice smalmat :)

Då jag letar recept (jag deffar också) så brukar jag utgå ifrån nåt helt vanligt recept som verkar smarrigt och sen modifiera så att det passar för kalorimålet. t.ex. byta ut fet grädde mot smalare, ersätta kolhydratkällor såsom ris och pasta delvis med proteinkällor... osv. Att deffa har för mig varit ett kulinariskt äventyr, man lär sig mycket

TheIsh
2011-09-26, 18:02
Varför byta ut? Ät mindre av det istället. Det är ett tips föresten, inte en uppmaning ^^
Mycket av det som säljs som "fettsnålt", "mindre socker" etc innehåller ofta en massa annat skit.

Sebbe1
2011-09-27, 20:14
Jo, men äter man mindre så blir man hungrigare som leder till att man äter mer, vore det inte bättre att äta måltider med ganska lite kalorier så att man kan äta lite mera om man blir hungrig?

Löpsko
2011-09-27, 20:28
Jo, men äter man mindre så blir man hungrigare som leder till att man äter mer, vore det inte bättre att äta måltider med ganska lite kalorier så att man kan äta lite mera om man blir hungrig?

säg att du behöver 1800-2000 kcal för att gå ner i vikt, om du ska äta 4 gånger per dag, f,l,m + mellanmål så ska du då äta 4-500kcal per måltid... tex 3 kokta ägg och en burk med makrill i tomtatsås så landar du på 500kcal. Gäller att välja maten med omsorg och äta sådant som mättar så slipper du gå hungrig.

TheIsh
2011-09-27, 21:10
Shit, jag ligger på typ 900-1200 om dagen just nu, och jag går inte hungrig.. Man får va strikt och äta enbart sådant som mättar bra. Ligger man så pass lågt är det viktigt att få i sig energi som håller i sig. En bagel med ost så är ju halva kcal-intaget täckt utan att egentligen få i sig något vettigt. Men jag ligger ändå på ca 130 gram protein per dag.

Pansartax
2011-09-27, 21:13

Det är ju vad du tror bara, har du provat äta mindre över en längre tid? Du kommer anpassa dig, dvs du vänjer dig vid och den nya låga energinivån blir din nya standard nivå.

Hur tror du annars periodisk fasta fungerar? Finns ju vissa som har 24h fasta utan att gnälla.

Du hade inte klarat dig länge i ett nödår på 1700-talet det hör jag det.

Mastodon
2011-09-27, 22:42
ja, eller så har man koll på nutrition och stoppar inte i sig skit bara för att det finns

edit: riktat till de två svaren direkt under mitt sista inlägg

lofito
2011-09-27, 22:45
Som pansartax sa, man anpassar sig. När jag gick ner vid deff landade jag på ett för stort kcal minus tyvärr, men jag anpassade mig till det låga intaget och man tänkte inte så mycket på det.

Mastodon
2011-09-27, 22:50
förväxla dessutom inte upplevd hunger med faktiskt näringsbehov, det är två skilda saker. Man har inte behov av näring bara för att man känner sig hungrig eller tom i magen. Beteendeaspekten kring mat och hunger är enorm och otroligt viktig, och ffa påverkningsbar, vilket kanske är mest intressant för diskussionen