Visa fullständig version : Inre blödningar?
Jag läste i en, nu någon månad gammal, illustrerad vetenskap att symptom efter att man blivit biten av ormen bothrops asper är att börjar hosta blod och blöda i gom och näsa. Det förekommer ju även vid vissa andra sjukdomar och min fråga är som följer, hur kommer det sig att man kan börja blöda invärtes utan några fysiska skador?
Jag läste i en, nu någon månad gammal, illustrerad vetenskap att symptom efter att man blivit biten av ormen bothrops asper är att börjar hosta blod och blöda i gom och näsa. Det förekommer ju även vid vissa andra sjukdomar och min fråga är som följer, hur kommer det sig att man kan börja blöda invärtes utan några fysiska skador?
gift/nervgift/dylikt? väl inte helt ovanligt med giftiga ormar?
Påverkan på koagulationssystemet.
Antagligen för att giftar hindrar blodet från att stelna. Inre blödnnigar kommer hela tiden. Normalt koagulerar/stelnar blodet och skadan blir liten i området.
Råttgift fungerar t e x på det viset.
gift/nervgift/dylikt? väl inte helt ovanligt med giftiga ormar?
Nej men jag undrar mer vad som händer i kroppen, inte vad som orsakar det.
Antagligen för att giftar hindrar blodet från att stelna. Inre blödnnigar kommer hela tiden. Normalt koagulerar/stelnar blodet och skadan blir liten i området.
Råttgift fungerar t e x på det viset.
Aha! Så giftet i sig gör inte att man börjar blöda utan det är för att man har massa små sår i lunga, näsa etc.? Eller varför visar det sig?
Aha! Så giftet i sig gör inte att man börjar blöda utan det är för att man har massa små sår i lunga, näsa etc.? Eller varför visar det sig?
Jo det kan väl bero på det och förmodligen av fler orsaker på molekylnivå också skulle jag gissa, men det är inget jag tänker ge mig in på ;) Normalt stelnar ju blodet när man fått ett sår men har något påverkat trombocyterna i blodet (det som gör att blodet koagulerar) så kommer blodet inte att stelna utan bara fortsätta blöda. Kan även bli så om du har får få trombocyter.
Om du istället har för många trombocyter är risken att du får blodproppar i kärlen.
Är fruktansvärt trött så om det blev nåt galet i min text där får ni ha överseende :Virro
Ok, nu vet jag inte om inre blödningar var dödsorsaken men om det vore så, har vi alltså så väldigt mycket sår att det direkt blir farligt om de inte koagulerar som det ska?
Tänker på att folk med blödarsjuka borde vara rätt fucked från födseln isf.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19640101000028&DocTypeID=3&UserTypeID=0#pharmacodynamic
Go crazy! :)
Sånt här är ju väldigt intressant. Om man läser t.ex om Ebolavirus som gör att man blir vätska på insidan i slutet av sjukdomsförloppet så fungerar ju sånt här gift lite på samma sätt. Det ska brytas ner i levern, som blir skadad, är lättblödande och samtidigt ser till att få ut giftet/viruset till resten av kroppen. Överallt där det kan läcka ut blod kommer det att göra det. Tarmar, slemhinnor och till slut genom själva kärlväggen.
Men som sagt- det är ju en intressant fråga, jag förstår vad du menar. För rent krasst skulle en råtta kunna överleva råttgift om den verkligen inte har en enda skada. Men så är ju inte fallet. Var börjar förloppet? Var är man som svagast?
Exakt, skulle gärna vilja veta hur det funkar från bett till blodig gom(eller liknande). Bör finnas nån kunnig på detta forum?
mij82 din länk säger inte mig så mycket då jag inte vet vad sakerna betyder! Men du får gärna klistra in lite relevanta saker och översätta till "svenska"!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.