handdator

Visa fullständig version : 4 eller 5 dagar i veckan?

flodhästen22
2011-09-25, 18:25
vilket tror ni kommer ge mig bästa resultat?

träna 4dagar i veckan enligt följande, bröst/biceps, ben, axlar/triceps, rygg

tränar på detta måndag, tisdag, torsdag, fredag..

eller är detta bättre..

5dagars.. bröst, ben, axlar, rygg, armar..

dvs att jag lägger in armarna på en helt ny dag..

kan de vara att man övertränar sig om man kör för hårt och tar ut sig mer på 4dagarsspliten och resultaten blir lidande? iså fall byta till 5dagars split där armar tränas på en dag för sig?

va tror ni? ska upp i vikt nu också, så vilket gynnar viktuppgången och resultatet?

Jokester
2011-09-25, 19:09
Om du ska bulka och ligga på överskott behöver du verkligen inte oroa dig för att träna för mycket imo.

flodhästen22
2011-09-25, 19:13
det är vell klart att man kan överträna och med det då blir resultatet sämre vell?

Dennis93
2011-09-25, 19:20
Nej det tror jag inte att du kommer göra hur du än väljer här. Men utan att veta hur och inte bara vad så kan man inte säga nåt.

Jag menar bröst/biceps skulle kunna vara allt från, 3x8 bänk och 3x8 stångcurl till nått 3 timmars monsterpass.

Och sedan skulle inte någon av dina splittar vara på gränsen egentligen heller då musklerna får så pass mycket vila innan du tränar de igen. Man kan utan problem köra igenom kroppen 3 gånger i veckan om man vill det.

StarkaUlf
2011-09-25, 20:10
Testa själv och utvärdera. Jag skulle kört första personligen, eftersom jag inte orkar fara till gymmet 5 gånger :P
Omöjligt att säga "vad som är bäst".

flodhästen22
2011-09-25, 20:13
absolut omöjligt att säga vilket som är bäst men vilket ger mig mest muskeltillväxt?

dvs om jag tränar 4dagar i veckan kommer jag ha 1 extra dag vila men de kan också betyda att passen blir för långa och inte alls samma kontakt i musklerna..

medans om jag kör 5dagar så har jag då armarna på en helt fri dag, en dag mindre vila men kanske bättre för att inte överträna sig per gymtillfälle?

dvs.. att man kör tungt och strikt per pass och tar armarna för sig?

Pjotor
2011-09-25, 20:16
Beror på hur passet ser ut, reps, set, andel av 1RM osv. osv. osv.

Du kan bygga muskler på 2 pass i veckan eller 7 pass i veckan och allt däremellan.

Jokester
2011-09-25, 20:32
I 99% procent av fallen (har inga faktabelägg för detta, utan utgår helt från egna erfarenheter) så beror dåliga resultat oftare på för lite och för dålig träning än för mycket träning.

Om du kollar runt så märker du dessutom att den träning du pratar om här inte ens skulle klassas som mycket för många.

kajjm
2011-09-25, 21:03
Du kör ju ett splitt träning, så vad är det du är rädd att du ska överträna??

Du kör varje muskelgrupp endast (inget fel på det, jag gör det också) EN gång i veckan.
eg. Du har ETT bröstpass på hela veckan.

Eg. Ditt bröst får vila i 7 dagar.. Medan tumregeln för behov av vila är 72h är nödvändigt

Vad är det du skall överträna?

Du kan köra 10 pass i veckan utan att överträna, sålänge du gör det smart och rätt.

Själv kör jag ett 4 pass split schema per vecka. hade ju kunnat köra det dubbla om jag bara haft tid, ork och lust

flodhästen22
2011-09-25, 21:10
men är de bättre att köra halvkropp då som körs 2ggr i veckan?

typ mån dag 1, tisdag dag2 , torsdag dag1 och sen freda eller lörda dag 2igen

där dag 1 är bröst, rygg och biceps

dag 2 är ben, axlar triceps..

är de ett bra träningschema som ngn tkr ser ok/bra ut?:)

Jokester
2011-09-25, 21:13
Jag personligen hade hellre kört halvkropp om jag enbart hade haft möjlighet att träna 4 gånger i veckan då jag föredrar att köra igenom kroppen mer än en gång per vecka.

flodhästen22
2011-09-26, 06:07
men ngn kunnig som kan säga vilket som kommer gynna min kropp bäst, med bäst resultat.

köra igenom kroppen 1gång i veckan 4-5dagar i veckan..

eller köra igenom kroppen 2ggr i veckan med dag1 och dag 2..?

måndag dag 1, tisdag dag 2, onsdag vila, torsdag dag 1, freda dag 2, lör o sön vila?

kan de vara ngt att testa tror ni?

simmejävel
2011-09-26, 06:49
jag tycker ditt första förslag i första posten är bäst. sen tycker jag att det kanske vore vettigt med ett pass enbart cardio också.

StarkaUlf
2011-09-26, 07:28
men ngn kunnig som kan säga vilket som kommer gynna min kropp bäst, med bäst resultat.

köra igenom kroppen 1gång i veckan 4-5dagar i veckan..

eller köra igenom kroppen 2ggr i veckan med dag1 och dag 2..?

måndag dag 1, tisdag dag 2, onsdag vila, torsdag dag 1, freda dag 2, lör o sön vila?

kan de vara ngt att testa tror ni?

Ingen kan säga vad som kommer att gynna din kropp bäst.
Om det fanns något magiskt schema/upplägg, du tror inte att i princip alla skulle köra efter exakt samma schema/upplägg? Alla är vi olika och det finns ingen magisk genväg.

Du får helt enkelt testa och utvärdera. Mycket beror ju även på intensitet, set och reps på övningarna.