Visa fullständig version : Träna baksida axlar + schemat i övrigt
Anser ni det nödvändigt att träna baksida axlar när man inkluderar skivstångsrodd? Kör en två-splitt just nu och vill korta ner mitt överkroppspass lite. Kör för tillfället detta:
Bänk
Chins
Militär
Rodd
Sned hantelpress
superset1 - Baksida axlar
superset1 - Hantellyft sidan
superset2 - Bicepscurl
superset2 - Tricepsextensions
Kör ena passet med lägre repsantal på bänk, chins, militär och rodd. mellan 4-5 set och 5-8 reps och nästa pass är det ca 3-4 set och 8-10 reps. Anses det vara onödigt att träna såhär jämfört med att periodisera helt ca 6-8 veckor vardera?
Underkropp:
Mark
Böj
Raka mark
Benspark
Mage
Vader
Mage igen
Kommer köra 4 gånger i veckan men bara mark 1 gång då jag blir så sliten av denna övning. Tror jag har rätt basic-schema annars men finns det åsikter på schemat så kan väl det välkomnas ändå! Främst på överkoppspasset
Sheogorath
2011-09-25, 13:00
Om ditt primära syfte är muskelmassa/fin fysik skulle jag säga "Ja", annars "Nej", gällande specifik träning för baksida axlar då.
Om ditt primära syfte är muskelmassa/fin fysik skulle jag säga "Ja", annars "Nej", gällande specifik träning för baksida axlar då.
Muskelmassa/fin fysik är mitt mål ja. Kanske även till viss del motverka framåt-roterande axlar, men det kanske rodden klarar av(?). Men det är bra, då känns det som att den ska ligga kvar där den ligger.
För övrigt glömde jag att säga att ordningen på passet är så som jag skrev ner det.
Sheogorath
2011-09-25, 13:17
Muskelmassa/fin fysik är mitt mål ja. Kanske även till viss del motverka framåt-roterande axlar, men det kanske rodden klarar av(?). Men det är bra, då känns det som att den ska ligga kvar där den ligger.
För övrigt glömde jag att säga att ordningen på passet är så som jag skrev ner det.
För att motverka framåtroterad skuldra räcker det inte med att träna baksida axlar. Axlarnas baksida för nämligen överarmen bakåt men det man behöver träna är att föra samman skulderbladen. Dels kan man göra detta när man kör rodd, som du säger, man det går också bra att göra det i en maskin för baksida axlar. Om man kör t.ex. omvända flyes sittande kan man jobba med skulderbladen i rörelsen istället för att ha dem stilla.
Supermicke
2011-09-26, 12:45
har tänkt på det där med rodden med frammåtroterade axlar.. är inte det sanning med modifikation eftersom latsen är en frammåtrotator och när man ror, iaf jag så ror jag till naveln. Då blir det väl mest lats eller jobbar utåtrotatorerna mkta då också? Istället kanske man bör säga rodd till bröst ellaeer? *rolleyes*
Sheogorath
2011-09-26, 14:02
har tänkt på det där med rodden med frammåtroterade axlar.. är inte det sanning med modifikation eftersom latsen är en frammåtrotator och när man ror, iaf jag så ror jag till naveln. Då blir det väl mest lats eller jobbar utåtrotatorerna mkta då också? Istället kanske man bör säga rodd till bröst ellaeer? *rolleyes*
Det stämmer bra att hög rodd är mer lämplig än vanlig låg rodd. Åtminstone i teorin. Men egentligen är det sällan inåtroterade axlar som är problemet, utan protraherad scapulae (sen följs de i praktiken alltid åt, men beror i grunden på olika saker). Alternativet till roddrörelser är som sagt samma rörelse utan armbågsböjning, dvs en omvänd flye på det sätt som jag beskrev.
För att motverka framåtroterad skuldra räcker det inte med att träna baksida axlar. Axlarnas baksida för nämligen överarmen bakåt men det man behöver träna är att föra samman skulderbladen. Dels kan man göra detta när man kör rodd, som du säger, man det går också bra att göra det i en maskin för baksida axlar. Om man kör t.ex. omvända flyes sittande kan man jobba med skulderbladen i rörelsen istället för att ha dem stilla.
Inget av gymmen jag gymmar på har en onvänd flyes-maskin (som förövrigt är en av favoriterna). Och kollade över övningsbanken med olika övningar för baksidan och vissa har jag testat och gillar inte en del av dessa övningar. Men jag ska iaf sikta på att göra en övning där jag har raka armar och försöker få ihop skulderbladen kan man säga?
Övningen jag kör just nu är som ett latsdrag fast jag istället nästan ligger ner och drar stången mot ansiktet. Tex som rodd fast mot ansiktet istället för naveln.
Jag tror man kommer åt omvända flyes om man lutar sig bakåt i en dörröppning och sätter armbågarna/armarna i karmarna och trycker sig framåt. Det blir ingen tung rörelse men ändå. Man kan fixa till den liggandes på rygg med några slags pallar vid sidorna, eller modifierad på något sätt på marken tror jag mig minnas att jag provat. Går ju att försvåra övningen med nåt på bröstet också.
Om man nu inte har de redskapen man är ute efter vill säga.
Sheogorath
2011-09-27, 05:17
Inget av gymmen jag gymmar på har en onvänd flyes-maskin (som förövrigt är en av favoriterna). Och kollade över övningsbanken med olika övningar för baksidan och vissa har jag testat och gillar inte en del av dessa övningar. Men jag ska iaf sikta på att göra en övning där jag har raka armar och försöker få ihop skulderbladen kan man säga?
Övningen jag kör just nu är som ett latsdrag fast jag istället nästan ligger ner och drar stången mot ansiktet. Tex som rodd fast mot ansiktet istället för naveln.
Övningen du beskriver är vettig för ändamålet.
Dåså, även en blind höna.. ;) Tack för hjälpen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.