handdator

Visa fullständig version : antal reps/set och vila emellan för volymresultat

Ernie McCracken
2011-09-24, 21:41
Tänkte höra runt lite hur ni lägger upp era pass med set/reps och vila mellan set/reps

Jag tränar just nu en 3 split, oftast med en dags vila innan det börjar om. ibland 2 om jag tagit ut mig riktigt ordentligt.

Jag har tills nu legat på 3set med 6-8 repetitioner och har valt att göra 2-3 övningar per muskelgrupp, 3 övningar blir det dom dagar jag valt basövningar.

Mitt prioriterade mål är att öka i volym (muskelmassa) och fokus ligger alltså inte i att kunna lyfta så tungt som möjligt.

Vad anser ni själva har fungerat bäst för er ur volymbyggande vinkel?

Ska man öka reps till 10-12 och med kort (ca 30sek) vila mellan set, eller ska man lyfta så tungt som möjligt och ligga mellan 3-7 reps till fail?

Jag behöver inga synpunkter om kost utan detta är enbart hur ett träningspass skulle kunna se ut..

Sen vet jag också att det är individuellt hur man reagerar på träning, men just därför tänkte jag ni kunde få dela med er.

Slutligen mina Stats
23 år gammal
183cm lång
80kg (vägde 76kg i maj)
Mina armar är 36,5cm (33cm i maj)

Har satt en slant på att jag ska växa om en gammal jobbarkompis armar på 42cm innan nästa sommar, därför jag mätt just dom :)*flex*

Har ingen koll på vikter jag klarar då jag inte hållit på jättelänge, men 80 i bänkpress tog jag häromdagen och det var första gången på 2 år (då maxade jag 85kg) :)