Visa fullständig version : Seronegt syndrom av för många prottedrinkar
Holabandola
2011-09-24, 20:41
Vill ni höra något lattjo!
För några år sedan fick jag seronegt syndrom och fick åka till akuten pga högt blodtryck och flusher (blodrusningar).
Jag hade fått seronegt syndrom pga att jag hade druckit för många proteindrinkar under en längre tid och SAMTIDIGT ätit Johannesört. Johannesörten gör att serotoninent som bildas av tryptofanen från vassle inte bryts ner lika snabbt i hjärnan.
Jag fick helt enkelt för mycket serotonin i hjärnan :-)
...något att tänka på sådär bara.
drick inte för många prottedrinkar och ta antidrepessiva alternativt Johannesört samtidigt :-)
Lillleif
2011-09-24, 20:46
Det var inte så att du åt antidepressivt samtidigt? Det kombinerar dåligt med Johannesört.
Edit: Borde i teorin gå att motverka genom att ta bcaa för att ge tryptofanet lite konkurrens :-)
Johannesört skall njutas med stor försiktighet.
Johannesört skall njutas med stor försiktighet.
Mmm. Även om det är relativt benignt så... Jag har reagerat ovanligt på Johannesört, jag fick en jädra ångest. Men jag lever än iaf.:)
Eddie Vedder
2011-09-24, 21:22
Mmm. Även om det är relativt benignt så... Jag har reagerat ovanligt på Johannesört, jag fick en jädra ångest. Men jag lever än iaf.:)
Läst att en del blivit sjukligt trötta också. Jag var på vippen att prova men trötthetsbeskrivningarna avskräckte mig.
Läst att en del blivit sjukligt trötta också. Jag var på vippen att prova men trötthetsbeskrivningarna avskräckte mig.
Inte så konstigt, SSRI blir man trött på.
Jag tänkte iofs mest på att det interagerar med omsättningen av andra mediciner (även p-piller), vilket kan ge lite konstiga (inte alltid ofarliga) resultat.
Eddie Vedder
2011-09-24, 21:35
Inte så konstigt, SSRI blir man trött på.
Okej, ja jag har inga erfarenheter av det. Och jag hoppas att jag inte kommer få det heller. :)
Mastodon
2011-09-24, 22:16
Johannesört ska man som sagt ta det försiktigt med, eller rättare sagt, när man kombinerar det med andra medicinska preparat eller kosttillskott. Det är känt att det interagerar med många preparat och deras metabolism. Ta SSRI-preparat t.ex., som hos depressiva skrivs ut för att höja serotoninhalten i hjärnan, och MAO-hämmare (samma tanke) - det står mycket tydligt i FASS att johannesört inte ska tas med det. Och på många kosttillskottburkar står det "konsultera alltid läkare innan du tar detta" även om det är ett till synes harmlöst proteinpulver. Ibland ligger det nåt i det. Serotonergt syndrom är inte att leka med, bra att du fick hjälp snabbt.
Ibland ger helt vanliga proteinfraktioner effekter som man kanske inte väntar sig av något som "bara är ett proteinpulver". Ta t.ex. det faktum du beskrev att tryptofanet ställde till det. Så det är inte utan sina risker när man tar och kombinerar kosttillskott.
Hoppas du slipper uppleva det igen!
Avendator
2012-11-06, 07:23
Hur många proteindrinkar drack du och hur många mg johannesört tog du per dag?
Dricker själv 30g (2dl) vassle varje morgon och funderar på att börja äta 600-900mg Johannesört.
Är 185cm och väger ca 85kg.
Dalalyfta
2012-11-06, 11:06
Hmmmm eller hur protein...
skyll inte på det, du borde dock kollat upp johannesörtskombon först*facepalm*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.