Visa fullständig version : dålig kombination att styrketräna samt deffa?
kanelvispen
2011-09-21, 15:53
Tjena!!
Jag undrar om det är bra att deffa när man styrketränar, alltså springa, cykla osv samtidigt som man vill öka i muskelmassa? hur ska man kombinera dessa två?
Tack på förhand! :D
Vet inte riktigt vad du menar? :MrT:
Deffa är inte detsamma som att konditionsträna.
Man kan definitivt kombinera styrketräning och konditionsträning. Men om man vill vara optimal så bör man lägga det på olika dagar då det ger helt olika signaler till musklerna.
Deffa betyder, för övrigt, att definiera musklerna. Alltså gå ner i fettprocent.
Du bör styrketräna när du deffat annars kommer du tappa mycket muskelmassa.
bulletin
2011-09-21, 16:19
Du ska styrketräna när du deffar för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Jogging, cykling eller konditionsträning i någon form behövs inte vid deff utan man behöver bara ligga på kcal-underskott.
Det är nog sämre (tror jag) att ligga på 500kcal underskott av motion än av att bara äta mindre kalorier.
Du ska styrketräna när du deffar för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Jogging, cykling eller konditionsträning i någon form behövs inte vid deff utan man behöver bara ligga på kcal-underskott.
Det är nog sämre (tror jag) att ligga på 500kcal underskott av motion än av att bara äta mindre kalorier.
Sämre på vilket sätt? Konditionsträning har väldigt många hälsofördelar som i min mening väger upp för den minimala uteblivna muskelökningen. Dock så bör inte målet med konditionsträningen vara att förbränna fett utan att förbättra/bibehålla konditionen. Man behöver ju inte konditionsträna på elit-nivå om man inte vill. Men ett par ggr i veckan tror jag har fler fördelar än nackdelar.
Men som du säger så är det inte tvunget att konditionsträna för att gå ner i vikt. Styrketräning är däremot ett måste om man inte vill förlora muskler.
bulletin
2011-09-21, 16:39
Sämre på vilket sätt? Konditionsträning har väldigt många hälsofördelar som i min mening väger upp för den minimala uteblivna muskelökningen. Dock så bör inte målet med konditionsträningen vara att förbränna fett utan att förbättra/bibehålla konditionen. Man behöver ju inte konditionsträna på elit-nivå om man inte vill. Men ett par ggr i veckan tror jag har fler fördelar än nackdelar.
Men som du säger så är det inte tvunget att konditionsträna för att gå ner i vikt. Styrketräning är däremot ett måste om man inte vill förlora muskler.
Sämre för ändamålet. Och det är ju att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Men du har rätt, det är ju bra i överlag då man får bättre hälsa i övrigt av konditionsträning.
Eddie Vedder
2011-09-21, 18:53
Utan styrketräning är den inte ens en deff. Då är det ju vanlig bantning.
Mjölkprotein
2011-09-21, 19:41
Utan styrketräning är den inte ens en deff. Då är det ju vanlig bantning.
Till TS: Haha.. :laugh:
Sånt här borde väl komma upp om man googlar på det som t.e.x denna sida som kom upp när man googlade "deffa" -
http://www.muscles.se/deffa-definiera-muskulaturen/
För att få fram din muskulatur under fettet krävs att du tränar hårt. Att träna hårt menas att du styrketränar minst tre gånger i veckan och håller igång med någon motionsgren som cardio, spinning eller liknande.
Konditionsträning är väl bra, men att bränna fett genom att springa runt som en störd samuraj är ju helt onödigt. Tycker jag. Skulle då hellre käkat mindre. Men det är väl en smaksak.
mattilainen
2011-09-21, 20:20
kör det du tycker är skoj men jag tycker du ska fokusera på styrketräningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.