Visa fullständig version : Studie på EAA och vassle efter träning
Bigorexia
2011-09-21, 11:54
För ett tag sen postade Grub ett abstrakt från en studie som visade på att den akuta proteinsyntesen var densamma, som vid bara ett intag av EEA, men den förlängdes även vid intag av både EEA och vassle samtidigt efter träning.
Nu kan jag inte hitta den igen. Är det någon som sitter på den?
King Grub
2011-09-21, 11:58
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256687 ?
Pansartax
2011-09-21, 12:09
Vad var det för ålder på de där 8 försökspersonerna grub? Och vad var det för typ av träning? Var det knäböj eller aerobic-pass?
Anders The Peak
2011-09-22, 07:12
Vad var det för ålder på de där 8 försökspersonerna grub? Och vad var det för typ av träning? Var det knäböj eller aerobic-pass?
We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect.
.................................................. ...........>
Har man fastställt hur lång tid 'anabolic effect' är uppreglerad av endast EAA efter styrketräning?
Anders The Peak
2011-09-22, 07:25
Har man fastställt hur lång tid 'anabolic effect' är uppreglerad av endast EAA efter styrketräning?
Tiden beror till stor del hur träningsinsatsen har sett ut. Vid träning till failure kan den vara uppreglerad i 24 timmar.Men med träningsgrad minskar gensvaret pga att kroppen trimmas.
Eddie Vedder
2011-09-22, 08:43
Attans, har inte tillgång till den. Det står ju bara AA i abstraktet, inte om det är EAA eller ej.
King Grub
2011-09-22, 13:25
Aminokänsligheten är förhöjd efter ett träningspass i runt 24 timmar. Dvs aminosyreintag under den tiden innebär större stimulans av proteinsyntesen än samma aminosyreintag om man inte tränat.
Den akuta proteinsyntesen av aminosyreintag har man bara studerat 0, 1, 2 och 3 timmar efter träning. Det är ungefär lika stor effekt oavsett vilket av dom tillfällena man tillför aminsyror.
Ett enstaka aminosyreintag efter styrketräning, intaget fastande, stimulerar proteinsyntesen i 60-90 minuter.
Larsson85
2011-10-06, 19:11
Ett enstaka aminosyreintag efter styrketräning, intaget fastande, stimulerar proteinsyntesen i 60-90 minuter.
Går det att säga något angående vad som händer ifall man äter något annat säg 10-20min efter sitt intag av EAA? Vad jag har förstått så får man ett akut gensvar nästan direkt efter sitt intag, sabbar man den pågående processen som har startats om man äter ovanpå det? Behöver det EAA man äter efter träningen ligga ensamt i magsäcken i 60-90min för att man ska få den effekt som man har sett kurvor på?
HondaRider
2011-10-06, 19:24
Går det att säga något angående vad som händer ifall man äter något annat säg 10-20min efter sitt intag av EAA? Vad jag har förstått så får man ett akut gensvar nästan direkt efter sitt intag, sabbar man den pågående processen som har startats om man äter ovanpå det? Behöver det EAA man äter efter träningen ligga ensamt i magsäcken i 60-90min för att man ska få den effekt som man har sett kurvor på?
Poängen är att så länge du har essentiella aminosyror i blodet, från mat, proteintillskott eller EAA så ligger du så gott i zonen som du kan göra.
EAA varar som sagt i 60-90 minuter vilket är varför jag rekommenderar det varmt på morgon och direkt efter träning, enbart för att få ett snabbt tillskott.
EAA är aktivt i BLODET 60-90 minuter efter intag beroende på mängd, det ligger inte i magsäcken och väntar på upptag så det går bra att ta det med vad du vill om du vill.
Enda proteinet jag skulle undvika i samband med EAA är kasein.
Jag tränar ca 2 timmars pass intensiv träning i veckan, intar EAA före träning, whey 100 under passet (ca 1 timme och 20 minuters träning) och sedan EAA 30 minuter efter avslutat pass. Kan jag fortsätta så eller förstör proteinet på något sätt?
Har även ett tungt fysiskt arbete om det spelar någon roll.
Eddie Vedder
2011-10-07, 14:42
Jag tränar ca 2 timmars pass intensiv träning i veckan, intar EAA före träning, whey 100 under passet (ca 1 timme och 20 minuters träning) och sedan EAA 30 minuter efter avslutat pass. Kan jag fortsätta så eller förstör proteinet på något sätt?
Förstör och förstör. Det enda som känns onödigt är ju ditt EAA i så fall. Skit i det och ta vassle direkt efter avslutat pass. Känner du att energin tryter kan du ju ha lite kolhydrater i EAA-drinken som du tar före. Eller dricka saft under passet. :)
Den akuta proteinsyntesen av aminosyreintag har man bara studerat 0, 1, 2 och 3 timmar efter träning. Det är ungefär lika stor effekt oavsett vilket av dom tillfällena man tillför aminsyror.
Så menar du att det inte spelar någon roll när man intar aminosyror, bara man gör det någon gång (inom 3h som är studerat)?
Så menar du att det inte spelar någon roll när man intar aminosyror, bara man gör det någon gång (inom 3h som är studerat)?
För det står ju i kontrast till det här i så fall:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5023432&postcount=5
EiseltUK
2011-10-09, 17:06
Jag skulle skippa vasslet under träningen och byta ut det till EAA och istället ta vassle eller något annat efter träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.