handdator

Visa fullständig version : 14 veckor, okunnig behöver hjälp!

Endynia
2011-09-21, 09:47
Hej,

Det är nu ca 14 veckor till jul och iom att jag precis flyttat till en ny stad (Göteborg) tänkte jag passa på att försöka komma i hyfsad form tills det är dags att återvända till min hemort.

Jag är 188cm lång och väger uppskattningsvis 90kg. Det må inte låta som särskilt mycket, men jag är EXTREMT otränad och har troligtvis väldigt hög procent kroppsfett. Jag har aldrig gymmat (ordentligt) i hela mitt liv och senast jag gjorde någon slags styrketräning öht var när jag spelade handboll som 16åring. Jag har dock hyfsad grundkondition då jag spelat både handboll och tennis på relativt hög ungdomsnivå, och vet att jag kan jobba upp den ganska lätt.

Eftersom det är just Göteborg, med sitt utomordentliga väder, jag flyttat till och det faktum att mitt ena knä är halvtrasigt (vilket är anledningen till att jag var tvungen att sluta med handboll och tennisen, tillsammans med en strulig axel som dock blivit bättre) så går löpträning helt bort. Jag skulle vilja komma igång med riktig styrketräning och annan form av cardio (cykel, roddmaskin etc etc), och därför vänder jag mig till er;

Hur bör jag lägga upp mitt träningsschema och vad/hur mycket(kcal/dag) bör jag äta för att uppnå så bra resultat som möjligt på dessa 14 veckor? Jag har inga som helst problem med att "plåga" mig själv (till den graden att det blir ohälsosamt), jag vill helt enkelt ha så snabba resultat som möjligt. Tips på kalorifattig/proteinrik mat tas gärna emot också då jag aldrig riktigt gett mig in på den kostbanan.

Tack på förhand!

Sparven från Minsk
2011-09-21, 09:56
Det startas en väldans massa trådar liknande din och svaret blir ca det samma. Det finns lite guider här på forumet både deffguiden samt nybörjarprogram.
Det bästa är klart att söka upp kunnig person på din ort, tex en kompis som tränar, någon på gymmet du kanske får kontakt med eller rent av en PT.

Be om hjälp att komma igång. Är du nybörjare räcker det oftast med att äta bra mat, ofta, samt skippa godis o skit. Gymmet kommer du också få bra resultat i bara du tränar minst 3/ggr veckan. Be någon om ett bra nybörjarprogram och att de visar övningarna.

Lycka till!

Endynia
2011-09-21, 10:38
Det startas en väldans massa trådar liknande din och svaret blir ca det samma. Det finns lite guider här på forumet både deffguiden samt nybörjarprogram.
Det bästa är klart att söka upp kunnig person på din ort, tex en kompis som tränar, någon på gymmet du kanske får kontakt med eller rent av en PT.

Be om hjälp att komma igång. Är du nybörjare räcker det oftast med att äta bra mat, ofta, samt skippa godis o skit. Gymmet kommer du också få bra resultat i bara du tränar minst 3/ggr veckan. Be någon om ett bra nybörjarprogram och att de visar övningarna.

Lycka till!

Jo jag förstår det, drog mig lite för att göra en tråd men tänkte att jag skulle kunna komma undan med det som ny användare... *rolleyes*

Har inga polare här som tränar och jag är en sån person att jag måste planera allting till punkt och pricka, dvs ha ett schema som jag kan följa. Förväntade mig inte att någon skulle göra ett schema åt mig men mer ge förslag.

Tack för ditt svar!

pwte
2011-09-21, 10:52
Jo jag förstår det, drog mig lite för att göra en tråd men tänkte att jag skulle kunna komma undan med det som ny användare... *rolleyes*

Har inga polare här som tränar och jag är en sån person att jag måste planera allting till punkt och pricka, dvs ha ett schema som jag kan följa. Förväntade mig inte att någon skulle göra ett schema åt mig men mer ge förslag.

Tack för ditt svar!

Lite träningsupplägg: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Förstod det som att du vill gå ner i fett och då ska du alltså deffa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen om det är någon övning du inte vet hur du ska göra eller du är osäker på utförandet så är det bara att googla på namnet på övningen så finner du nog väldigt mycket.

Lycka till!

Reaper123
2011-09-21, 10:56
Eftersom du är helt grön på gymmet så vore det kanske bra att börja med att bekanta dig med diverse övningar och lära dig tekniken!

Kör själv efter en sk "tre-split":
Pass 1: Bröst & Triceps
Pass 2: Rygg & Biceps
Pass 3: Axlar, mage (& ben)

I ditt fall är det väl lämpligt att ha en vilodag emellan om du känner att det upplägget känns intressant.

Övingar hittar du här:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

När du börjar bli varm i kläderna så tycker jag du ska fokusera på följande övningar: Bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress och sedan fylla ut med övriga övningar efter tid, tycke och smak! :)