Visa fullständig version : Söker tips på hur man fångar tunga, hårda saker som kastas
Spartansk
2011-09-20, 17:56
Jag har börjat arbeta som ställningsbyggare. En arbetsuppgift man är tvungen att klara av ibland är att fånga tunga (> 1 kg) metallföremål som kastas mot en från hög höjd.
Det man ska fånga är framför allt korta (ca 1 m långa) rör som släpps lodrätt mot en, och så kallade kopplingar; 1,2 kg tunga metallfanskap med skruvar och kanter som sticker ut från alla tänkbara håll och några till.
Nu är mitt problem att jag är jättedålig på att fånga de här sakerna. Jag har föstått att man låta händerna "följa med i fallet" och bromsa upp det man fångar, i stället för att (som jag gjorde först) ta emot med händerna "fastlåsta". En gång av tio lyckas jag med detta; nio gånger av tio timar jag fel och får skitont i händerna.
Eftersom vi inte har fångstskola på firman, och eftersom jag varken vill bli arbetslös eller permanent nervskadad i händerna, söker jag enkla, handfasta tips på hur man fångar saker. Tekniktips, helt enkelt.
Bör man följa föremålet man fångar med blicken? Ska man böja på knäna eller bara böja på armarna? Ska man kupa händerna? Och så vidare.
Jag var fullständigt värdelös på bollsporter som yngre, så det känns som om jag har missat något väsentligt...
Tricklew
2011-09-20, 17:59
När du var liten så fyllde du aldrig en vattenballong till max och passade mellan dig och en polare antar jag?
Ont: Jag har inte en aning hur jag följer med ner, det görs rent instinktivt, men jag skulle tro att jag följer objektet med blicken när jag tagit det, såväl som att böja på knän och armarna.
Jag hade en bas som slängde ett matallföremål i huvudet på mig från hög höjd en gång. Jag vände mig upp och skrek vad f... han var sån. Känns som en tråd som kan samla info om vad man inte skall göra, t ex slå ned spett i djupa gropar och lämna dem, samt hoppa ned i djupa gropar. Lägg i hop de 2 så förstår ni vad jag menar. Men vad vet jag, det ar länge sedan jag hade sådant jobb så man kanske kastar rör spett och hammare omkring sig...
Det kommer med tiden helt enkelt. Du får lära dig att inte vara rädd för att ta i grejerna.
Som du säger så ska du helst följa med i rörelsen, precis som när du ska kasta upp rören. Och om det är alldeles löjligt högt och för tunga föremål så bara styr röret ner i marken så kraften hamnar där. Du håller det alltså bara upprätt.
Måste givetvis vara grus då, asfalt går sönder och folk blir arga, plyfa skivor studsar allting bara på. Annars sätter du upp räcken i lämplig höjd, typ 1m och 2m så att rören kan läggas in mot ställningen, så han där uppe bara släpper ner rören och får dom att luta med ställningen. Komplettera gärna med ett rör rakt ut från ställningen så du får liksom en vinkel som det kan lägga sig mot.
Handskar antar jag att du har? Annars kräv att få ett gäng, i början kan det vara skönt att ha tills man vant sig vid att fånga, samt för att undvika träflis, antar att ni jobbar med burton och haki? Stålflisen går tyvärr igenom i alla fall...
Kopplingarna förstår jag inte riktigt vad problemet är, bara försök få tag i den. Släpps den från en löjligt hög höjd så ge fan i det och säg åt gubben att köpa en spann. De håller förövrigt för i princip vad som helst så han kan ju kasta direkt ner i pallen där ni staplar eller i marken.
Håll alltid koll på föremålet, det kan lätt ändra riktning med vinden eller när det slår i ställningen. Förutsett att killen där uppe är en idiot. Kliv inte in i fall området om du inte har koll på vad han gör. Samma om du är där uppe, släpp inte om du inte vet var mottagaren är.
Ha hjälm och lycka till.
PS: Byt jobb när du får möjlighet.
Köp ett 12 pack ägg och ta med en polare och kasta till varandra, borde lära dig ganska snabbt hur man inte ska göra :)
Spartansk
2011-09-23, 19:06
Tack för tipsen, allihopa!
När du var liten så fyllde du aldrig en vattenballong till max och passade mellan dig och en polare antar jag
Inte vad jag kan minnas, faktiskt!
Handskar antar jag att du har? Annars kräv att få ett gäng, i början kan det vara skönt att ha tills man vant sig vid att fånga, samt för att undvika träflis, antar att ni jobbar med burton och haki? Stålflisen går tyvärr igenom i alla fall...
Jo, precis, det är Burton och Haki. Ja, vi har handskar, men de är väldigt tunna vilket är lite dåligt just när man ska fånga grejer.
Kopplingarna förstår jag inte riktigt vad problemet är, bara försök få tag i den.
Problemet är att jag har svårt att följa den med händerna vid rätt tidpunkt, ofta flyttar jag ner händerna för sent, så den slår i händerna, eller för tidigt, vilket gör att händerna redan är nere när jag fångar kopplingen, vilket också gör att den slår i händerna. Jag har tagit hem en trasig koppling nu som jag har börjat kasta och fånga lite, för att få in snitsen
PS: Byt jobb när du får möjlighet.
Jag trivs ganska bra där! Vill ju dock inte att ryggen mm ska paja, så kanske inte bör stanna alltför många år.
Köp ett 12 pack ägg och ta med en polare och kasta till varandra, borde lära dig ganska snabbt hur man inte ska göra :)
Vaa, vilket slöseri med protein! *gah!* *screwy* *grr27*
;)
En håv, en solstol, 3d-glasögon för the looks:
http://2.bp.blogspot.com/_mrEO4Q4MESs/S7NIERsr3DI/AAAAAAAAAeY/kK81dGbk1v8/s1600/h%C3%A5v.jpg
EDIT: Vad liten bilden blev! Kan man inte göra den större?
Spartansk
2011-09-23, 19:37
En håv, en solstol, 3d-glasögon för the looks:
EDIT: Vad liten bilden blev! Kan man inte göra den större?
Det verkar vara en bra idé när jag läser vad du skriver, men jag glömde förstoringsglaset hos brorsan tyvärr, så jag kan inte riktigt se vad bilden ska föreställa.
Kasta upp något i luften och ta sedan mot den, låna en koppling och lek med t ex
dvs. typ bolla med sig själv
Ristretto
2011-09-23, 22:20
Köp en magnet.
Mestalla
2011-09-23, 22:24
Plocka ner den på bringan och börja trixa lite såklart.
Jag har hållt på väldigt mycket med såna ställningar och kopplingar (vilket i veckan resulterade i en hjärnskakning då ett metallstag föll ner i skallen på mig) och skiten tål ju hur mycket som helst så jag förstår inte varför ni måste fånga dem.. Se till att ingen är under, släng ner det på marken och plocka upp det senare istället.
Spartansk
2011-09-24, 07:49
Jag har hållt på väldigt mycket med såna ställningar och kopplingar (vilket i veckan resulterade i en hjärnskakning då ett metallstag föll ner i skallen på mig) och skiten tål ju hur mycket som helst så jag förstår inte varför ni måste fånga dem.. Se till att ingen är under, släng ner det på marken och plocka upp det senare istället.
Enda skälet jag kan komma på är väl om marken under är ömtålig, typ om man står på en altan eller något. Men annars förstår jag inte det heller, ska be att få slippa fånga skiten så länge marken är tålig.
Krya på dig med hjärnskakningen!
StarkaUlf
2011-09-24, 07:53
Klart du ska följa stången med blicken :) , sedan följa med när du fångar, iallafall en liten bit. Pröva kasta en medicinboll upp och fånga, ungefär på ett liknande
sätt kan du fånga stängerna med. Fast med mycket smalare grepp såklart ;)
Annars håller jag med Jarod, dom tål ju extremt mycket, om det nu inte är t.ex en aluminiumställning, då förstår jag att ni måste fånga dom.
Edit; Jag antar att ni har hjälm på er iallafall? :)
Spartansk
2011-09-24, 07:58
Tack, StarkaUlf! Jo, vi har hjälmar, men tyvärr är vi lite macho/bekväma/klantiga och struntar i att ha på oss hjälmen ganska ofta. :smash: Har dock lovar mig själv att skärpa mig på den punkten!
StarkaUlf
2011-09-24, 08:06
Tack, StarkaUlf! Jo, vi har hjälmar, men tyvärr är vi lite macho/bekväma/klantiga och struntar i att ha på oss hjälmen ganska ofta. :smash: Har dock lovar mig själv att skärpa mig på den punkten!
Inga problem :)
Hehe, som typ 95% av byggnadsarbetarna. Ni är ju inte ensamma om det, man var ju lite slarvig själv ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.