handdator

Visa fullständig version : Skor till en plattfot!:)

mr.jeppe
2003-12-26, 11:36
Jag fick ett ryck idag att börja med morgonpromenader.Tog min minsta son i vagnen och började gå i rask takt.
Efter ca 15 minuter brände som fan i mina smalben.På framsidan, tror det heter skenben.:em:

Nu är det så att jag har lite plattfot och jag har inga skor som är gjorda just för det, utan gamla "vanliga" adidas skor.

Är det någon som hört talas om detta?Är det skorna det beror på eller något annat?

Sedan hade jag uppskattat tips på bra skor just för detta.

Officer
2003-12-26, 11:49
köp ett par skor som inte har sula för hålfot. Det ska vara helt platt dvs. Svårt va?
Finns gott om såna skor om du bara frågar någon som jobbar på en skobutik.
Sedan finns det fotsuleplattor som du kan ställa dig på (vi har det iaf på vår butik), där de kan se exakt hur din fot är uppbyggt och vilken del av foten som har blivit belastat när du gått mycket (det kan vi kolla när vi kollar dina gamla skor också), och då är det lättare att hitta en sko som passar.
Det är svårt att bara peka ut nån skomodell till nån man inte känner genom nätet, eftersom alla har så olika fötter.
Men en grundgrej att tänka på är att Adidas har bredare skor, medans Nike har smalare, och Reebok har ganska neutralt breda skor osv.
Men som sagt, stick till en väletablerad sportbutik (typ Stadium, Intersport) och låt de kolla dina fötter.

EDIT: Läste nu Castros inlägg. Castro har rätt om det där med skenbenet. Mitt inlägg är mer inriktat på att välja rätt skor :thumbup:

Castro
2003-12-26, 11:55
Det låter bra det AP säger, men jag måste även tillägga att samma sak händer mig trots att jag varken är plattfotad eller överdrivet hålfotad. När man går snabbt och trycker ifrån i varje steg blir det mycket belastning på Tibialis Anterior (skenbenet). Jag tror att det är något man får vänja sig vid, men självklart är det bra att ha ett par bra skor som passar ens fötter när man skall ut och motionera. Köp ett par med bra dämpning också. Är man ute och går mycket på hård mark med dåliga skor, kan man lätt få benhinneinflamation. Det hände bland annat min syster.

Kreout
2003-12-26, 12:18
Vill bara inflika att jag råkade ut för samma problem för ett år sedan. Jag är inte plattfot, utan problemet visade sig bero på att jag hade lite för stora skor, och därigenom spände diverse muskler för att inte halka runt i skorna. Smärtorna försvann direkt med dubbla sockor. Bara en idé, om du inte redan tänkt på det.

Muaytudd
2003-12-26, 13:02
Jag har oxo haft probelm med skenben. Jag kom på att det handlade om att jag la av, inte gjorde ngt på ett tag och sen började köra stenhårt igen.

Det gick över när man började lättare och arbetade sig uppåt.

Sen fick jag Arcoxia som tog bort allt på några dagar när jag skulle träna till match.

Snafu
2003-12-26, 13:10
Det är inte säkert att det enbart beror på att du är plattfot. Det kan vara så att häldelen på skorna sticker för långt ut bakåt, så att säga. När du sedan trycker ner skon mot marken får musklerna på framsidan av skenbenet jobba som attan för att den främre delen av foten skall smälla ner i marken för hårt. Titta således på skons utformning och se om hälen på skon sticker ut för långt bakåt. Jag har råkat ut för samma sak som du beskriver flera gånger och det har då berott på ovanstående.

palme
2003-12-26, 14:34
Gå till en ortopod och skaffa inlägg. Inga skor hjälper om du inte har inlägg för just dina fötter.

jakke
2003-12-26, 15:19
Kan det inte vara benhinnorna?
Ett tips jag fått från en ex. Fk på K4 är att försöka ha en avslappnad gångstil

Allan
2003-12-26, 21:00
Bra sida om skor och fötter (http://www.shoedoc.se/sko.asp)

allan

mr.jeppe
2003-12-27, 09:52
Tack för all er hjälp!

palme
2003-12-27, 21:52
Måste återigen säga att om du är plattfot så gå till en ortoped och fixa inlägg. Trust me!