handdator

Visa fullständig version : Halsont

lofito
2011-09-19, 18:01
Hejsan!

Jag har lite fundering kring träning i kombination med sjukdom.
Jag är typ aldrig sjuk, och då menar jag det. Nu har jag dock oturligt nog dragit på mig lite halsont, är lite slemmig om halsen. Jag undrar om det på något vis
är farligt eller försämrar mig på något sätt om jag skulle träna med halsont?
Vet inte hur länge den kommer sitta i och jag vill verkligen träna, men vet inte
hur negativt det kan påverka.

Detta är inte på något vis en bortförklaring till att ej gå till gymet då jag
verkligen vill det men har sett en tråd om halsont tidigare som jag inte kan
hitta. Faktum är att jag vill, men ville bara höra lite kring råd ifrån er.

Tack.

IronBug
2011-09-19, 18:02
Läs Pepzs signatur.

Crocker
2011-09-19, 18:04
Hejsan!

Jag har lite fundering kring träning i kombination med sjukdom.
Jag är typ aldrig sjuk, och då menar jag det. Nu har jag dock oturligt nog dragit på mig lite halsont, är lite slemmig om halsen. Jag undrar om det på något vis
är farligt eller försämrar mig på något sätt om jag skulle träna med halsont?
Vet inte hur länge den kommer sitta i och jag vill verkligen träna, men vet inte
hur negativt det kan påverka.

Detta är inte på något vis en bortförklaring till att ej gå till gymet då jag
verkligen vill det men har sett en tråd om halsont tidigare som jag inte kan
hitta. Faktum är att jag vill, men ville bara höra lite kring råd ifrån er.

Tack.
Gå inte till gymmet. Det kan påverka oftast:

1. Ingenting

2. Du blir sjukare

3. Du tränar bort det och känner dig fräschare dagen efter.(Hänt mig, men krafti osäker hur det är på andra.)

4. Livshotande utgång.

1/2 är troligast.

SiSenior
2011-09-19, 18:10
Hur kan du ens tänka tanken att gå till gymmet när du är sjuk? Om inte för dig själv så är det inte schysst att gå dit och smitta ner någon annan.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=172011&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=165860&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=153530&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=148484&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=145708&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=139911&highlight=halsont
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=125121&highlight=halsont

emi23j
2011-09-19, 18:14
Läs vad jag skrev i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172011

lofito
2011-09-19, 18:20
Saken är den att jag har HALSONT, och jag undrar bara på vilket sätt det påverkar ens träning när man är sjuk? Är det att kroppen har fullt upp med att bearbeta vissa saker eller hur går det till? Så det är helt lönlöst att gå och träna trots halsont?

lofito
2011-09-19, 18:26
Jag mår fan dåligt av att sitta hemma med lite halsont och känna att jag inte kan träna pga. detta i och med risken för inflammationer och annat i så fall, FAN!!!

Kischen
2011-09-19, 18:29
Jag mår fan dåligt av att sitta hemma med lite halsont och känna att jag inte kan träna pga. detta i och med risken för inflammationer och annat i så fall, FAN!!!

Gissa hur dåligt du skulle må om du tränade och sedan fick träningsförbud i 6 månader..

mij82
2011-09-19, 18:30
Med halsont tränar man aldrig.

lofito
2011-09-19, 18:33
Kommer jag tappa lite nu under dagarna alternativt hela veckan om jag ej får träna på nån vecka? Känns så meningslöst med halsont fan! Inte ens någon form av lätt träning?
Vad är det som gör att det är farligt att träna med halsont, då?

mij82
2011-09-19, 18:34
Kommer jag tappa lite nu under dagarna alternativt hela veckan om jag ej får träna på nån vecka? Känns så meningslöst med halsont fan! Inte ens någon form av lätt träning?

Ond bråd död, på riktigt.

On a more serious note, myokardit a.k.a. hjärtmuskelinflammation.
Om vi säger såhär, det ytterst lilla du tappar på att ta en vilovecka är en piss i havet jämfört med vad du tappar när du blir sjukskriven och förbjuds utföra tyngre fysisk aktivitet i +6 mån om det vill sig illa. Är det värt att chansa, ptja, avgör du, det är ditt liv.

lofito
2011-09-19, 18:36
Ond bråd död, på riktigt.

On a more serious note, myokardit a.k.a. hjärtmuskelinflammation.
Om vi säger såhär, det ytterst lilla du tappar på att ta en vilovecka är en piss i havet jämfört med vad du tappar när du blir sjukskriven och förbjuds utföra tyngre fysisk aktivitet i +6 mån.

Givetvis, det förstår jag. Finns det något annat man skulle kunna göra under tiden man har halsont då för att aktivera sig på något vis?

Trashcan
2011-09-19, 18:36

Nej du kommer inte tappa något. -.-
Vissa virus kan orsaka Hjärtmuskelinflammation om du anstränger dig. I många fall är det lugnt, men det är inte ett ovanligt virus vi snackar om, så det är inte riktigt värt risken. Dessutom kan du ju smitta ner andra och sabba deras träning också.

Givetvis, det förstår jag. Finns det något annat man skulle kunna göra under tiden man har halsont då för att aktivera sig på något vis?

Ta en lugn promenad om du nu måste. Bara du känner hur jobbigt något är, se till att du inte anstränger dig helt enkelt.

Magganyo
2011-09-19, 18:39

snickra på det perfekta träningsprogrammet, läsa på om styrketräning & laga massa matlådor proppade med protein.

Hur kan du ens tänka tanken att gå till gymmet när du är sjuk? Om inte för dig själv så är det inte schysst att gå dit och smitta ner någon annan.

agree!

emi23j
2011-09-19, 19:09
Jesus.

varför inte bara läsa länkarna. Läs det här så har du nog svar på din fråga:

Slutligen kan det också vara bra att nämna hur man generellt kan gå tillväga när man drabbas av halsont och förkylning (URTI), som är den vanligaste åkomman bland idrottare på både vinter och sommar OS, samt hur man effektivt kan återgå till idrotten utan att riskera att åter insjukna. Först följer riktlinjer för hur man bör gå tillväga när man drabbas och efteråt så avhandlas hur man effektivt kan återgå till aktivitet utan att riskera att insjukna, observera att samma riktlinjer till stor del kan användas vid återgång från skada. Men vid skador är det viktigt att ha en specifik plan från sjukgymnast för idrottaren och skadan i fråga.
- Första dagen med symtom så bör man inte tränar hårt eller tävla och man bör undvika det helt och hållet om man har feber, huvudvärk, muskel- och ledvärk eller om känner annan sjukdomssymtom. Man bör även dricka mycket och undvika att bli avkyld, blöt och även minimera vardagsstress.
- Andra dagen så kan man delta i lätt aktivitet, förutsatt att man inte har feber eller att symtomen har förvärrats. Aktiviteten kan vara 30-45 minuter och intensiteten under 120 i puls.
- Tredje dagen så bör man konsultera läkare om symtomen inte blivit bättre. Om symtomen förbättrats och man är feberfri så kan man delta i moderat aktivitet i 45-60 minuter på en intensitet under 150 i puls.
- Fjärde dagen, om symtomen fortfarande inte förbättrats så bör man inte träna och man bör uppsöka läkare för prover.
När man skall återgå till sin idrott efter sjukdom så finns det riktlinjer för hur man kan göra det på effektivaste sätt, med minskad risk för att insjukna igen.
- Man bör vara feberfri en dag och även med förbättringar på övriga URTI symtom innan man återgår till sin idrott.
- Vid återgång till sin idrott så bör man omedelbart avbryta aktiviteten om man känner att symtomen förvärras, eller andra sjukdomssymtom uppstår och man bör efter detta kontakta läkare.
- Om man varit borta från träning i 7 dagar så bör man succesivt under de näst kommande 7 dagarna stegra träningen innan man återgår till normal aktivitet. Samma antal dagar som man varit sjuk bör användas till att stegra träningen innan man kan återgå till normalt.
- Var försiktig med högintensiva moment, och observera hur man svarar på det. Om man har problem att återhämta sig så är det nödvändigt med en extra vilodag.
- Om man tränar i temperaturer under -10 grader så är det under den första veckan efter URTI viktigt att använda specifikt skydd mot den kalla luften samt även att använda bra vinterkläder (Walsh et al, 2011: Part II).

Tobbis
2012-02-22, 22:33
Blir en liten bump här...

Om jag mot kvällen får halsont, inte halsfluss-ont men lite grann, och på morgonen känns bra, vad hade ni gjort? Stannat hemma eller tränat? Igår kväll fick jag nämligen lite halsont mot kvällen men kände inget på morgonen och gick därför och tränade, men nu är det samma igen....