Visa fullständig version : Innan du börjar ropa "jag gillar olika"
Detta är inte den vanliga sd-anhängaretråden. Jag är liberal, för öppna gränser och minimal reglering. Jag tror på upplysning. Därför vill jag se en diskussion för att se hur många som lever under en sten men ändå kommer att säga emot.
Ni som firar att de bygger moskéer i Sverige.
Vet ni hur förtryckta kvinnorna är inom en muslimsk familj, även den liberala familjen som bott i Sverige hela barnens uppväxt?
Jag har personlig erfarenhet av hur hårt reglerade dessa kvinnor är. De berättar inte om det för sina vänner ens, utan det kommer fram med tiden. De bär inte slöja, de utbildar sig, de har riktiga jobb och kompisar. Men de får inte träffa icke muslimska män, inte umgås ensamt med icke muslimska manliga kompisar. Deras familj och släkt förbjuder dem, de växer upp med lärdom om att de inte har lika mycket rättigheter som män.
Det är så inom varje muslimsk familj.
Känner ni som ropar att ni "gillar olika" till detta?
Tack för upplysningen. Nu vet vi Sanningen(tm)
De som håller på med "Gillar Olika" är samma människor som skriver ut bh-färg för att stödja bröstcancer. De är sällan engagerade på riktigt.
Min pojkväns lillasyster (muslimsk familj) har en svensk pojkvän som hon bor ihop med. Hans kusin (eller nått) är gift med en svensk man...
Jokester
2011-09-18, 21:38
Hur skiljer sig det mot judiska familjer exempelvis? Eller hinduistiska?
Jag har personlig erfarenhet av hur hårt reglerade dessa kvinnor är.
Lol.
Din personliga erfarenhet gör det inte till att det är så inom varje muslimsk familj.
Jag gillar olika, men jag har inget mot de som gillar lika, flera av mina närmare vänner är homosexuella.
filmjölk
2011-09-18, 21:46
Ja. Jag har förstått att det förekommer ganska mycket dubbelmoral hos många av våra integrerade muslimer, och det är känsligt det där med Svenska pojkvänner, eller pojkvänner överlag. Det förstår alla utom de mest rabiata liberalerna och kulturvänster.
Men utan rent fascistiska odemokratiska metoder, hur skall vi kunna komma till rätta med detta? Vi har religionsfrihet, vi har rätten till personlig integritet och vi lägger av tradition oss inte i hur andra uppfostrar sina barn så länge det håller sig inom vissa gränser.
Jag ser inte hur vi skulle kunna göra annat än:
1) Vänta ut problemet, och gripa in när det går överstyr under tiden.
2) Avskaffa Religionsfriheten och övervaka misstänkta familjer så att de beter sig Svenskt.
Fan, ibland undrar jag vilka som är mer intoleranta, det är många helyllesvenskar skulle ha svårt att acceptera att deras barn kom hem med en muslimsk partner, på samma sätt som att en del muslimska föräldrar har problem med genomsvenska partners till sina barn.
Vad Gevol inte fattar är att det är han (eller hon?) som är olik men vi - som i övriga samhället - accepterar honom (eller henne!) ändå.
Jag blev dumpad för att jag var svensk en gång i tiden, pga att hennes kusin blev hedersmördad. Sämsta ursäkten ever tänkte jag, men det var tydligen sant.
Flyttade gjorde dom också.
Rolig anekdot, eller vad man nu ska kalla det.
JAG GILLAR OLIKA!
blablablavillanvändacapslockheheehelebronjameshurm årallaidag?
2) Avskaffa Religionsfriheten och övervaka misstänkta familjer så att de beter sig Svenskt.
Här har vi lösningen. Ska de slå frugan, så ska de fan slå frugan som svenskar gör - packad och iförd nätbrynja framför tippextra. Det ska nog gå att få dem att dricka alkohol. Man ska ta seden dit man kommer.
filmjölk
2011-09-18, 21:58
Fan, ibland undrar jag vilka som är mer intoleranta, det är många helyllesvenskar skulle ha svårt att acceptera att deras barn kom hem med en muslimsk partner, på samma sätt som att en del muslimska föräldrar har problem med genomsvenska partners till sina barn.
Jag kan helt ärligt säga att jag hade haft svårt med om min son skulle vara tillsammans med någon som inte är Svensk eller Nordisk, eller i vart fall någorlunda Vit.
Att många helyllesvenskar har svårt för det är nog en myt. De har svårt att se att sina döttrar blir ihop med muslimska män, sina söner får nog nula omkring bäst de vill:)
(Och det är inte av rasistiska själ, utan för att de är rädda för vad sin dotter kommer råka ut för med en muslimsk man, större risk för relationsvåld etc)
här har vi lösningen. Ska de slå frugan, så ska de fan slå frugan som svenskar gör - packad och iförd nätbrynja framför tippextra. Det ska nog gå att få dem att dricka alkohol. Man ska ta seden dit man kommer.
+1
Jag kan helt ärligt säga att jag hade haft svårt med om min son skulle vara tillsammans med någon som inte är Svensk eller Nordisk, eller i vart fall någorlunda Vit.
Att många helyllesvenskar har svårt för det är nog en myt. De har svårt att se att sina döttrar blir ihop med muslimska män, sina söner får nog nula omkring bäst de vill:)
(Och det är inte av rasistiska själ, utan för att de är rädda för vad sin dotter kommer råka ut för med en muslimsk man, större risk för relationsvåld etc)
Helyllesvenskar? När du menar nöjesrasister och lågpannor så får du gärna skriva så.
hur tolerant vore du själv i samma situation, hurril?
Postat via en mobil enhet
Helyllesvenskar? När du menar nöjesrasister och lågpannor så får du gärna skriva så.
Undra hur många av de muslimer du pratar om är rasister enligt den definitionen. Vore intressant att se svaret på frågan "Skulle du helst se att din muslimska dotter gifte sig med en muslimsk man?"
Du är ju iallafall ärlig.
Undra hur många av de muslimer du pratar om är rasister enligt den definitionen. Vore intressant att se svaret på frågan "Skulle du helst se att din muslimska dotter gifte sig med en muslimsk man?"
Tror du den nämnvärt skulle skilja sig från svaret på frågan "Skulle du helst se att din svenska dotter gifter sig med en svensk man?
Du är ju iallafall ärlig.
Hitler var också ärlig!
Ja det är samma skrot och korn ja, vad trodde du? Rasism är inte en hudfärg eller en religion...
Tror du den nämnvärt skulle skilja sig från svaret på frågan "Skulle du helst se att din svenska dotter gifter sig med en svensk man?
är det mus/mus mot svensk/svensk? Är inte valet mer mot svensk/kristen?
Kanske något tiotals procent mer men visst skulle majoriteten svara liknande. Men jag kallar inte sådana rasister heller.
Åtminstone jag tycker att tråden börjar bli fransig i kanterna. "Muslim" är ingen ras, ej heller är det motsatsen till "svensk". TS menar, vad jag kan se, just muslimer när han skriver muslimer, men i resten av tråden verkar muslim kunna betyda lite vad som helst.
Edit: mikaelj var redan inne på det.
Är inte muslim en ras, som judar?
(om man nu ska prata ras, känns ganska främmande när det håller homo sapiens sapiens - vi är mer eller mindre kopior av varandra)Postat via en mobil enhet
Doberman då?
Du är ironisk nu, antar jag?
Detta är inte den vanliga sd-anhängaretråden. Jag är liberal, för öppna gränser och minimal reglering. Jag tror på upplysning. Därför vill jag se en diskussion för att se hur många som lever under en sten men ändå kommer att säga emot.
Vet ni hur förtryckta kvinnorna är inom en muslimsk familj, även den liberala familjen som bott i Sverige hela barnens uppväxt?
Jag har personlig erfarenhet av hur hårt reglerade dessa kvinnor är. De berättar inte om det för sina vänner ens, utan det kommer fram med tiden. De bär inte slöja, de utbildar sig, de har riktiga jobb och kompisar. Men de får inte träffa icke muslimska män, inte umgås ensamt med icke muslimska manliga kompisar. Deras familj och släkt förbjuder dem, de växer upp med lärdom om att de inte har lika mycket rättigheter som män.
Hahaha tack för ett gott skratt!
Ja det är samma skrot och korn ja, vad trodde du? Rasism är inte en hudfärg eller en religion...
Rasism är vanligtvis att man delar upp mänskligheten i raser och att man anser att vissa raser (oftast den egna) har egenskaper som gör dem bättre än de andra raserna.
Att definiera rasism så vitt som du gör är att urvattna ordet ganska rejält.
Du är ironisk nu, antar jag?
Han menar nog att om vi ska definiera judendom som en ras så kan vi lika gärna definiera tillhörighet till Islam som att vara av en ras också.
Doberman då?
Fråga Raubtier. Jag skulle gissa på att den är kristen.
Han menar nog att om vi ska definiera judendom som en ras så kan vi lika gärna definiera tillhörighet till Islam som att vara av en ras också.
Just så.
För övrigt är jag väldigt kristen - en del av den kristna rasen - trots att jag är uttalad ateist och sedan flera år tillbaka gått ur Svenska Kyrkan.
Det är ett fullständigt logiskt resonemang.
Rasism är vanligtvis att man delar upp mänskligheten i raser och att man anser att vissa raser (oftast den egna) har egenskaper som gör dem bättre än de andra raserna.
Att definiera rasism så vitt som du gör är att urvattna ordet ganska rejält.
Jag talar om xenofobi vilket rasism numer är synonymt med. Det filmjölk talar om är inget annat än rasism eftersom han knyter egenskaper till människor med en annan hudfärg sedan födseln.
Erkänner du inte det som definition på ett predikat för att avgöra rastillhörighet så låt höra vilka skallmått som är de rätta eller något snarlikt...
just så.
För övrigt är jag väldigt kristen - en del av den kristna rasen - trots att jag är uttalad ateist och sedan flera år tillbaka gått ur svenska kyrkan.
Det är ett fullständigt logiskt resonemang.
postat via en mobil enhet
+1
Skillnaden är väl att man, om jag inte tar fel, kan vara både jude som i tillhörig folkgruppen judar och jude som i att man bekänner sig till judendomen. Muslim och kristen är man om man bekänner sig till islam respektive kristendomen.
För övrigt är jag väldigt kristen - en del av den kristna rasen - trots att jag är uttalad ateist och sedan flera år tillbaka gått ur Svenska Kyrkan. Det är ett fullständigt logiskt resonemang.
Nej, det är bs. Det finns ingen "kristen ras", om du inte har omdefinierat rasbegreppet på egen hand. Man kan för all del definiera om ord som man känner för, eftersom alla är godtyckliga, men man kommer att få väldigt svårt att kommunicera med andra.
Skillnaden är väl att man, om jag inte tar fel, kan vara både jude som i tillhörig folkgruppen judar och jude som i att man bekänner sig till judendomen. Muslim och kristen är man om man bekänner sig till islam respektive kristendomen.
Nej, det är bs. Det finns ingen "kristen ras", om du inte har omdefinierat rasbegreppet på egen hand. Man kan för all del definiera om ord som man känner för, eftersom alla är godtyckliga, men man kommer att få väldigt svårt att kommunicera med andra.
Vad kallar du till kristendomen bekända människor, tillhöriga det du kallar folkgruppen judar? När blev (vissa) folkgrupper raser och inte andra (bekända kristna)?
Antingen gäller påståendet: folkgrupp -> ras och då är även kristendom en ras. Eller så är folkgrupp inte något som medger egenskapen ras och då är judendom aldrig en ras.
Det är lika mycket bs att påstå att det finns en kristen ras som det är att påstå detsamma om en annan grupp människor sammanbundna endast via sin bokfäbless.
fiskebulle
2011-09-18, 22:27
Det har vart nog inte som TS tänkt sig. Höhö
Vad kallar du till kristendomen bekända människor, tillhöriga det du kallar folkgruppen judar? När blev (vissa) folkgrupper raser och inte andra (bekända kristna)?
Antingen gäller påståendet: folkgrupp -> ras och då är även kristendom en ras. Eller så är folkgrupp inte något som medger egenskapen ras och då är judendom aldrig en ras.
Det är lika mycket bs att påstå att det finns en kristen ras som det är att påstå detsamma om en annan grupp människor sammanbundna endast via sin bokfäbless.
Att judendomen är mer komplicerat är inte direkt nytt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew%3F
Klart det finns en stor kristen ras. Varifrån kommer västvärldens i stort sett hela uppbyggnad?
Det är format av religion på samma sätt som alla andra sekulariserade samhällen. Det gör det svårt att skilja på religion och kultur/samhälle, just därför.
Att judendomen är mer komplicerat är inte direkt nytt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_is_a_Jew%3F
Det där är inte nyheter för mig.
Vad kallar du till kristendomen bekända människor, tillhöriga det du kallar folkgruppen judar?
Kristen jude. Det finns även många sekulära judar. Trance har redan postat en förklarande länk, så det behöver jag inte göra.
När blev (vissa) folkgrupper raser och inte andra (bekända kristna)?
Vad jag vet brukar rasbegreppet grunda sig på något slags fysisk likhet som överförs till avkomman (jag kan inte hosta upp den korrekta definitionen rakt av). Det är ett biologiskt eller (i någon mån när det rör sig om människor) kvasibiologiskt (kanske kunde man säga biologistiskt?) begrepp. Religion är inte det; man blir t.ex. inte automatiskt kristen (eller muslim) för att ens föräldrar var kristna (muslimer). Jag är medveten om att svenska staten hade ett bisarrt system där alla föddes in i statskyrkan, men det är ett politiskt bisarreri.
För att två saker är bs behöver de inte vara samma sak, annat än i bemärkelsen att de båda är bs. Men vill du eller mikaelj definiera om språket, så varsågoda.
On topic skulle jag inte ha några problem med en arabisk man (vilket jag tror att många i tråden menar när de skriver "muslim"), däremot med en bekännande muslim, förmodligen även med en polsk katolik. Blandäktenskap mellan religioner funkar ofta inte så bra om båda parterna faktiskt är religiösa till mer än namnet.
Så man kan vara muslimsk jude? Eller Buddistisk Jude? Det rör ihop begreppen lite för mig måste jag säga.
Båda har rätt, enligt SAOB, även om den första definitionen är den som jag uppfattat som den klart dominerande.
RAS ra⁴s, sbst.², r. l. m. l. f. ((†) n. EKELUND Fielding 576 1765, LUNDGREN MålAnt. 3: 120 (1873)); best. -en; pl. -er ³². ( race 1668–1924. ras (-aa-) 1765 osv. rase 1793–1845)
[jfr t. rasse eng. race; av fr. race, av it. razza; av omstritt urspr.]
[RAS.sbst2 1]
1) större grupp av individer hörande till en viss biologisk art, som uppvisar vissa gemensamma biologiska, ärftliga egenskaper, varigm den skiljer sig från andra grupper av samma art, o. som bildar en på olika sätt fixerad, ofta tämligen obestämt avgränsad enhet inom arten; grupp av biotyper med vissa gemensamma egenskaper l. med viss genomsnittlig ärftlig konstitution; ofta abstraktare, med tanke på det slag l. den typ av individer l. de egenskaper som en sådan grupp representerar. Ren, oblandad, blandad ras. MARKLIN Illiger 5 (1818). Ras kallas en underafdelning af arten, karaktäriserad af någorlunda beständiga men ej grundväsentliga kännetecken. JUHLINDANNFELT (1886). HOFSTEN Ärftl. 1: 84 (1927). – jfr BLAND-, BLANDNINGS-, FÖRÄLDRA-, HALV-, KORSNINGS-, STAM-RAS m. fl. – särsk.
[RAS.sbst2 1.a]
a) om dylik grupp av människor; stundom använt utan klar avgränsning från: folk, folkstam l. dyl. (jfr 2 a). SP 1792, nr 69, s. 2. Man antager .. sex .. Menniskoraser..: 1:o Caucasiska eller hvita racen,.. 2:o Mongoliska eller gula racen,.. 3:o Malaiska racen,.. 4:o Amerikanska eller röda racen,.. 5:o Polar-invånarne.. 6:o Negrerna eller svarta racen. SUNDEVALL Zool. 17 (1835). Den nordiska rasen. Ymer 1915, s. 338. De färgade raserna. BtRiksdP 1922, XIII. 5: nr 5, s. 3. Maya av i dag är en utslocknande ras. SydsvGeogrSÅb. 1925, s. 200. Arisk ras. BACKMAN MännRas. 343 (1935). – jfr FOLK-, MEDELHAVS-, MÄNNISKO-, NEANDERTAL-, NEGER-RAS m. fl.
Vad hindrar någon från att teoretiskt ställa samman hela det kristna släktträdet och hävda Ras! på samma merit som man gör inom/ för (delar av) judendomen? Att ingen gjort det betyder inte att en sådan struktur inte låter föras resonemang om, dvs existerar precis lika mycket (sans just etiketten). Igen: finns jude som ras så finns kristen som detsamma.
Man antager .. sex .. Menniskoraser..: 1:o Caucasiska eller hvita racen,.. 2:o Mongoliska eller gula racen,.. 3:o Malaiska racen,.. 4:o Amerikanska eller röda racen,.. 5:o Polar-invånarne.. 6:o Negrerna eller svarta racen. SUNDEVALL Zool. 17 (1835).
Mmm, färska källor där. Man har nog inte uppdaterat synen sedan dess :D
Jag gillar lika. Visst, lite mångfald är väl trevligt, men muslimer är dock folk som jag skulle kunna klara mig utan (no offence ev. kolomussar).
Vad hindrar någon från att teoretiskt ställa samman hela det kristna släktträdet och hävda Ras! på samma merit som man gör inom/ för (delar av) judendomen? Att ingen gjort det betyder inte att en sådan struktur inte låter föras resonemang om, dvs existerar precis lika mycket (sans just etiketten). Igen: finns jude som ras så finns kristen som detsamma.
Fast man får nog använda den officiella definitionen här. Att hålla på att ändra definitionerna fungerar inte så bra. Sedan brukar man inte säga ras utan etnicitet.
Fast man får nog använda den officiella definitionen här. Att hålla på att ändra definitionerna fungerar inte så bra. Sedan brukar man inte säga ras utan etnicitet.
Man får och officiell definition?
Du styrde in detta på en väldigit specifik (och ursprunglig!) definition av rasism. Att etnicitet och xenofobi är betydligt mer nyanserade termer debatterar jag inte. Men vill du använda rasism utifrån ordets grundsemantik (ras+ism) så bör vi ta den (semantiken) hela vägen istället för att stanna halvvägs.
Det är ytterst relevant att resonera om huruvida xenofobi mot en jude är att betrakta som rasism eller inte. "Officiellt" - som du vill ha det - är det det. Semantiskt är det i så fall även rasism att göra sig lustig på en kristen mans bekostnad om det är just hans bekännelse som är målet. Precis som fallet för en muslimsk man - vit eller inte.
Hur känner du inför:
"Ursäkta min gode man, men säg mig: är ni till rasen jude eller endast bekännande?"
- Ok, men då var det inte rasism som precis utspelade sig.
Samma källa till kommentaren eller händelsen. Samma mål. Samma allvarlighet. Annan sak beroende på släktskapets purhet...
Jag tycker svensk kultur är intressant och gillar landet och jag har åtminståne haft åsikter och uppfattningar om vad det är men nu mera är jag osäker. Dock har jag inga släktingar där, alla bor på andra sidan Atlanten men där är ju alla olika om man skall definiera det som i den här tråden. I de flesta länder. Jag gillar det, så ja, jag gillar väl olika. Vad som nu menas med det, vad skall jag säga, nej jag gillar samma. Bara samma. Det är väl bara en lek med ord det där? Är moskeer lika med olika? Bara moskeer? Är det inget annat som gör landet olika? Äh...
Jag gillar lika. Visst, lite mångfald är väl trevligt, men muslimer är dock folk som jag skulle kunna klara mig utan (no offence ev. kolomussar).
Nej, så får du faktiskt inte säga.
Om du klarar dig utan muslimer, så klarar du dig utan även muslimer på Kolozzeum. Det funkar inte att vara smygrasist när det passar.
Visa upp lite integritet nu och stå för vad du tror på.
filmjölk
2011-09-19, 07:59
Haha "Nöjesrasister" var ett roligt uttryck. Jag tror att den typiska nöjesrasisten förövrigt är ganska svag i sin rasism.
Scenario1: Dottern till Nöjestrasistparet kommer hem med en Tandläkariranier*. De är lite skeptiska vid åsynen av den svarthårige killen till en början, men sedan charmas de totalt av hans bländvita leende, hans överdrivna vältalighet, dyra kläder, och blir helt till sig och lagar Saffransfisk nästa gång han kommer på besök.
Scenario2: Dottern till Nöjesrasistparet kommer hem med en Förortsinvandrare som kastar sten på brandbilar. Han åker ut med huvudet före, dottern förbjuds träffa honom och paret röstar på SD i nästa val.
*Tandläkariranier behöver inte alltid jobba som tandläkare men känns igen på att de är bosatta i ett till huvuddelen Svenskt villaområde, pushar sina barn extremt hårt till att bli något, umgås uteslutande med andra Tandläkariranier och medelklassvenskar, använder sig av en väldigt pretentiös Svenska och har fest i trädgården för sina grannar varenda jävla helg från Maj till September.
Robbmeister
2011-09-19, 08:01
Haha "Nöjesrasister" var ett roligt uttryck. Jag tror att den typiska nöjesrasisten förövrigt är ganska svag i sin rasism.
Scenario1: Dottern till Nöjestrasistparet kommer hem med en Tandläkariranier*. De är lite skeptiska vid åsynen av den svarthårige killen till en början, men sedan charmas de totalt av hans bländvita leende, hans överdrivna vältalighet, dyra kläder, och blir helt till sig och lagar Saffransfisk nästa gång han kommer på besök.
Scenario2: Dottern till Nöjesrasistparet kommer hem med en Förortsinvandrare som kastar sten på brandbilar. Han åker ut med huvudet före, dottern förbjuds träffa honom och paret röstar på SD i nästa val.
*Tandläkariranier behöver inte alltid jobba som tandläkare men känns igen på att de är bosatta i ett till huvuddelen Svenskt villaområde, pushar sina barn extremt hårt till att bli något, umgås uteslutande med andra Tandläkariranier och medelklassvenskar, använder sig av en väldigt pretentiös Svenska och har fest i trädgården för sina grannar varenda jävla helg från Maj till September.
Hahahaha :laugh:
Filmjölk borde ha en egen tv-show:D
Skrattade, men jag tror du har en rejäl poäng bakom detta. Tror att många är "rasister tills fördomarna blivit knuffade". Lite svårt när ens huvudargument är "De lever som parasiter på vårt svenska samhälle" och personen sedan visar sig ha ett yrke som kräver fem års utbildning i ryggen.
Jag undrar om TS har blivit utsatt för hedersbrott för sin revolutionerande förstapost. Önskade ju mer deltagande från hens sida i diskussionen.
Det verkliga testet om någon är en "rasist" (dvs tänker i bättre och sämre "människoraser) är en kolsvart neger som innan den minns är adopterad av en svensk läkarfamilj. I det här exemplet 100% kulturellt svensk och framgångsrik. Tänker man i raser så har man problem med detta, har man inte problem med att sin dotter gifter sig med denna så är man inte rasist. Man kan dock vara ett rövhål av en mängd andra anledningar utan att vara rasist dock.
Mer on topic så kan jag säga att hade min fiktiva 18 åriga dotter släpat hem en muslimsk man som hon har inlett ett seriöst förhållande med så hade det absolut väckt frågor i mitt huvud. Angående religion så hade det främst varit ifall han var en del av den stora massan av hyffsat sekulära muslimer eller ifall han varit av en mer aktiv variant. Vid sidan av religionen så hade nog det som varit i fokus för mig varit ungefär samma oavsett om han varit kristen bosnier eller grek, jag hade undrat ifall andra svenska kvinnor som gift sig med hans släktingar hade blivit hunsade skal av sig själva eller ifall de hade känts som sig själva efter giftermålet. Främst hade jag velat vilja veta ifall det var en bra kille eller inte.
Dubbelpost eftersom jag lyckades komma åt snabbsvar på något jävla sätt.
...Dock så hade jag haft en mängd frågor även om min 18 åriga dotter släpat hem en kulturell svensk av olika varianter.
A. En frikyrklig vattenkammad historia från tex Jehovas Vittne. Betydligt värre än en sekulär muslim.
B. Någon som kommer från en strulig uppväxt med mycket alkohol och stryk och som inte verkar helt stabil i sig själv.
C. En typisk aggressiv och framgångsrik "alfa-svenne" med mindervärdeskomplex och gigantiska hävdelsebehov.
Det är 3 helsvenska alternativ som också hade fått mig att klia mig i huvudet och orolig som förälder, förhopningsvis har man dock gett sin dotter en så stabil barndom och så stabila värderingar att hon klarar att göra bra val i denna fråga själv när hon är vuxen...
Sen är dessa "jag är inte rasist... men...." människor lite okonsekventa och vågar jag säga det ibland rent ut sagt korkade i sin argumentation. Man upprörs av att en moskee byggs men man tycker det är självklart att frikyrkor, synagogor, voodooo tempel eller vad helst annat som inte är just moskeer ska få byggas. Samtidigt framhåller man vikten av vårt "demokratiska" västerländska samhälle hotas. Uppenbarligen menar man någon annan parallell variant av västerländskt demokratiskt samhälle där det inte längre råder religionsfrihet och tankefrihet.
Uppenbarligen genererar massinvandring utan lämplig integration en mängd problem för ett samhälle och jag förstår var man kommer ifrån när man är oroad för en fattig arg muslimsk underklass där många unga män inte har jobb och där de inte känner en koppling till det samhälle de bor i.
...Men standard SD anhängaren skulle nog tjäna på att tänka igenom sina resonemang och inte sitta och upprepa samma skit om och om igen som papegojor.
Det är lätt att kasta sten i glashus.
Muslim, annan religion eller svensk. Same shit, different name.
Vad hände med diskussionerna om alla svennar som våldtar sina sambos, flickvänner och fruar?
"Män" som psykiskt och fysiskt misshandlar sina partners så att de inte vågar gå utanför dörren.
Det är så jävla enkelt att skylla på somalier som våldtar, muslimer som förtrycker och hedersmördar och öststatsmän som är yrkeskriminella i Sverige.
Vi svenskar är minst lika sviniga, men vi är bara lite bättre på att dölja det.
Efter ett år på brottsofferjouren så insåg jag hur sviniga vi svenskar är, och jag blir så förbannad varje gång någon tar upp hur andra kulturer är dumma i huvudet, när vi själva inte är ett dugg bättre. Vi gör det bara på ett annat sätt.
Jag blev dumpad för att jag var svensk en gång i tiden, pga att hennes kusin blev hedersmördad. Sämsta ursäkten ever tänkte jag, men det var tydligen sant.
Flyttade gjorde dom också.
Rolig anekdot, eller vad man nu ska kalla det.
Du överlevde iaf. Skulle aldrig kunna tänka mig en muslimsk flickvän. Som att be om att få problem.
Jag är dåligt insatt i varför vissa familjer är mer religiösa eller inte. Är det en klassfråga? Min turkiske vän kommer från istanbul, gick i privatskola, hans föräldrar är båda höginkomsttagare och välutbildade. Hans syster har inga problem med att bli tillsammans med svenska killar
Samtidigt har en iransk tjej i min gamla gymnasieklass haft redovisning en gång om sharia och hur det fungerade. Helt fruktansvärt det hon berättade! De fick inte dejta svenska killar, de hade massvis med krav hur de skulle uppföra sig medan deras bröder kunde göra vad de ville (i princip)
Facit i helgen:
Kompis1 - påhoppad av två personer, avstulen guldkedja.
Kompis2 - avstulen visakort mm av gäng, 30k borta.
Förövarna = kebabnorskar
Jag gillar olika!
Jag är dåligt insatt i varför vissa familjer är mer religiösa eller inte. Är det en klassfråga? Min turkiske vän kommer från istanbul, gick i privatskola, hans föräldrar är båda höginkomsttagare och välutbildade. Hans syster har inga problem med att bli tillsammans med svenska killar
Samtidigt har en iransk tjej i min gamla gymnasieklass haft redovisning en gång om sharia och hur det fungerade. Helt fruktansvärt det hon berättade! De fick inte dejta svenska killar, de hade massvis med krav hur de skulle uppföra sig medan deras bröder kunde göra vad de ville (i princip)
Människor är olika... Vissa lämnar sitt land just för att de är sekulära, andra är religiösa av bara helvete men har lämnat sitt land av andra skäl.
Just Turkiet är ju förvisso som land olikt tex Iran så naturligtvis har man olika förutsättningar om man kommer från de olika länderna (sekulär stat kontra ett som försöker att vara en återupplivning av en äldre muslimsk idealstat). -Men- det finns extrema radikala muslimer i Turkiet och det finns gott om sekulära Muslimer i Iran som bara försöker att överleva, skiter i religionen och bara vill skapa en framtid för sin familj så man får vara försiktig med generaliseringar...
Jag har bott några år i olika förorter runt Angered, samt de senaste två åren har jag bott i en mindre liknande variant. Hur jag har upplevt verkligheten har varit ungefär det samma på alla ställen, det är inte invandrarna (oavsett om de är muslimer eller inte) som är de stora problemen där man bor utan det är de svenska missbrukarna. De unga arga invandrarkillarna märker man inte så mycket av där man bor men om de driver runt i gäng på stan på natten är det en annan sak. Mer än något annat tycker jag att man ser jävligt driftiga arbetsamma invandrare på det stora hela, de startar företag, sitter i sin lilla kiosk hela dagen och kommer hem och äter middag mitt i natten när de stängt. Samtidigt sitter svenne knarkare aspackad mitt på trottoaren och mumlar osammanhängande om att det är förjävligt att aporna kommer och tar hans jobb (även fast man vet att han inte har gjort ett hederligt handtag i sitt liv) att han ska rösta på SD för att de inte ska tro att de ska komma hit och leva på bidrag (sagt av en knarkare som lever på bidrag).
Nu vid sidan av att det finns kulturella skillnader mot samhällena runt hela medelhavet kring hur man ser på kvinnor och sex så tycker jag att man märker en nyfikenhet hos invandrarna på det svenska samhället, man har kommit hit av en anledning, man vill bli svensk, samtidigt så ser de saker de har jävligt svårt för och som gör dem kluvna till det svenska samhället.
Verkligheten i förorten är att många svenska tjejer som bor där har grava psykiska problem, springer och lägger in sig på psyket eller avgiftning på dagarna och raglar runt aspackade på nätterna. Samtidigt de svenska män som hörs och syns är knarkarna, de lugna skötsamma svenskarna sitter och trycker som möss när knarkar Olle är ute och härjar.
Någonstans tycker jag att man kan förstå att man som invandrare som älskar sina barn blir rädda för vad de ser av det svenska levnadssättet i förorterna som de bor i. Att man blir jävligt skeptisk till att åldringarna sitter inlåsta på hem och att man undrar vad all välfärd ska vara till om svenskarna sitter isolerade i lägenheter på antidepresiv medicin.
En del raljerande och generaliserade från min sida här, vill väcka en liten inglimt i dessa "livsfarliga muslimers" perspektiv.
Källa?
Blue.plz
2011-09-19, 11:37
Det är lätt att kasta sten i glashus.
Muslim, annan religion eller svensk. Same shit, different name.
Vad hände med diskussionerna om alla svennar som våldtar sina sambos, flickvänner och fruar?
"Män" som psykiskt och fysiskt misshandlar sina partners så att de inte vågar gå utanför dörren.
Det är så jävla enkelt att skylla på somalier som våldtar, muslimer som förtrycker och hedersmördar och öststatsmän som är yrkeskriminella i Sverige.
Vi svenskar är minst lika sviniga, men vi är bara lite bättre på att dölja det.
Efter ett år på brottsofferjouren så insåg jag hur sviniga vi svenskar är, och jag blir så förbannad varje gång någon tar upp hur andra kulturer är dumma i huvudet, när vi själva inte är ett dugg bättre. Vi gör det bara på ett annat sätt.
Räcker det att kvalitativt fastställa huruvida det förekommer ett visst oeftersträvat beteende inom en folkgrupp eller ideologi för att jämföra olika folkgrupper eller ideologier dygdighet, eller är det bättre att försöka kvantifiera hur vanligt ovannämnda beteende förekommer?
Den möjliga fördelen med att hitta dessa skillnader (istället för att hänvisa till att det oönskade beteendet förekommer i andra situationer utan att beakta frekvensen) är att det kan finnas åtgärdbara orsaker, vilket skulle kunna leda till minskat lidande och död (vilket kan anses vara eftersträvansvärt).
E.g. om vi extrapolerar/spekulerar fritt baserat på översta bilden i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5068204&postcount=198
(>80% av muslimer i vissa länder anser att dödstraff är lämpligt för dem som lämnar islam [anta för argumentets skull att det stämmer])
-Är det troligt att dessa personers uppfattning om rätt och fel skiljer sig markant från den som finns hos någon som blir förvånad/bestört/äcklad av påföljden?
-Om ja; skulle detta kunna få konsekvenser i interraktioner mellan dessa parter?
Fan, ibland undrar jag vilka som är mer intoleranta, det är många helyllesvenskar skulle[sic] ha svårt att acceptera att deras barn kom hem med en muslimsk partner, på samma sätt som att en del muslimska föräldrar har problem med genomsvenska partners till sina barn.
(min emfas)
Snyggt argumentationstrick! Genom att använda två olika vaga, semikvantitativa beskrivningar ger du intrycket av att det föreligger en skillnad i den riktning du vill påvisa!
Nitrometan
2011-09-19, 11:38
Facit i helgen:
Kompis1 - påhoppad av två personer, avstulen guldkedja.
Kompis2 - avstulen visakort mm av gäng, 30k borta.
Förövarna = kebabnorskar
Jag gillar olika!
Som den invandrare du är gör du bäst i att föregå med gott exempel och flytta hem.
filmjölk
2011-09-19, 11:45
Räcker det att kvalitativt fastställa huruvida det förekommer ett visst oeftersträvat beteende inom en folkgrupp eller ideologi för att jämföra olika folkgrupper eller ideologier dygdighet, eller är det bättre att försöka kvantifiera hur vanligt ovannämnda beteende förekommer?
Den möjliga fördelen med att hitta dessa skillnader (istället för att hänvisa till att det oönskade beteendet förekommer i andra situationer utan att beakta frekvensen) är att det kan finnas åtgärdbara orsaker, vilket skulle kunna leda till minskat lidande och död (vilket kan anses vara eftersträvansvärt).
E.g. om vi extrapolerar/spekulerar fritt baserat på översta bilden i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=5068204&postcount=198
(>80% av muslimer i vissa länder anser att dödstraff är lämpligt för dem som lämnar islam [anta för argumentets skull att det stämmer])
-Är det troligt att dessa personers uppfattning om rätt och fel skiljer sig markant från den som finns hos någon som blir förvånad/bestört/äcklad av påföljden?
-Om ja; skulle detta kunna få konsekvenser i interraktioner mellan dessa parter?
(min emfas)
Snyggt argumentationstrick! Genom att använda två olika vaga, semikvantitativa beskrivningar ger du intrycket av att det föreligger en skillnad i den riktning du vill påvisa!
Jag tror att den som skrivit detta inlägg är Svensk, men för er som är intresserade av Tandläkariransk kultur och sed skulle ovanstående kunnat vara skrivet av en tandläkariranier. Åtminstone språkmässigheten och pretentionen. :/
(min emfas)
http://i.qkme.me/7158.jpg
Frekvensen är ett mörkertal. Det är omöjligt att på något sätt lägga fram en korrekt siffra på i vilken omfattning detta sker.
Jag kan bara empiriskt, då jag pratat med brottsoffer, kollat statistik, varit på föreläsningar där statistik visats från BRÅ, säga att det förekommer i mycket stor frekvens inom svenska familjer.
Hälften av de människor jag pratade med hade inte anmält det som hänt, vilket då inte syns i någon som helst statistik.
Våld på psykisk och fysisk plan förekommer i en väldigt stor utsträckning inom vad som på ytan kan ses som vanliga svenska familjer.
Sen är det självklart att stora kulturkrockar sker, och då ibland med dödsfall och annat skit inblandat när människor med helt olika uppfattningar möts.
Detta är såklart ett stort problem.
Jag vill bara poängtera att man kastar sten i glashus när man påkallar andra kulturers brister när man inte kan inse att våran egen kultur har liknande fast på ett annat sätt.
människor är olika... Vissa lämnar sitt land just för att de är sekulära, andra är religiösa av bara helvete men har lämnat sitt land av andra skäl.
Just turkiet är ju förvisso som land olikt tex iran så naturligtvis har man olika förutsättningar om man kommer från de olika länderna (sekulär stat kontra ett som försöker att vara en återupplivning av en äldre muslimsk idealstat). -men- det finns extrema radikala muslimer i turkiet och det finns gott om sekulära muslimer i iran som bara försöker att överleva, skiter i religionen och bara vill skapa en framtid för sin familj så man får vara försiktig med generaliseringar...
Jag har bott några år i olika förorter runt angered, samt de senaste två åren har jag bott i en mindre liknande variant. Hur jag har upplevt verkligheten har varit ungefär det samma på alla ställen, det är inte invandrarna (oavsett om de är muslimer eller inte) som är de stora problemen där man bor utan det är de svenska missbrukarna. De unga arga invandrarkillarna märker man inte så mycket av där man bor men om de driver runt i gäng på stan på natten är det en annan sak. Mer än något annat tycker jag att man ser jävligt driftiga arbetsamma invandrare på det stora hela, de startar företag, sitter i sin lilla kiosk hela dagen och kommer hem och äter middag mitt i natten när de stängt. Samtidigt sitter svenne knarkare aspackad mitt på trottoaren och mumlar osammanhängande om att det är förjävligt att aporna kommer och tar hans jobb (även fast man vet att han inte har gjort ett hederligt handtag i sitt liv) att han ska rösta på sd för att de inte ska tro att de ska komma hit och leva på bidrag (sagt av en knarkare som lever på bidrag).
Nu vid sidan av att det finns kulturella skillnader mot samhällena runt hela medelhavet kring hur man ser på kvinnor och sex så tycker jag att man märker en nyfikenhet hos invandrarna på det svenska samhället, man har kommit hit av en anledning, man vill bli svensk, samtidigt så ser de saker de har jävligt svårt för och som gör dem kluvna till det svenska samhället.
Verkligheten i förorten är att många svenska tjejer som bor där har grava psykiska problem, springer och lägger in sig på psyket eller avgiftning på dagarna och raglar runt aspackade på nätterna. Samtidigt de svenska män som hörs och syns är knarkarna, de lugna skötsamma svenskarna sitter och trycker som möss när knarkar olle är ute och härjar.
Någonstans tycker jag att man kan förstå att man som invandrare som älskar sina barn blir rädda för vad de ser av det svenska levnadssättet i förorterna som de bor i. Att man blir jävligt skeptisk till att åldringarna sitter inlåsta på hem och att man undrar vad all välfärd ska vara till om svenskarna sitter isolerade i lägenheter på antidepresiv medicin.
En del raljerande och generaliserade från min sida här, vill väcka en liten inglimt i dessa "livsfarliga muslimers" perspektiv.
+1
Som den invandrare du är gör du bäst i att föregå med gott exempel och flytta hem.
Nä, jag ska flytta till ett land där dom inte tar emot invandrare...
Doctor Snuggles
2011-09-19, 12:55
Vad Gevol inte fattar är att det är han (eller hon?) som är olik men vi - som i övriga samhället - accepterar honom (eller henne!) ändå.
Jag accepterar inte.
Doctor Snuggles
2011-09-19, 13:00
Jag tror att den som skrivit detta inlägg är Svensk, men för er som är intresserade av Tandläkariransk kultur och sed skulle ovanstående kunnat vara skrivet av en tandläkariranier. Åtminstone språkmässigheten och pretentionen. :/
lol
Ja, de grammatiska felen väcker misstanke. Kan vara en politiker också.
Jag accepterar inte.
Betyder det att det inte är ok för dig att andra hyser åsikter som skiljer sig från dina?
Mackan58
2011-09-19, 13:05
Ville egentligen inte ge mig in i den här diskussionen men blir alltid så sur när någon skriver så här. Du inser väl vad att han menade, att han ville flytta till ett annat vitt land som inte tar in icke-vita. Om man förstår sammanhanget blir det tydligt att "invandrare" betyder icke-vita.
Doctor Snuggles
2011-09-19, 13:10
Betyder det att det inte är ok för dig att andra hyser åsikter som skiljer sig från dina?
Inte om åsikterna är idiotiska. Jag kan acceptera allt, förutom dumhet. Tyvärr så hade Einstein rätt vad gäller den frågan.
Inte om åsikterna är idiotiska.
Vilka åsikter tycker du borde förbjudas? Ska vi börja skriva lista?
skojare där
Doctor Snuggles
2011-09-19, 13:13
Vilka åsikter tycker du borde förbjudas? Ska vi börja skriva lista?
Jag tycker dumhet borde förbjudas. Det borde finnas någon miniminivå för intelligens. Kanske via genmodifiering.
När jag läsre den här tråden kan jag int låta bli att tänka på den här andra tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171935
Jag tycker dumhet borde förbjudas. Det borde finnas någon miniminivå för intelligens. Kanske via genmodifiering.
Darwin-patrullen rycker ut och rensar upp?
Doctor Snuggles
2011-09-19, 16:35
Darwin-patrullen rycker ut och rensar upp?
Lite så. Det enda praktiska är antagligen att man säkrar innan födseln. Vi kommer säkerligen snart hitta alla gener som kodar för grundintelligens:
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110811215420.htm
Lite så. Det enda praktiska är antagligen att man säkrar innan födseln. Vi kommer säkerligen snart hitta alla gener som kodar för grundintelligens:
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110811215420.htm
Awesome!
Men hur gör vi med dagens idioter då? Retroaktiv abort? :D
Doctor Snuggles
2011-09-19, 16:53
Awesome!
Men hur gör vi med dagens idioter då? Retroaktiv abort? :D
Hm, svårt. Det frestar att bara exportera dem till ett eget land, men det skulle antagligen bara leda till att de börjar kriga med allt och alla. När de väl sliter sig från Big Brother och Jersey Shore.
Undra hur många av de muslimer du pratar om är rasister enligt den definitionen. Vore intressant att se svaret på frågan "Skulle du helst se att din muslimska dotter gifte sig med en muslimsk man?"Ja det är väldigt många som är rasistiska på det sättet. Min kompis, iranier, var i gymnasiet ihop med en grekisk tjej i smyg. Hennes föräldrar skulle aldrig tolerera att en iranier var ihop med henne. Kanske en svensk eller annan europé, men inte en iranier eller någon annan från Döts Mellanöstern. De fick bryta upp till slut då det inte var hållbart.
Jag upplever själv min situation som väldigt lätt, och det är jag enormt glad för. Men det gör mig förbannad att andra inte har det lika lätt som jag i kampen mot den fördummande etnonarcissismen.
Tror du den nämnvärt skulle skilja sig från svaret på frågan "Skulle du helst se att din svenska dotter gifter sig med en svensk man?Jag tror det.
Alla är inte lika lite/mycket rasistiska i hela världen.
Samtidigt har en iransk tjej i min gamla gymnasieklass haft redovisning en gång om sharia och hur det fungerade. Helt fruktansvärt det hon berättade! De fick inte dejta svenska killar, de hade massvis med krav hur de skulle uppföra sig medan deras bröder kunde göra vad de ville (i princip)Det är just därför begreppet muslim är så trubbigt. Jag undrar hur det skulle kännas att leva i ett samhälle där jag gång på gång skulle bli ihopbuntad med dryga Jehovas Vittnen eller Livets Ord-dönickar.
Sekulära muslimer i Istanbul, eller iranier som har emigrerat till Kalifornien går inte att jämföra med konservativa klaner i Afghanistan och Tjetjenien, exempelvis. Men de buntas ändå ihop. Folk orkar inte lära sig geografi heller. Det ser man på alla otaliga araber som benämns "turkar" på youtube.
filmjölk
2011-09-19, 17:54
Nu kommer grova generaliserande fördomar baserat på personliga observationer. En smula rasistiskt är det med, det ber jag om ursäkt för, men är nyfiken:
Varför klarar sig just Iranier bättre än andra "muslimska etniciteter" i Sverige, med yrke, boende, integration? I Iran har man ju en hög mullor som styr och väldigt mycket religiositet i livet, politiken etc, men ändå verkar många Iranier kunna kasta av sig det rätt fort och bli som Svennebananer.
Vad skiljer Iranier från Araber, Afghaner, Kurder, Nordafrikaner, Muslimska svarta Afrikaner, Bosnienmuslimer etc etc. Jag har svårt att se att vårt samhälle som sådant gör någon skillnad på tex en Iranier och en Arab, och ger den ena gruppen mer fördelar. Finns det en skillnad eller är mina observationer felaktiga?
Nu kommer grova generaliserande fördomar baserat på personliga observationer. En smula rasistiskt är det med, det ber jag om ursäkt för, men är nyfiken:
Varför klarar sig just Iranier bättre än andra "muslimska etniciteter" i Sverige, med yrke, boende, integration? I Iran har man ju en hög mullor som styr och väldigt mycket religiositet i livet, politiken etc, men ändå verkar många Iranier kunna kasta av sig det rätt fort och bli som Svennebananer.
Vad skiljer Iranier från Araber, Afghaner, Kurder, Nordafrikaner, Muslimska svarta Afrikaner, Bosnienmuslimer etc etc. Jag har svårt att se att vårt samhälle som sådant gör någon skillnad på tex en Iranier och en Arab, och ger den ena gruppen mer fördelar. Finns det en skillnad eller är mina observationer felaktiga?
Utan någon som helst data att backa mina uppgifter på så:
De som kom från Iran var framför allt en den utbildade eliten som flydde efter den islamistiska revolutionen. Medan de som kommer från Irak/Somalia har varit krigsflyktingar.
Sedan var de inte så religiösa innan heller.
http://www.pagef30.com/2009/04/iran-in-1970s-before-islamic-revolution.html
Har en iransk vän som berättade att Iran är en högkultur, de härstammar från det gamla persiska riket innan islamisterna kom och tog över. Det är därför de ofta satsar på utbildning, att göra rätt för sig och arbetar hårt. Pga den anledningen är de mer benägna att integrera sig i ett nytt land och göra rätt för sig. Hans egna bild av araber och inte minst somaliska muslimer skulle fått SD att blekna :P
Gabriel Forslund
2011-09-19, 18:20
Moskéer i Sverige, fan va nice. Jag har en känsla av att det inte är utlänningarna som betalar kostnaderna själva. Säg mig en jävla svensk som skulle vilja donera pengar till något så meningslöst om han inte var tvungen.
Doctor Snuggles
2011-09-19, 19:11
Det viktigaste angående Iran är att halviranskor brukar vara skitsnygga. Nuff said.
Vem är det som firar detta? Är fullständigt neutral. Ja till böneutrop på dan, dock, vore mysigt.
edit: stort +1 på Dr S.
det viktigaste angående iran är att iranskor är skitsnygga. Nuff said.fyp :)
bra att du har insyn i VARJE muslimsk familj... verkar som att du borde gå ut och träffa mer folk "olika" folk..
Doctor Snuggles
2011-09-19, 20:53
fyp :)
Five year plan? Är du kommunist?
"Fortfarande bedöms tiotusentals unga leva under hedersförtryck."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kraver-hardare-lagar-mot-hedersbrott
Många av er talar utan erfarenhet. Ni är sossar som tror er veta sanningen, men ni har fel.
Vem ropar egentligen att de gillar olika?
Tricklew
2012-01-27, 14:39
Vem ropar egentligen att de gillar olika?
Alla som läste aftonbladet för cirka 2 årsedan? :)
Alla som läste aftonbladet för cirka 2 årsedan? :)
Kanske rör mig i fel kretsar men jag hör aldrig någon ropa att det varken gillar olika eller lika.
Kanske rör mig i fel kretsar men jag hör aldrig någon ropa att det varken gillar olika eller lika.
Så du hade inga vänner på fb som hade den vita handen på sin profilbild när "Jag gillar olika" var på tapeten? Det är nog det han menar med "ropa"
Stör mig en del på att TS sätter likhetstecken mellan en muslimsk familj och hedersförtryck. Det är ett stort problem det stämmer, men det har o göra med hur pass väl troende personen/familjen i fråga är samt klassskillnader
Så du hade inga vänner på fb som hade den vita handen på sin profilbild när "Jag gillar olika" var på tapeten? Det är nog det han menar med "ropa"
Inte en enda. Men nu har Stoltz styrt upp saker.
Herr Oberst
2012-01-27, 14:55
Stör mig en del på att TS sätter likhetstecken mellan en muslimsk familj och hedersförtryck. Det är ett stort problem det stämmer, men det har o göra med hur pass väl troende personen/familjen i fråga är samt klassskillnader
Klasskillnader? Utveckla plix!
Tro spelar nog mindre roll, handlade snarare om kultur.
Vet inte om någon ställt frågan vi alla tänkt på, var tog ryssen vägen?
Det viktigaste angående Iran är att halviranskor brukar vara skitsnygga. Nuff said.
Hmm, lite europeiska drag som drar ner hårigheten och arabnäsan, så har vi ju bästa tänkbara haremsdamen alltså. Hon får gärna förföra en med lite magdans också... *drool**drool*
Det var bättre förr.*grr* Förr i tiden fick vi italienare och iranier hit; nu är det andra inte lika attraktiva folkgrupper som kommer hit.:(
Klart att de ska få ha någon stans att utöva sin religion.
Det fetstilta är helt enkelt ett felaktigt påstående. Jag har gått i skola med ett flertal muslimska kvinnor och många av dem hade svenska pojkvänner. Pojkvänner som för övrigt har bra relation till kvinnornas muslimska familj.
Jag blundar dock inte för att det inte är ovanligt att muslimska kvinnor blir förtryckta (precis som i många andra religioner). Detta är såklart ett stort problem. Dock så har jag inget förslag på hur man ska lösa det. Så länge inte kvinnorna tvingas till denna livsstil så är det ju knappast någon som bryter mot lagen. Förekommer lagbrott så är ju det ända man kan göra att tillkalla polisen. Sen vad polisen gör åt saken vet jag inte.
Klasskillnader? Utveckla plix!
Tro spelar nog mindre roll, handlade snarare om kultur.
Islam är tro, kultur och politik i ett. Den religionen är inte som vår nervattnade privatiserade(:D) protestantiska tro.
Raschmus
2012-01-27, 15:32
In med allt, ut med allt missanpassat.
Kvällens Uppdrag Granskning!
När kameran var synlig poängterade imamerna vikten av jämställdhet mellan män och kvinnor. När de släcktes var det en helt annan sak.
...
En av kvinnorna fortsätter berätta att hon inte vill ha sex med sin man om han skaffar en fru till. Svaret från imamen blir då att kvinnan aldrig får neka sin man sex. Oavsett om han slagit henne, eller har gift sig med flera kvinnor.
...
Lika många (6 utav 10) säger att kvinnan alltid är skyldig att ha sex, även om det är mot hennes vilja.
- http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.945706-kvinnor-manas-till-underkastelse
Sura 4, vers 34 och 38 säger att mannen har försörjningsplikt, men om kvinnorna är illvilliga och uppstudsiga får mannen slå dem som sista instans.
- http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-vanligt-att-kvinnor-inte-far-stod-av-imamer
Mycket bra att det här lyfts upp till ytan. Många är så naiva, samtidigt som de saknar erfarenhet av den här kulturen, att de faktiskt tror att det inte finns ett utbrett stöd hos svenska muslimer för mannens dominans över kvinnan. Att detta inte lyfts till ytan hindrar utvecklingen till ett mer öppet och individ främjande samhälle.
Spartansk
2012-05-16, 18:47
Blir folk muslimer i mindre utsträckning om man bygger färre moskéer i Sverige?
Blir folk muslimer i mindre utsträckning om man bygger färre moskéer i Sverige?Varför denna frågeställning, det är väl ingen som har påstått det?
Blir folk muslimer i mindre utsträckning om man bygger färre moskéer i Sverige?
Det tror jag säkerligen.
Spartansk
2012-05-16, 18:54
... Måste väl ändå tolkas som att själva moskébyggandet är ett problem? Varför är det ett problem, menar du då, Gevol?
... Måste väl ändå tolkas som att själva moskébyggandet är ett problem? Varför är det ett problem, menar du då, Gevol?Är det verkligen så svårtolkat, eller är du bara ute efter att jobba dig?
Upprättande utav moskéer är ett tydligt tecken på utbredning utav Islam. Islam har en hemsk människosyn.
Fler moskéer = utbredning utav en avskyvärd människosyn.
Därför bör man tänka efter innan man firar utbredningen av en avskyvärd människosyn.
anton2000
2012-05-16, 19:01
Går att se live här nu om man inte orkar flytta sig från datorn :) :
http://svtplay.se/v/1914001/uppdrag_granskning/uppdrag_granskning
... Måste väl ändå tolkas som att själva moskébyggandet är ett problem? Varför är det ett problem, menar du då, Gevol?
Religion är ett problem.
Spartansk
2012-05-16, 19:05
Är det verkligen så svårtolkat, eller är du bara ute efter att jobba dig?
Upprättande utav moskéer är ett tydligt tecken på utbredning utav Islam. Islam har en hemsk människosyn.
Därför bör man tänka efter innan man firar utbredningen av en avskyvärd människosyn.
Nej, jag fattar ärligt talat inte vad du menar.
Tror du verkligen folk blir muslimer i mindre utsträckning bara för att det inte blir fler moskéer? Folk fortsätter väl bara dyrka Allah i sina hem.
Det är ju inte direkt så att sekulariserade svenskar går förbi moskéer och tänker "hmm, det där ser intressant ut", för att sex månader senare buga åt Mecka och förtrycka sina döttrar av hjärtans lust.
Edit: Jag missförstod dig innan, det är alltså firandet av islams utbredning du motsätter dig. Okej, fair enough. Men jag låter mitt meddelande stå kvar, eftersom jag uttryckte mig så fyndigt.
Gevol vet du vem denna kvinna är?
http://www.thejakartapost.com/files/images2/Irshad%20Manji.main%20story.jpg
Är det verkligen så svårtolkat, eller är du bara ute efter att jobba dig?
ja du tänker ju verkligen efter, hänger med i strömmen bara eller ? asså det krävs lite mer än å lyssna på vad media säger å eventuellt nån individ för att det ska räknas som att man tänker efter, kanske ta å läsa nån bok om hur islam funkar istället för å lyssna på hur folk tolkar den
Gevol vet du vem denna kvinna är?
http://www.thejakartapost.com/files/images2/Irshad%20Manji.main%20story.jpg
Vet du vem detta är?
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3381/2096476_209_305.jpg
ja du tänker ju verkligen efter, hänger med i strömmen bara eller ? asså det krävs lite mer än å lyssna på vad media säger å eventuellt nån individ för att det ska räknas som att man tänker efter, kanske ta å läsa nån bok om hur islam funkar istället för å lyssna på hur folk tolkar denVad spelar det för roll hur jag tolkar den, när de flesta tolkar den som att kvinnan är mindre värd (eftersom det står så).
Vet du vem detta är?
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3381/2096476_209_305.jpg
Med det där inlägget har du enbart utmärkt dig som en stor idiot. Det är ingen idé att spela allan om du samtidigt inte själv fattar detta, tragiskt!
Givetvis vet jag vem fadime är, men du vet tydligen inte vem irshad manji är och har därmed en lika skev bild av islam som daniel pohl på expo och andra i den politiskt korrekta maffian
med det där inlägget har du enbart utmärkt dig som en stor idiot. Det är ingen idé att spela allan om du samtidigt inte själv fattar detta, tragiskt!
Givetvis vet jag vem fadime är, men du vet tydligen inte vem irshad manji är och har därmed en lika skev bild av islam som daniel pohl på expo och andra i den politiskt korrekta maffian
+10000000000000000000000000000000000000000
Finns det en rätt bild(icke skev) av islam? Där den är god då antar jag ni menar?
Den bilden jag har är en vedervärdig intolerant religion.
Finns det en rätt bild(icke skev) av islam? Där den är god då antar jag ni menar?
Den bilden jag har är en vedervärdig intolerant religion.
varifrån grundar du denna bild ??
varifrån grundar du denna bild ??
Det är väl erfarenheter och all information hjärnan tagit till sig genom livet. Det är inte bara islam av de stora religionerna jag har problem med heller.
HenricDIF
2012-05-16, 22:26
Det är väl inte islam i sig som har problem med intolerant och vidrig människosyn, det är väl ändå all fundamentalistisk gegga som finns i alla religioner/sekter?
Det är väl erfarenheter och all information hjärnan tagit till sig genom livet. Det är inte bara islam av de stora religionerna jag har problem med heller.
mm ok, är bara nyfiken för många låter sig dras med i strömmen av allt skit media trycker ut, men tycker du det är rättvist att dra en helg religion över en kam bara pågrund av några få individers vidriga beteende (såg vad du hade skrivit i pollen )
Det är väl inte islam i sig som har problem med intolerant och vidrig människosyn, det är väl ändå all fundamentalistisk gegga som finns i alla religioner/sekter?
Så då finns det en "rätt" islam alltså utan alla de dåliga delarna? Varför följer inte alla den då?
Definiera vad som är fundamentalistisk gegga.
Islam har en intolerant och vidrig människosyn. Straffet för att lämna islam är döden enligt koranen, något som 40% av brittiska muslimer i åldersgruppen 16-24 år anser:
cZttUccxdaQ
8:10
mm ok, är bara nyfiken för många låter sig dras med i strömmen av allt skit media trycker ut, men tycker du det är rättvist att dra en helg religion över en kam bara pågrund av några få individers vidriga beteende (såg vad du hade skrivit i pollen )
Ja, självklart kan jag dra hela religionen över en kam. De här "få" är en stor del av alla som lever som aktiva muslimer. De muslimer som lever motsvarande lika kristet som vi gör har jag inga problem med. Men vettefan om man kan kalla dom muslimer ens.
Ja, självklart kan jag dra hela religionen över en kam. De här "få" är en stor del av alla som lever som aktiva muslimer. De muslimer som lever motsvarande lika kristet som vi gör har jag inga problem med. Men vettefan om man kan kalla dom muslimer ens.
vad innebär lika kristet ?? för så som jag förstår det så får du det å låta som att det är finns bara extremer antigen så lever du som en muslimsk fundamentalist eller så är du inte muslim
HenricDIF
2012-05-16, 22:52
Så då finns det en "rätt" islam alltså utan alla de dåliga delarna? Varför följer inte alla den då?
Tja, fan vet jag. Vet flera muslimer som är mer åt det liberala hållet och motsvarar en normal kristen svensk när det gäller troende. Alltså ingen hedersmord och liknande, dessa kallar jag personligen gärna för riktiga muslimer.
BTW; Folk som på allvar håller med om det mer extrema är bara totalt dumma i huvudet och får gärna dumpas i nån jävla Maersk-container och dränkas ute på havet.
filmjölk
2012-05-16, 22:54
vad innebär lika kristet ?? för så som jag förstår det så får du det å låta som att det är finns bara extremer antigen så lever du som en muslimsk fundamentalist eller så är du inte muslim
Jag kände några muslimer som jag skulle vilja kalla "farfarsmuslimer" - för att de bara är speciellt muslimska när farfar är på besök ifrån hemlandet.
I alla andra lägen är de mer svenska än en blond blåögd sverigedemokrat vid namn Sven Svensson. Bacon till lunch och Fläskkött till middag, barskåp med sprit, nästan bara svenska bekanta, tonårsdottern klär sig som en porrstjärna med ett halvt ton smink och badar i parfym och har en svensk pojvän, tonårssonen har ett mindre bibliotek med porr...etc etc.
Men när farfar kommer på besök, då göms spriten, det lagas bara Persisk mat, dottern och mamman har på sig bylsiga kläder, och ingen svensk pojkvän får komma nära huset. Så fort farfar åkt hem igen blir de Svenska igen.
Jag antar att imamerna i UG skulle kalla sig moderata muslimer om man frågade.
Tja, fan vet jag. Vet flera muslimer som är mer åt det liberala hållet och motsvarar en normal kristen svensk när det gäller troende. Alltså ingen hedersmord och liknande, dessa kallar jag personligen gärna för riktiga muslimer.
BTW; Folk som på allvar håller med om det mer extrema är bara totalt dumma i huvudet och får gärna dumpas i nån jävla Maersk-container och dränkas ute på havet.
Exakt! Dom måste välja bort så många delar av koranen, traditioner, imamers uppmaningar och så vidare att det enda som blir kvar är högtiderna i princip. Exakt som oss "kristna" svenskar alltså.
Jag kände några muslimer som jag skulle vilja kalla "farfarsmuslimer" - för att de bara är speciellt muslimska när farfar är på besök ifrån hemlandet.
I alla andra lägen är de mer svenska än en blond blåögd sverigedemokrat vid namn Sven Svensson. Bacon till lunch och Fläskkött till middag, barskåp med sprit, nästan bara svenska bekanta, tonårsdottern klär sig som en porrstjärna med ett halvt ton smink och badar i parfym och har en svensk pojvän, tonårssonen har ett mindre bibliotek med porr...etc etc.
Men när farfar kommer på besök, då göms spriten, det lagas bara Persisk mat, dottern och mamman har på sig bylsiga kläder, och ingen svensk pojkvän får komma nära huset. Så fort farfar åkt hem igen blir de Svenska igen.
hahahaha där ser, asså det går visst å anpassa sig men folk tycks inte kunna begränsa sig i vissa avseenden
Exakt! Dom måste välja bort så många delar av koranen, traditioner, imamers uppmaningar och så vidare att det enda som blir kvar är högtiderna i princip. Exakt som oss "kristna" svenskar alltså.
jo men skulle du isf säga att hela turkiet å bosnien då också är som kristna svenskar ?? där går kvinnorna utan slöja, där lever man inte enligt sharia lagar heller, samhällskulturen är lik den europeiska, tror att även både i bosnien och turkiet att det är olagligt med fyra fruar inte dock hundra på det
känns bara som att folk gör en stor möda av att föra fram och visa dom här fundamentalisterna å skiter i å visa det normala folket som lever enligt standarderna ett "normalt" svenskt liv utan å behöva vara "kristna svenskar"
spoonchest
2012-05-17, 07:59
De har de nog redan gjort och kommer fortsätta med. Inte ens talibanerna orkar nog med att vara bokstavstroende i egentlig mening. Egentligen tror jag, utan att veta säkert, att du i princip kan göra vadsomhelst med stöd av antingen bibeln eller koranen. Är man en douchebag så kan man, och har alltid, slagit en helig skrift i pannan på de som säger emot.
Bara för att sex av tio imamer inte verkar ha något emot kvinnomisshandel, så kan man inte klistra detta på muslimer i övrigt.
Lika lite som att man kan se på "oss" kristna som om vi har en förkärlek för småpojkar, bara för att några katolska präster har det.
Religiösa ledare har sällan alla getter i stallet. Imamer är inget undantag.
Sverige kan mycket väl komma att muslimifieras, under den förutsättningen att svenska muslimer är lika sekulariserade som svenska kristna. (En klick jag tydligen kan kategoriseras in i, eftersom jag äter skinka till jul.)
Folk som skriker sharialagar dagarna i ända har helt enkelt inte dragit någon rimlig slutsats, och det förväntar jag mig inte av dem heller.
Jag känner bara sekulariserade muslimer, och förutom att de inte äter fläsk, och firar sina helger, så är det ingen skillnad alls tycker jag.
Med det där inlägget har du enbart utmärkt dig som en stor idiot. Det är ingen idé att spela allan om du samtidigt inte själv fattar detta, tragiskt!
Givetvis vet jag vem fadime är, men du vet tydligen inte vem irshad manji är och har därmed en lika skev bild av islam som daniel pohl på expo och andra i den politiskt korrekta maffianSluta försök vara politiskt korrekt istället. Nedan har du ett citat ur Koranen (boken som muslimer ska hitta sin vägledning i), hur kan du anse att den inte är fruktansvärd?
4:34
Männen har gjorts ansvariga för kvinnorna, och GUD har begåvat dem med vissa egenskaper och gjort dem ansvariga för uppehället. De rättfärdiga kvinnorna kommer med glädje att acceptera detta arrangemang eftersom det är GUDs budord, och hedra sina makar i deras frånvaro. Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) SLÅ DEM. Om de lyder er får ni inte överträda mot dem. GUD är Den Högsta, Ojämförlig. (Khalifa)
Det står rakt upp och ner att mannen får spöa sin fru. Man gör tydlig skillnad på rättigheter mellan män och kvinnor. Du är en pajas som försöker låtsas som det inte är så.
Sluta försök vara politiskt korrekt istället. Nedan har du ett citat ur Koranen (boken som muslimer ska hitta sin vägledning i), hur kan du anse att den inte är fruktansvärd?
Det står rakt upp och ner att mannen får spöa sin fru. Man gör tydlig skillnad på rättigheter mellan män och kvinnor. Du är en pajas som försöker låtsas som det inte är så.
Alltså jag kan ju ta ut 100 liknande saker ur bibeln. Ändå så verkar du endast ha hängt upp dig på muslimer.
Alltså jag kan ju ta ut 100 liknande saker ur bibeln. Ändå så verkar du endast ha hängt upp dig på muslimer.Två fel gör inte ett rätt, eller hur? Vi diskuterar Islams framtåg i Sverige, inte något annat.
Mitt påstående är att man inte ska vara glad över islams utbredningen eftersom en stor del av muslimerna har en avskyvärd människosyn baserad på koranen.
Vad är det med folk egentligen? Sluta eftersträva att vara så fruktansvärt politiskt korrekta att ni bara försöka förkasta inlägg som inte går i linje med er naiva syn.
Så får jag väl skriva? När jag skrev att Spartansk skulle läsa om när han var nykter och tagit sin adhd-medicin, så tog de ju bort mitt inlägg. Men ni förstår innebörden, för antingen är det en riktigt låg nivå på er läskunnighet eller så försöka ni bara jobba er.
Två fel gör inte ett rätt, eller hur? Vi diskuterar Islams framtåg i Sverige, inte något annat.
Mitt påstående är att man inte ska vara glad över islams utbredningen eftersom en stor del av muslimerna har en avskyvärd människosyn baserad på koranen.
Vad är det med folk egentligen? Sluta eftersträva att vara så fruktansvärt politiskt korrekta att ni bara försöka förkasta inlägg som inte går i linje med er naiva syn.
Så får jag väl skriva? När jag skrev att Spartansk skulle läsa om när han var nykter och ta sin adhd-medicin så tog de ju bort mitt inlägg. Men ni förstår innebörden.
Min poäng är att det finns många kristna i Sverige. Ändå verkar det inte som att varenda kristen följer allt som står i bibeln helt slaviskt. Fast muslimerna, jo dom är ju helt annorlunda, dom följer allting slaviskt, helt utan undantag... Det är ju omöjligt för muslimer att inte vara sekulära och ickebokstavstroende. Alla muslimer är fundamentalister.
Sanningen är den att det är du som avfärdar alla inlägg som inte går i linje med ditt synsätt och drar till med förolämpningar mot folk som inte håller med dig. Sedan så försöker du övertyga dig själv om att alla egentligen tror som du men döljer det bakom någon mantel av politisk korrekthet.
Min poäng är att det finns många kristna i Sverige. Ändå verkar det inte som att varenda kristen följer allt som står i bibeln helt slaviskt. Fast muslimerna, jo dom är ju helt annorlunda, dom följer allting slaviskt, helt utan undantag... Det är ju omöjligt för muslimer att inte vara sekulära och ickebokstavstroende. Alla muslimer är fundamentalister.Det är inte Kristendomen vi diskuterar, inte religion i stort utan det är Islam. Eftersom Islam på framfart i Sverige. Svårt?
Du har gårdens Uppdrag Granskning som faktiskt visar den äkta åsikten hos Sveriges muslimer. Sedan kan man alltid hävda att det inte är pricksäkert eftersom det bara var tio stycken av representanterna som blev tillfrågade. Det kan jag hålla med om, men kan man koppla samman det med sin egna erfarenhet så får man en annan bild.
Jag har personligen många muslimska vänner, tjejerna får inte träffa andra än muslimska män för sina föräldrar, killarna får det där emot träffa vilken tjej de vill. Detta är stående hos de flesta muslimska familjerna som kommit till Sverige från ex. Irak, Iran, Afghanistan, Turkiet, etc. Tycker man inte att det är sjukt, så hör man hemma i Moskén (uppenbarligen).
Det är inte Kristendomen vi diskuterar, inte religion i stort utan det är Islam. Eftersom Islam på framfart i Sverige. Svårt?
Du har gårdens Uppdrag Granskning som faktiskt visar den äkta åsikten hos Sveriges muslimer. Sedan kan man alltid hävda att det inte är pricksäkert eftersom det bara var tio stycken av representanterna som blev tillfrågade. Det kan jag hålla med om, men kan man koppla samman det med sin egna erfarenhet så får man en annan bild.
Jag har personligen många muslimska vänner, tjejerna får inte träffa andra än muslimska män för sina föräldrar, killarna får det där emot träffa vilken tjej de vill. Detta är stående hos de flesta muslimska familjerna som kommit till Sverige från ex. Irak, Iran, Afghanistan, Turkiet, etc. Tycker man inte att det är sjukt, så hör man hemma i Moskén (uppenbarligen).
Ja, vi diskuterar Islam, det har jag gjort hela tiden.
Uppdrag granskning får inte fram den äkta åsikten hos Sveriges muslimer utan åsikten bland representanterna för moskéerna. En åsikt jag tar avstånd ifrån och tror många muslimer också gör.
Angående dina erfarenheter så är dom inte representativa för alla muslimer, som några har skrivit ett flertal gånger i tråden.
Tricklew
2012-05-17, 14:25
Alltså jag kan ju ta ut 100 liknande saker ur bibeln. Ändå så verkar du endast ha hängt upp dig på muslimer.
Det är en väsentlig skillnad på hur man läser Bibeln, och Koranen. Bibeln är en mängd skrifter skrivna på olika tillfällen, av olika människor, som sedan tolkas (mer eller mindre) genom Paulus och hans skrifter.
Koranen är guds ord och hans regler, punkt.
Ja, vi diskuterar Islam, det har jag gjort hela tiden.
Uppdrag granskning får inte fram den äkta åsikten hos Sveriges muslimer utan åsikten bland representanterna för moskéerna. En åsikt jag tar avstånd ifrån och tror många muslimer också gör.
Angående dina erfarenheter så är dom inte representativa för alla muslimer, som några har skrivit ett flertal gånger i tråden.Självklart har jag bara stött på extrema, precis som Uppdrag granskning också gjorde. Det är bara ett sammanträffande.
Sluta försök vara politiskt korrekt istället. Nedan har du ett citat ur Koranen (boken som muslimer ska hitta sin vägledning i), hur kan du anse att den inte är fruktansvärd?
Steg 1. Läs ett inlägg och begrunda vad som skrivits
Steg 2. Besvara det
Du har skjutit av alla kanoner utan att ens reflektera det minsta vilket mål de siktar på. Islam bland extremisterna är en hatfylld/intolerant religion, likaväl som kristendomen är bland kristna extremister.
Mitt inlägg handlar om att det finns tolerans inom islam men att denna bekämpas av dess egna extremister som vill ha tolkningsföreträde i sitt mål att styra över människor. Man benämner det som att det endast finns en version - en tolkning av islam dvs extremisternas. Makt över människan är vad psykopater av alla politiska/religiösa läggningar eftersträvat sedan urminnes tider och imamerna i UG är ett exempel på några utav dem
Doctor Snuggles
2012-05-17, 17:24
Jag tycker det fortfarande är intressant att SD-anhängare i snitt verkar ha sämre språkförmåga än invandrare. Det kanske säger något om dem, vad vet jag.
Till första post: Vem fan är du att säga att detta är fel, då? Du som liberal borde väl tycka att ifall kvinnorna i fråga inte gillar detta är det väl bara att hitta en ny familj och nya vänner? .......
Mitt inlägg handlar om att det finns tolerans inom islam men att denna bekämpas av dess egna extremister som vill ha tolkningsföreträde i sitt mål att styra över människor. Man benämner det som att det endast finns en version - en tolkning av islam dvs extremisternas.
Men tolkar hit och dit, hur kan du tolka "Sura 4, vers 34 och 38 säger att mannen har försörjningsplikt, men om kvinnorna är illvilliga och uppstudsiga får mannen slå dem som sista instans." Som något annat än att muslimska män enl. Koranen har rätt att spöa sin fru?
Hur kan du inte anse att det är förolämpande mot muslimska kvinnor att männen får välja vilken tjej som helst som sin partner, medan kvinnan endast får ha en muslimsk man? För det där finns i stort sett i varje muslimsk familj som kommer från stenåldersländer (Irak, Iran, Afghanistan, Turkiet, Pakistan etc) hit till Sverige.
Därför är en muslimsk utbredning dåligt. Utbredning av folk som kallar sig muslimer men som inte är det, det är en annan sak och har inget med ämnet att göra. För en muslim ska följa koranen, annars är han inte en muslim.
Men tolkar hit och dit, hur kan du tolka "Sura 4, vers 34 och 38 säger att mannen har försörjningsplikt, men om kvinnorna är illvilliga och uppstudsiga får mannen slå dem som sista instans." Som något annat än att muslimska män enl. Koranen har rätt att spöa sin fru?
Hur kan du inte anse att det är förolämpande mot muslimska kvinnor att männen får välja vilken tjej som helst som sin partner, medan kvinnan endast får ha en muslimsk man? För det där finns i stort sett i varje muslimsk familj som kommer från stenåldersländer (Irak, Iran, Afghanistan, Turkiet, Pakistan etc) hit till Sverige.
Därför är en muslimsk utbredning dåligt. Utbredning av folk som kallar sig muslimer men som inte är det, det är en annan sak och har inget med ämnet att göra. För en muslim ska följa koranen, annars är han inte en muslim.
Är man fortfarande muslim om man följer denna koran?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Sb-377xDL._SL500_AA300_.jpg
Är man fortfarande muslim om man följer denna koran?
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51Sb-377xDL._SL500_AA300_.jpgKoranen är guds ord och inte en tolkning.
Följer man en bok som strider mot Koranen så är de inte muslimer.
Koranen är guds ord och inte en tolkning.
Följer man en bok som strider mot Koranen så är de inte muslimer.
Men vem bestämmer det? Allah? Har någon frågat honom? ;) Vetenskapligt sett kan man inte tolka något på endast ett sätt så frågan är hur guds ord har kunnat bevarats i över tusen år utan en enda tolkning. Det är imponerande verkligen!
Jag är egentligen så innerligt trött på den här debatten, det är ungefär som att debattera mot jehovas eller andra sekter, religiösa personer som är totalt hjärntvättade och är ett klart hot mot den moderna civilizerade världen. All logik är som bortblåst, det är ungefär som kreationisterna och skapelsen.
Det finns enormt många muslimer som har vett och sunt förnuft, tyvärr skriker de psykopatiska religiösa imamerna högst, i synnerhet i de underutvecklade länderna har inte folk något val när samhällets frälsare ska lösa deras livsproblem
Det finns enormt många muslimer som har vett och sunt förnuft, tyvärr skriker de psykopatiska religiösa imamerna högst, i synnerhet i de underutvecklade länderna har inte folk något val när samhällets frälsare ska lösa deras livsproblemMen vilka är det som har sunt förnuft?
De kan dölja för allmänheten att de inte tycker att det är fel att slå sin fru, att tvinga henne till sex etc för det sker bakom stängda dörrar. Hur det faktiskt är i de muslimska hemmen, kan man bara fantisera om.
Något som de dock inte kan dölja är att de inte tillåter sina döttrar träffa vem hon önskar, medan sönerna får träffa vem de vill. För så är det som sagt i muslimska familjer, vilket tyvärr ses mellan fingrarna mellan. Tycker du att det är okej?
Men vilka är det som har sunt förnuft?
De kan dölja för allmänheten att de inte tycker att det är fel att slå sin fru, att tvinga henne till sex etc för det sker bakom stängda dörrar. Hur det faktiskt är i de muslimska hemmen, kan man bara fantisera om.
Något som de dock inte kan dölja är att de inte tillåter sina döttrar träffa vem hon önskar, medan sönerna får träffa vem de vill. För så är det som sagt i muslimska familjer, vilket tyvärr ses mellan fingrarna mellan. Tycker du att det är okej?
Men herregud. Inser du inte att du generaliserar för mycket? "Muslimska" familjer som du kallar dem, trots att de enligt egen utsaga inte behöver vara religiösa, måste per automatik bete sig så enbart av kulturella skäl (även när dessa senare lever i sekulariserade länder). Ja, det låter ju rimligt. Känner fler, enligt din definition, muslimska familjer som inte alls är så.
Men vilka är det som har sunt förnuft?
Skärp dig nu!
En mycket nära vän till mig är turk och hans syster är just nu as we speak tillsammans med en kalles kaviar kille ( ja blond och blåögd), förövrigt heter denna kille Björn
Det är inte något sorts monopol att muslimer är såhär och kristna såhär, det du _däremot_ har rätt i, är att den extrema delen av muslimer säkerligen är stor idag i sverige, men du verkar inte medveten om skillnaderna i sig, eller så jämför du äpplen och päron för att fylla någon politisk poäng som inte lyckas speciellt väl
UG program belyste skillnaden mellan de psykopatiska imamerna ( som förövrigt inte ens kan bete sig i debatt-programmet) och de kvinnliga muslimerna som verkade för jämställdhet och kvinnornas rättigheter för _alla_ muslimer
Det du _däremot_ har rätt i, är att den extrema delen av muslimer säkerligen är stor idag i sverigeDet är det vi inte vill ha (misstänker jag), så tänkt innan ni börjar ropa "jag gillar olika".
Men herregud. Inser du inte att du generaliserar för mycket?Vi kan inte hantera varje fråga på individnivå.
Det är det vi inte vill ha (misstänker jag), så tänkt innan ni börjar ropa "jag gillar olika".
Vi kan inte hantera varje fråga på individnivå.
http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/03/nothing-to-do-here-rage-face.png
Ganymedes
2012-05-18, 08:38
Hur skiljer sig det mot judiska familjer exempelvis? Eller hinduistiska?
Fantastiskt. En anekdot för att kontra en annan. Meningsfull tråd. *whatever*
Största hotet med islam är inte från dem själva, utan från svenskar som tycker sig tolka muslimernas vilja utan att ens tillfråga dem. Givetvis gjort med den sedvanliga moralpaniken blänkandes i ögonen.
Fantastiskt. En anekdot för att kontra en annan. Meningsfull tråd. *whatever*
Största hotet med islam är inte från dem själva, utan från svenskar som tycker sig tolka muslimernas vilja utan att ens tillfråga dem. Givetvis gjort med den sedvanliga moralpaniken blänkandes i ögonen.
Haha, så största problemet är inte islam utan svenskarna? Så om jag bara håller käften då slutar dom behandla kvinnor som ägodelar?
Det är det vi inte vill ha (misstänker jag), så tänkt innan ni börjar ropa "jag gillar olika".
Ja absolut, men vi gillar olika har inte med den frågan att göra. Tycker inte om att du jämför äpplen och päron för att dra ohållbara slutsatser. Det låter nästan som att du tror på det själv. Man kan alltid hoppas på att de icke ultra-ortodoxa muslimerna är i majoritet, de kvinnogrupperna som var med på debatt är åtminstone några
Fredriiik
2012-05-22, 11:40
Haha, så största problemet är inte islam utan svenskarna? Så om jag bara håller käften då slutar dom behandla kvinnor som ägodelar?
+1
Jävla intressant å skylla på svenskarna..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.