handdator

Visa fullständig version : Inhandla gymkort

roundhouse
2011-09-18, 19:42
Imorgon tänkte jag dra iväg och köpa ett årskort på ett gym. Har hört bra om gymmet, fräscht stort och bra maskiner. Jag är bara erfaren av Kickboxnings träning. Och inge gym träning, vill inte slita på mina muskler och träna fel. Vilket är det bästa sättet att lära sig alla maskiner/vikter osv..?

frozzon
2011-09-18, 19:45
använd fria vikter om det finns ( annars är det inget bra gym tbh), lär dig vad musklerna fäster så är det mycket lättare att förstå hur man ska utföra övningar.

roundhouse
2011-09-18, 19:59
använd fria vikter om det finns ( annars är det inget bra gym tbh), lär dig vad musklerna fäster så är det mycket lättare att förstå hur man ska utföra övningar.

Varför inte maskiner?

frozzon
2011-09-18, 20:02
Varför inte maskiner?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/printthread.php?t=26829

roundhouse
2011-09-18, 20:03
Konstigt.......

Jokester
2011-09-18, 20:08
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/printthread.php?t=26829

Fast den där länken förespråkade ju maskiner och inte fria vikter?

roundhouse
2011-09-18, 20:09
Vad är maskiner till för då?

Magganyo
2011-09-18, 20:25
fast den där länken förespråkade ju maskiner och inte fria vikter?

+1

frozzon
2011-09-18, 20:26

själv finner jag den ganska neutral i fria vikter vs maskiner kriget ^^

Sparven från Minsk
2011-09-18, 20:26

Att träna.
Använd google ibland, där finns bra info. Annars fråga någon kunnig på det gym du ska till, vän eller släkting. Lättare för dem att förklara face to face.

roundhouse
2011-09-18, 20:53
Att träna.
Använd google ibland, där finns bra info. Annars fråga någon kunnig på det gym du ska till, vän eller släkting. Lättare för dem att förklara face to face.

Jo jag fattar faktiskt det, men dem verkar inge bra enligt alla.

grondahl
2011-09-18, 20:55
Om man tränar styrketräning för att förbättra sin prestation i någon idrott så är det "allmänt accepterat" att man bör fokusera på fria vikter och basövningar alternativt idrottspecifika övningar.

Förutom om man har svaga länkar som behöver prehab/rehab.

Anledningen till att man förespråkar fria vikter är för att den träningen kräver kordination, balans etc, egenskaper som är positiva även för din idrott. Ren muskulär styrka är mer eller mindre värdelös om du inte kan integrera den i idrotten.

roundhouse
2011-09-18, 21:02
Om man tränar styrketräning för att förbättra sin prestation i någon idrott så är det "allmänt accepterat" att man bör fokusera på fria vikter och basövningar alternativt idrottspecifika övningar.

Förutom om man har svaga länkar som behöver prehab/rehab.

Anledningen till att man förespråkar fria vikter är för att den träningen kräver kordination, balans etc, egenskaper som är positiva även för din idrott. Ren muskulär styrka är mer eller mindre värdelös om du inte kan integrera den i idrotten.

tänkte börja gymma för att jag eventuellt ska gå match..

Sparven från Minsk
2011-09-18, 21:04
tänkte börja gymma för att jag eventuellt ska gå match..

Är nog bättre att nöta in kombinationer och slagserier innan en match istället för att börja gymma. Det tar tid att lära sig träna rätt och effektivt. Och det lilla du får ut av det inför en kommande match är för lite. Börja gymma nu för matcher du ska gå om 1 år istället.

roundhouse
2011-09-18, 21:06
Är nog bättre att nöta in kombinationer och slagserier innan en match istället för att börja gymma. Det tar tid att lära sig träna rätt och effektivt. Och det lilla du får ut av det inför en kommande match är för lite. Börja gymma nu för matcher du ska gå om 1 år istället.

Jag har kickboxnings träningar 4 dagar i veckan redan.. Jag vill bygga på lite muskler bara.

Jokester
2011-09-18, 21:44
Jag har kickboxnings träningar 4 dagar i veckan redan.. Jag vill bygga på lite muskler bara.

Vad hindrar dig från att träna kickboxning oftare och bli ännu bättre?

roundhouse
2011-09-18, 21:57
Vad hindrar dig från att träna kickboxning oftare och bli ännu bättre?

Hur ska jag kunna göra det? Jag är bara en "elev" till min tränare, det är inte jag som håller i träningsdagar osv. Ska jag köpa en säck och köra kicks och slag på den? Göra armhävningar och situps i mitt rum eller? xD

Jokester
2011-09-18, 22:24
Hur ska jag kunna göra det? Jag är bara en "elev" till min tränare, det är inte jag som håller i träningsdagar osv. Ska jag köpa en säck och köra kicks och slag på den? Göra armhävningar och situps i mitt rum eller? xD

Men du kan väl öva på teknik och annat även utan din tränare? Tror du man måste ha en tränare för att bli bättre?

roundhouse
2011-09-18, 22:27
Men du kan väl öva på teknik och annat även utan din tränare? Tror du man måste ha en tränare för att bli bättre?

På vilket sett? Skuggboxa???

Rahf
2011-09-18, 22:33
För det första så ska du sluta ha inställningen att du endast kan träna när din instruktör är i närheten. För det andra så tycker jag av egen erfarenhet att fria vikter och explosiv träning är det som hjälper din typ av idrott.

Använd din fantasi lite grann, vad skulle du kunna göra som teknikträning på egen hand? Om du är helt tom i skallen, fråga din instruktör.

roundhouse
2011-09-18, 22:37
Det behövs en säck då.

Sparven från Minsk
2011-09-18, 22:46

Nyss sa du att det var inför match du ville börja gymma?

Själv tränar jag kampsport 4 ggr i veckan samt gym 4-6 ggr i veckan. Fungerar fint.

roundhouse
2011-09-18, 22:46
Nyss sa du att det var inför match du ville börja gymma?

Själv tränar jag kampsport 4 ggr i veckan samt gym 4-6 ggr i veckan. Fungerar fint.

Inför matchen.

Sparven från Minsk
2011-09-18, 22:48
Skuggboxning, träna in slagserier, kombinationer, mental förbredelse, back och intervallträning, sparkar i luften eller på mits, träna lätt sparring med kompis....fantasi. Tänk själv.

roundhouse
2011-09-18, 22:52
Skuggboxning, träna in slagserier, kombinationer, mental förbredelse, back och intervallträning, sparkar i luften eller på mits, träna lätt sparring med kompis....fantasi. Tänk själv.

Sånt gör jag redan, funderar faktiskt på en säck.

Rahf
2011-09-18, 23:21
Sånt gör jag redan, funderar faktiskt på en säck.

Då så, fortsätt så. Fria vikter, basövningar, explosiv träning. Be en expert hjälpa dig.

roundhouse
2011-09-19, 06:09
Yupp.. Jobbigt att komma till ett gym som nybörjare :P

Rahf
2011-09-19, 07:22
Yupp.. Jobbigt att komma till ett gym som nybörjare :P

Det beror på vilken inställning man har.

rooz
2011-09-19, 07:29
Mycket komplexa övningar, flerledsövningar. Och givetvis cardio/ explosiv-träning.

Så hade jag tränat om jag var kampsport (+ massa teknik)

Scoffan
2011-09-19, 07:51
Här har du lite kampsportsinriktad träning med Randy Couture, kanske kan vara något att testa. Verkar relativt simpelt och tidsbesparande dessutom.

http://video.google.com/videoplay?docid=3224902600571518938

Lychgate
2011-09-19, 07:52
Fria vikter mot maskiner är för att ofta "låser" maskiner lederna i exakt samma bana med väldigt lite behov av stabiliserande. Jämför t.ex. benpress med knäböj(fri, stång).

Sundqvist
2011-09-19, 07:55

Du bygger inte lite muskler på 4 veckor om du tror det, det tar tid.

Lellee
2011-09-19, 14:47
börja träna på ett gym där det finns en bra instruktör som kan hjälpa dig att utföra övningarna korrekt! ett gym utan hjälpsamma instruktörer är imo inget bra gym.

L-Sami
2011-09-19, 14:55
Den här grabben tränar utan instruktör. Om jag körde martial arts, skulle jag också träna mycket utan instruktör.

O3k0IKZQJCg