Visa fullständig version : Väga maten?
Hej!
Precis införskaffat en köksvåg. Rent spontant var det en bra idé då jag missbedömde hur mycket mycket av det jag äter i vardagen väger, t.ex pasta.
Det jag undrar är hur ni gör när det lagas mat till fler än en. Käkade precis fläskytterfilé, potatisklyftor i ugnen (blandat med lite andra rotfrukter), en skysås och 20g béarnaisesås.
Vägde allt efter tillagning och undrar hur fel ute jag är med mängden mat?
Finns det någon mall att följa?
Exempel:
En bit kyckling tillagad väger 100g. Går det då att kunna på något sätt få ut att den vägde t.ex 250g innan tillagning? Då den tappar vatten.
Och hur gör ni när det kommer till saker som skysås och dess kcal mängd?
Kanske blev lite rörigt och mycket frågor i ett, men alla tips är välkomna. :)
vicarious
2011-09-17, 18:41
En bit kyckling tillagad väger 100g. Går det då att kunna på något sätt få ut att den vägde t.ex 250g innan tillagning? Då den tappar vatten.
Och hur gör ni när det kommer till saker som skysås och dess kcal mängd?
Kanske blev lite rörigt och mycket frågor i ett, men alla tips är välkomna. :)
Njae, det beror ju på hur hårt man steker den. En hårt stekt kycklingfilé tappar ju mer vätska än en kokt t ex.
Kolla livsmedeltabeller, det finns ju generella näringsvärden för många tillagade rätter. Hur bra de stämmer överens med det just du lagade är ju svårt att veta såklart.
Frågor man kan ställa sig är ju, 1) kan du inte väga maten innan tillagning och 2) är det verkligen så noga?
Njae, det beror ju på hur hårt man steker den. En hårt stekt kycklingfilé tappar ju mer vätska än en kokt t ex.
Kolla livsmedeltabeller, det finns ju generella näringsvärden för många tillagade rätter. Hur bra de stämmer överens med det just du lagade är ju svårt att veta såklart.
Frågor man kan ställa sig är ju, 1) kan du inte väga maten innan tillagning och 2) är det verkligen så noga?
Alright, ska kika upp det. :)
1. Jo naturligtvis, förutsatt att jag bara lagar mat till mig själv.
2. Både ja och nej, vill bara ha ett "hum" om att jag varken äter för mycket eller för lite, men ändå ha såpass noggrannhet att det faktist är värt att väga maten. För om jag bara gissar så känns det lite ovärt att väga maten överhuvudtaget.
vicarious
2011-09-17, 18:51
Här till exempel, ger kanske ett någorlunda hum.
Kyckling bröstfilé stekt utan skinn
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7530&lang=sv
Du vet om denna sidan?,ganska bra- http://www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv
Springer
2011-09-19, 15:34
Väg allt före resp. efter tillagning. I ditt fall är det vä bara att titta på vad kycklingen väger, står på paketet. :-)
Sen är det bara att räkna. Tex 400 g rå kyckling 480 kcal, väger 280 efter ugnen. Du äter 140 g, vilket blir 480*(140/280) = 240 kcal. Hypotetiska siffror.
Väg allt före resp. efter tillagning. I ditt fall är det vä bara att titta på vad kycklingen väger, står på paketet. :-)
Sen är det bara att räkna. Tex 400 g rå kyckling 480 kcal, väger 280 efter ugnen. Du äter 140 g, vilket blir 480*(140/280) = 240 kcal. Hypotetiska siffror.
bara jag som tyckte det där blev rörigt?:P
när du säger 400 g rå kyckling så menar du fryst också va?
kycklingbröstfile brukar väl vara ca 100 kcal per 100 gram.
100 gram tillagad kyckling blir ju då 100 kcal. Då har jag ju inte räknat med nå fett eller några kryddor.
Springer
2011-09-19, 16:01
Siffrorn på kycklingfilé tog jag från luften, det var principen jag ville få fram. Låtsas att det står "Matvara A" istället för kycklingfilé om det hjälper.
Nej, per 100g är det inte samma energinnehåll i rå och stekt mat.
men just kyckling är ju lite speciellt eftersom det innehåller olika mkt vatten.
Först har vi kycklingen när den är fryst, då väger den låt säga 400 g. Sen tinar vi den då väger den kanske 280 gram, sen steker vi den då väger den 240 g eftersom ytterligare vatten har försvunnit.
Å står det på förpackningen 100 kcal per 100 gram, då lär det väl vara per 100 gram utan vatten.
Eller tänker jag helt fel?
Springer
2011-09-19, 16:15
Ja. Om det står på förpackningen 100 kcal per 100g, så är det när den ligger i förpacknignen (om det inte står "avsert illagad vara"). Om vatten försvinner vid stekning så ÖKAR kcal/100g i maten.
Ja. Om det står på förpackningen 100 kcal per 100g, så är det när den ligger i förpacknignen (om det inte står "avsert illagad vara"). Om vatten försvinner vid stekning så ÖKAR kcal/100g i maten.
men inte fryst? dom menar ju tinad då`?
vicarious
2011-09-19, 20:33
men inte fryst? dom menar ju tinad då`?
Är det fryst kyckling så avser näringsvärdet fryst kyckling och inget annat. Svårare än så är det inte.
Är det fryst kyckling så avser näringsvärdet fryst kyckling och inget annat. Svårare än så är det inte.
Fy fan då har jag missat nåt.
Så säg att de står per 100 g
20 g protein
100 kcal.
Jag vill få i mig 40 g protein via min kyckling. Så om jag tar en fryst filé på 250 g så är det 250 kcal och ca 50 g protein.
Sen tinar jag den å då väger den ca 150 g. Då är fortfarande innehållet i den filen 250 kcal och 50 g protein?
Sen tinar jag den å då väger den ca 150 g. Då är fortfarande innehållet i den filen 250 kcal och 50 g protein?
Ja. Protein tinar inte bort :)
vicarious
2011-09-19, 20:46
20 g protein
100 kcal.
Jag vill få i mig 40 g protein via min kyckling. Så om jag tar en fryst filé på 250 g så är det 250 kcal och ca 50 g protein.
Ja, givetvis. Som Zorban säger, protein kan inte tina bort. Vätska gör det däremot.
När kycklingfilen är tinad så har den dock inte samma näringsvärden "per 100 g, 20 g protein, 100 kcal." Då har den istället 50g / 1.5 (150g) = 33.3g protein per 100g.
Ja. Protein tinar inte bort :)
De fattar jag;)
Men jag trodde att de va när den va Tinad som näringsinnehållet gällde.
Helvete va fel jag alltid räknat. Haha. Har alltid tagit ca 400 g fryst kyckling för att få i mig 250 g Tinad kyckling. Haha har fått i mig bra mkt mer proteiner än vad jag trott haha:)
20 g protein
100 kcal.
Ja för det är bara vätska som runnit/dunstat bort. Kanske har lite av kalorierna följt med i vätskan men angående proteinet tror jag det är så marginellt så att man lika gärna kan räkna med det ursprungliga proteinvärdet. Det är ju mycket vatten i kycklingarna och det är ju, som alla vet, kalorilöst.
Ja, givetvis. Som Zorban säger, protein kan inte tina bort. Vätska gör det däremot.
När kycklingfilen är tinad så har den dock inte samma näringsvärden "per 100 g, 20 g protein, 100 kcal." Då har den istället 50g / 1.5 (150g) = 33.3g protein per 100g.
Fan dra åt helvete vad jag gjort fel:) å min sambo undrar varför jag äter upp all kyckling.
Om jag då vill ha i mig 40 g protein så räcker det med 200 g kyckling fryst.
Men fan de är ju knappt nå mat :)
Eddie Vedder
2011-09-19, 20:59
Det räcker med trådkapning nu lurre86. :)
Det räcker med trådkapning nu lurre86. :)
Dem här tråden har inte jag skapat;)
Kanske ska läsa din bok istället, fick den idag:)
vicarious
2011-09-20, 06:56
Dem här tråden har inte jag skapat;)
Kanske ska läsa din bok istället, fick den idag:)
Kapning, inte skapning.
Kapning, inte skapning.
jaha okej. läste lite snabbt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.