handdator

Visa fullständig version : Är det fel/för mycket att träna såhär?

Graafen
2011-09-16, 12:05
Tjena!

Snabb fråga bara!

Tränar efter ett 3-split program som har 2 "rundor" i veckan. 4*8-10 set/reps per övning. 3-5 övningar/muskelgrupp

Men jag vill träna för volym och vart jag än läser så står det att man endast ska träna muskeln 1 gång per vecka om man vill träna för volym. Blir det då fel om jag tränar som jag gör nu? Då det blir att jag tränar en muskel 2 gånger i veckan?

186cm, 75kg, försöker ligga på lite överskott om dagen så ligger på runt 3000kcal varav 200g protte.

pialia
2011-09-16, 12:07
Tjena!

Snabb fråga bara!

Tränar efter ett 3-split program som har 2 "rundor" i veckan. 4*8-10 set/reps per övning. 3-5 övningar/muskelgrupp

Men jag vill träna för volym och vart jag än läser så står det att man endast ska träna muskeln 1 gång per vecka om man vill träna för volym. Blir det då fel om jag tränar som jag gör nu? Då det blir att jag tränar en muskel 2 gånger i veckan?

186cm, 75kg, försöker ligga på lite överskott om dagen så ligger på runt 3000kcal varav 200g protte.

Då har du inte läst tillräckligt. Om ditt upplägg funkar för dig, kör på det. Om det inte gör det, byt. Finns ingen här som kan veta vad som är bra för dig. Och det finns ingen studie som gör det heller.

thethoos
2011-09-16, 12:08
Jag tränar mindre än hälften av vad du gör varje vecka och jag har problem med att återhämta mig. Så jag tror att det där schemat blir tufft i längden, Men du kan ju alltid testa schemat en tid och utvärdera hur det går. Du kan ju också lägga in regelbundna viloperioder. typ vilovecka eller 4 dagars vila var 5 vecka eller något.

Graafen
2011-09-16, 12:31
Tack för svaren! ;)

Jag tycker själv att det känns bra kroppsligt att träna såhär, kanske för att jag tycker att det är svinkul att träna så man är alltid taggad när man vaknar för att det är en ny träningsdag! :naughty:

Ville bara försäkra mig om att det jag hört/läst inte stämde, vilket var skönt!

Pjotor
2011-09-16, 13:27
Tack för svaren! ;)

Jag tycker själv att det känns bra kroppsligt att träna såhär, kanske för att jag tycker att det är svinkul att träna så man är alltid taggad när man vaknar för att det är en ny träningsdag! :naughty:

Ville bara försäkra mig om att det jag hört/läst inte stämde, vilket var skönt!

Du kan träna tre helkroppspass om dagen om du vill, så länge du anpassar intensitet och repsantal efter det.

Vad gäller en vecka för återhämtning gäller det kanske för en liten grupp personer med lång träningsvana och som tränar extremt hårt, i praktiken elitidrottsmän och professionella kroppsbyggare.