handdator

Visa fullständig version : träning med vikt väst

Alekv
2011-09-15, 23:13
hej har nyligen införskaffat en vikt väst med upp till 10 kg

Min första tanke med den var nog lite barnslig och ganska svår den va att jag skulle lyckas göra västen till en vardag dvs att jag skulle klara av att göra allt jag gör all träning osv lika bra med västen som jag gör de nu utan

tror ni det är möjligt ?
och sen undrar jag om någon annan använder sig utan en vikt väst eller om ni har tips på hur jag kan använda den mer än bara löpa

krellik
2011-09-15, 23:23
Att löpa med den frestar hårt på lederna, den är bra till träning med kroppsvikten dock.

Alekv
2011-09-15, 23:25
Att löpa med den frestar hårt på lederna, den är bra till träning med kroppsvikten dock.

okej så ingen bra idé att löpa med den, om man skulle göra de i små mängder da skulle de gå då ?

Rahf
2011-09-15, 23:32
okej så ingen bra idé att löpa med den, om man skulle göra de i små mängder da skulle de gå då ?

Det frestar inte mindre på lederna, samt att du inte får lika mycket träning. Såvida du inte förbereder dig för någon slags militärmarsch så rekommenderar jag inte löpning med viktväst. Däremot är den säkert skitbra att använda för olika styrkeövningar.

nmanradnävna
2011-09-15, 23:58
Vad tror ni om viktväst för marklyft då?

krellik
2011-09-16, 00:04
Viktvästar är en dyr leksak för vad det är, för vissa övningar är onekligen ett dipbälte bättre (chins, dips tex).

Där en viktväst skiner är tex i övningar där vikterna i ett dipsbälte kommer i vägen eller en viktad ryggsäck är klumpig, tex burpees eller där man ska röra sig mellan många övningar i snabbt tempo.

Rätt redskap för rätt syfte.

rejman
2011-09-16, 01:49

Varför skulle den göra det? Om man går upp 10kg muskler på överkroppen så belastar det väl lederna lika mycket? Förklara hur du tänker.

Rahf
2011-09-16, 02:42
Varför skulle den göra det? Om man går upp 10kg muskler på överkroppen så belastar det väl lederna lika mycket? Förklara hur du tänker.

Går man upp 10kg muskler så kommer kroppen att ha långsamt anpassat sig genom att ha stärkt leder, senor, och skelett. Det är inte så att man bara går upp i muskelvikt utan att något annat händer.

krellik
2011-09-16, 02:44
Att gå upp 10kg belastar lederna rätt hårt med när man springer, men ofta görs det inte över en natt utan kroppen får en chans att vänja sig vid vikten.

Att vara medveten om att det är riskfyllt så är det ju på egen risk sen att köra det.

Hemi
2011-09-16, 02:48
En viktväst kan man sätta på sig får att köra igenom ett program med kroppsviktsövningar för att öka belastningen i allt om man är för stark för att övningarna skall ge effekt. Det finns en massa sätt att modifiera tyngdpunker på annars men en viktväst gör saken enkel. man skall vara lite försiktig så man inte rycker och slungar sig, samma sak där som med löpningen, man skadar sig lättare då man kör på som vanligt. Annars är väl ovanstående den största fördelan för mig.

Arnoldski
2011-09-16, 03:24
En vikt väst kan man med fördel veckla ut.
En viktväst är kanon för att jogga, göra armhävningar och chins med.

Theli
2011-09-16, 08:24
En vikt väst kan man med fördel veckla ut.

Haha!

Jag kör gärna magövningar med viktväst. Situps, crunches, plankan.
Axelpress mot stepbräda, och armhävningar eller kroppsrodd funkar den bra till. Utfallsgång med viktväst är en annan favorit.