handdator

Visa fullständig version : Din största vinst alternativt förlust (ekonomifråga)

agazza
2011-09-15, 13:02
Nu i dessa tider och framförallt på kolo så har det ju varit mycket ekonomifrågor.

Jag kom å tänka på tråden för jag tyckte jag såg SteveBC eller något skriva om något traktamente i bostadstråden.

Hur som helst.

Vilken är din största vinst (eller förlust ifall du hellre pratar om det) du gjort?

Spelar ingen roll ifall det är bostadsaffär, en ordentligt slitsam månad på jobbet eller affärer av diverse slag.

Gärna utvecklade svar eller historier ifall det är något intressant :):thumbup:

Wipflash
2011-09-15, 13:09
ts brukar börja

agazza
2011-09-15, 13:20
Min största förlust hittills har nog varit dom där satans Obducat aktierna.

Jag trodde/tror fortfarande på teknologin men jag vet inte riktigt varför det gått dåligt, dom kanske har fel ledning, eller kom in i branschen lite väl tidigt. Kanske hade sett annorlunda ut idag kanske kanske.

Hur som helst ligger jag väl back runt 80.000-90.000 på dom, men det är inte en förlust förrän dom är döa:D

qwerty1
2011-09-15, 13:24
Losade 70k första dagen jag kom till LA.

thunder
2011-09-15, 13:25
~50k SEK efter skatt är väl rekordet efter en slitsam månad på jobbet.
Största förlusten är nog ca 40k på aktier, eller skellefteås förlust i hockeyfinalen i våras :)

Tricce
2011-09-15, 13:26
Losade 70k första dagen jag kom till LA.

Vad hände? Spela bort eller?

qwerty1
2011-09-15, 13:29
Vad hände? Spela bort eller?

Yes! Slaskade på Omaha när jag mådde alldeles för bra.

Andreas Guiance
2011-09-15, 13:44
Förlorade 100 000 på Ericsson köpoptioner när jag var 18 eller något i den stilen – det sved:D

agazza
2011-09-15, 13:54
Är det ingen som gjort några bra affärer? :D

rooz
2011-09-15, 13:57

Jo då. Dock kanske inte alla vill skylta med det..

(Utom Stahlberg då)

Andreas Guiance
2011-09-15, 14:01

Jorå; jag har hållit mig ifrån optioner sedan dess – det har varit en bättre affär;)

Yxel
2011-09-15, 14:05
+ 139k är rekordmånaden på pokern.

Massvis med dagar då jag backat 20k.

mini
2011-09-15, 14:07
Mitt köp av min första lägenhet var bästa affären. Betalade ca 70k. Har gjort lite vinster på varje bostadsbyte därefter. Har som tur är varit för fattig för att göra stora förluster.

shut teh face
2011-09-15, 14:45
Det enda jag tjänat pengar på är lön och där fick jag en månad 56.000 efter skatt. Inte direkt slitsam månad men det blir lätt ganska mycket ibland. 48h inställelseersättning ger nästan 25.000 kr (innan skatt) och beredskap på helgdagar blir ganska hög på påsk, midsommar, jul, nyår osv.

agazza
2011-09-15, 14:47
Jo då. Dock kanske inte alla vill skylta med det..

(Utom Stahlberg då)

Äh till och med sådana som du och jag som är så öppna om vilka vi är, är ju skapligt anonyma ändå.

Vad finns det för anledningar att inte skylta (fel ord på ett litet forum) förutom då ifall preskriptionstiden inte är slut än :P Då kan man dra historien istället

Åsberg
2011-09-15, 14:48
Fick 5000 kronor till en moped när jag var 15. När jag var 17 hade jag genom en rad byten bytt upp mig till en moped som var värderad till +25k. Blev lite väl girig och gjorde ett dåligt byte, förlorade cirka 7-8k.

Men lärde mig av mitt misstag och tjänade in en del av dom pengarna då jag började om från ny kula. :)

Nils.R
2011-09-15, 14:49
Det enda jag tjänat pengar på är lön och där fick jag en månad 56.000 efter skatt. Inte direkt slitsam månad men det blir lätt ganska mycket ibland. 48h inställelseersättning ger nästan 25.000 kr (innan skatt) och beredskap på helgdagar blir ganska hög på påsk, midsommar, jul, nyår osv.

Är det värt det då?
Jag skulle iaf inte trivas med ett sånt jobb i längden.
Det är ju en sak om man gör det i perioder eller sparar till nåt specifikt men i längden skulle det bli ohållbart för mig.

shut teh face
2011-09-15, 14:52
Är det värt det då?
Jag skulle iaf inte trivas med ett sånt jobb i längden.
Det är ju en sak om man gör det i perioder eller sparar till nåt specifikt men i längden skulle det bli ohållbart för mig.
Det är lätt värt det. Beredskap får man ju pengar för att inte göra något, det händer sällan något ändå. :) När det väl händer något så har jag inga problem att jobba för 500 kr i timmen, jag hade suttit och spelat dota istället troligtvis.. :) Men det är klart det är stor press ibland, speciellt när det handlar om 1 miljon i timmen som hänger på dig. Lite spänning i vardagen, jag stressar inte upp mig... vissa går ju in i väggen (folk som gjort det här) men då har de varit oroliga jämt och rädda att saker ska hända.

Finns säkert folk som jobbar mer än mig ändå, med obetald övertid eller liknande. :)

brutal
2011-09-15, 14:53
Jag har bara gjort en förlust på typ 30 000 när en bil gick sönder. Halvförsäkring och vagnskada samtidigt som jag amorterade på billånet. Jag var 20 år och dum i huvudet helt enkelt.

Min syster gjorde ett kap. Hon bodde i en lägenhet som ett privat fastighetsbolag köpte upp. De renoverade först lägenheten gratis. Sen skulle de göra om den till bostadsrätt. Syrran fick köpa lös den för 400 000.

Hon sålde den 3 år senare för 1,5m och byggde ett hus för det. Det är en bra affär!

pbiddy
2011-09-15, 15:13
"Största" vinsten jag har gjort är ett bilköp. Köpte en BMW 323 för 35 000 och sålde den två år senare för 43 000 kr. Under de två åren la jag förvisso ut runt 7000 men att ändå gå en tusing plus och ha en hyfsad bil i två år ser jag som en vinst.

Har inte förlorat något större alls. Körde sönder katalysatorn på ovannämnda bil genom att gång på gång köra upp för en alldeles för hög kant (smart nog var den placerad som lägsta punkt på bilen) trots vetskapen om vad som kunde hända. Det kostade 3000 kr.

Har aldrig handlat med aktier eller köpt nån bostad eller liknande så det förklarar nog de låga summorna :)

Brunfel
2011-09-15, 15:16
Värsta jag kommer att tänka på var när jag köpte en bil för cirka 30000. Två år senare visar det sig att det var en massa fuskfix på den som innebar reparationer för 10000, sedan sålde jag den för 17-18000 eller något sånt.
Så går det när man är ung och okunnig :)

hidden
2011-09-15, 15:19
Hur lär man sig att handla med aktier? Hur stor startkapital behövs?

Åsberg
2011-09-15, 15:20
"Största" vinsten jag har gjort är ett bilköp. Köpte en BMW 323 för 35 000 och sålde den två år senare för 43 000 kr. Under de två åren la jag förvisso ut runt 7000 men att ändå gå en tusing plus och ha en hyfsad bil i två år ser jag som en vinst.

Har inte förlorat något större alls. Körde sönder katalysatorn på ovannämnda bil genom att gång på gång köra upp för en alldeles för hög kant (smart nog var den placerad som lägsta punkt på bilen) trots vetskapen om vad som kunde hända. Det kostade 3000 kr.

Har aldrig handlat med aktier eller köpt nån bostad eller liknande så det förklarar nog de låga summorna :)

Att sälja en bil med vinst efter två år utan en renovering t.ex är en bedrift. :)

Andreas Guiance
2011-09-15, 15:27

Startkapitalet kan ju i praktiken vara hur lågt som helst. Att lära sig att handla med aktier så man kan leva på det är däremot svårt. Jag tror att det är ytterst få som de facto kan leva enbart på aktiehandel under en längre period. Däremot kan man ofta se folk på forum som haft flyt i några år och därmed tror att de är världsmästare, men det ska man inte låta sig luras av;)

Är ungefär som med nätpoker – man hör mest om folks alla vinster. Märkligt nog har ändå 90 procent av alla dessa vinnare slutat spela nu*screwy*

mini
2011-09-15, 15:39
Jag köpte Ericson-aktier när de stod i 6 kr efter det stora raset för några år sedan. Trodde jag omöjligen kunde gå i förlust. Jag har slutat titta vad de står i för jag förutsätter att jag hade fel.

hidden
2011-09-15, 15:40
Startkapitalet kan ju i praktiken vara hur lågt som helst. Att lära sig att handla med aktier så man kan leva på det är däremot svårt. Jag tror att det är ytterst få som de facto kan leva enbart på aktiehandel under en längre period. Däremot kan man ofta se folk på forum som haft flyt i några år och därmed tror att de är världsmästare, men det ska man inte låta sig luras av;)

Är ungefär som med nätpoker – man hör mest om folks alla vinster. Märkligt nog har ändå 90 procent av alla dessa vinnare slutat spela nu*screwy*

Tänkte på om man skulle börja spara till sin pension genom aktier, sen kanske försöka få in lite större cashflow vid sidan av sitt arbete! Förväntar mig inte vinster på 100k varje månad :P

Är det svårt att börja handla? Vart kan man läsa mer om aktier? Tips på böcker/sidor?

agazza
2011-09-15, 15:51
Tänkte på om man skulle börja spara till sin pension genom aktier, sen kanske försöka få in lite större cashflow vid sidan av sitt arbete! Förväntar mig inte vinster på 100k varje månad :P

Är det svårt att börja handla? Vart kan man läsa mer om aktier? Tips på böcker/sidor?

börja i dom andra ekonomitrådarna finns massvis med tips, och otroligt få som tjänar pengar på det.

agazza
2011-09-15, 15:53
Jag köpte Ericson-aktier när de stod i 6 kr efter det stora raset för några år sedan. Trodde jag omöjligen kunde gå i förlust. Jag har slutat titta vad de står i för jag förutsätter att jag hade fel.

Vad sålde du till för pris då?

mini
2011-09-15, 16:07
Vad sålde du till för pris då?

Har inte sålt, så ännu har jag inte förlorat något. Jag hoppas fortfarande.

Fatalist
2011-09-15, 16:08
Köpte lundin mining för lite mer än 7kr styck när det begav sig i förra kraschen. :)

Fredron
2011-09-15, 16:21
Jag tycker att det borde finnas en tidsaspekt med också.
Att förlora 100 000kr på aktier under loppet av 10 år är ju inte mer än 27kr förlorat/dag.

Jag går emot det Andreas Guiance säger då och nämner bara mina förluster :D
-10 000kr på 2 timmar ungefär, poker.

hallar
2011-09-15, 16:28
Fråntagen 500 k av min far. Det sved. Var lite för uppnosig och behövde nog lära mig en läxa.

Biceps
2011-09-15, 16:46
Har vunnit 500kr på en bingolott (som jag fick av ngn) samt gick ungefär 100k plus när jag krängde en liten bostadsrätt 2007.

Mental
2011-09-15, 17:03

De ligger kring 70sek nu, så rätt fin vinst :)

hultman
2011-09-15, 17:08
Gått en mille plus på en enskild bostadsaffär. Gått back ett par hundra k på ett par månader på aktieaffärer. I övrigt har det väl varit några snabba klipp och några stora förluster vid snabba klipp. Pengar kommer och pengar går.

mini
2011-09-15, 17:09
De ligger kring 70sek nu, så rätt fin vinst :)

Tror dock tyvärr att de har slagit ihop aktierna vid något tillfälle (hm, jag vet inte alls vad jag pratar om här, men jag får för mig att det var så de gjorde) så jag har inte lika många som jag köpte. Nåväl, det går åt rätt håll iaf. Tack, det var ett trevligt besked.

agazza
2011-09-15, 17:50
Gått en mille plus på en enskild bostadsaffär. Gått back ett par hundra k på ett par månader på aktieaffärer. I övrigt har det väl varit några snabba klipp och några stora förluster vid snabba klipp. Pengar kommer och pengar går.

ha grattis :) lust att utveckla bostadsaffären lite? Tidsaspekt, läge osv?

en miljon i värdeökning är ovanligt

agazza
2011-09-15, 17:59

Grattis! lysande affärer :) Men det kan vara värt att fundera på ifall du vill sälja av någon gång.
Beroende hur du tror dom kommer klara sig med dagens telefoniutveckling. När dom gick ihop med sony blev dom världsledande, men nu är dom inte bland toppen längre riktigt

TommyBoy
2011-09-15, 18:19
Tjänade drygt 500 000 på Telelogic. Köpte för 49 SEK vid introduktion, sålde för 800 /st (de steg till tusenlappen). Vinst en dryg halvmiljon.

Lägenhetsförlust vid förra bostadsbubblan -114 000
Konkurs år 2008, - 320 000

Vinst bostadsrätt + 120 000
Ericsson, köp för knappt 4 kr / st, såld för 32 SEK, vinst på c:a 100 000 SEK.

Öppna nytt företag, + 3,3 MSEK på ett år.

Det går fan upp o ner....

stevebc
2011-09-15, 18:45
Jag kom å tänka på tråden för jag tyckte jag såg SteveBC eller något skriva om något traktamente i bostadstråden.What? Jag kan inget om traktamenten :)

Så det är mycket möjligt att jag har skrivit något om det.

Dreas
2011-09-15, 18:48
Beror på vad du menar med vinst och förlust. När är det vinst? När jag har pengarna på kontot? När man investerat i aktier och de gått ner? Ifall jag vinner 20k på poker och sen inte tar ut dom, sen spelar bort dom, har jag då gjort en ekonomisk förlust?

Aktier: +40k utan att ta ut, nu - 20k fortfarande orörda.

Poker: +20k som jag tog ut - Spelade bort samma summa något senare.

Så inga större förluster.

shut teh face
2011-09-15, 19:00
1 miljon i vinst känns inte alls ovanligt i storstäderna. :)

Fan, alla man känner som bott i storstaden (större lägenhet eller hus) har ju nästan dubblat husvärdet på bara 5-8 år. Min farsa köpte ett hus i spånga för 1.9 miljoner som han ägde i 7 år, sen sålde det för 3.7 miljoner. Men han hade ju fixat en del, men inget som kostade (måla om osv).

Minimjölk
2011-09-15, 19:30
Om jag bara räknar affär där jag tagit/fått ut pngar så är den strsta vinsten min förra bostadsrätt som mer än dubblade sitt värde på 3år.

Får jag däremot räkna in affärer där jag gått +/- på en relativt kort tid utan att sälja så har jag sedan jag köpte hus gått + närmre 1miljon. Även gått rätt mycket plus på aktier senaste åren, Å andra sidan har jag tappat ca 200k sedan 1aug i år men men, desa pengar skall jag ändå inte använda förrän om kanske 30år. passar på att köpa på mig ännu fler andelar nu när det är relativt billigt. För 4år sedan grät jag nästan öppet när jag tappade 28k på en månad, nu tar jag nästan tiodubbla förlusten med någon form av axelryckning, jag vet inte vad som är hälsosammast?
När det gäller bilaffärer har jag aldrig gjort någon speciellt bra eller dålig.
Min absolut största vinst är dock att jag träffade min fru och när vi fick våra barn. Svårt att sätta en summa på detta däremot. ;)

agazza
2011-09-15, 19:31
Tjänade drygt 500 000 på Telelogic. Köpte för 49 SEK vid introduktion, sålde för 800 /st (de steg till tusenlappen). Vinst en dryg halvmiljon.

Lägenhetsförlust vid förra bostadsbubblan -114 000
Konkurs år 2008, - 320 000

Vinst bostadsrätt + 120 000
Ericsson, köp för knappt 4 kr / st, såld för 32 SEK, vinst på c:a 100 000 SEK.

Öppna nytt företag, + 3,3 MSEK på ett år.

Det går fan upp o ner....

Vad för företag? 3,3+ på ett år är är riktigt bra också för nystartat. jag antar att det är investment eller ITnåntingnånting

What? Jag kan inget om traktamenten :)

Så det är mycket möjligt att jag har skrivit något om det.

:D

det kan ha varit deciever också, det var ett inlägg om löner bara

Beror på vad du menar med vinst och förlust. När är det vinst? När jag har pengarna på kontot? När man investerat i aktier och de gått ner? Ifall jag vinner 20k på poker och sen inte tar ut dom, sen spelar bort dom, har jag då gjort en ekonomisk förlust?

Aktier: +40k utan att ta ut, nu - 20k fortfarande orörda.

Poker: +20k som jag tog ut - Spelade bort samma summa något senare.

Så inga större förluster.

Mja egentligen borde väl bara riktig vinst och förlust räknas bara, jag räknade mina obducat som förlust för jag tänker fan inte sälja dom även ifall dom konkar :D

1 miljon i vinst känns inte alls ovanligt i storstäderna. :)

Fan, alla man känner som bott i storstaden (större lägenhet eller hus) har ju nästan dubblat husvärdet på bara 5-8 år. Min farsa köpte ett hus i spånga för 1.9 miljoner som han ägde i 7 år, sen sålde det för 3.7 miljoner. Men han hade ju fixat en del, men inget som kostade (måla om osv).

Nä det vet jag men hultman är väl ändå inte så pass gammal att han hållit på med bostäder så länge, men jag kan ju ha fel också.

Min moster hade startat ett av sveriges tidigaste bemanningsföretag och ägde egen kontorslokal med utsikt över stureplan och hade en treplansvilla i solna med hiss och marmorgolv osv, allt det sålde hon av för cirka 15-20 år sedan :D

hon är bitter idag.

Olegh
2011-09-15, 20:00
Köpte en bil för 46k, sålde den för 27k. Betalade överpris och sålde till underpris. Aldrig gjort någon större enskild vinst.

von huff
2011-09-15, 20:05
Bara små förluster på spel men en liten investering har jg gjort genom att bygga ett litet hus på föräldrarnas tomt och köpt billigt material från företaget ag jobbar på.Jag har dessutom byggt det med gratis arbetskraft så innan jag fyllt 30 så har jag ett hus utan skulder och har inte ens nu några bankskulder.Jag räknar det som en liten vinst, har kompisar som köpt hus och betalar till de fyllt 50år med pissig lön och den sitsen vill jag ej hamna i

wo0ord
2011-09-15, 20:30
Köpte ny bil, när den rullade ut förlorade man säkert 30k (Om man nu kan tänka så)

Poker: 2008 var ett bra år, gick några lappar plus :)

Jpn
2011-09-15, 20:59
Varje gång man har köpt en ny snöskoter, förlorar en 25-30.000 innan man ens har kört upp den på släpvagnet!

Scoffan
2011-09-15, 21:05
Grattis! lysande affärer :) Men det kan vara värt att fundera på ifall du vill sälja av någon gång.
Beroende hur du tror dom kommer klara sig med dagens telefoniutveckling. När dom gick ihop med sony blev dom världsledande, men nu är dom inte bland toppen längre riktigt

Sen så är jag mobiltelefon delen av ericsson en mycket liten del av företaget, det är kommunikationsutrustning och komponenter dom primärt sysslar med och där är dom absolut världsledande.

agazza
2011-09-15, 21:07
Sen så är jag mobiltelefon delen av ericsson en mycket liten del av företaget, det är kommunikationsutrustning och komponenter dom primärt sysslar med och där är dom absolut världsledande.

det hade jag faktiskt inte koll på, hade för mig dom höll på kånka för att mobilavdelningen gick dåligt sist :)

Ontopic, varför köper folk nya bilar/fordon? En sak ifall man tävlar och måste ligga på topp, men är det verkligen värt värdeförlusten vid nybilsköp?

Jockefoten
2011-09-15, 21:08
Jag har köpt en central bostadsrätt. Förhoppningsvis blir det en bra affär.

stahlberg
2011-09-15, 22:00
Rooz hävdar att jag skyltar med mina (olagliga?) affärer. Det vill jag inte direkt påstå. Jag har väl snarast sagt att jag gjort affärer som löpt längs fängelsemuren, och att somliga har tyckt att det har gått över gränsen någon gång. Jag har varken pratat om affärernas innehåll eller vinst/förlust.

Orsaken till att andra eventuellt inte vill prata om sina affärer känner jag inte till. De flesta gör väl trots allt lagliga affärer, så olaglighetsaspekten kan knappast vara avgörande (som Rooz verkar vilja påskina).

När man läser om dem som gjort bra affärer i denna tråd får man uppfattningen att snabba klipp är vanliga. Detta har jag själv lite svårt att smälta. Jag tror de flesta som gör goda affärer får arbeta både länge och hårt för detta.

stahlberg
2011-09-15, 22:12
Här har ju också tangerats ämnet spelvinster. Jag tror de allra flesta som spelar är förlorare, även om de själva inte uppfattar sig som sådana. Också de som vinner stora vinster har sannolikt ännu större förluster i bagaget. Sedan finns det naturligtvis ett mindre antal undantag, den förhållandevis lilla grupp individer som verkligen vinner på spel.

Själv spelar jag inte alls längre. T.om på den tiden jag spelade så rörde det sig om relativt små insatser. Ändå kan jag inte låta bli att dra en liten spelhistoria, även om den för det första är en aning off-topic och för det andra blev en +-0-affär.

Det hände alltså på den tiden som jag såväl spelade som drack alkohol. En gång spelade jag, tämligen berusad, i ett biljardspel - det spel där man ska slå in boll 8 sist av alla. Jag tror den blygsamma insatsen var 5 finska mark. Inte oväntat förlorade jag, eftersom jag dels är en dålig biljardspelare och dels var berusad, vilket motståndaren inte var. I den typen av biljardpel brukar också en sämre spelare kunna vinna ibland. Så jag utmanade min motståndare på revansch - dubbelt eller kvitt. Jag förlorade igen.

Helt plöstligt är vinstpotten uppe i 48000 mk, en summa som på den tiden inte var helt föraktlig. Jag höll på att förlora igen, och stod just och funderade om jag skulle chansa på att höja ännu till 96000 eller bita i det sura äpplet och betala ut 48000, när en av åskådarna - som var ganska många vid dethär laget - ropade : "Ståhlberg, du vann!". Min motståndare var så nervös inför tanken på att kunna vinna minst 48000, att han helt enkelt slog ett felslag. Jag vann absolut ingenting på det biljardpartiet, men det kändes som en vinst.

agazza
2011-09-15, 22:21
Skön historia stålis :D

alfahenke
2011-09-15, 22:26
Har spelat mycket poker och sommaren 2006 gick det bra. Sedan bar det fort utför vet inte hur mycket minus exakt. Inser nu att det inte finns några genvägar som verkligen håller. Så nu spelar ja inte poker längre :)

hahavaffan
2011-09-15, 22:37
Köpte en "billig bil som håller bra" för 9000kr. Nu, efter ca 15-20K worth of lagningar/fix/ska bara, ångrar jag det en smula. Kunde lika gärna köpt en snål BMW 118d med nån tusing på mätaren och åkt billigt, bekvämt och förhoppningsvis lagningsfritt ett par år med ungefär samma förlust.

Räknar man ihop mina teknikinköp de senaste åren, och vad jag förlorat när jag sålt/kasserat dem, så är det nog inte någon rolig summa direkt. Men några direkt dåliga affärer har jag aldrig gjort.

stahlberg
2011-09-15, 22:37
På den tiden jag ännu sysslade med spel så spelade jag även gärna kort, dock inte på internet utan IRL. Det spel jag brukade delta i var en form av poker, där första kortet är synligt bara för en själv, medan det andra kortet kan ses av alla. Därefter delar man ut de övriga korten efterhand, och satsar för varje kort fr.om nummer två. Fördelen med detta spel är att det blir större pottar pga att man satsar för varje kort samt att det finns stora chanser att en bluff går hem. Nackdelen är att den som sitter med mindre pengar i plånboken lätt förlorar allt.

Den roligaste spelaren tyckte jag var den numera döde VN, som hade tre lägen : när han var nykter tyckte han att 10 kr var stora pengar och kastade ofta sina kort, när han var berusad (som han oftast var) ropade han ofta "1000 kr i mörkret" (vilket betydde att den som ville vara med överhuvudtaget måste betala in 1000 kr), och när han var höggradigt berusad började han försöka fuska.

Visst kunde man vinna i dessa spel ibland, minst lika ofta förlorade man. Min skönaste vinst hade jag mot storspelaren TS (med detta menas inte att han spelade så bra utan att han spelade gärna). I potten låg 40000 kr och alla andra utom TS och jag hade kastat korten. TS hade tidigare vunnit och jag förlorat. Så jag tänkte att om jag sätter in maxsumma, vilken uppgick till den dåvarande potten, så tror TS att jag bluffar för att få en del av min förlust tillbaka. Och eftersom girigheten ofta vinner över visheten så kanske han går med för att vinna ännu mera. Eftersom vissa kort var synliga så visste jag nämligen att jag med säkerhet måste vinna. Så jag kastade in 40000 kr, och - hör och häpna - TS synar mig. Visserligen var det totalt bara 120000 i potten, av vilka en stor del var mina egna pengar, men det var en skön seger, som byggde på att jag kände TS´psyke.

TS fick senare en tvivelaktig hämnd, genom att stiga ur ett tåg, ställa sig mitt på stationen och kissa, och ropa "Det är jag som är Krister Ståhlberg". Men det fick jag väl unna honom.

Medverkade även i en annan spelhistoria tillsammans med TS, men den får man nog lov att censurera, där gick det lite hetare till.

Tricklew
2011-09-15, 22:51

Man får nog läsa in sig mer än en stilla fråga i denna tråden, om du inte har tänkt återvända om ett år eller två med en bra historia i denna tråd.

Jag har aldrig träffat någon som har gått back på nätpoker, min teori är att det sitter 2 killar som är back några hundra miljoner var vid detta laget, och det är dom som sponsrar alla andra pokerspelare.

Förövrigt så är jag alldeles för pank för att gå plus eller minus något öht, jag hittade en hundralapp när jag var 9. Det var nog min största ekonomiska vinst bortsett ifrån arbete och studiebidrag.

TommyBoy
2011-09-15, 23:44
Vad för företag? 3,3+ på ett år är är riktigt bra också för nystartat. jag antar att det är investment eller ITnåntingnånting

Summan är baserad på bolagsvärderingen. Räknar egentligen inte den som vinst förrän summan är reell. Jag har digitaliserat en hantering av laga krav på företag. Samtidigt har jag i detta bolag samlat kompetens inom samma bransch men som hittills varit spridd i separata verksamheter.

Det är nytänkande som kan barka precis var som helst. Upp i himlen eller ner i helvetet. Kräver enormt tankearbete och kapital. Det är kul att satsa men om det inte fungerar blir man allt bra skuldsatt.

Har en vän som gjort ngt liknande för att effektivisera företags pappershantering i ett bolag som nu är värderat i miljardklassen. Han kan lätt säga att han är god för flera hundra miljoner men om det inte kickar loss inom några år så sitter han svårt på det.

Aight
2011-09-16, 00:39
det hade jag faktiskt inte koll på, hade för mig dom höll på kånka för att mobilavdelningen gick dåligt sist :)

Ontopic, varför köper folk nya bilar/fordon? En sak ifall man tävlar och måste ligga på topp, men är det verkligen värt värdeförlusten vid nybilsköp?

Den ekonomiska termen "utility", vet inte om det finns någon bra översättning till svenska så kör på engelska definitionen.

"The pleasure or satisfation derived by an individual from being in a particular situation or from consuming goods or services. Utility is defined as the ultimate goal of all economic activity"

Med andra ord, varför överdriver vissa sitt sparande? En sak ifall man absolut inte har några intressen alls att lägga pengar på, men är det verkligen värt förlusten av tid och njutning som konsumtion faktiskt ger?

Man kan också förklara det genom "economic surplus"

"The economic surplus from taking any action is the benefit of taking that action minus its cost"

Visst att bilköp är en av de sämsta "investeringarna" man kan göra, men om du känner att börja dagen i din nya bil som har precis allt du vill ha och lite till, gör dig gladare än om du skulle börja dagen på en stimmig buss. Då gör du rätt i att köpa en ny bil. Allt beror på hur mycket du värdesätter din egen njutning. Jag själv t.ex. är student nu och jag hade lätt kunnat reducera min matbudget med 80%, men att kunna äta fräsch mat precis som jag vill ha den sätter guldkant på min vardag och gör så jag blir gladare och det gör så att jag presterar bättre på alla sätt. Och det värdesätter jag mer än att kunna spara mer varje månad. Allt handlar om att prioritera :).

agazza
2011-09-16, 00:43
Jo men varför prioritera en förlustaffär när man kan få en 3 år äldre bil, oftast samma modell, utan den fruktansvärda värdeminskningen, samma sak med skotrar osv också. Så spar man ju fruktansvärt mycket fritid istället (jag räknar allt pengaöverskott som fritid).

Aight
2011-09-16, 00:46
Ont: min största vinst var när jag köpte pricer för 50 000, dagen efter rekade de flesta tidningarna köp och inom loppet av några veckor hade aktien stigit runt 45% :D.

Största vinsten var när jag köpte in mig i MediRätt när dom introducerades, mest för att jag ville vara med från början och faktiskt ha mer än 0,00001% av rösterna. Så jag köpte 0,1% av företaget, dock hade jag bara sett deras produkter och inte läst något övrigt om företaget. Det visade sig att det inte var en så bra investering, köpte in på 9kr och sålde av mellan 7-5 :smash:.

Hemi
2011-09-16, 01:37
Bästa inkomsterna var väl fastighetsaffärer, ca 1 miljon samtidigt som ett av mina företag gick bra och drog in en halv mille till, men det var inga snabba klipp. Aldrig gjort snabba klipp, vet inte vad det är mina inkomster kommer från arbete först och främst men ibland får man en skjuts uppåt. Samtidigt kom den största förlusten i form av skulder, inte lika stora som inkomsterna och med viss överlappning. Före och efteråt har det väl rullat på i vanlig takt. Livets kurva är inte 45 grader uppåt som många undomar tror. Det går upp oh det går ned.

von huff
2011-09-16, 06:22
Bilaffärer är nåt man nästan aldrig kan på på + med, särskilt inte nya bilar.Samma gäller att spela.Sen kan man ju fundera om man vill sitta hemma och svettas över att man köpte skinka som man skulle ha fått 10% billigare i den eller den butiken.Sen har väl alla egna intressen, jag förstår inte endel i mode-tråden som kan köpa en väska eller jacka som ser för jävlig ut till vilket pris som helst och folk förstår inte mig som kan spela och supa bort halva lönen.Alllt går inte i ekonomiska tankar.

Chaaarles
2011-09-16, 06:40
Köpte lägenhet för 15.000 och två år senare sålde jag den för 80.000.

ARMSTARK
2011-09-16, 07:27
Sämsta affär, aktier i ett företag som konkade. Bästa affär, husköp-renovering-fösäljning=vinst. Dock sitter man här utan pengar, måste sluta med aktie-affärer. :D

Minimjölk
2011-09-16, 09:24
Jo men varför prioritera en förlustaffär när man kan få en 3 år äldre bil, oftast samma modell, utan den fruktansvärda värdeminskningen, samma sak med skotrar osv också. Så spar man ju fruktansvärt mycket fritid istället (jag räknar allt pengaöverskott som fritid).

Jag själv köper hellre än 3år gammal bil av en bättre modell, utrustning etc. men jag förstår samtidigt de som gillar tanken på att ha något nytt. Var och en har lite olika saker som triggar deras glädje. Jag är ekonmisk och sparsam i grunden men mår ändå bra när jag köper något jag verkligen vill ha, även om det är dyrt.
Det som främst får mig att må dåligt är dåliga affärer, dvs, när jag skulle kunna köpt den tänkta saken billigare, alt sålt den dyrare.

Väldigt sällan jag egentligen köper en sak som jag inte behöver. Detta till trots köper jag på mig en väldig massa saker väldigt ofta. Tur jag har ett stort hus och en förstående fru.

Jag är helt för att man skall bygga upp en buffert men när den finns där och pengarna fortsätter fyllas på. Då ger det troligtvis mer för välåendet att unna sig själv saker som man vill än att se kapitalet öka ännu mer.

Supercharger
2011-09-16, 19:40
300K plus på en lägenhet, kändes riktigt bra! Hade gjort lite mindre renoveringar som målat och lagt golv, fick badrummet omgjort efter vattenskada.