handdator

Visa fullständig version : negativt med regelbunden stretching?

AdrenalineRush
2003-12-24, 23:42
Jag brukar stretcha ca 2ggr om dagen för jag tycker det känns bra + att man förhindrar musklerna från att bli korta som de blir av stryketräningen.
Jag har hört att om man stretchar ofta, speciellt efter träningen undviker man olika skador, men om man stretchar när man inte tränar.. finns där något negativt med stretching förutom att musklerna blir mindre explosiva? :confused:

Kero
2003-12-25, 00:04
Originally posted by AdrenalineRush
Jag brukar stretcha ca 2ggr om dagen för jag tycker det känns bra + att man förhindrar musklerna från att bli korta som de blir av stryketräningen.
Jag har hört att om man stretchar ofta, speciellt efter träningen undviker man olika skador, men om man stretchar när man inte tränar.. finns där något negativt med stretching förutom att musklerna blir mindre explosiva? :confused:

Musklerna blir inte kortare av styrketräning, däremot så kan dom bli orörligare om du inte stretchar, och det är då som dom upplevs som "kortare". Vad jag vet så finns det inte något negativt med stretchning.
Och jag har själv aldrig hört att musklerna blir mindre explosiva av stretchning så jag har svårt att tro att det är så.'

God jul!

jOLTi
2003-12-25, 00:22
har också hört att det inte är bra att stretcha en ouppvärmd muskel men vet inte varför det är så :confused:

AdrenalineRush
2003-12-25, 00:47
Originally posted by Kero

Musklerna blir inte kortare av styrketräning, däremot så kan dom bli orörligare om du inte stretchar, och det är då som dom upplevs som "kortare". Vad jag vet så finns det inte något negativt med stretchning.
Och jag har själv aldrig hört att musklerna blir mindre explosiva av stretchning så jag har svårt att tro att det är så.'

God jul!

Men musklefibrerna blir väl kortare när de bryst ner av träning?
Har ja hört iaf... :MrT:
Hur vet du detta?

emmzan
2003-12-25, 11:52
Huruvida musklerna blir kortare av styrketräningen eller inte beror väl bl.a på HUR man utför övningarna. Kör man övningarna i rörelsebanans fulla längd (för att citera Arne P) så sträcker man ut musklerna och de stretchas s.a.s under tiden. Då minskar ju behovet av stretch efter passet.

Är man dock kort i musklerna från början, är det en god idé att stretcha dem "lagom långa" skulle jag vilja säga. Det är int speciellt bra att tokstretcha hela tiden för att "man ska det" eller dylikt. Att vara överrörlig är inte heller speciellt bra om man ser till skaderisker etc.

Jag är själv beordrad stretchförbud av naprapat för att han tyckte att typ allt på mig utom vaderna är överrörliga! Sen att jag anser mig själv stel som en torktumlare och vig som en förkyld blåval hör inte till saken.. Överrörlighet är inte samma som smidighet!

Dr.Stein
2003-12-26, 01:00
Originally posted by Kero

God jul!

Tror definnitivt att dom blir oexplosivare av stretcing, har hört det från flera håll. Bla min tränare. Ska tydligen bero på att man drar ut muskelfibrerna osv. Kommer inte ihåg hela resonemanget, men det lät trovärdigt:D

Hnke
2003-12-26, 08:30
Läste av Arnold tror jag det var, som sa att man inte skulle stretcha precis efter passet, utan skulle vänta en timme eller två, det var inte visst bra att stretcha när muskeln var varm eller ngt...

Här kommer även en bild om hur man stretchar axlarna

Hnke
2003-12-26, 08:33
här e fortsättningen...

z_bumbi
2003-12-26, 17:08
Stretchar man en muskel precis innan man ska lyfta en tung vikt så blir man svagare. Blir specielt tydligt om man funderar på att använda sig av stretchshorteningfunktionen dvs låta senorna och muskeln fungera som ett gummband och på sätt hjälpa till med att få upp vikten igen.

AdrenalineRush
2003-12-26, 18:18
Okej, men då ska man asså stretcha när ja kommer hem efter träningen?
För jag vill inte vara helt stel utan smidig o sånt, sen får man juh lite längre (snyggare) muskler av stretching! :cool:

Kero
2003-12-26, 18:28
För jag vill inte vara helt stel utan smidig o sånt, sen får man juh lite längre (snyggare) muskler av stretching! :cool:

Nej man kan fortfarande inte få längre muskler av stretchning.

King Grub
2003-12-26, 18:33

Längre muskler vad gäller rörlighet och längre muskler vad gäller visuellt utseende är två olika saker, och det senare kan du inte förändra med stretching.

pettan85
2003-12-26, 18:56
Originally posted by z_bumbi
Stretchar man en muskel precis innan man ska lyfta en tung vikt så blir man svagare. Blir specielt tydligt om man funderar på att använda sig av stretchshorteningfunktionen dvs låta senorna och muskeln fungera som ett gummband och på sätt hjälpa till med att få upp vikten igen.

Jag strechar alltid mellan seten när jag tränar skulle detta vara negativt om man vill lyfta tungt t.ex. om man strechar mellan två tunga set bänkpress eller knäböj ?

z_bumbi
2003-12-26, 19:03
pettan85: Kör du en seriös stretching (T ex PNF eller KAT) så borde du lyfta mindre setet efter än om du inte gjorde det, tänjer du bara lite så tror jag inte du märker någon skillnad och det kan ibland vara ganska skönt.

Sen är man ju en vanemänniska också så är man van att göra på ett specielt sätt och trvis med det så är det ju bara att fortsätta om det inte innebär en större skaderisk och det är det nog inte frågan om i ditt fall.

AdrenalineRush
2003-12-26, 20:36
Då ska ja stretcha en gång per dag o då ca 2 timmar efter träningen ;)

Hnke
2003-12-26, 21:56
Man kan inte få längre muskel som sagt med stretching men den blir större

pettan85
2003-12-26, 23:55
Originally posted by z_bumbi
pettan85: Kör du en seriös stretching (T ex PNF eller KAT) så borde du lyfta mindre setet efter än om du inte gjorde det, tänjer du bara lite så tror jag inte du märker någon skillnad och det kan ibland vara ganska skönt.

Sen är man ju en vanemänniska också så är man van att göra på ett specielt sätt och trvis med det så är det ju bara att fortsätta om det inte innebär en större skaderisk och det är det nog inte frågan om i ditt fall.

Nej jag kör inte någon PNF eller så mellan seten bara strecker ut som vanligt. Tyckte det lät lite konstigt att det skulle påverka menmen jag fortsätter så. Tycker det känns bra att stretcha lite emellan seten.

Karl_alfred
2003-12-27, 00:00
Läste anatomi på universitetsnivå förra året. Där läraren sa att det icke var bra att stretcha mellan seten. Eftersom det var som att försöka att töja på en luftfyld balong. Det gör mycket mer skada än nytta alltså.

Jorgen
2003-12-27, 09:09
Originally posted by Hnke
Man kan inte få längre muskel som sagt med stretching men den blir större
Eehh, va?

//jörgen

Hnke
2003-12-27, 09:26
muskeln kan inte bli längre, men grövre (större)

Jorgen
2003-12-27, 09:44
muskeln kan inte bli längre, men grövre (större)
Blir muskeln grövre (el större som du skrev innan) av streching? Verkligen?

//jörgen

pettan85
2003-12-27, 10:02
Originally posted by Karl_alfred
Läste anatomi på universitetsnivå förra året. Där läraren sa att det icke var bra att stretcha mellan seten. Eftersom det var som att försöka att töja på en luftfyld balong. Det gör mycket mer skada än nytta alltså.

Ok, intressant någonstans man kan läsa om detta ? Någon annan som delar detta resonomang ? Kanske ska strunta i att stretcha mellan seten då ?

Hnke
2003-12-27, 11:35
Originally posted by pettan85

Ok, intressant någonstans man kan läsa om detta ? Någon annan som delar detta resonomang ? Kanske ska strunta i att stretcha mellan seten då ?

Du förlorar 30 % av styrkan om du stretchar innan du tränar har jag för mig

Jörgen: Vet inte om du är sarkastisk eller om du verkligen undrar men men...
Muskeln blir ju inte grövre av stretchingen, utan av träning men, stretching tänjer hinnan runt muskeln och då kan din muskel bli grövre än vad den annars kan

King Grub
2003-12-27, 11:48

Du förlorar 30 % av styrkan om du stretchar innan du tränar har jag för mig

Jörgen: Vet inte om du är sarkastisk eller om du verkligen undrar men men...
Muskeln blir ju inte grövre av stretchingen, utan av träning men, stretching tänjer hinnan runt muskeln och då kan din muskel bli grövre än vad den annars kan

Fasciahinnan kräver nog riktig våldstretching om den skall tänjas ut. ;)

Hnke
2003-12-27, 11:54
jajaja "smartass" ;) men du förstår nog vad jag menar

Jorgen
2003-12-27, 12:03
Hnke: Det var en hel del ironi i mitt inlägg. Jag vet att man inte blir grov utav stretching. Det gäller att formulera sig rätt annars blir det bara en massa missförstånd. No offence. :cheers:

//jörgen

Hnke
2003-12-27, 12:05
D e lugnt :cheers:

Karl_alfred
2003-12-27, 13:57
Originally posted by pettan85

Nopp vet ej vart man mer kan läsa om detta. Men eftersom muskeln är blodfyld blir det väldigt svårt att stretcha ut den.Därav liknelsen med balongen. Jag har nu helt slutat stretch mellan seten. Var faktiskt svårt att vänja sig av med det i början.

Hittade ingen bra bild på hur det ser ut när en muskel är blodfyld. för att skapa en bättre förståelse för det hela.

pettan85
2003-12-27, 17:50
Originally posted by Karl_alfred

Nopp vet ej vart man mer kan läsa om detta. Men eftersom muskeln är blodfyld blir det väldigt svårt att stretcha ut den.Därav liknelsen med balongen. Jag har nu helt slutat stretch mellan seten. Var faktiskt svårt att vänja sig av med det i början.

Hittade ingen bra bild på hur det ser ut när en muskel är blodfyld. för att skapa en bättre förståelse för det hela.

Ok, ja då kanske man får vänja sig av med det också ! Men som någon skrev (Hnke har jag för mig det var) att man skulle förlora 30% av styrkan tror jag inte en sekund på. Men det där med blodfylld muskel osv. låter ju realistiskt

Tricklev
2003-12-27, 19:50
angående det där att explosiviteten försvinner av stretching finns det någon sanning i det?
dom flesta kampsortare vill ju vara eplosiva men stretcher ju ändå en del.

så någon som vet om det finns nån sanning i det?

z_bumbi
2003-12-27, 20:54
Tricklev: Ja stretchar du direkt innan du ska lyfta eller för den delen ska vara max explosiv inom någon annan idrott så tappar du en del, hur mycket beror på hur hårt man stretchar.
Hur länge denna nedgång håller i sig är väl också beroende på hur hårt man stretchar men allt från 15-30 min har jag läst om men har inte letat så mycket efter just denna information då jag helt enkelt litar på de som kan i det här fallet.

Tricklev
2003-12-27, 23:01
asså okey trodde han mena permanent försämrad explosivitet

aja men då är allt lugnt =)

Garnax
2003-12-28, 02:52
Nej nej nej, stretcha aldrig när du inte tränat eller inte är varm i musklerna. Du kan skada dom då.

AdrenalineRush
2003-12-28, 11:48
Asså hur ska man göra då?? Först säger nån att man inte ska stretcha efter, utan nån timme senare.. Nu kommer nån o påstår att man inte alls ska stretcha när musklerna e kalla....
nån som vet säkert? :confused:

z_bumbi
2003-12-28, 12:03
AdrenalineRusch: Nej det finns nog ingen som vet säkert. Det är en ökad risk att stretcha kall men man får å andra sidan snabbare resultat men frågan är då om det är värt den ökade risken?

Jag brukar stretcha efter träningspasset och ser ingen större nytta med att vänta en timme, då sitter jag ju och äter och har inte tid att stretcha. :)

Pecca
2003-12-28, 12:04
Om jag skulle stretcha kall så vet jag att jag skulle gå av typ...

Hela träningsprocceduren ska väl göras enligt följande ungefär om man ska vara riktigt noggrann:
-Uppvärmning, tänjning, träning, nervarvning, stretching.

Sedan är det ju frågan om man har tid o ork till det hela, jag har problem med det sistnämnda iaf, men konsekvenserna har man ju märkt:cryout:

King Grub
2003-12-28, 12:06
Jag brukar stretcha senare på dagen, kanske 3 timmar efter passet till och med, med ypperliga resultat på rörligheten. Jag har kanske lyckats sträcka mig någon enstaka gång eller två under 10 års stretching när jag varit ouppvärmd vid stretchingen, då i baklåret. Direkt efter passet orkar jag inte hålla på och bända helt enkelt, utan längtar bara hem till duschen och maten.

AdrenalineRush
2003-12-28, 12:32
Samma här... ja har inte tid eller ork att stretcha seriöst efter ett styrkepass! :bpump:
Jag kommer nog köra på det där me att stretcha lite när man kommit hem eller senare kanske... har inte haft nårra problem än iaf... :rolleyes:

Pecca
2003-12-28, 12:34
Kingen>

Det är bara för att du inte är lika gammal o stel som mig:D

Jag är en typisk produkt av den sorten som sysslat med bollidrott under hela livet och slarvat med stretchingen under tonåren och mitt hittills inte så jättelånga vuxna liv... Därför behöver jag vara ordentligt uppvärmd innan jag går på tunga vikter och behöver också stretcha fort efter passaet inom 10 minuter annars är det kört...

Därför tänkte jag bara säga till yngre personer här 15-17års ålderna, stretcha för fan innan det är för sent!!!:whipped:

:D

King Grub
2003-12-28, 13:02
Originally posted by Pecca
Kingen>

Det är bara för att du inte är lika gammal o stel som mig:D

Jag är ju 10 år äldre än du, pöjkvasker! Fast det kan man inte tro. ;)

Pecca
2003-12-28, 16:50
Originally posted by King Grub

Nja... så stora armar har jag ändå inte...:thefinger
Fast träna du hårt o ät mycket gröt så kan nog du också bli stor som farsan vet du:D

Jag är förresten stel som en 60-årig gubbe... o det är sant, folk som tror dom är stela har inte sett mig:cryout:

Kebab-Arne
2003-12-28, 17:18
Därför tänkte jag bara säga till yngre personer här 15-17års ålderna, stretcha för fan innan det är för sent!!!

Hoho, två års utblivande streching för baksida lår, kändes så småningom. :D

Iom med denna tråd så kommer iaf jag göra som följande. Att efter jag ätit hemma så strechar jag.

Langster
2003-12-28, 17:27
Om man är jätterädd för att bli stel kan man ju tänja lite lätt efter passet när man är varm. Krävs inget avancerat för att behålla den (antagligen begränsade iof) rörlighet man redan har.

Garnax
2003-12-28, 21:01
Vågar man streatcha en muskel kall så visst gör det, personligen låter jag bli och grejar bara med mina muskler varma...

Någom som t.ex vill träna med en kall muskel?

Att slita (streatcha) en muskel så det känns som den ska sprängas bör inte göras när den är kall

//Garnax

Karl_alfred
2003-12-28, 21:27

är du bara 25 år Kingen?:D

King Grub
2003-12-28, 21:33
Originally posted by Garnax
Någom som t.ex vill träna med en kall muskel?

Jag värmer aldrig upp med mer än ett eller två koordinationsset.

Något jag i och för sig inte rekommenderar andra att följa. ;)

Karl_alfred
2003-12-28, 21:36

Jag värmer aldrig upp med mer än ett eller två koordinationsset.

Något jag i och för sig inte rekommenderar andra att följa. ;)

samma här. och det har båda mina axlar, knän och ena armbågen fått fan för:D

har ju inte direkt ont i något av dem. men de knäpper och knakar i dem som hos en 90 åring.