handdator

Visa fullständig version : Framsteg i styrketräningen vid viktminskning?

desperado
2011-09-13, 10:43
Hej!
Såhär är det, min flickvän ska börja styrketräna 3 ggr/vecka och samtidigt gå ner i vikt. Vet att styrketräning är viktigt/bra vid viktnedgång men tanken är att hon ska lägga upp ett helkroppsprogram och börja lätt.

Frågan kanske är lite konstig men kommer hon att kunna lägga på vikter vid styrketräningen eller kommer hon stanna vid en relativt låg vikt? Vet med egen erfarenhet att det är sjukt mycket roligare att gymma när man ser framsteg i form av att kunna lyfta tyngre vikter vecka för vecka..

Eftersom bygga muskler och förlora fett inte går samtidigt (??) så borde detta alltså bara betyda att hon stannar vid en viss vikt rätt snart och kan inte öka vikten mer då styrketräning vid viktminskning enbart är till för att behålla musklerna?

Hoppas ni förstår vad jag menar! Kan tillägga att hon inte tränat på läänge.

Tack på förhand ;)

Stryc9
2011-09-13, 11:05
Jag har lyckats bli mindre men större de senaste månaderna :) Tappat fett och byggt muskler och styrka.

Bartoll hade någon artikel och jag förljde hans idéer till viss gräns.

edit: http://www.bartoll.se/images/stories/articles/2010/body_2010_02.pdf

z_bumbi
2011-09-13, 11:08
Det brukar funka ganska bra att öka i styrka vid viktnedgång, iom att hon är så pass ny med träningen så kan hon antagligen också lägga på sig lite muskelmassa.

Eddie Vedder
2011-09-13, 11:09
Är hon nybörjare kommer hon öka ordentligt bara av att lära sig styrketräna. Alltså rent tekniskt. Och starkare kommer hon också bli. Om det nu inte är en svältdiet som tar all energi från kroppen. :)

Enda "problemet" som nybörjare är ju att styrkan inte blir ett lika bra kvitto på bibehållen muskelmassa som det blir för den som tränat länge.

Silencer
2011-09-13, 11:13
Under mina första två år så ökade jag fortfarande under mina "deffar". Men nu senaste gången så dök styrkan. Så länge man har nybörjarökningar kvar att göra går det nog utmärkt.

Sheogorath
2011-09-13, 12:01
Det handlar också om huruvida (eller räckare sagt i vilken utsträckning) man optimerat sin kosthållning under bulk. Med skapligt usel kosthållning sett till timing och fördelning under bulkperioderna kan man ju börja öka riktigt bra i början av en deff bara av att man stramar upp kosten (mer protein, bättre kolhydrater vid vettigare tillfällen) osv. Å andra sidan: Om man är långt kommen i sin träning och redan optimerat kosten under bulk kommer det vara mycket svårt att fortsätta öka, inte minst för att ökningarna brukar gå långsamt även med kaloriöverskott. Det är ju en no-brainer att det blir stört på omöjligt om man då plockar bort en av de viktigaste faktorerna: positiv energibalans.

desperado
2011-09-14, 10:56
Okej då vet jag! Tack så mycket :thumbup: