Visa fullständig version : Skulle du tycka att det är ok att din partner sexar med andra än dig?
filmjölk
2011-09-12, 11:00
Med anledning av swingerstråden blev jag nyfiken om folk delar min Viktorianska moral, poll kommer strax. Läs igenom alternativen innan ni röstar, anonym poll.
En ärans man
2011-09-12, 11:01
Så länge jag slipper ha sex med min partner är det helt OK.
bustz0rz
2011-09-12, 11:02
Nej.
Slartibartfast
2011-09-12, 11:05
Nej, det tycker jag inte. Detta med monogami börjar kännas allt mer gammaldags och ohållbart, men jag vill inte vara med isf.
Nitrometan
2011-09-12, 11:26
Nej, icke OK.
Jag är monogam.
Inte ok, men heller inte den enorma katastrof många andra tycker. Det är situationsberoende.
prOtotype
2011-09-12, 11:50
Saknar ett alternativ som är "ja, i ett öppet förhållande".
Med andra ord: kan tänka mig att prova att ha det så, men det innebär inte att det är ok att vara otrogen om man inte gjort upp att det är öppet.
Nej, men inte p.g.a. någon PK-moral utan jag tror inte förhållandet hade hållit p.g.a. avundsjuka/misstro och andra destruktiva känslor hade kommit upp inom mig oberoende hur bra förhållandet hade varit. Men det är enbart en teori och är inte emot det p.g.a. moraliska principer.
Stefan J
2011-09-12, 12:01
Det räcker att min partner hade kysst någon annan för att jag omedelbart skulle avsluta relationen.
filmjölk
2011-09-12, 12:05
Inte ok, men heller inte den enorma katastrof många andra tycker. Det är situationsberoende.
Situationsberoende? Till exempel om han är på konferans eller så är det ok men inte hemma? Har du lust att utveckla?
Det räcker att min partner hade kysst någon annan för att jag omedelbart skulle avsluta relationen.
Av någon anledning känns kyssar värre än att ligga. Någon som delar den känslan?
Situationsberoende? Till exempel om han är på konferans eller så är det ok men inte hemma? Har du lust att utveckla?
Svårt att utveckla när det är just situationsberoende. Nej, jag vill inte att min partner ska ligga med andra. Det finns ingenstans där det är tillåtet, men händer det så finns heller ingen first strike out-regel. Kan vara, men inte nödvändigtvis. Antingen så pratar man om det, men ännu hellre; jag vill inget veta. Gränser och konsekvenser i relationen pratar man om innan något händer. Därför litar jag på att min partner vet vilka val som är bra och dåliga.
mangemani
2011-09-12, 12:18
ok och ok, det är ju hennes liv och det gör hon vad hon vill med, är det hennes val att sexa med en annan, då kan ju inte jag göra så mycket åt det, men vad gäller oss och vårat förhållande då, så är det tack och godnatt and never forgive.
Rikard Jansson
2011-09-12, 12:18
Det beror på hur rik och snygg min hypotetiska flickvän isåfall skulle vara
tntballe
2011-09-12, 12:22
Skulle hon vara med nån annan tjej så skulle det vara ok, jag behöver inte vara med och så länge hon är helt öppen med det så är jag nöjd, eller kanske kåt.
shadowfire
2011-09-12, 12:22
kolo == Fråga Olle?
På topic så svar nej. Jag är för bra i sängen för att en partner ska vilja ens tänka tanken på att sexa med någon annan.
Ja, men bara om allting filmas och läggs ut på nätet ....
:D
Skulle inte gilla det.
(Dock, enorm skillnad på hur man själv vill ha det och att inte få moralpanik över hur andra har det, som i den andra tråden)
Nej, även om jag kan tycka att sex inte är en big deal så misstänker jag starkt att det skulle bubbla upp en massa skit inom mig efter hand.
Dessutom vet jag tillräckligt mycket om min partner för att kunna säga att har hon sex med en annan så lär hon förmodligen gått och blivit kär i denne.
Slartibartfast
2011-09-12, 12:50
jag tror inte förhållandet hade hållit p.g.a. avundsjuka/misstro och andra destruktiva känslor hade kommit upp inom mig oberoende hur bra förhållandet hade varit.
För att lite spela djävulens advokat, undrar jag ifall det är fel att begära ensamrätt på ens partners sexualitet. Är det inte ett tecken på att förhållandet håller för vad som helst, om man fritt får ligga runt utan att det påverkar förhållandet negativt? Dvs ens partner kommer alltid tillbaka till en även om han/hon får göra vadsomhelst med vemsomhelst. Är inte det det yttersta tecknet på att man hör ihop?
I övrigt håller jag med Stefan J.
Skulle inte gilla det.
(Dock, enorm skillnad på hur man själv vill ha det och att inte få moralpanik över hur andra har det, som i den andra tråden)
Rättning: Menade inte att alla i den andra tråden har moralpanik utan att i den handlar det om andra. Inte mer än så.
För att lite spela djävulens advokat, undrar jag ifall det är fel att begära ensamrätt på ens partners sexualitet. Är det inte ett tecken på att förhållandet håller för vad som helst, om man fritt får ligga runt utan att det påverkar förhållandet negativt? Dvs ens partner kommer alltid tillbaka till en även om han/hon får göra vadsomhelst med vemsomhelst. Är inte det det yttersta tecknet på att man hör ihop?
Sant, det jag menar är att jag förmodligen inte hade kunnat hantera det på rätt sätt och därmed blir det en självuppfyllande profetia där jag blir orsaken till att förhållandet går i kras och inte att förhållandet i sig hade inte klarat en sådan sak som frågeställningen tar upp.
Sant, det jag menar är att jag förmodligen inte hade kunnat hantera det på rätt sätt och därmed blir det en självuppfyllande profetia där jag blir orsaken till att förhållandet går i kras och inte att förhållandet i sig hade klarat en sådan sak som frågeställningen tar upp.
Det är väl samma sak? Du är ju förhållandet.
Det är väl samma sak? Du är ju förhållandet.
Ja, jo, men va fan, hur ska jag förklara det.. I ett förhållande är man aldrig 100% "sammankopplade" imho utan det finns en viss procent av sig själv "utanför förhållandet". Det är inte styrkan i själva förhållandet som brister, utan den del av mig "utanför" som eventuellt inte hade klarat det.
Äsch, vet inte hur jag ska förklara det eller om det ens skulle stämma IRL.
Slartibartfast
2011-09-12, 13:10
Sant, det jag menar är att jag förmodligen inte hade kunnat hantera det på rätt sätt och därmed blir det en självuppfyllande profetia där jag blir orsaken till att förhållandet går i kras och inte att förhållandet i sig hade inte klarat en sådan sak som frågeställningen tar upp.
Eftersom man, som du säger är två självständiga individer i ett förhållande, så vore väl det mest rimliga att man inte heller mutar in varandras sexualitet. Om man sedan inte fixar detta är det, som du också säger, en själv det är fel på, ens egen osäkerhet och egosim, inte på förhållandet som sådant. *popcorn*
Jag är monogam, och kräver det samma av min partner. Jag vill ha ensamrätt helt enkelt. :)
Eftersom man, som du säger är två självständiga individer i ett förhållande, så vore väl det mest rimliga att man inte heller mutar in varandras sexualitet. Om man sedan inte fixar detta är det, som du också säger, en själv det är fel på, ens egen osäkerhet och egosim, inte på förhållandet som sådant. *popcorn*
Precis, Slarti gets it!
Nu har jag tänkt abstrakt nog för den här veckan.
Ens partner får göra vadsomhelst med vemsomhelst, det är bara att om det går utanför förhållandets ramar kan det vara en anledning att bryta det.
Visst kan det bli ett starkt förhållande om man får ligga runt fritt, men det är ju inte säkert att man vill ha ett sånt förhållande ändå.
För övrigt är jag egoist och anser att kärlek är det mest egoistiska som finns. Jag kräver kort och gott av en partner att hon ska anse mig vara bra nog för att ge upp alla andra män. Ja, jag vill "äga" min partner - utan förbehåll. Och det gäller förstås åt båda hållen.
LadyInsane
2011-09-12, 13:24
Nej absolut inte. Skulle min partner så mycket som kyssa en annan tjej när vi är "tillsammans" så skulle det vara över direkt.
Ens partner får göra vadsomhelst med vemsomhelst, det är bara att om det går utanför förhållandets ramar kan det vara en anledning att bryta det.
Visst kan det bli ett starkt förhållande om man får ligga runt fritt, men det är ju inte säkert att man vill ha ett sånt förhållande ändå.
För övrigt är jag egoist och anser att kärlek är det mest egoistiska som finns. Jag kräver kort och gott av en partner att hon ska anse mig vara bra nog för att ge upp alla andra män. Ja, jag vill "äga" min partner - utan förbehåll. Och det gäller förstås åt båda hållen.
+1
Efter dessa kloka ord kanske Yes skulle få ta för sig. Men bara kanske!
Ett förhållande är ju ett slags kontrakt man ingår, i mitt samboförhållande tex vet jag att min sambo har vissa gränser, går jag över dessa så vet jag att jag får riskera att förhållandet tar slut, samma sak gäller för henne, detta handlar inte bara om saker runt sex då.
När det gäller varianter på "öppna" förhållanden tror jag det finns två typer.
Det ena är mer vanligt (tror jag) att det enbart handlar om vissa specifika sexuella handlingar där det är tydligt avgränsat vad som får och inte får göras, det finns krav på öppenhet och att känslor inte ska blandas in.
Den andra varianten som jag tror är mer ovanlig är mer i linje i ditt resonemang slarti, man vill inte begränsa sin partner så man är trygg i att man delar något unikt och stör sig inte på om ens partner varken delar kärlek eller sex med andra människor.
Utav egen erfrarenhet så kan jag säga att alternativ nummer ett klarar jag att hantera i vissa relationer (och i vissa inte) medan nummer två klarar jag inte alls att hantera.
Polyamorösa förhållanden är trams.
ÄNDRING: -gama => -amorösa.
Polygama förhållanden är trams.
LCHF är trams.
LCHF är trams.
Du kan va' trams.
Av någon anledning känns kyssar värre än att ligga. Någon som delar den känslan?
Jag håller med dig, kyssar känns mycket mer intimt och passionerat och det känns som om man är "närmre"
kettlebellGuden
2011-09-12, 13:35
Jävla katoliker ni är allihopa.
Semiramis
2011-09-12, 13:37
Jag är monogam, och kräver det samma av min partner. Jag vill ha ensamrätt helt enkelt. :)Samma här.
kettlebellGuden
2011-09-12, 13:37
Polyamorösa förhållanden är trams.
ÄNDRING: -gama => -amorösa.
Nu har jag ärligt talat inte läst hela tråden. Men jag trodde det handlade om sex här och inte kärlek. Vad är det för fel på polyamori nu helt plötsligt?
Nu har jag ärligt talat inte läst hela tråden. Men jag trodde det handlade om sex här och inte kärlek. Vad är det för fel på polyamori nu helt plötsligt?
Tråden bytte plötsligt ämne och jag fortsatte.
Vad sägs om att jag hävdar att polyamori huvudsakligen kommer från att man är osäker på sig själv och vad man vill ha, och därför inte kan bestämma sig för vem man vill vara ihop med?
Du kan va' trams.
Det funkar bevisligen för vissa precis som LCHF bevisligen funkar för en del!
Tråden bytte plötsligt ämne och jag fortsatte.
Vad sägs om att jag hävdar att polyamori huvudsakligen kommer från att man är osäker på sig själv och vad man vill ha, och därför inte kan bestämma sig för vem man vill vara ihop med?
Med tanke på hur många förhållanden som verkligen klarar det långa loppet så tror jag det är fler än de sexuellt äventyrliga paren som har problem med detta.
Personligen tycker jag att du har fel desutom men det är en annan sak.
Nitrometan
2011-09-12, 13:54
Jävla katoliker ni är allihopa.
Du kan va' ett kattlik.
Med tanke på hur många förhållanden som verkligen klarar det långa loppet så tror jag det är fler än de sexuellt äventyrliga paren som har problem med detta.
Ja, definitivt. Men nu är inte "polyamori" inte likställt med "sexuellt äventyrlig".
Personligen tycker jag att du har fel desutom men det är en annan sak.
Varför? Motivera!
kettlebellGuden
2011-09-12, 13:55
Jo, det kan du ju hävda. Jag håller inte med för fem öre.
Varför inte bestämma sig för att vara ihop med flera stycken?
Jo, det kan du ju hävda. Jag håller inte med för fem öre.
Varför inte bestämma sig för att vara ihop med flera stycken?
Man kan ha vänner och så kan man ha en livsvän. Jag tror inte för fem öre på att man kan ha samma sorts kärlek, som den man har till sin partner, till allihopa.
Vidare är den biologiska kopplingen till reproduktion hårt inknådad i ditt känsloliv.
Ja, men bara om det så att säga swings both ways, ska hon hålla på och ligga med drular ska jag få beta av slynor i samma takt.
Minimjölk
2011-09-12, 14:02
Som med allting annat är detta högst individuellt och jag håller helt och fullt med Yes första rader. När man inleder ett förhållande sätter man tillsammans upp riktlinjernas som man sedan baserar sitt förhållande på. Är man sedan utanför dessa gränser så är man otrogen.
Var gränserna går beror såklart på individerna och förhållandet och de kan säkert ändras med tiden under en relation men de måste ju vara vedertagna av båda parterna.
Ja, definitivt. Men nu är inte "polyamori" inte likställt med "sexuellt äventyrlig".
Varför? Motivera!
Nä men nu valde jag att slänga in en vidare definition för att vi inte ska gräva ner oss i detaljer, underkategorin "polyamori" om man nu vill ordbajsa ingår i den bredare definitionen. Hur olika par kryddar sitt sexliv är för mig deras ensak.
Motivera säger du, tja eftersom jag har tidigare erfarenheter av ämnet så kan jag inte uppleva att det stämmer helt enkelt, det som har varit "kryddan" är att man just har upplevt en sexig händelse med någon som man valt och som är speciell för en, dessutom kräver det en tilit att man håller sig till givna spelregler något som är svårt att genomföra ifall relationen inte är stabil och trygg.
Därmed inte sagt att alla par som leker med sånt här är så trygga och stabila som de tror men det gäller för de flesta par.
Nu om varje samlag man delar med sin partner är en romantisk stund enbart bygd på "heliga känslor", rosenblad, passion, lockar som faller i slowmotion, att man viskar i varandras öra och bedyrar sin kärlek så förstår jag att man har svårt för konceptet.
Om man nu även har ett behov av råknull av den grövre och mer porrliknande typen vid sidan av dessa övre "kärlekstunder" så tror jag att det faller sig mer naturligt att i dessa mindre romantiska, mer djuriska stunder även kan finnas plats för tex fler kvinnliga partners.
Sen i slutändan är detta som med behov av att slicka på stövlar, andra fetischer, homosexualitet och så vidare, man har sina behov, sen får man välja hur man kanaliserar det, hittar man en partner som delar ens intressen så man slipper sitta själv vid en datorskärm mitt i natten med sina innersta "hemligheter" i garderoben så kan man vara lycklig, väldigt få hittar väl en sån partner som dels fungerar i längden personlighetsmässigt och dessutom matchar sexuellt samt att man delar ett sånt förtroende så man även kan berätta om sina "hemligare behov".
kettlebellGuden
2011-09-12, 14:13
Man kan ha vänner och så kan man ha en livsvän. Jag tror inte för fem öre på att man kan ha samma sorts kärlek, som den man har till sin partner, till allihopa.
Tro gör man i mosken.
Nitrometan
2011-09-12, 14:36
Tro gör man i mosken.
Jag som trodde det var i synagogan?
kettlebellGuden
2011-09-12, 14:40
Jag som trodde det var i synagogan?
Tro gör man i jinjan. *grr*
Ignatius72
2011-09-12, 14:49
Svårt att utveckla när det är just situationsberoende. Nej, jag vill inte att min partner ska ligga med andra. Det finns ingenstans där det är tillåtet, men händer det så finns heller ingen first strike out-regel. Kan vara, men inte nödvändigtvis. Antingen så pratar man om det, men ännu hellre; jag vill inget veta. Gränser och konsekvenser i relationen pratar man om innan något händer. Därför litar jag på att min partner vet vilka val som är bra och dåliga.
+1
Det är i min värld en stor skillnad om man har varit ihop i tre månader eller 10 år. Om man har tre barn ihop eller om man splittar på kostnaden för lördagsgodiset.
Att någon hoppar över skaklarna under ett långt förhållande må ju vara hänt. Men varför skulle man diskutera sina eskapader med sin respektive? Det andra är att även om förhållandet kanske skulle gunga om något sådant kom i dager så menar jag att det nog är skakigt på andra sätt också om man är så kategorisk att förhållandet, föräldraskapet etc etc omedelbart slängs på tippen.
Man blir trött på internet ibland. Givetvis sitter nu en massa kärleksliberaler och skriker att man är en taliban bara för att man vill ha någon man älskar för sig själv. Det finns förmodligen en rätt bra anledning till att i typ hela världens alla hörn så lever de allra flesta i förhållanden mellan 1 man och 1 kvinna. Om man nu inte vill leva så är det såklart helt ok, men kom fan inte och försök påtala att det är oss andra det är fel på.
Nej, absolut inte. Jag tycker inte ens det är okej när min pojkvän håller på och smyger runt med massa "nätflörtar" heller. Räcker det inte med mig så behöver han inte ha mig heller. Så nej till liggande.
Man blir trött på internet ibland. Givetvis sitter nu en massa kärleksliberaler och skriker att man är en taliban bara för att man vill ha någon man älskar för sig själv. Det finns förmodligen en rätt bra anledning till att i typ hela världens alla hörn så lever de allra flesta i förhållanden mellan 1 man och 1 kvinna. Om man nu inte vill leva så är det såklart helt ok, men kom fan inte och försök påtala att det är oss andra det är fel på.
Är det så du tolkar den här tråden? Jag har svårt att se det så, snarare att det är sunt att vi i vårt samhälle har möjligheten att välja hur man vill leva när man blir ihop med någon istället för att bli stenad för det.
Naturligtvis är det okej att kräva att man håller både kärlek och sex inom relationen, det är just det som är grejen, alla relationer har olika nivåer av krav som man ställer på sin partner. Oftast är detta sunt så länge komunikationen fungerar samt att parterna är någorlunda jämnspelta. Jag tror detta gäller oavsett hur sexlivet ser ut.
Det som är relevant är om -du- sitter och skriker att det är fel hur andra vuxna människor lever?
Är det så du tolkar den här tråden? Jag har svårt att se det så, snarare att det är sunt att vi i vårt samhälle har möjligheten att välja hur man vill leva när man blir ihop med någon istället för att bli stenad för det.
Naturligtvis är det okej att kräva att man håller både kärlek och sex inom relationen, det är just det som är grejen, alla relationer har olika nivåer av krav som man ställer på sin partner. Oftast är detta sunt så länge komunikationen fungerar samt att parterna är någorlunda jämnspelta. Jag tror detta gäller oavsett hur sexlivet ser ut.
Det som är relevant är om -du- sitter och skriker att det är fel hur andra vuxna människor lever?
Inte hela tråden nej, men efter ett tag börjar man märka vartåt det bär. Bara för att en viss kategori skriker högre. Och för att förtydliga, folk får leva hur dom vill typ. Att tycka att andra är dumma för att dom inte vill göra precis som en själv är inte ok. (svaret på din fråga blir alltså, att nej det gör jag inte :))
EDIT: Hehe, ser nu att det bara är enstaka original som givetvis ska gnabba i tråden.
Gabriel174
2011-09-12, 15:05
det räcker att min partner hade kysst någon annan för att jag omedelbart skulle avsluta relationen.
+1
Minimjölk
2011-09-12, 15:06
Nu om varje samlag man delar med sin partner är en romantisk stund enbart bygd på "heliga känslor", rosenblad, passion, lockar som faller i slowmotion, att man viskar i varandras öra och bedyrar sin kärlek så förstår jag att man har svårt för konceptet.
Om man nu även har ett behov av råknull av den grövre och mer porrliknande typen vid sidan av dessa övre "kärlekstunder" så tror jag att det faller sig mer naturligt att i dessa mindre romantiska, mer djuriska stunder även kan finnas plats för tex fler kvinnliga partners.
Sen i slutändan är detta som med behov av att slicka på stövlar, andra fetischer, homosexualitet och så vidare, man har sina behov, sen får man välja hur man kanaliserar det, hittar man en partner som delar ens intressen så man slipper sitta själv vid en datorskärm mitt i natten med sina innersta "hemligheter" i garderoben så kan man vara lycklig, väldigt få hittar väl en sån partner som dels fungerar i längden personlighetsmässigt och dessutom matchar sexuellt samt att man delar ett sånt förtroende så man även kan berätta om sina "hemligare behov".
Jag tycker detta var mycket intressant och bra skrivet. Tänkvärt och finurligt. :thumbup:
kettlebellGuden
2011-09-12, 15:19
Det är väl ingen som bryr sig om du lever monogamt eller inte? :confused:
Dina hora-madonna-komplex har inget att göra med polygami vs monogami.
+1. Man kan absolut få både lenaste vaniljsex och hardcore i samma person.
Pansartax
2011-09-12, 15:47
http://images.nationalgeographic.com/wpf/media-live/photos/000/004/cache/black-browed-albatross_464_600x450.jpg
Du missförstår, jag sa inte något om att jag har problem med att utföra båda typerna av aktivitet med min valda partner, eller att det skulle påverka mitt omdömme om henne, utan snarare att det är en distinktion mellan typerna av samlag och för mig iallafall så i den ena typen finns det inte rum för den här typen av aktiviteter, medan det i den andra kan göra det.
kettlebellGuden
2011-09-12, 15:52
Du missförstår, jag sa inte något om att jag har problem med att utföra båda typerna av aktivitet med min valda partner, eller att det skulle påverka mitt omdömme om henne, utan snarare att det är en distinktion mellan typerna av samlag och för mig iallafall så i den ena typen finns det inte rum för den här typen av aktiviteter, medan det i den andra kan göra det.
Vad jag inte förstår är varför så jäfla många verkar ha svårt att hajja hur vissa tycker det går urtjusigt att köra båda typer med fler än en partner (och inte ens på samma gång heller). I'M TALKING TO YOU MIKAELJ.
Vad jag inte förstår är varför så jäfla många verkar ha svårt att hajja hur vissa tycker det går urtjusigt att köra båda typer med fler än en partner (och inte ens på samma gång heller). I'M TALKING TO YOU MIKAELJ.
Tur att vi är olika, för jag klarar inte det du klarar, mina gränser är snävare.
Vi har alla en idealbild av kärlek, vi har alla ett mönster vi i viss del upprepar, vad som passar in i dessa tankar och ideal är naturligtvis olika för oss alla.
kettlebellGuden
2011-09-12, 15:56
Tur att vi är olika, för jag klarar inte det du klarar, mina gränser är snävare.
Vi har alla en idealbild av kärlek, vi har alla ett mönster vi i viss del upprepar, vad som passar in i dessa tankar och ideal är naturligtvis olika för oss alla.
Ja det är klart att vi alla är olika. :) Själv klarar jag inte av det du klarar av, it works both ways!
Absolut inte!
Ni som tycker att kyssar känns mer intima än sex, skulle ni alltså tycka det vore mer okej om er partner hade sex med en annan, än kysste någon på krogen?
Absolut inte!
Ni som tycker att kyssar känns mer intima än sex, skulle ni alltså tycka det vore mer okej om er partner hade sex med en annan, än kysste någon på krogen?
I en kyss lägger jag en värdering, en ömhetsbetygelse, medans sex är något tankelöst.
Jag hade inte varit glad för någotdera, förvisso.
Jokester
2011-09-12, 16:09
Absolut inte!
Inget av det hade varit ok.
Tricklew
2011-09-12, 16:18
Svår fråga, jag har ju haft dessa samtal och fantasier med tidigare tjejer, och det kan vara riktigt kul, båda har gått igång på lite rollspel och fantasier.
Men det tar slut, tvärt, när jag är klar. Då är jag lika sugen på att dela med mig av henne som jag är av en kniv i magen. För min del kommer det antagligen alltid att stanna vid lite rollspel, och det är jag nöjd med. Rent känslomässigt hade jag helt enkelt inte klarat av det.
I en kyss lägger jag en värdering, en ömhetsbetygelse, medans sex är något tankelöst.
Jag hade inte varit glad för någotdera, förvisso.
Intressant. För mig är det nog tvärtom. Eller ja alltså, en kyss med en person jag verkligen tycker om kan ju vara väldigt passionerat, men sex är ännu "djupare" eller vad man ska säga. Jag kan ju hångla med en kille på krogen som inte betyder ett skit, för att jag var full och hångelsugen, medans jag skulle tänka till både en och två gånger innan jag drar hem någon för ett ligg.
För mig är varken kyssar eller sex med andra OK när man är i en relation, men kyssar känns inte lika illa om man nu måste välja..
shadowfire
2011-09-12, 16:48
Skulle snarare säga att man inte kan kategorisera det så. Det är skillnad på fyllehångel och en kyss med den man älskar. Både i utförande och känsla. Samma med sex. Det är skillnad på att älska och kn***a på ren svenska.
Svårt att utveckla när det är just situationsberoende. Nej, jag vill inte att min partner ska ligga med andra. Det finns ingenstans där det är tillåtet, men händer det så finns heller ingen first strike out-regel. Kan vara, men inte nödvändigtvis. Antingen så pratar man om det, men ännu hellre; jag vill inget veta. Gränser och konsekvenser i relationen pratar man om innan något händer. Därför litar jag på att min partner vet vilka val som är bra och dåliga.+1
Hade inte velat offra min livs kärlek för en tabbe. Å andra sidan hade hela situationen förändrats med facit i hand, så att säga.
Sannolikheten att det skulle hända är dock obefintlig.
BengtBurk
2011-09-12, 17:09
Möjligtvis om det är med ett frikort. (Frikort = partnern får ha sex med en förbestämd kändis om chansen ges).
Ja det är helt okej. Om jag själv får göra likadant.
bustz0rz
2011-09-12, 17:33
Möjligtvis om det är med ett frikort. (Frikort = partnern får ha sex med en förbestämd kändis om chansen ges).
Har aldrig trott på det där. Det skulle ju vara exakt samma känsla efteråt för dig som om hon hade legat med random person från krogen; att hon faktiskt haft en annan k*k i sig. Skulle du verkligen kunna kyssa henne med gott samvete även fast hon kanske svalt någon annan mans säd några timmar innan(kändis eller inte)?
polka_griis
2011-09-12, 17:39
Det är okej så länge han skyddar sig och så länge de han ligger med är snygga och så länge det är andra killar.
Har aldrig trott på det där. Det skulle ju vara exakt samma känsla efteråt för dig som om hon hade legat med random person från krogen; att hon faktiskt haft en annan k*k i sig. Skulle du verkligen kunna kyssa henne med gott samvete även fast hon kanske svalt någon annan mans säd några timmar innan(kändis eller inte)?
Hur ser preskriptionstiden ut för samlag, eller menar du att det inte finns någon?
VoDaresVins
2011-09-12, 18:05
Neeej, svara för snabbt. Inte trodde jag du hade blandat in "the lesbian card".:thumbup:
http://sharetv.org/images/guide/295679.jpg
Trashcan
2011-09-12, 18:20
Nej, jag skulle bli väldigt ledsen, men det beror ju väldigt mycket på vad partnern är för person. Min partner är inte typen som skulle ligga runt ens om hon var singel. Dessutom förlorade vi oskulden tillsammans och det är ju faktiskt rätt fint. Är man dessutom väldigt nära varandra och pratar om allt och är fullständigt överens från början att otrohet är riktigt riktigt fel så är det ju såklart ett enormt svek om hon skulle ligga med någon annan.
Hade jag istället haft en lite småstökig relation med en lite vildare tjej, som hade legat med 10 killar innan mig, och som gärna ligger utan att blanda in kärlek osv så är det ju ett mycket mindre allvarligt "brott" liksom.
Det handlar ju mycket om förtroende och vem personen utger sig för att vara.
I mitt fall: "Jag är helt förstummad. Jag trodde vi hade något fint osvosv"
I exempel 2: "Det är inte okej, men jag misstänkte det i alla fall. Om du ändå älskar mig kanske vi kan jobba på det?"
Ondskapelsen
2011-09-12, 19:23
Detta är en väldigt enkel samt en väldigt svår fråga.
Tycker jag det är ok: nej!
Skulle jag förlåta: förmodligen.
Det är väldigt svårt att innan det sker bestämma sig för hur man ska reagera. Allt beror på förhållandets längd, hur förhållandet sett ut och vilka känslor man har inför personen när det sker.
Har man varit tillsammans/gift med någon en längre period och denna "råkar" ligga med någon på en firmafest men fint ber om ursäkt efteråt. Försök då att vara en surpitt och be henne dra.
Till alla er som säger att ni aldrig skulle acceptera det: Har ni någonsin varit i en sådan situation?
bustz0rz
2011-09-12, 20:17
Hur ser preskriptionstiden ut för samlag, eller menar du att det inte finns någon?
Kanske vart lite dåligt formulerat. Självklart är det inte samma sak att tjejen haft samlag innan än själv.
Fidde_Mannen
2011-09-12, 21:55
det räcker att min partner hade kysst någon annan för att jag omedelbart skulle avsluta relationen.
+1
Herr Oberst
2011-09-12, 22:38
Dessutom förlorade vi oskulden tillsammans och det är ju faktiskt rätt fint.
Skulle vara djupt obehagligt om ni båda skulle leva resten av era liv med att bara äta samma färg på godisbiten.
Lite som Runar som påstår att självbefläckelse är en synd. Alla vet ju ändå att alla går runt och tittar även på godisbitar i andra färger.
Människan är ett djur. Att leva efter någon påtvingad yttre moral är att gå helt emot naturens lagar.
Att ligga kan vara både kul och skönt. Lite som att åka berg och dalbana. Fast bara en person med Aspberger skulle få för sig att åka samma karusell om och om och om igen, trots att där finns andra karuseller runt omkring honom/henne som är minst lika roliga
Otrogen - skulle såklart inte gilla det, men absolut inte bryta upp ett 18 års äktenskap för ett eller några snesteg.
Att hon skulle ha sex med någon annan och jag var med - helt ok från min sida.
När jag var yngre och en mer osäker person, skulle jag kunna gjort slut för något så fjantigt som en kyss.
Dock är min fru tyvärr mycket mer strikt, och jag skulle nog flyga ut med huvudet före om jag så mycket som krama en annan. Men sedan har hon taskig självkänsla också.
och jag skulle nog flyga ut med huvudet före om jag så mycket som krama en annan.
Aj, det där har man sett många kompisar hamna i, den situationen är riktigt jobbig...
En kompis flickvän snear på liknande saker, en gång fick hon t.o.m. dåndimp när en av hans ex kom in på samma dansställe som vår klass var på. Jävlar vilket liv det blev mot killen från flickvännens sida, paranoian kan bli skyhög på de med låg självkänsla, tyvärr.
(屮ಠ益ಠ)屮
paranoian kan bli skyhög på de med låg självkänsla, tyvärr.
(屮ಠ益ಠ)屮
Det där har du helt rätt i, och det gäller inte bara situationer med svartsjuka. *grr*
eternallord
2011-09-13, 09:35
Dock är min fru tyvärr mycket mer strikt, och jag skulle nog flyga ut med huvudet före om jag så mycket som krama en annan. Men sedan har hon taskig självkänsla också.
Hur orkar man leva med en sådan människa?
Ja, det har väll jag börjat funderat på den senaste tiden också :confused:
Pansartax
2011-09-13, 10:35
Han tar en för laget så att säga, så vi andra slipper!
Riktig lagspelare ;)
Saft und Kraft
2011-09-13, 11:13
+1. Man kan absolut få både lenaste vaniljsex och hardcore i samma person.
Gud hör bön.
Saft und Kraft
2011-09-13, 11:21
Ha, the fuck...
Jag har gått och blivit en mardröm. För att hålla mig till trådens ämne passar jag på att poängtera att jag minsann kan polera mer än bara krom och lack. Jag blir med detta mer än bara en mardröm för en biltvätt.
Silencer
2011-09-13, 11:31
Om hon vill ligga med andra tjejer är det OK i begränsad mån, bara jag åtminstone vet om det innan och vet under vilka förutsättningar det sker.
Annan kille, big nono. Ingenting som ens antyder ens den lekfullaste och mest skämtsamma sexuella spänning emellan min tjej och en annan kille är OK.
gatewarden
2011-09-13, 11:38
Nej, never. Otrogen = Slut, kastar ut och byter lås samma dag.
Har man varit otrogen genom att ha sex med någon annan finns det ingen förlåtan.
En kyss, ja det är en annan sak och det kan jag inte svara på hur jag hanterar förän det har hänt.
Beror på, beror på, beror på, finns en kvinna som jag skulle i stort sett hade accepeterat vad som helst ifrån (om hon ville ha mig), vill du ha flera parterns samtidigt, lets do it, vill du ha *** iförda heltäckande gummidräckter med smakfulla hål vid genitalierna, för fan, vi kör på (spelat entustiskt). men hon är ett unikum.
Vad är det som är så viktigt med sex att man måste söka det hos andra än ens partner?
En partner som skulle vara otrogen har inte samma värderingar som mig och då är det antagligen ingen ide för oss att vara ihop något mer. Men jag är ganska logisk av mig, så skulle det någon gång hända är det väl hypotetiskt möjligt att man skulle kunna jobba sig tillbaka i en relation igen, beroende på omständigheterna. Misstag gör alla. Även om jag dock tror (efter vad jag hört och sett) att folk som en gång är otrogna lätt gör det igen. Alltid lättare att gå över en gräns som man redan passerat en gång tidigare...
Det viktigaste för mig är nog att man kan lita på sin partner helt och fullt. Det är väl just detta som skulle vara oerhört svårt om denne gått bakom ryggen på en.
Ingenting som ens antyder ens den lekfullaste och mest skämtsamma sexuella spänning emellan min tjej och en annan kille är OK.
Ha ha, fjantigt! givetvis kommer din tjej ha massor med sexuella spänningar med killar utan att för den skull behöva vara otrogen. Vad är det som är så himla farligt med det?
von huff
2011-09-13, 14:54
Nej skulle vara slut direkt.Sex är viktigt i en relation och funkar det inte och man måste ligga med andra så är det bäst att göra slut, finns inga fyllemisstag och liknande ursäkter för mig
mangemani
2011-09-13, 14:58
att folk som en gång är otrogna lätt gör det igen.
jepp, pardon one offence and you encourage many more.
givetvis så finns det ju folk också som lär sig sin läxa(efter man har knäppt dem väldigt hårt på näsan) och aldrig gör om det, men tyvärr så finns det väldigt väldigt få utav dessa människor skulle jag tro tyvärr.
Tricklew
2011-09-13, 14:59
Äsh, var inte sådana moralister, jag har varit otrogen en gång, en gång, det hände inte igen.
Förövrigt så fick jag inte intrycket att tråden handlade om otrohet, redan vid otrohet så är det uppenbart att ni inte var överens och tyckte det var okej. Jag utgick snarare ifrån att tråden handlade om swingers/öppet förhållande.
Äsh, var inte sådana moralister, jag har varit otrogen en gång, en gång, det hände inte igen.
Förövrigt så fick jag inte intrycket att tråden handlade om otrohet, redan vid otrohet så är det uppenbart att ni inte var överens och tyckte det var okej. Jag utgick snarare ifrån att tråden handlade om swingers/öppet förhållande.
Hum fast i första alternativet på pollen står det:
Nej, att jag är otrogen ibland må va hänt men min partner får faaaan inte
Nejnej och nej, åter igen N E J! Inte okej. Då har man inget seriöst förhållande, jag vill ha min pojkvän för mig själv och älskar han mig vill han inte vara med någon annan heller! E sexlivet sådär får man prata med varandra och hetta till dte lite men så fna heller att strula runt.... ;)
Nejnej och nej, åter igen N E J! Inte okej. Då har man inget seriöst förhållande, jag vill ha min pojkvän för mig själv och älskar han mig vill han inte vara med någon annan heller! E sexlivet sådär får man prata med varandra och hetta till dte lite men så fna heller att strula runt.... ;)
Trots att jag personligen kör uteslutande monogamt så stör det fetmarkerade mig. Det är bl.a. på grund av föreställningar/myter att en "seriös relation" för samtliga och varje gång måste se ut på ett sätt som folk ljuger för både sig själva och sin partner. Hade alla istället kört med öppna kort - ärlighet - så skulle nog en hel del löften och förtroenden inte behövts brytas.
Skulle vara djupt obehagligt om ni båda skulle leva resten av era liv med att bara äta samma färg på godisbiten.
Lite som Runar som påstår att självbefläckelse är en synd. Alla vet ju ändå att alla går runt och tittar även på godisbitar i andra färger.
Människan är ett djur. Att leva efter någon påtvingad yttre moral är att gå helt emot naturens lagar.
Att ligga kan vara både kul och skönt. Lite som att åka berg och dalbana. Fast bara en person med Aspberger skulle få för sig att åka samma karusell om och om och om igen, trots att där finns andra karuseller runt omkring honom/henne som är minst lika roligaOm ens trohet grundar sig i att man älskar sin partner och inte vill ligga med någon annan då, har man fortfarande aspergers då?
Slartibartfast
2011-09-13, 16:25
Dom allra flesta är ju monogama av princip, för att dom inte vill såra sin partner och inte skulle vilja att partnern gjorde likadant. En överenskommelse helt enkelt.
Tror ganska få är trogna för att dom uppriktigt inte vill ligga med nån annan.
Är jag cynisk nu?
Att ligga kan vara både kul och skönt. Lite som att åka berg och dalbana. Fast bara en person med Aspberger skulle få för sig att åka samma karusell om och om och om igen, trots att där finns andra karuseller runt omkring honom/henne som är minst lika roliga
Najs kvinnosyn, haha. Det är väl förhoppningsvis en person man vill vara tillsammans med och inte bara en knulldocka? Skulle nog få panik rätt fort själv om jag umgicks med folk bara för att få ut en sak av dem.
Ondskapelsen
2011-09-13, 16:41
Dom allra flesta är ju monogama av princip, för att dom inte vill såra sin partner och inte skulle vilja att partnern gjorde likadant. En överenskommelse helt enkelt.
Är jag cynisk nu?
Spot on!
rajjan_dammit
2011-09-13, 16:43
Ja, det är okej.
Är jag cynisk nu?
Nej, du har helt rätt.
Om ens trohet grundar sig i att man älskar sin partner och inte vill ligga med någon annan då, har man fortfarande aspergers då?
Självklart. I dagens moderna samhälle av djuriska vildar är inte kärlek och sex längre något heligt, så man är onekligen konstig om man inte vill djungelknulla.
rajjan_dammit
2011-09-13, 17:18
Självklart. I dagens moderna samhälle av djuriska vildar är inte kärlek och sex längre något heligt, så man är onekligen konstig om man inte vill djungelknulla.
Lol. Sex kan väl vara heligt fastän man vill vilddjursknulla?
Lol. Sex kan väl vara heligt fastän man vill vilddjursknulla?
Knappast om du vill göra det med allt som har ett par tuttar.
nej, det är inte ok. Har man signat upp för en prenumeration får man hålla sig till den. Sen när man väl tröttnat får man köra lösnummer eller börja prenumerera på en annan.
rajjan_dammit
2011-09-13, 17:31
Knappast om du vill göra det med allt som har ett par tuttar.
Nej, det var inte tanken :cool:
von huff
2011-09-13, 17:39
Man kan älska nån fast man vill ha sex med andra men man gör det inte av respekt till den andra eller för att man får dåligt samvete.Har man sällskapat tillräckligt länge så kommer det nog flera situationer där man gärna skulle hoppa i säng med nån annan tror jag, viket är helt förståeligt då passionen ofta försvinner.
Silencer
2011-09-13, 17:51
Är jag cynisk nu?
Men för helvete slarti, det där pratar vi inte om!!! Livet blir jävligt jobbigt om vi ska erkänna för varandra att det kryllar av sexiga människor överallt, och att enda anledningen till att vi inte sexar loss med andra är för att vi inte vill att vår partner skulle göra detsamma.
Så, låt oss fortsätta upprätthålla bilden av att man när man är kär blir helt, totalt ointresserad av det motsatta könet som sexuella objekt. :)
Att andra personer av motsatt kön fortfarande kan vara attraktiva är iof långt ifrån samma sak som att vilja ligga med dem. Det behöver inte heller betyda nåt även om tanken verkar lockande.
Men för helvete slarti, det där pratar vi inte om!!! Livet blir jävligt jobbigt om vi ska erkänna för varandra att det kryllar av sexiga människor överallt, och att enda anledningen till att vi inte sexar loss med andra är för att vi inte vill att vår partner skulle göra detsamma.
Så, låt oss fortsätta upprätthålla bilden av att man när man är kär blir helt, totalt ointresserad av det motsatta könet som sexuella objekt. :)
Well - jag blir sån. Och det är väl inte heller så kul om man tycker dealen att den andre får sexa med andra är fine. För då infinner sig genast oförståelsen att han kan vara kär, och då är det inge mer med det. Får svårt att ta killens känslor på allvar då, fast jag vill, och räknar omedvetet ut honom ur hjärtat. Har iofs bara haft den dealen med kk, som jag var kär i, så det löste sig ju praktiskt. :) Tror jag skulle kunna ha det med en partner, men ska inte svära på det (se funktionen ovan).
Nej, det är inte min stil. Lockande som det kanske kan låta till en början verkar det mest bara opraktiskt. Var, när och hur? Jag vill veta var min partner står någonstans. I ett förhållande vill jag känna mig åtråvärd och önskad, jag vill vara en viktig del i min partners liv. Det kräver ömsesidig tillit och respekt. Jag ser det som en självklarhet att jag också blir högt prioriterad i min parters liv. Det gäller att hitta en partner som inte bara det känslomässiga klaffar med, men även sexlivet. Det finns inget värre än dysfunktionella par som håller ihop bara för att.
Det skulle kunna vara ok enbart om båda är öppna med att det förekommer och har på förhand kommit överens om att det får förekomma. Det verkar långt vanligare att folk är otrogna än att de har ett ömsesidigt överenskommet s k öppet förhållande. Charmen verkar vara lite av äta kakan och ha kakan kvar (ha sex med andra i ett helt monogamt förhållande) eller rent bara den förbjudna frukten som är åtråvärd mest bara för att den är just förbjuden. Många vill ha det de inte kan ha verkar det som.
Stefan J
2011-09-13, 21:15
Med tanke på hur mycket själsligt lidande otrohet kan orsaka den drabbade jämfört med brott som faktiskt är straffbelagda kan jag med det i åtanke ibland tycka att det är märkligt att otrohet är juridiskt ok.
Jag hade personligen mått hundrafalt sämre om jag kom hem och såg min partner idka otukt med någon annan än om jag kom hem och såg att jag fått lägenheten tömd i ett inbrott eller bilen stulen.
Nä lagen är konstig ibland, du får inte putta någon så att han trillar på röven, för då kan du bli fälld för misshandel. Men att slå en annan människas liv i spillror för en tid framöver genom att vara otrogen, det är fritt fram.
kettlebellGuden
2011-09-13, 21:41
Med tanke på hur mycket själsligt lidande otrohet kan orsaka den drabbade jämfört med brott som faktiskt är straffbelagda kan jag med det i åtanke ibland tycka att det är märkligt att otrohet är juridiskt ok.
Jag hade personligen mått hundrafalt sämre om jag kom hem och såg min partner idka otukt med någon annan än om jag kom hem och såg att jag fått lägenheten tömd i ett inbrott eller bilen stulen.
Nä lagen är konstig ibland, du får inte putta någon så att han trillar på röven, för då kan du bli fälld för misshandel. Men att slå en annan människas liv i spillror för en tid framöver genom att vara otrogen, det är fritt fram.
Det är inte svårare än att du skriver avtal med din(a) partner(s). Avtalsbrott är ju direkt olagligt.
Roligt att en tråd om sex med andra än sin partner har urartat till en diskussion om otrohet.. kanske dags att gå tillbaka on topic? :)
Silencer
2011-09-14, 08:36
Well - jag blir sån. Och det är väl inte heller så kul om man tycker dealen att den andre får sexa med andra är fine. För då infinner sig genast oförståelsen att han kan vara kär, och då är det inge mer med det. Får svårt att ta killens känslor på allvar då, fast jag vill, och räknar omedvetet ut honom ur hjärtat. Har iofs bara haft den dealen med kk, som jag var kär i, så det löste sig ju praktiskt. :) Tror jag skulle kunna ha det med en partner, men ska inte svära på det (se funktionen ovan).
Jo, jag vill att det ska vara så. Jag vet att det är så i början. Kan det vara så efter 10, 20, 40 år tillsammans? Att man bara har ögon för varandra. Jag hoppas att det är möjligt.
Jo, jag vill att det ska vara så. Jag vet att det är så i början. Kan det vara så efter 10, 20, 40 år tillsammans? Att man bara har ögon för varandra. Jag hoppas att det är möjligt.
Går det verkligen att leva på det hoppet, är frågan?! Att hålla förhållandet levande i +5-10år känns som en jäkla konst egentligen?
Ja, känns som om man ens ska få skriva i den här tråden ska man haft ett seriöst förhållande i minst 10 år. Första året/åren är väll rätt självklart att man inte har så stort intresse av sex med andra. Och känner svartsjuka etc. på tanken att ens tjej/kille skulle ha sex med någon annan.
Jag och min fruga har varit tillsammans 18 år, och då är det ju klart att det inte är lika fränt med sex längre oavsätt vad man hittar på.
Även om du så äter oxfile till middag varje dag, blir det jävligt tråkigt i längden.
Botte 1992
2011-09-14, 10:37
Ja, känns som om man ens ska få skriva i den här tråden ska man haft ett seriöst förhållande i minst 10 år. Första året/åren är väll rätt självklart att man inte har så stort intresse av sex med andra. Och känner svartsjuka etc. på tanken att ens tjej/kille skulle ha sex med någon annan.
Jag och min fruga har varit tillsammans 18 år, och då är det ju klart att det inte är lika fränt med sex längre oavsätt vad man hittar på.
Även om du så äter oxfile till middag varje dag, blir det jävligt tråkigt i längden.
Åh! Jag har alltid haft teorin att det borde vara okej att ha sex med andra (öppet förhållande) om man varit tillsammans i en lång tid som 10 år. Som du sa, man lessnar fan på att ha sex med samma person hela tiden. Skönt att jag hittat ett levande exempel! Har du och frugan pratat om det, att få ha sex med andra? Tycker det känns som ett fängelse, att inte kunna leka med andra tjejer. Utan samma vagina livet ut.
Ni andra som säger att ni avslutar förhållandet på direkten om partnern kyssar en annan, jag tror inte att ni har älskat någon på riktigt. Absolut inte.
Pepparkakssmurfen
2011-09-14, 10:59
Om hon inte berättar om det samt använder kondom,så spelar det inte ett skit,ärligt talat.
Silencer
2011-09-14, 11:08
I teorin kanske det känns möjligt om man varit tillsammans typ 20 år. Men då vill man nog att det ska vara en man med ungefär samma kvaliteter som en själv, så att frugans sex med andra bara blir en fråga om variation, inte att hon vill ha något bättre. Om hon ska ha sex med andra för att de har attribut som hennes man saknar, då blir det nog jobbigt. Men om det bara handlar om harmlös variation så känns det som att det åtminstone på något avlägset hypotetiskt plan EVENTUELLT kan vara tänkbart.... kanske. ;)
Nej. Fast det beror lite på vad man menar med sexa...
mangemani
2011-09-14, 11:53
Ni andra som säger att ni avslutar förhållandet på direkten om partnern kyssar en annan, jag tror inte att ni har älskat någon på riktigt. Absolut inte.
det har ingenting med att älska att göra.
i mina ögon så det själva grejjen att man inte gör så bara, det helt oacceptabla,det respektlösa, det sviniga sättet.
spelar ingen roll hur mycket jag älskar en tjej, är hon otrogen så har hon behandlat mig på ett utav de svinigaste sätten som man kan behandla en människa på.
även fast det kommer göra ont inom mig då jag älskar henne så mycket, så är det slut mellan oss den dagen jag får reda på det.
så, det handlar för mig inte om att älska eller inte, det handlar om att kunna förlåta och kunna leva med den där tanken att hon kanske kan göra det igen, vilket jag inte kan.
men det är jag det.
de andra får väl svara för sitt.
Stefan J
2011-09-14, 13:53
Och jag tror att du är dålig på konsekvenstänkande för att resonera såhär, eller så är det du som inte har älskat någon på riktigt. Eller så är du svag som person, klänger dig desperat fast vid din partner och kan inte sätta gränser. Eller så är du bara olik mig och ser på det här annorlunda. Vi har alla våra gränser för vad vi tål och vad som är ok och inte.
Jag hade inte kunnat leva med min partner om jag sett henne kyssa någon annan. Även om jag teoretiskt sett förlåtit henne (vilket jag aldrig kunnat) hade jag alltid undrat vad hon gör när jag inte ser henne. Varje gång hon kommit hem sent, jobbat, varit ute, ja, varit utom mitt synhåll hade en brännande gnagande känsla infunnit sig om vad gör hon nu. Är hon otrogen nu? Kommer hon att vara det igen? Har hon någon annan? Jag hade aldrig kunnat lita fullt ut på min partner igen och det hade varit helt omöjligt för mig att ha en positiv relation efter en sådan händelse. Likaså hade det varit helt omöjligt för henne att i längden leva med någon som aldrig litar på henne, det hade blivit en destruktivt för båda parter. Likt en växande cancer :)
Så med ovanstående resonemang hade jag gjort slut direkt. Sedan hade ju vreden vid själva händelsen gjort saken 10ggr lättare också, jag hade inte ens tänkt alla dessa tankar förrän långt senare.
ARMSTARK
2011-09-14, 14:11
Hell no!
bustz0rz
2011-09-14, 14:12
Och jag tror att du är dålig på konsekvenstänkande för att resonera såhär, eller så är det du som inte har älskat någon på riktigt. Eller så är du svag som person, klänger dig desperat fast vid din partner och kan inte sätta gränser. Eller så är du bara olik mig och ser på det här annorlunda. Vi har alla våra gränser för vad vi tål och vad som är ok och inte.
Jag hade inte kunnat leva med min partner om jag sett henne kyssa någon annan. Även om jag teoretiskt sett förlåtit henne (vilket jag aldrig kunnat) hade jag alltid undrat vad hon gör när jag inte ser henne. Varje gång hon kommit hem sent, jobbat, varit ute, ja, varit utom mitt synhåll hade en brännande gnagande känsla infunnit sig om vad gör hon nu. Är hon otrogen nu? Kommer hon att vara det igen? Har hon någon annan? Jag hade aldrig kunnat lita fullt ut på min partner igen och det hade varit helt omöjligt för mig att ha en positiv relation efter en sådan händelse. Likaså hade det varit helt omöjligt för henne att i längden leva med någon som aldrig litar på henne, det hade blivit en destruktivt för båda parter. Likt en växande cancer :)
Så med ovanstående resonemang hade jag gjort slut direkt. Sedan hade ju vreden vid själva händelsen gjort saken 10ggr lättare också, jag hade inte ens tänkt alla dessa tankar förrän långt senare.
+1 på det.
Har du någon gång blivit sviken? Tror du inte att hela synen på ens partner hade förändrats om denne hade svikit dig så pass? Som Stefan J sa så hade det nog alltid gnagit i bakhuvudet att partnern faktiskt varit otrogen en gång, och det skulle lika gärna kunna hända igen. Tillit skulle försvinna totalt(i alla fall för mig). Tror du inte det?
Minimjölk
2011-09-14, 14:44
Roligt att en tråd om sex med andra än sin partner har urartat till en diskussion om otrohet.. kanske dags att gå tillbaka on topic? :)
Ja, men inte speciellt oväntat då det i mångas ögon är samma sak.
Det enda som är säkert är att många har olika syn på var gränsen för otrohet går och att det finns förespråkare för båda läger vad det gäller att hålla sig till en partner eller flera samtidigt.
Jag tycker denna tråden ändå belyst en hel del av problematiken runt detta område och jag har i alla fall blivit något klokare gällande hur andra kan tänka inom området. Det som gör området svårt att prata om är att alla har olika värderingar och världsbilder när de går in i diskussionen.
För egen del har jag lärt mig att aldrig säga aldrig för jag vet inte hur jag resonerar framöver. Däremot kan jag anta att jag med stor sannolikhet aldrig kommer ändras så pass mycket att jag finner vissa saker acceptabelt som jag idag är stark motståndare till.
Då jag i min livssituation hamnat i en sits där den ursprungliga frågan aktualiserats har jag funderat igenom vad som känns rätt för mig för tillfället och jag skulle inte vilja se min partner med någon annan, lika lite som jag själv skulle vilja ha sex med någon annan än min partner. Jag kan dock inte svara på att jag i alla situationer framöver kommer känna så här. Det är även mycket möjligt att om jag haft en annan form av relation med någon annan partner så är det möjligt att jag resonerat annorlunda. Däremot är ju detta bara hypotetiskt egentligen då jag är den jag är idag beroende på de upplevelser jag haft och de människor jag träffat.
Doctor Snuggles
2011-09-14, 14:48
Gissade på att lesbiskt skulle vara högre. :D
Minimjölk
2011-09-14, 14:57
Gissade på att lesbiskt skulle vara högre. :D
Kanske för att det låg så långt ned och var knasigt formulerat. Man kan tolka det som om det endast gäller tjejer som är ihop med en tjej som tillåter en extra partner eller en kille som tillåter tjejen att sexa till det med en annan tjej utan att själv få vara med.
Jag tror nog många killar har en fantasi om sex med sin tjej och en annan tjej men när det väl kommer till kritan är jag inte säker på att så många faktiskt vill uppleva detta med allt vad det kan leda till.
Är inte säker på att jag skulle lämna min partner pga otrohet nej (är inte säker på det omvända heller) Det beror på antar jag.
Tycker inte heller att man nödvändigtvis är en förkastligt hemsk människa om det skulle hända.
Att ha ett öppet förhållande, vara otrogen eller liknande är enligt mig en av de största symptomen på att man lider av dåligt självförtroende och har ett stort bekräftelsebehov.
Man kan ha lite dåligt självförtroende och ha ett bekräftelsebehov, det är helt okej.
När man tar det till en sådan nivå att man vill ha sex med andra än sin partner och är så egoistisk så att man kan tänka sig att såra en annan människa så pass hårt genom att vara otrogen så har man ett stort problem.
Nu generaliserar jag, men jag är så jävla trött på alla människor som verkar tycka det är helt okej att springa omkring och flirta bakom ryggen på sina partners. Vara otrogna på tjänsteresan. Ha kontakter på internet som man sexchattar med och till och med skickar bilder till/webcamar med.
Jag tror att väldigt många människor som är pro flera sexpartners känner igen sig i detta.
Se till att ha en partner som är likasinnad bara. Don't be a retard.
Tricklew
2011-09-14, 15:37
Jag älskar denna tråden, kollar den varje dag och läser "Alla som inte har samma åsikt som mig har dåligt självförtroende/liten snopp/är töntar." och ler varje gång.
Förövrigt så är man en tönt med liten snopp om man inte delar denna åsikt.
tntballe
2011-09-14, 15:45
Jag älskar denna tråden, kollar den varje dag och läser "Alla som inte har samma åsikt som mig har dåligt självförtroende/liten snopp/är töntar." och ler varje gång.
Förövrigt så är man en tönt med liten snopp om man inte delar denna åsikt.
Är det inte så i dom flesta trådar?
kettlebellGuden
2011-09-14, 15:45
Ja, men inte speciellt oväntat då det i mångas ögon är samma sak.
Det enda som är säkert är att många har olika syn på var gränsen för otrohet går och att det finns förespråkare för båda läger vad det gäller att hålla sig till en partner eller flera samtidigt.
Jag tycker denna tråden ändå belyst en hel del av problematiken runt detta område och jag har i alla fall blivit något klokare gällande hur andra kan tänka inom området. Det som gör området svårt att prata om är att alla har olika värderingar och världsbilder när de går in i diskussionen.
För egen del har jag lärt mig att aldrig säga aldrig för jag vet inte hur jag resonerar framöver. Däremot kan jag anta att jag med stor sannolikhet aldrig kommer ändras så pass mycket att jag finner vissa saker acceptabelt som jag idag är stark motståndare till.
Då jag i min livssituation hamnat i en sits där den ursprungliga frågan aktualiserats har jag funderat igenom vad som känns rätt för mig för tillfället och jag skulle inte vilja se min partner med någon annan, lika lite som jag själv skulle vilja ha sex med någon annan än min partner. Jag kan dock inte svara på att jag i alla situationer framöver kommer känna så här. Det är även mycket möjligt att om jag haft en annan form av relation med någon annan partner så är det möjligt att jag resonerat annorlunda. Däremot är ju detta bara hypotetiskt egentligen då jag är den jag är idag beroende på de upplevelser jag haft och de människor jag träffat.
För att klargöra så är jag självklart helt emot otrohet.
Har en hel del infallsvinklar och saker att kommentera i tråden men efter att ha diskuterat det här till leda i säkert 10 år från och till så blir det lite tröttsamt så jag får se om jag orkar lite senare. Problemet är att det alltid hamnar i att någon förklarar att "polyamorös kan man inte vara," följt av "vänta du tills du hittar den rätta så ska du se." Efter 20 vändor med sånna diskussioner så tröttnar man. :D
För mig så ser jag inget problem alls med att ha sex med andra än min partner (förutsatt att den tycker det är ok, annars rör det sig om otrohet vilket är lite dåligt imo), att ha flera partners (som långsiktig "livskamrat").. vad många verkar ha riktigt svårt att förstå är att en del aktivt kan älska mer än en person och det inte på något sätt minskar kärleken man har till individerna.. det bara råkar vara fler av dem.
Imellanåt är jag ju iofs lite avis på er monoamorösa folk.. verkar så enkelt. Tyvärr är det inget man direkt kan välja.
kettlebellGuden
2011-09-14, 15:47
Att ha ett öppet förhållande, vara otrogen eller liknande är enligt mig en av de största symptomen på att man lider av dåligt självförtroende och har ett stort bekräftelsebehov.
Man kan ha lite dåligt självförtroende och ha ett bekräftelsebehov, det är helt okej.
När man tar det till en sådan nivå att man vill ha sex med andra än sin partner och är så egoistisk så att man kan tänka sig att såra en annan människa så pass hårt genom att vara otrogen så har man ett stort problem.
Nu generaliserar jag, men jag är så jävla trött på alla människor som verkar tycka det är helt okej att springa omkring och flirta bakom ryggen på sina partners. Vara otrogna på tjänsteresan. Ha kontakter på internet som man sexchattar med och till och med skickar bilder till/webcamar med.
Du börjar med att nämna "öppet förhållande", sen pratar du uteslutande om otrohet.
Vad är problemet med öppet förhållande? Där sker inget bakom ryggen, ingen blir sårad, etc.
Doctor Snuggles
2011-09-14, 15:51
Klart man kan välja. Att man är attraherad av andra än sin partner är väl inget märkligt. Det betyder inte att man måste knula med alla man är attraherad av. Vi har faktiskt en neocortex.
kettlebellGuden
2011-09-14, 15:55
Klart man kan välja. Att man är attraherad av andra än sin partner är väl inget märkligt. Det betyder inte att man måste knula med alla man är attraherad av. Vi har faktiskt en neocortex.
Om det är ett svar på mitt inlägg så bör du nog läsa om. Jag pratar om polyamori och inte polygami/sex/whatever. Eller menar du att kärlek inte är mer än sex? Eller att man väljer vem/hur/när man blir kär?
För övrigt kan jag tipsa om en resa till Bornholm för bindvävsmassagen. :)
Jag är inte förvånad över att diskussionen slirar mot otrohet, särskilt inte med tanke på att det tas upp som svarsalternativ (jag saknar f.ö., apropå svarsalternativen, något slags pendang till alternativet om lesbisk sex). Däremot är jag lite förvånad över att otrohet och öppet förhållande upprepat likställs. Poängen när man kallar något otrohet är väl ändå kontraktsbrottet och inte sexet i sig?
(jag saknar f.ö., apropå svarsalternativen, något slags pendang till alternativet om lesbisk sex).
Alla på internet är heterosexuella män ffs!
Doctor Snuggles
2011-09-14, 16:45
Om det är ett svar på mitt inlägg så bör du nog läsa om. Jag pratar om polyamori och inte polygami/sex/whatever. Eller menar du att kärlek inte är mer än sex? Eller att man väljer vem/hur/när man blir kär?
För övrigt kan jag tipsa om en resa till Bornholm för bindvävsmassagen. :)
Bornholm? Det ligger väl inte i Stockholm. Tror du får tagga ner med polyamorösiteten så hjärnan din får lite blod tebaks. ;)
Att ha ett fungerande öppet förhållande borde väl snarare tyda på att man har bra självkänsla och självförtroende.
arachnid
2011-09-14, 18:30
Nej.
Det krävs allvarliga känslor för en person för att jag ska tända till.
därmed är sex obönhörligen sammankopplat med kärlek för mig, och kär, det är jag i en person åt gången :)
Sex utan känslomässig grund är för mig inget annat än att nyttja någon annan för onani.
Visst det har en funktion, men är totalt ointressant jämfört med äkta vara.
Så länge bägge verkligen är med på det och det inte skadar någon annan så bryr jag mig inte vad folk pysslar med.
Problemet är ju dock ofta att den ene vill ligga runt och ändå ha full uppmärksamhet från den andre, den andre håller käft eftersom denne är eller har blivit kär och inte vill förlora den förste genom att säga stopp.
Pepparkakssmurfen
2011-09-14, 19:58
Nej.
Det krävs allvarliga känslor för en person för att jag ska tända till.
därmed är sex obönhörligen sammankopplat med kärlek för mig, och kär, det är jag i en person åt gången :)
.....
Du är tjej,eller hur?
eller hur?
Ignatius72
2011-09-14, 20:42
Har du någon gång blivit sviken? Tror du inte att hela synen på ens partner hade förändrats om denne hade svikit dig så pass? Som Stefan J sa så hade det nog alltid gnagit i bakhuvudet att partnern faktiskt varit otrogen en gång, och det skulle lika gärna kunna hända igen. Tillit skulle försvinna totalt(i alla fall för mig). Tror du inte det?
Om man känner sig totalt sviken, allt förtroende borta efter en kyss i en gränd så lär inte känslan försvinna med ny partner. Oron skulle finnas kvar. Hände det med den förra som jag litade på, vad är det som säger att det inte händer igen och igen och igen?
Om man känner sig totalt sviken, allt förtroende borta efter en kyss i en gränd så lär inte känslan försvinna med ny partner. Oron skulle finnas kvar. Hände det med den förra som jag litade på, vad är det som säger att det inte händer igen och igen och igen?
Det beror nog mycket på vem ens partner är, tror du inte det?
Stefan J
2011-09-14, 21:00
Fast så får man inte generalisera. Då blir man en alla-män-är-svin tjej, fast kille :) Alla-kvinnor-är-slampor kille!
Men det är nog inte ovanligt att man är misstänksam ett tag efter att man blivit bränd. Jag har inte blivit det, ändå tar det lång tid innan jag litar fullt ut på någon. Det finns för många svekfulla små backstabbers i världen för att man ska ha en positiv människosyn, haha. Bäst att vara på sin vakt!
bustz0rz
2011-09-14, 21:04
Nu pratade jag inte riktigt om en liten kyss i en gränd, även fast jag skulle känna mig väldigt väldigt sviken av det också.
Men bra fråga. Det finns väl inget som säger att det inte händer igen; man får väl helt enkelt intala sig att det är en helt annan människa som inte skulle göra något sådant, antar jag.
Botte 1992
2011-09-15, 15:31
Jag tycker att alla förtjänar en andra chans. Självklart säger jag inte "äsch, sånt händer allt är bra igen" utan går bort från henne. Om hon nu ångrar sig på riktigt så skulle hon ha kämpat för att få tillbaka mig. Det blir en jäkla lång process från kyssen tills allt är bra igen.
Alla förtjänar en andra chans.
Jag menar, om man älskar någon så mycket så är man beroende av denne. Det är mycket lättare sagt än gjort för er.
Tänk er själva i den situationen, ni dricker huvudet ur er och minns ingenting dagen efter. Då får ni reda på att ni kysst en okänd. Kul att bli dumpad på direkten då?
mangemani
2011-09-15, 16:03
vilka syftar du på när du säger "er" ?
jag har i mina yngre år försökt att förlåta, försökt glömma, försökt gå vidare med tjejer som har varit otrogna mot en, men det har inte gått, speciellt inte då de man har förlåtit hoppat tillbaka till gamla vanor efter ett tag.
så iaf jag har erfarenheten nog att kunna säga, nej, alla förtjänar absolut inte en andra chans, inte i min värld.
enligt mina erfarenheter så är det så mycket skönare att ta smärtan man känner då man dumpar den man älskar än att förska förlåta, gå vidare i ett förhållande där tilliten ej finns längre(eller blivit sämre) och ständigt gå runt och oroa sig vad partnern gör när hon är ute tex.
sen ang alkoholen, alkohol är bara en patetisk ursäkt som en del försöker gömma sig bakom i sina försvar då det hela kommer fram.
det enda jag kan tänka mig med partnern man dumpat är att kanske det kan bli en vänskap mellan oss igen i framtiden, men det beror på om hon har ryggrad nog att kunna berätta vad hon har gjort direkt.
men låter hon det hela försöka rinna ut i sanden eller kommer med löjliga ursäkter om att hon var full, då har hon sett mig uppmärksamma henne för sista gången i sitt liv iaf.
Stefan J
2011-09-15, 16:14
Jag tycker att alla förtjänar en andra chans. Självklart säger jag inte "äsch, sånt händer allt är bra igen" utan går bort från henne. Om hon nu ångrar sig på riktigt så skulle hon ha kämpat för att få tillbaka mig. Det blir en jäkla lång process från kyssen tills allt är bra igen.
Alla förtjänar en andra chans.
Jag menar, om man älskar någon så mycket så är man beroende av denne. Det är mycket lättare sagt än gjort för er.
Tänk er själva i den situationen, ni dricker huvudet ur er och minns ingenting dagen efter. Då får ni reda på att ni kysst en okänd. Kul att bli dumpad på direkten då?
Det har aldrig hänt och skulle aldrig hända mig. Alkohol är aldrig en ursäkt. Men vi verkar se annorlunda på det där, och det är ju ok. Du kanske ger fem chanser till, jag hade inte gett någon. I vissa situationer kan jag bara inte ge en andra chans, inte när det kommer till situationer som gäller otrohet av något slag. Svek är ett annat område för mig där jag har svårt att ge folk nya chanser, och det kan gälla både partner och vänner. Men det är ju så jag vill ha mina relationer, det är vad som funkar för mig. Jag vill hellre ha en mycket liten umgängeskrets som jag kan lita på totalt istället för en bredare krets karaktärssvaga kappvändare.
Alkohol river ner fasaden och visar vad du egentligen tycker...
I Japan ska man visst bli full vid affärsuppgörelser för att visa att man inte har något att dölja.
Så, ja, alkohol är bara en lam ursäkt som släpper på spärren som kallas "omdöme"
Man kan älska nån fast man vill ha sex med andra men man gör det inte av respekt till den andra eller för att man får dåligt samvete.Har man sällskapat tillräckligt länge så kommer det nog flera situationer där man gärna skulle hoppa i säng med nån annan tror jag, viket är helt förståeligt då passionen ofta försvinner.
ja men jag tycker inte de e ok ändå, så enkelt e de bara. skulle min pojkvän strula med en annan tjej, så e det slut sen spelar de ingen roll hur mycket vi älskar varandra, för jag skulle inte fixa det och bara tanken, att jag alsrig skulle göra så emot honom (för de säger stopp inom mig, det e fel, jag e i ett förhållande och kan inte vara med någon annan) e hemsk.
OM man nu e så förbannat tvungen att ****** omkring eller testa andra brudar/killar när man har ett förhållande som e någorlunda seriöst och funkar bra och allt, så tycker jag iaf att man kan PRATA med varandra före och se om de e OKEJ att testa, för passionens skull men att smyga bakom ryggen e rent åt helvete, å de tar jag som otrohet.
Men om man nu hade en kille som ville testa en annan brud, så skulle jag säga: Sorry, men du får välja mig eller andra. För du strular inte med andra för att tro att du kan fortsätta vara tillsammans med mig.
mangemani
2011-09-15, 20:04
OM man nu e så förbannat tvungen att ****** omkring eller testa andra brudar/killar när man har ett förhållande som e någorlunda seriöst och funkar bra och allt, så tycker jag iaf att man kan PRATA med varandra före och se om de e OKEJ att testa, för passionens skull men att smyga bakom ryggen e rent åt helvete, å de tar jag som otrohet.
Men om man nu hade en kille som ville testa en annan brud, så skulle jag säga: Sorry, men du får välja mig eller andra. För du strular inte med andra för att tro att du kan fortsätta vara tillsammans med mig.
+1
OM man nu börjar bli sugen/få upp ögonen/bli kär/whatever i en annan, då ska man väl ha vettet nog att göra slut INNAN man gör någonting.
är i ett förhållande och hoppar i säng med en annan = kan lika gärna slå till partnern på käften och skrika "jag hatar dig", samma sak i min värld, samma smärta och partnern måste ju hata mig så fruktansvärt mycket eftersom hon gör något sådant mot en.
von huff
2011-09-15, 20:15
Sen kan man fundera var gränsen går.Jag har inga problem med att min tjej kollar på andra killar men vill helst ej veta om det, men jag har kompisar som inte ens får koll apå actionfilmer med för mycket naket eller snygga brudar typ charlies angels eller liknande.Jag tycker inte det är ok att krama eller kyssas.Ok en kram om det är en barndomskompis är ok men inte fan behöver man hänga på andra som endel har som vana att göra.
Är det bara runt sex ni har den inställningen eller vart går gränsen, där det är självklart att man ska ge någon en andra chans?
.Jag har inga problem med att min tjej kollar på andra killar men vill helst ej veta om det.
Vafan nu är vi ju nere på en löjligt låg nivå!
Stefan J
2011-09-16, 08:59
Är det bara runt sex ni har den inställningen eller vart går gränsen, där det är självklart att man ska ge någon en andra chans?
Om middagen inte är mer än 10 min sen kan jag tänka mig att ge en andra chans. Men kommer glömmer hon att stryka mina underkläder och vika dem precis sådär som jag vill ha det, då är det frågan om skadan går att reparera.
Om middagen inte är mer än 10 min sen kan jag tänka mig att ge en andra chans. Men kommer glömmer hon att stryka mina underkläder och vika dem precis sådär som jag vill ha det, då är det frågan om skadan går att reparera.
Det roliga är att du inte skämtar en sekund :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.