Visa fullständig version : Deffhjälp
Tja
Tänkte köra deff på 10-12 veckor. Slänger upp schemat här för åh få lite feedbacback.
Ålder 27
Vikt 86
Längd 182
Fick fram att mitt energibehov låg runt ca 2700 för att hålla en konstant vikt.
4 Gympass i veckan
3 Morgonpromenader
1 pass innebandy
Frukost
Musli 50g
Filmjölk 2dl
Proteindrink
1 kokt ägg
Mellanmål
Kvarg 100g
Lunch
Kycklingfile 100g
Ris 50g
Sås 100g kvarg
(Tzatziki)
2dl mjölk
Mellanmål
Kvarg 100g
caschwenötter 10g
Innan träning
Proteindrink
Efterträning
Proteindrink
Malto 40g
Middag
Kycklingfile 100g
Ris 50g
Sås 100g kvarg
(Tzatziki)
2dl mjölk
Innan sängdax
Långsamt protein
Tot: 2050 kcal och 210g protein
Ser det bra ut?
Tacksam för svar
pz
Inge Enveten
2011-09-10, 22:30
Utan att veta vad du har för målsättning är det omöjligt att säga om det ser ok ut men rent generellt så ser det ok ut ja. Jag personligen skulle peta på en massa saker, t.ex. nötterna, mellanmålen, kvargens frekvens, maltodextrinet.. Men det är högst subjektiva åsikter.
Målet är att minska runt 6-7kg i vikt utan att styrkan ska minska något. Helst skulle jag vilja kunna öka också men får väl se hur det går.
Berätta gärna mer om nötterna, kvargen åh maltot.
Tanken med kvargen är att det är ett snabbt åh smidigt sätt att få i sig protein utan mycket kalorier och till måltiderna att slippa få käket så jäkla torrt.
Maltot är också mest av ren lathet att få i sig kollisar snabbt efter träning.
Åh nötterna för att få i sig lite bra fetter :)
För att inte tappa för mycket av styrkan bör du käka minst 2g protein/kg och ligga på ett kaloriunderskott som gör att du tappar ungefär 0,5 kg i veckan är rekommenderat för att minimera muskelförlusterna. Mycket protein är nyckeln, träna tungt och sov bra.
Ur den synvinkeln ser upplägget bra ut. Ca 650 kcal underskott och 210g protte per dag :)
Perfekt, kör upp en före bild och en efterbild när du är klar då, vore ju kul att skåda!
Vågar bara slänga upp denna, magen har ju blivit äckligt stor. 3 månaders tråning nu efter ett 4 års uppehåll på grund av drogmissbrusk :S gah miss sexpacket jag hade föreut :P
Vad är främsta målet, att enbart gå ner och därifrån bygga upp sig antar jag? Vill du få fram lite rutor krävs det ett par extra kilon till att gå ner, men börja utifrån 6-7 kg så ser du ju hur du känner dig, om du vill gå ner mer eller stanna där. Tror du skulle se riktigt bra ut på runt 71-72 kg faktiskt.
Ja främsta målet är att gå ner sen bygga upp därifrån. Rutorna får vänta fram till sommaren, känner att jag vill hyvla bort det värsta åh slippa sjukt jobbig deff senare.
72kg vägde jag senaste deffen 06. Skickare med lite bilder från då :) Nått sånt mot sommaren men lite mer massa skulle jag vilja få dit. Så samma bf typ fast 2 kg tyngre ungefär.
Inge Enveten
2011-09-10, 23:46
Målet är att minska runt 6-7kg i vikt utan att styrkan ska minska något. Helst skulle jag vilja kunna öka också men får väl se hur det går.
Berätta gärna mer om nötterna, kvargen åh maltot.
Tanken med kvargen är att det är ett snabbt åh smidigt sätt att få i sig protein utan mycket kalorier och till måltiderna att slippa få käket så jäkla torrt.
Maltot är också mest av ren lathet att få i sig kollisar snabbt efter träning.
Åh nötterna för att få i sig lite bra fetter :)
Som sagt vad gäller det anförda så är det mina subjektiva åsikter. Varför jag inte skulle äta nötter är för att 10 g nötter är väldigt lite i fråga om mängd och blir ändå 60~ kalorier beroende på vilken typ av nöt det är.
Angående kvarget så är det inte kvargen som sådan utan att det förekommer i små mängder ofta. Jag hade hellre käkat 500 g på kvällen än 100 g utspritt över fem måltider. Det sparar dessutom tid att bara ta ett paket och äta det jämfört med att hålla på med olika behållare och väga 100 g separat, som jag hade behövt göra, då jag inte alltid är hemma under dagarna.
Vad gäller maltot så hade jag föredragit motsvarande mängd kalorier från något ätbart. Jag undviker kalorier i flytande form generellt förutom proteindrycker.
Sist men inte minst så rekommenderar jag att du lägger upp varje träning runt en basövning. För min del har det varit bröst = pressar, rygg = marklyft och ben = knäböj. Träna hårt och gör ditt bästa för att bli starkare, det är inte omöjligt, trots kaloriunderskottet.
Ja, det var ju lätt skillnad och såg bättre ut. Fast, ju mindre fett du har, ju bättre förutsättningar får du ju för att bygga muskler. Så vad blir ditt slutgiltiga mål när du är klar med deffen? Kör på vad som sades tidigare - för att inte förlora allt för mycket muskelmassa medan du ligger på kaloriunderskott, tänk på att käka mycket protein så att du behåller så mycket du kan och träna hårt samt sov bra. Ska bli kul att se detta! :)
Oliver:
Jo vid närmare eftertanke låter ju det ju som om det vore smidigare på 500g kvarg på kvällen smidigare så kör på det istället :)
Nått tips på några snabba kollisar som inte är i flytande form? Riskakor kanske?
Lofito
Primära målet vlir att gå ner 6-7 kg till mitten av dec eller vad det nu blir med 10-12 veckor. Sen någon månads träning på underskott på runt 100-200 kcal. Sedan hoppar jag nop på samma upplägg igen och lägger mig på +- 0 när jag har uppnått mitt mål med bf. Sen får det nog bli bulk efter kommande sommar men nere på bf så det inte drar iväg som nu. Man bli fet på behandlingshem ;)
Eddie Vedder
2011-09-10, 23:59
Nått tips på några snabba kollisar som inte är i flytande form?
Skippa dom helt istället, så kan du ju äta lite mer ris.
Fan påbörjade deffen igår och vaknar upp idag med fet feber :S Bra start på deffen suck... får följa schemat ändå fast dra ner 200-300 kcal till under tiden jag är sjuk :|
Kommer uppdatera lite med stats åh skit i slutet av veckan
Pretorian
2011-09-12, 11:43
Det är kanske bättre att satsa på att bli frisk snabbt än att dra ner kalorierna.
Nu är man på fötterna igen åh har kunnat börja träna lite smått sen igår :)
Kosten funkar kanon har till och med svårt att få i mig all kvarg men med lite fun light så går det allt få ner allt. Ingen hunger än :)
Lite stats från igår och idag (fortfarande förkyld)
Bänkpress 70*7
Marklyft 110*6
Knäböj 100*8
Bör väl tilläggas att jag bara kört 2 pass med basövningarna nu. Har tänkt lägga in det ett tag men av ren slöhet har det inte blivit av. Så tycker det är helt okey ändå för att inte ha kört någon av dom övningarna på 4 år. Ska försöka få med mig nån polare till gymmet så man kan maxa åh se vad det finns för styrka i kroppen *flex*
Pz dudes
vicarious
2011-09-15, 17:06
Käka nåt annat än kvarg om det är svårt att få ner? *screwy*
Den är mest svår att få ner för jag bytt till LIDls kvarg istället för den är billigare men konsistensen på den var ju helt annan än ICAs. Men det går lättare åh lättare ju mer jag vänjer mig vid den :P
Pretorian
2011-09-16, 07:01
Försöker du vänja dig vid något som är äckligt... ? Kvarg är inte ett måste.
Det är skillnad på om det ser bra ut och känns bra. Det absolut viktigaste är att du trivs med deffen då är det femtioelva gånger lättare att hålla den :)
Trevligt att ställa sig på vågen idag för första gången sen deff start. 83kg med kläder. Så runt 82 kg ligger jag på och det var inte morgonvikt :) Tappat förbannat mycket vätska skulle jag tro eftersom jag sluta med kreatinet i lördas. Ökar motivationen ännu mer när det blir 4 kg mindre att ta bort :D
Kände av en smula mindre energi under dagens pass men ändå ökningar i alla övningar så det är ju helt okey *flex*
Försöker du vänja dig vid något som är äckligt... ? Kvarg är inte ett måste.
Smaken har jag inga problem utan konsistensen... men det är inget problem längre utan börjar faktiskt tycka det är riktigt najs nu :D
var ett tag sen man skrev nått här... tänkte bara slänga upp ett par bilder :) Deffen går framåt åh jag är nu nere i 80,7 efter 17 dagars deffande. Själv ser jag knappt någon skillnad men vågen går ju nedåt iaf och enligt måttbandet midjemåttet med :D
Tänkte bara slänga upp ett par bilder på utvecklingen so far... Snart 9 veckor deff :)
Gått ner 7kg och minskat 8 cm i midjan :D
Kent Herbert
2011-11-09, 20:33
Får faktiskt säga att det ser bra ut :)
Får faktiskt säga att det ser bra ut :)
+1'ar den :)
Roger that
2011-11-09, 20:55
håller med dem tidigare grabbarna! kämpa på
En liten update. deffen avslutades i fredas. Testar mig just nu fram för att ligga på kcal balans ev ett överskott på runt 100kcal :) Deffen gick över förväntan... från 90 i midjan till 80,5 åh 11kg mindre på vågen :) När är det hård åh strikt kost som gäller fram till nästa deff runt april/maj
Kent Herbert
2011-12-03, 12:06
helt galant ju*flex*
Ajsomfan
2011-12-03, 13:08
Svingrymt!
För att inte tappa för mycket av styrkan bör du käka minst 2g protein/kg och ligga på ett kaloriunderskott som gör att du tappar ungefär 0,5 kg i veckan är rekommenderat för att minimera muskelförlusterna. Mycket protein är nyckeln, träna tungt och sov bra.
Är det 2g/kg protein per dag då? Totalt alltså?
(noob)
vicarious
2011-12-07, 11:07
Är det 2g/kg protein per dag då? Totalt alltså?
(noob)
Ja. Och du ska räkna proteinet från alla livsmedel.
Detta är min första post och du har insprierat mig till att göra den!
Blev grymt imponerad av din deff och ska snart själv genom gå en och det är min första.
Väger just nu 85kg och är 196 cm.
Deffen ska startas så snart mitt mm2k bröstpass är genomfört.
Det står att jag ska ligga på ca 2,7k kalorier när jag tränar så då ska jag alltså ligga på 2.2k varje dag under deffen :)?
Och sen så klart har du några tipps så man verkligen genomför den och inte lägger av :D?
Tack :D
Kul att andra kan få motivation av min lilla deff :)
Ja -500kcal blir hur bra som helst så kör på det om det känns bra.
Ät mat som du trivs med och håll hög proteinintag, 2g/kg eller mer.
Jag motiverade mig med måttband och våg + tråden här på kolo.
En ätardag eller 2 under deffen gjorde att jag tyckte det gick lättare.
Huvudsaken är att kalorierna hamnar på minus.
Sallad ger en bra mättnadskänsla med och inte mycket kcal.
Glöm inte att dricka mycket vatten.
Lycka till!
Väcker liv i min gamla tråd då det börjar dra ihop sig mot deff igen, 11 dagar kvar :D
Daxformen ligger på 78kg, 83cm i midja
Någon som vill ge sig på en kvalificerad gissning vad ni tror jag behöver landa på för vikt för att få fram en fin sommarform?
Själv tror jag runt 70kg :)
Tobias5511
2012-02-08, 23:36
Väcker liv i min gamla tråd då det börjar dra ihop sig mot deff igen, 11 dagar kvar :D
Daxformen ligger på 78kg, 83cm i midja
Någon som vill ge sig på en kvalificerad gissning vad ni tror jag behöver landa på för vikt för att få fram en fin sommarform?
Själv tror jag runt 70kg :)
Fin sommarform? Jag hade varit 200% nöjd om jag hade den formen.
Ligger på 78kg jag med, är 176.5cm, med cirkus 85 i midjan (osäker på vart man mäter så.) men har inte lika mycket muskler som du.
Så jag är ganska rultig jag fortfarande.
Riktigt jävla grymt jobbat! Motiverande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.