Visa fullständig version : SL ökad muskelmassa?
Tja, snabb fråga innan jag seriöst börjar med SL efter febervecka bara.
Vill VERKLIGEN ha lite ökad muskelmassa ASAP av various reasons, vill alltså sen en ökning för att ens orka. Vill att några ådror ska pumpas fram och så, samt så ska jag införa lite löpning på "vilodagarna" så skulle verkligen behöva lite extra muskelmassa för att inte bränna bort allt, och med tanke på att SL fokuserar på styrka så undrar jag hur mycket man faktiskt ökar i muskelmassa också.
Frågan är ställd och besvarad i tråden, något i stil med "Kommer du öka lika mycket i muskelmassa som ett annat schema med inr. muskelbyggnad - tveksamt."
Kommer inte ihåg exakt hur det var formulerat men något sånt var det iaf, och just det där "tveksamt" låter väldigt meh.
Så nu tänkte jag bara höra med er som provat det, har ni ökat mycket i muskelmassa? Före/efter bilder?
Kollade en Erik_Efternamn's journal men hittade inte före/efter bilderna jag sökte.
Är självklart intresserad av att öka i styrka också, men behöver som sagt en ökning av various reasons speciellt nu när jag tänkte bli lite leanare med löpning också.
Så kort och gott, SL för muskelmassa också, Y/N?
Mvh
Ämnet har tagits upp flera gånger innan så du borde hitta en hel del om du söker.
Min egen åsikt (orkar inte med nån lång diskussion om det här) efter helt för många timmar av internet: nej. Sl är inte bästa sättet. Men visst funkar det också. BBs är alltid större än SL-människor. Så nån skillnad måste det vara.
Ämnet har tagits upp flera gånger innan så du borde hitta en hel del om du söker.
Min egen åsikt (orkar inte med nån lång diskussion om det här) efter helt för många timmar av internet: nej. Sl är inte bästa sättet. Men visst funkar det också. BBs är alltid större än SL-människor. Så nån skillnad måste det vara.
Alltid?
Det finns säkerligen andra program som ger dig muskelmassa på kortare tid det betyder dock inte att SL inte ger dig muskelmassa alls. SL5x5 är ett väldigt bra nybörjarprogram annars där man får chans att lära sig grunderna i övningarna och sätta en bra träningsmetodik vilket är viktigt oavsett vilket program du kör, sen kan man alltid byta program om man vill.
Om inte annat kan du prova att köra SL-inriktad träning som grund för din styrkeutveckling. Därefter kör du komp där du fokuserar på byggning.
Lycka till.
Om inte annat kan du prova att köra SL-inriktad träning som grund för din styrkeutveckling. Därefter kör du komp där du fokuserar på byggning.
Lycka till.
Menar du att jag ska köra ett byggschema fast ha kvar 2,5kg ökningsprincipen?
Eller huvudsaken är kanske att jag bara ökar någorlunda i huvudtaget?
Alltid?
Om dom ligger på samma nivå inom sin sport självklart. Får vara lite mer analretentiv nästa gång jag skriver tydligen.
Edit: postat fyra på morgonen... Vilka internethjältar vi är.*gah!*
Om du är i början av en ny cykel kommer du troligen att bygga ganska så lite muskler i förhållande till många andra program för då handlar det mest om att nöta in teknik och kroppen har redan den muskelmassa som behövs. Är du i slutet av en cykel där du lastar på mer och mer vikt och dessutom ligger på överskott så kommer du troligen att bygga muskler.
Men du har också en lite oklar målsättning då du dels vill bygga muskler och dels vill få fram ådror, så vad är det du verkligen vill åstadkomma på så kort tid?
Om dom ligger på samma nivå inom sin sport självklart. Får vara lite mer analretentiv nästa gång jag skriver tydligen.
Edit: postat fyra på morgonen... Vilka internethjältar vi är.*gah!*
Ja, men är det så intressant för en normal individ? För gemene man är det inte säkert att man blir större av ren BB-träning jämfört med ren SL-träning. Det kryllar av folk som tränar BB-inriktat på gymmet, de är 10 ggr (om inte mer) fler än de som tränar SL-inriktat. Jag kan inte dra några slutsatser om att det ena sättet bygger mer muskler än det andra, på den nivån.
Anders The Peak
2011-09-11, 07:59
Ja, men är det så intressant för en normal individ? För gemene man är det inte säkert att man blir större av ren BB-träning jämfört med ren SL-träning. Det kryllar av folk som tränar BB-inriktat på gymmet, de är 10 ggr (om inte mer) fler än de som tränar SL-inriktat. Jag kan inte dra några slutsatser om att det ena sättet bygger mer muskler än det andra, på den nivån.
Det som ger SL träningen pluspoäng är att man arbetar med lagom volym och progressivitet faktorer som är svåra att hitta i gängse byggarprogram. Därför har random nybörjarbyggare mycket att vinna att tillägna sig träningsmetodik likt SL.
Stefan J
2011-09-11, 08:14
Nä, jag är nog benägen att hålla med där. Pratar vi dopingfri träning, vilket är det enda intressanta, så tror jag skillnaden är väldigt liten gällande muskelmassa mellan gymbyggare och SL-are. Gymbyggaren är givetvis mer deffad i regel än styrkelyftaren.
Detta tror jag dock inte har att göra med att de båda träningssätten är lika bra för att bygga muskelmassa, men de flesta gymbyggarna tränar helt enkelt för dåligt och hoppas att ett magiskt matprogram och en speciell känsla i muskeln ska få dem att växa i stället för att bara hugga i. Jag tror det är ett stort problem med mentaliteten att varje individ svarar olika på träning och att man därför kan träna lite hur som helst efter eget tycke. Eller problem och problem, de som tränar på riktigt och vet vad de håller på med kommer att stå ut desto mer. Men fler hade fått bra resultat av sin träning om det fanns en mer enhetlig träningsmetodik inom byggningen.
BALADEVA
2011-09-11, 08:48
Det handlar mer om hur bra koll du har på din diet och sömn. Till exempel Du kan träna som en idiot men äta perfekt med bra sömn och endå se mer resultat än en person som tränar rätt men äter dåligt och har knappt nån sömn. Fast det är ju alltid optimalt att ha bra träning, diet och sömn.
Stefan J
2011-09-11, 08:53
Det handlar mer om hur bra koll du har på din diet och sömn. Till exempel Du kan träna som en idiot men äta perfekt med bra sömn och endå se mer resultat än en person som tränar rätt men äter dåligt och har knappt nån sömn. Fast det är ju alltid optimalt att ha bra träning, diet och sömn.
Det håller jag inte med. Förutsatt att du får i dig ditt kaloribehov och inte svälter eller misshandlar kroppen med att sova 1-2h/natt görs de största framstegen baserat på hur du tränar.
Eller du menar en lyckad deff/hålla låg fettprocent? För där spelar pill med kosten en mycket större roll.
BALADEVA
2011-09-11, 09:03
Det håller jag inte med. Förutsatt att du får i dig ditt kaloribehov och inte svälter eller misshandlar kroppen med att sova 1-2h/natt görs de största framstegen baserat på hur du tränar.
Eller du menar en lyckad deff/hålla låg fettprocent? För där spelar pill med kosten en mycket större roll.
Jag menade en person som vet vad en kalori är och och hur mycket näring hans kropp behöver har bra mycket bättre förutsättningar än en person som i blindo bara tränar. Det finns människor som knappt vet vad protein är och vad det innebär att ligga på ett underskott. Det är därför dem här personerna man ser på gymmet som gör sina bicepscurls och axel program aldrig ser framsteg förutom dom så kallade "nybörjarökningarna". Jag utgick från att trådskaparen var en total nybörjare eftersom det låter som att han tänker bygga massa och gå ner i vikt samtidigt.
Stefan J
2011-09-11, 09:12
Jag menade en person som vet vad en kalori är och och hur mycket näring hans kropp behöver har bra mycket bättre förutsättningar än en person som i blindo bara tränar. Det finns människor som knappt vet vad protein är och vad det innebär att ligga på ett underskott. Det är därför dem här personerna man ser på gymmet som gör sina bicepscurls och axel program aldrig ser framsteg förutom dom så kallade "nybörjarökningarna". Jag utgick från att trådskaparen var en total nybörjare eftersom det låter som att han tänker bygga massa och gå ner i vikt samtidigt.
Haha, min första tanke var att så okunniga och oseriösa människor är ytterst sällsynt. Men du har rätt, det är nog vid närmare eftertanke inte alls ovanligt.
SL i det här fallet låter inte som styrkelyft som de flesta tänker på vid den förkortningen utan Strong Lifts 5x5. Inte för att det är så stor skillnad på många nybörjarprogram i SL men det är ju något att ha i bakhuvudet.
Nä, jag är nog benägen att hålla med där. Pratar vi dopingfri träning, vilket är det enda intressanta, så tror jag skillnaden är väldigt liten gällande muskelmassa mellan gymbyggare och SL-are. Gymbyggaren är givetvis mer deffad i regel än styrkelyftaren.
Detta tror jag dock inte har att göra med att de båda träningssätten är lika bra för att bygga muskelmassa, men de flesta gymbyggarna tränar helt enkelt för dåligt och hoppas att ett magiskt matprogram och en speciell känsla i muskeln ska få dem att växa i stället för att bara hugga i. Jag tror det är ett stort problem med mentaliteten att varje individ svarar olika på träning och att man därför kan träna lite hur som helst efter eget tycke. Eller problem och problem, de som tränar på riktigt och vet vad de håller på med kommer att stå ut desto mer. Men fler hade fått bra resultat av sin träning om det fanns en mer enhetlig träningsmetodik inom byggningen.
Håller helt med dig. Det är väldigt simpelt att gå till gymmet och köra 5x5 sl och sen gå hem (planeringsmässigt dvs, det är ett helvete fysiskt). Och att det fjantas runt på många gym, oftast av amatörbyggare. Men det betyder ju som sagt inte att SL-stil ger bättre resultat. Sen tror jag inte skillnaden är särskilt stor för dom flesta, speciellt inte i början.
Sista stycket för att gå lite ot: Om jag får gissa lite så är det bristen på klubb/lag som gör att amatörbyggarna är så många och generellt sett dåliga. Ingen lagkänsla som peppar eller gamla lyftare som lär ut grunderna. Träningsmetodiken och generella känslan runt sl och ol är ju något av det bästa jag någonsin sätt. Tamefan alla är snälla och rediga människor verkar det som.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.